Karácsonyi online marketing ötletek

Milyen nap is van ma? A mai napon eheted meg az első csokit az adventi naptáradból. A karácsonyig tartó visszaszámlálás elkezdődött.

Nagyon aktív hónapnak nézünk még elébe. Az igazi karácsonyi roham még előttünk van. A legtöbb kereskedő pont erre az időszakra várt. Nagyon sok cég életében kulcsfontosságú az, hogyan teljesít a marketingje ebben az időszakban.

Összeszedtük mit tehetsz a karácsonyi szezon hatékonyabb kiaknázása érdekében. Ha eddig még nem nagyon készültél a karácsonyra marketing szempontból, még nem késő belehúzni.

Karácsonyi vásárlói pszichológia

Karácsonyi hangulat

Ilyenkor karácsonykor nagyon érdekesen viselkedünk, két okból. Egyrészt azért, mert úgy érezzük, hogy ebben a hónapban valami véget ér és utána kezdődik valami új. Ezért gyakran visszaemlékezünk mi minden történt az óévben és a nagy karácsony előtti hajtásban megfáradva hajlamosak vagyunk arra, hogy kicsit engedékenyebbek legyünk önmagunkkal szemben. Könnyebben költekezünk, könnyebben jutalmazzuk meg magunkat is, mint máskor.

Tehát az egyik motiváció a vásárlások mögött: saját magunk jutalmazása.

A másik és talán nagyobb forgalmat generáló hajtóerő pedig az ajándékozás szokása. Karácsonyra “kötelező” (legalábbis társadalmi elvárás) ajándékot venni a családtagoknak, rokonoknak (akikhez látogatóba megyünk) és olykor a közeli barátoknak is. Persze azért ezt nem fogjuk fel ennyire kötelezettségnek, meg lehet találni ennek a szép oldalát is, de ha jól belegondolsz, akkor rájössz, hogy igazam van. (Gondolj majd erre,  amikor ott topogsz a plázában 23-án, mert még 2 embernek nem vettél ajándékot.)

Szóval a másik motiváció a karácsonyi ajándék vásárlás.

Karácsonyi szövegírás

Amikor szavakkal becsomagolsz egy terméket vagy szolgáltatást, vagyis valamilyen marketing szöveget írsz, akkor a fent említett fő motivációs tényezők közül válaszd ki a célcsoportodra leginkább jellemzőt. Ha tipikusan maguknak vásárolnak az ügyfeleid, akkor a jól bevált marketing szövegeidet is felhasználhatod, némi karácsonyi aktualitással megfűszerezve.

Karácsonyi ajándék

Viszont, ha ilyenkor főként ajándékként vásárolják meg a termékedet, akkor egészen máshogy érdemes hozzáállnod. Gondolj bele, úgy vásárolunk ajándékot, hogy nem magunknak vesszük, nem a saját igényeinket fogjuk érvényesíteni, máshogy hatnak ránk a marketing szövegek. Ajándék esetében mi a legfontosabb? Hát az, hogy aki majd kapja tőlünk, nagyon örüljön neki. Na erre építsd fel az érvrendszeredet, ha ajándéknak való terméket vagy szolgáltatást kínálsz. Ha teheted használj terméked bemutatójában ehhez illeszkedő referencia szöveget is!

Ha sok terméket kínálsz, mindenképpen hozz létre weboldaladon egy olyan menüpontot vagy kategóriát, hogy “karácsonyi ajándék ötletek”!

Ha nagyon egyedi termékeid vagy szolgáltatásaid vannak és általában nehézséget okoz a vevőnek (ajándékozónak), hogy pontosan milyen színűt, mekkorát vásároljon, akkor erre az esetre vess be ajándékutalvány vásárlási lehetőséget. Az ajándékutalványnál arra figyelj oda, hogy fizikailag is odaadható legyen, ne csak egy igénytelen papírfecni jelentse az ajándékot. Tervezz hozzá díszes borítékot, tasakot, dobozt nézzen ki értékesnek is az utalvány.

