Online Marketing Akadémia

Változik a Google keresője

Lassan egy éve lehet látni, ahogy a Google a szemünk előtt alakul át. Kezdődött mindez egy +1 gombbal, amit a Facebook “Tetszik” gombjai mellé be lehetett illeszteni a weboldalakra. Aztán jött a Google Plus, a keresőóriás nagy közösségi oldala, és akkor összeállt a kép.

Minden Keresőoptimalizálás Szemináriumon téma a Google keresőjének a jövője, a trend amelyhez igazodnunk kell, ha oda szeretnénk jutni (vagy ott maradni) a Google TOP 10-be és hát tessék, íme a Google bejelentése, így megy el az eddig megszokott kereső teljes mértékben a közösségi keresés irányába.

Mi változik a Google keresőjében?

A legalapvetőbb fordulat igazából a folytatása a 2009-ben elindított Social Search projektnek, azaz hogy a Google már nem csak a egyszerűen a tartalmat képes értelmezni, hanem a saját közösségi hálózatán kialakult kapcsolatokat felhasználva képes feltérképezni a hozzánk jobban kötődő tartalmat. A Google ezt tulajdonságát most 3 új funkcióval tökéletesíti:

  1. A beírt kulcsszavakra releváns találati listában megjeleníti azokat a személyes tartalmakat, amelyeket mi magunk osztottunk meg a Google Plus közösségi oldalon. Lehet ez bejegyzés, fotó, vagy bármilyen más tartalom, amit az üzenőfalunkon közzétettünk, megosztottunk. (Personal results)
  2. Ezek után közvetlenül a Google keresőmezőjéből lehetőség lesz a Google Plus profiloldalai között keresni, így hamarabb megtalálhatjuk a már meglévő ismerőseinket, vagy esetleg azokat, akikkel nagy valószínűséggel kapcsolatba szeretnénk lépni. (Profiles in Search)
  3. A Google keresője ezek után egyes személyek felkutatásában is relevánsabb adatokat mutat majd, valamit az adott kulcssavakra releváns cégek Google+-os oldalait, bejegyzéseit is megmutatja. (People and Pages)

Azaz a Google Plus és a Google Kereső gyakorlatilag egybeolvad. Ha a keresőóriás saját közösségi oldala még szélesebb körben elterjed, és a bejegyzések száma ezzel együtt nő, akkor bejelentkezett állapotban lefolytatott keresés esetén nem lesz két teljesen egyforma találati lista a Google keresőjében.

Íme egy rövid videós bemutató a változásokról:

Azonban minden viszonylagos, az éremnek mindig két oldala van:

Fej

A fenti újítások jelentősen javítják a keresések eredményességét. A Google ezidáig a végletekig csiszolt relevancia-mérőjét összevonja a kapcsolatrendszerrel, amellyel olyan találati listát generál, amiben az ismerőseink által megosztott tartalmak (fotók, videók, bejegyzések, G+ hozzászólások stb.) belekerülnek a találatok közé. Az egyes cégeknek (akik kvázi ismeretlenül próbálják meg meggyőzni a látogatót az ajánlatukról) nehéz lesz felvenni a versenyt, a barátok, rokonok, vagy távolabbi ismerősök véleményével, akiknek a szavára ad a felhasználó, legfőképp a személyes érintettség okán.

Írás

Ugyanakkor a bejelentés után számos olyan vélemény jelent meg, amelyben a felhasználók erősen bírálják a Google lépését. A legtöbben azt kifogásolják, hogy a mostani újításokkal a Google túlságosan a Google Plusra akarja terelni forgalmat, csak azért hogy felvehesse ezen a téren a versenyt a Facebookkal. Sokan azt hozzák fel érvként, hogy éveken (egy évtizeden) át a Google volt a legjobb keresőmotor, egyszerű felületekkel és logikus találati listával, most azonban már túlbonyolítja a keresést. Az elégedetlenek azt állítják, hogy ezzel az újítással a Google elsöpört minden bizalmat és hűséget. Sőt, olyan vélemények is napvilágot láttak mely szerint a Google ezzel a lépésével a Binget (a rivális Microsoft keresőjét) hozza helyzetbe, a Bing ugyanis egyszerű, letisztult lett, és megőrizte a relevancia iránti elkötelezettségét. Nem úgy mint most a Google.

***

Persze, hogy a feldobott érme melyik oldalára esik idővel el fog dőlni, és habár a Google újításai jelenleg a magyar felületen nem elérhetőek, hamarosan mi is tapasztalatokon alapuló élményekkel gazdagodhatunk és tesztelhetünk.

Addig is azonban adott a kérdés: szerinted fej vagy írás?