Online Marketing Akadémia

Népszámlálás ’11 – így vagy úgy…

Kis hazánkban épp zajlik a népszámlálás. Már biztosan Hozzád is eljutottak a kis csomagok, a belépési kódok, és lehet hogy már Te is kitöltötted az adatlapod, az OMÁs táborból, valószínűleg sokan online.

De mi is történik ilyenkor valójában, belegondoltál?

Mit csinálnak ilyenkor a népszámláló biztosok? Statisztikai adatotokat gyűjtenek az állam megbízásából, az ország minden állampolgáráról és háztartásáról. 10 évente egyszer felmérik a lakosság összetételét, anyagi helyzetét, vallását, képzettségét és még sok egyéb tulajdonságát. Az államnak ez az egyetlen eszköze van arra, hogy meghatározott rendszerességgel felmérje a saját közösségét, és ebből a későbbiekben következtetéseket vonjon le, amelyek jó eséllyel befolyásolják a további döntéseket.

Az államnak nehéz a helyzete, a népszámláláson kívül sok eszköze nincs a pontos adatok felmérésére, illetve azok összeegyeztetésére, és együttes összehasonlítására.

Belegondoltál, hogy Neked, nekünk mennyivel több eszközünk van arra, hogy a saját közösségünktől információkat nyerjünk? A weboldal látogatóiról, az ügyfelekről, a potenciális célcsoportról, a konkurensekről stb. Rengeteg lehetőség, rengeteg eszköz van a kezünkben, amivel mindent lehet rendszeresen monitorozni… nem tízévente egyszer.

Kihasználjuk, kihasználod ezeket a lehetőségeket? Kellően? Vagy csak úgy ímmel-ámmal?

Az alábbiakban összegyűjtöttünk jó néhány olyan webanalitikai eszközt, amivel (ingyenesen vagy akár fizetősen) online népszámlálást tudsz tartani a Te saját közösségedben. Az ilyen felmérésnek, adatgyűjtéseknek  mindig döntés-előkészítő feladata van, és az állami felmérésekkel szemben nekünk ezekre akár napi rálátásunk is lehet. Nézzük melyek azok az eszközök, amelyek segíthetnek kideríteni, hogy a Te honlapod látogatónak közössége mit (vagy éppen mit nem) tesz a a weboldaladon!

 Webanalitikai eszközök, amiket szeretünk

Google Analytics

Alap. Az egyik legkifinomultabb ingyenes de ennek ellenére profi webanalitikai eszköz. Széleskörű információkat tudhatsz meg a látogatókról, illetve a honlapod eredményességéről. Erről a rendszerről ebben a bejegyzésben nem is írunk többet, hiszen több bejegyzés született már ebben a témában, sőt még tudásanyagunk is van róla. Szóval ennek használatát alapértelmezettnek vesszük.

Google Website Optimizer

Az egyik legjobb ingyenes megoldás arra, ha tesztelni szeretnéd a weboldalad, vagy annak egyes részeinek hatékonyságát. Ha érdekel, hogy melyik kép, szövegváltozat, gomb, menüsor, címsor hozza számodra a legtöbb megrendelést vagy ajánlatkérést, akkor ez az eszköz a legalkalmasabb arra, hogy tesztelj. A bűvös “hogyan”-ról itt az OMA Blogon is készült már egy lépésről lépésre útmutató, olvasd el:  Tesztelj Google Website Optimizerrel!

Facebook Insights

A Facebook analitikai megoldása persze nem kifejezetten arra lett kitalálva, hogy a honlapod teljesítményét mérje (bár ilyen jellegű eszközei is vannak), ettől függetlenül nagyon jó lehetőség arra, hogy a közösséged demográfiai és aktivitási jellemzőit mérd vele. Ehhez persze kell, hogy legyen egy Facebook üzleti oldalad, és hozzá kapcsolódóan egy aktív követő tábor. Ha ez megvan, akkor nagyon szép adatokat tudsz meg ezekből a számokból és grafikonokból is, amelyek az online marketinged egy részének irányát is meghatározhatják a jövőre nézve.