A szövegeken kívül használj honlapodon valami karácsonyi design elemet, hívd fel a figyelmet arra, hogy már Te is készülsz a karácsonyra.

Karácsonyi linképítés

A linképítéshez idő kell, de talán az még belefér, hogy a karácsonyi ajándék témájú linkgyűjteményekbe megpróbálsz bekerülni, vedd a fáradtságot és regisztráld be honlapod megfelelő oldalát (pl. ahol a karácsonyi ajándéknak való termékeidet ajánlod). Ezzel nem csak ezekről az oldalakról szerzel majd látogatókat, hanem a keresőkben is előrébb kerülsz a karácsonyi ajándékkal kapcsolatos kifejezésekre.

Egy kis segítség:

Kövesd a trendeket

Érdekes megállapításokat tehetsz a Google Keresési Trendek eszköz segítségével. Kutakodj, hogy a Te termékeidre mikor indul meg igazán az érdeklődés. A nagy keresettség általában magasabb vásárlási hajlandósággal is párosul. Termékeid közül vizsgáld meg azt is, hogy melyik termék keresettsége indult meg kiemelkedő mértékben a többihez képest. A kapott statisztikákból már lehet következtetni előre arra, hogy mi lesz az idei év slágerterméke.

Helyettesítő termékHirdess helyettesítő termékek neveire is!

Ne csak azoknak jelenj meg hirdetéseiddel (pl. az AdWordsben), akik a Te terméked keresik vagy a termékhez szorosan kapcsolódó témát olvasgatnak, hanem hirdess olyan termékek neveire is, amelyek helyett a Tiedet tudod ajánlani. Hátha átcsábulnak az érdeklődők Hozzád.

Olyan helyettesítő termékeket keress, amelyek árban hasonló kategóriába esnek, mint a Tied és ajándékként helyettesíthetik az eredetileg keresett árucikket. (Ez a módszer főleg az AdWords Display Hálózatában működik.)

Kövesd az eredményeket!

Akárhol is hirdetsz (Facebook, AdWords, egyéb banneres megjelenések), mindig kövesd az eredményeket, válogasd ki azokat a termék hirdetéseket, amelyek pozitív hozammal rendelkeznek és inkább ezekre költsd el a hirdetésre szánt büdzsét, mint olyanokra, amiket nem tudsz rentábilisan hirdetni.

A kattintás alapon fizetett hirdetési rendszerekben azért is érdemes folyamatosan nyomon követni az eredmények alakulását, mert könnyen túlpöröghet a hirdetői verseny. A felfokozott harcban simán megugorhatnak az egy kattintásra eső költségek olyannyira, hogy egy bizonyos szint fölött már nem fogja megérni Számodra. Ezért légy józan és ha nagyon telítődik egy téma keress egy másikat Magadnak.

Élet karácsony után?

Sokan lemondóan nyilatkoznak arról, hogy a karácsony eljövetelével megáll az élet, alig lehet valamit eladni, az emberek kiköltekezték magukat és igazából minden termék és szolgáltatás keresettsége visszaesik. Ez nem igaz! Van olyan téma, ami a karácsony beköszöntével éled fel, a két ünnep között már minden évben ugrásszerűen megnő a keresettsége. Januárban pedig tovább kúszik felfele a keresési trend. Mi lehet ez? Hát persze a fogyókúra, diéta és ehhez hasonló szavak.

Ugye vannak azok az újévi fogadalmak… Tehát, ha fogyással, fittséggel, egészségmegőrzéssel, sporttal kapcsolatos szolgáltatásaid vagy termékeid vannak, akkor készülj elő és a két ünnep között indítsd el hirdetéseid, amikor még a versenytársak bejglimámorban fekszenek a TV előtt!

Kellemes karácsonyi készülődést kívánunk és kitartást az év végi hajrához.

Ha úgy gondolod tudnál segíteni az év végi hajrában kollégáidnak, barátaidnak, akkor oszd meg velük ezt a bejegyzést!