ClickTale

Igazán jó kis szoftver, ha arra vagy kíváncsi, hogy a látogatók mit csinálnak a weboldaladon. Véletlenszerűen rögzíti a weboldaladra látogatók egérmozgásait, amiket később visszanézhetsz és tetszés szerint kielemezhetsz. Ez a legalapvetőbb funkció, de több más szolgáltatása is van a szoftvernek, ami segít a ergonomikus weboldalakat készíteni, érdemes kipróbálni. Van ingyenes verzió is, 30 napig korlátozott felhasználói fiókkal tesztelheted a működést, de az igazán jó dolgok csak egy kis befektetésért cserébe érhetők el. (Persze nincs is ezzel semmi gond, érthető.) A regisztráció után azonnal meg kell adnod, a rendszernek, hogy átlagosan napi hány oldal letöltésed van, és a szoftver kikalkulál egy kb. értéket, hogy napi hány látogató egérmozgásának rögzítése lenne a megfelelő ahhoz, hogy a végén statisztikailag értékelhető eredményt kapj. Ezután csak néhány kódot kell beszúrni a vizsgált aloldalakra (pl. megrendelés, hírlevél feliratkozás, ajánlatkérés, vagy éppen a nyitóoldal), és a háttérben máris készülnek a videók. Azért remek megoldás ez, mert ezzel a lehetőséggel olyan információkhoz jutsz, amit más webanalitikai megoldással (pl. az Analytics-szel) sem tudsz mérni. Azt, hogy mennyit hezitált valaki a megrendelésed előtt, nem igazán tudod más módszerekkel mérni, de ezzel tökéletes képet kapsz, és rengeteget tudsz tanulni belőle.
Íme egy videó, ami nagy vonalakban bemutatja a rendszer működését. (Vigyázat angol videó, a ClickTale saját bemutatóvideója).

Crazy Egg

Az egyik legjobb elérhető áron vásárolható megbízható szoftver, ha azt szeretnéd megtudni, hogy a látogatóid a honlapod melyik részére kattintgatnak szívesen. Ha elhelyeztél egy reklámot, egy akciót a weblap egy bizonyos részére és szeretnéd tudni, hogy mennyire frekventált helyen van az a klikkelhető tartalom, akkor ez a szoftver tökéletesen képes ezt megmutatni Neked. Az eredmény pedig egy remek hőtérkép, ami megint csak abban segít, hogy a weboldalad minél inkább elérje az üzleti célját. Havi 9 dollárért akár 10 oldalról is kaphatsz napi jelentéseket, nem sok érte.

Confetti típusú hőtérkép a Crazy Egg szoftverrel

YouTube Insight

A sikeres online marketing ma már kikerülhetetlen részévé vált a multimédiás tartalom készítése. A felhasználók sokkal inkább néznek meg egy 1-1,5 perces videót, mintsem sorokat olvasnak, ezért mindenképp érdemes ezt az eszközt is használni. És ha használod, akkor több okod is van arra, hogy ezt YouTube videómegosztó rendszerén keresztül, tedd. Az egyik nyomós ok ezekből, az az analitikai megoldás, amit a YouTube a videók mögé tesz. Ha van YouTube felhasználói fiókod, akkor jelentkezz be, kattints ide és máris láthatod az eddigi videót statisztikai oldalát.  Böngészgetve komoly összefüggéseket tudsz levonni, de néhány olyan érdekes adatot is ki tudsz hámozni belőle, mint például, hogy honnan találnak rá a látogatók a videóidra, hol nézik meg jellemzően (beágyazva a Te vagy más oldalán, vagy esetleg inkább átmennek a YouTube-ra), de például demográfiai adatokról is kaphatsz képet. Írtunk ezekről a a lehetőségekről is már korábban, it tudsz utánaolvasni: A YouTube okosabb, mint gondolnád!

És, Nálad mi a helyzet?

A fenti lista korántsem teljes, abszolút szubjektív, azokat az eszközöket tartalmazza és amit mi szeretünk, és kisebb nagyobb rendszerességgel, lehet hogy csak kampányok idején használunk. Szinte mindegyikre van más megoldás, másik szoftver kíváncsiak vagyunk rá, hogy Te miket használsz!

Milyen szoftverekkel, eszközökkel tartasz a saját közösségedben rendszeres népszámlálást?

Mondd el, mutasd meg!