Comments

  1. Ismét egy remek bejegyzést készítettetek! Mi is pont tegnap postoltunk keresőoptimalizálás és online marketing témában. Szerintem tökéletesen kiegészíti egymást a két bejegyzés:
    http://www.vieeye.hu/keresopti.....-unnepekre

    • Igen, köszönjük a kiegészítést!

      • Sziasztok!

        Szeretem, amikor nem beszélnek lemondóan a karácsonyt követő időszakról. Gyakorlatilag minden időszakban van potenciál, minden csak marketing kérdése :)

        Én nagy- nagy adventi nyereményjátékkal várom az egész évben hű olvasóimat, ügyfeleimet és hallgatóimat, na meg persze innen is az érdeklődőket :)

  2. Én is imádom a karácsony előtti pörgős időszakot :o)
    Akinek céges ügyfelei vannak, és valamiért a karácsony és az ajándékozás éppen nem játszik, ott sincs gond, mert év végén megjelenik még a “gyorsan még idén fejezzük be”, “legyen meg mihamarabb, hogy ne két ünnep között kelljen”, és az “ennyit még költhetek idén, majd leírjuk az adóból”. :o)

  3. Karácsony után?

    Úgy gondolom a szűkülő gazdasági (pénzbeni) lehetőségek miatt nem lehet nélkülözni a vevő keresés egyik formáját sem.

    • Valóban sok tényező azt sugallja, hogy még keményebb időszak jöhet jövőre, de hát mindenkinek azonosak a körülmények. A hatékonyság, a gyors reakció, az ütőképes online marketing egyre fontosabb és egyre nagyobb gondot kell rá fordítania mindenkinek, aki talpon akar maradni. A túlélés nem szerencse kérdése… Ezt nem győzzük eleget hangsúlyozni.

  4. Nagyon hasznos cikk, érdemes akár csekklistát készíteni belőle!

    Kifejezetten karácsonyi termék híján én úgy használom ki ezt az időszakot, hogy összeállítottam egy eBookot azzal a címmel, hogy “Mit ajándékozz a lelkes közösségi média felhasználónak 2011-ben?”

    Valahogy mindig meg lehet találni a formáját, hogy hogyan tudod összekapcsolni az aktuális eseményeket, időszakot a termékeddel, szolgáltatásoddal. Ha mást nem, hát legalább ötleteket, segítséget tudsz adni másoknak.

  5. Köszönöm az ötleteket! Decemberrel már tényleg elkezdőik ez a karácsonyi varázs. Jól jött az inspiráció Tőletek. Meg is írtam az első karácsonyi bejegyzésem. Ez még csak a kezdet. Jó készülődést Mindenkinek! :-)

  6. Köszönöm az ötleteket! Decemberrel már tényleg elkezdődik ez a karácsonyi varázs. Jól jött az inspiráció Tőletek. Meg is írtam az első karácsonyi bejegyzésem. Ez még csak a kezdet. Jó készülődést Mindenkinek! :-)

  7. Én azt figyeltem meg, hogy dec 10-24 között a legerősebb a vásárlási erő. De nem esik le karácsony után sem!

    Sőt, csináltam már partnerprogram kampányt szilveszterkor, és működött!

    • Persze, attól függ mi a termék, szinte mindent lehet megfelelően tálalni olyan időszakokban, amikor mások nem folytatnak erőtejes marketing tevékenységet. Lehet, hogy pont ettől (is) működik.

      • Igen, én is pont erre gondoltam, hogy van ami januárban is kelendő, de leáll a hírdetési dömping. Akkor kisebb a verseny és növekednek az esélyek :)

  8. Húú,ez nagyon jó cikk volt!

    Már jött is egy ötlet a jövő karácsonyhoz. :-)

    Sajnos szűk korlátokat ad a “Neten a cégem” weblap, ezt már érzem :-(

  9. Teljesen elfeledkeztem a karácsonyi linképítésről…
    Köszönöm, hogy emlékeztettetek! :-)

Szólj hozzá!

*