Népszámlálás ’11 – így vagy úgy…

Kis hazánkban épp zajlik a népszámlálás. Már biztosan Hozzád is eljutottak a kis csomagok, a belépési kódok, és lehet hogy már Te is kitöltötted az adatlapod, az OMÁs táborból, valószínűleg sokan online.

De mi is történik ilyenkor valójában, belegondoltál?

Mit csinálnak ilyenkor a népszámláló biztosok? Statisztikai adatotokat gyűjtenek az állam megbízásából, az ország minden állampolgáráról és háztartásáról. 10 évente egyszer felmérik a lakosság összetételét, anyagi helyzetét, vallását, képzettségét és még sok egyéb tulajdonságát. Az államnak ez az egyetlen eszköze van arra, hogy meghatározott rendszerességgel felmérje a saját közösségét, és ebből a későbbiekben következtetéseket vonjon le, amelyek jó eséllyel befolyásolják a további döntéseket.

Az államnak nehéz a helyzete, a népszámláláson kívül sok eszköze nincs a pontos adatok felmérésére, illetve azok összeegyeztetésére, és együttes összehasonlítására.

Belegondoltál, hogy Neked, nekünk mennyivel több eszközünk van arra, hogy a saját közösségünktől információkat nyerjünk? A weboldal látogatóiról, az ügyfelekről, a potenciális célcsoportról, a konkurensekről stb. Rengeteg lehetőség, rengeteg eszköz van a kezünkben, amivel mindent lehet rendszeresen monitorozni… nem tízévente egyszer.

Kihasználjuk, kihasználod ezeket a lehetőségeket? Kellően? Vagy csak úgy ímmel-ámmal?

Az alábbiakban összegyűjtöttünk jó néhány olyan webanalitikai eszközt, amivel (ingyenesen vagy akár fizetősen) online népszámlálást tudsz tartani a Te saját közösségedben. Az ilyen felmérésnek, adatgyűjtéseknek  mindig döntés-előkészítő feladata van, és az állami felmérésekkel szemben nekünk ezekre akár napi rálátásunk is lehet. Nézzük melyek azok az eszközök, amelyek segíthetnek kideríteni, hogy a Te honlapod látogatónak közössége mit (vagy éppen mit nem) tesz a a weboldaladon!

 Webanalitikai eszközök, amiket szeretünk

Google Analytics

Alap. Az egyik legkifinomultabb ingyenes de ennek ellenére profi webanalitikai eszköz. Széleskörű információkat tudhatsz meg a látogatókról, illetve a honlapod eredményességéről. Erről a rendszerről ebben a bejegyzésben nem is írunk többet, hiszen több bejegyzés született már ebben a témában, sőt még tudásanyagunk is van róla. Szóval ennek használatát alapértelmezettnek vesszük.

Google Website Optimizer

Az egyik legjobb ingyenes megoldás arra, ha tesztelni szeretnéd a weboldalad, vagy annak egyes részeinek hatékonyságát. Ha érdekel, hogy melyik kép, szövegváltozat, gomb, menüsor, címsor hozza számodra a legtöbb megrendelést vagy ajánlatkérést, akkor ez az eszköz a legalkalmasabb arra, hogy tesztelj. A bűvös “hogyan”-ról itt az OMA Blogon is készült már egy lépésről lépésre útmutató, olvasd el:  Tesztelj Google Website Optimizerrel!

Facebook Insights

A Facebook analitikai megoldása persze nem kifejezetten arra lett kitalálva, hogy a honlapod teljesítményét mérje (bár ilyen jellegű eszközei is vannak), ettől függetlenül nagyon jó lehetőség arra, hogy a közösséged demográfiai és aktivitási jellemzőit mérd vele. Ehhez persze kell, hogy legyen egy Facebook üzleti oldalad, és hozzá kapcsolódóan egy aktív követő tábor. Ha ez megvan, akkor nagyon szép adatokat tudsz meg ezekből a számokból és grafikonokból is, amelyek az online marketinged egy részének irányát is meghatározhatják a jövőre nézve.

ClickTale

Igazán jó kis szoftver, ha arra vagy kíváncsi, hogy a látogatók mit csinálnak a weboldaladon. Véletlenszerűen rögzíti a weboldaladra látogatók egérmozgásait, amiket később visszanézhetsz és tetszés szerint kielemezhetsz. Ez a legalapvetőbb funkció, de több más szolgáltatása is van a szoftvernek, ami segít a ergonomikus weboldalakat készíteni, érdemes kipróbálni. Van ingyenes verzió is, 30 napig korlátozott felhasználói fiókkal tesztelheted a működést, de az igazán jó dolgok csak egy kis befektetésért cserébe érhetők el. (Persze nincs is ezzel semmi gond, érthető.) A regisztráció után azonnal meg kell adnod, a rendszernek, hogy átlagosan napi hány oldal letöltésed van, és a szoftver kikalkulál egy kb. értéket, hogy napi hány látogató egérmozgásának rögzítése lenne a megfelelő ahhoz, hogy a végén statisztikailag értékelhető eredményt kapj. Ezután csak néhány kódot kell beszúrni a vizsgált aloldalakra (pl. megrendelés, hírlevél feliratkozás, ajánlatkérés, vagy éppen a nyitóoldal), és a háttérben máris készülnek a videók. Azért remek megoldás ez, mert ezzel a lehetőséggel olyan információkhoz jutsz, amit más webanalitikai megoldással (pl. az Analytics-szel) sem tudsz mérni. Azt, hogy mennyit hezitált valaki a megrendelésed előtt, nem igazán tudod más módszerekkel mérni, de ezzel tökéletes képet kapsz, és rengeteget tudsz tanulni belőle.
Íme egy videó, ami nagy vonalakban bemutatja a rendszer működését. (Vigyázat angol videó, a ClickTale saját bemutatóvideója).

Crazy Egg

Az egyik legjobb elérhető áron vásárolható megbízható szoftver, ha azt szeretnéd megtudni, hogy a látogatóid a honlapod melyik részére kattintgatnak szívesen. Ha elhelyeztél egy reklámot, egy akciót a weblap egy bizonyos részére és szeretnéd tudni, hogy mennyire frekventált helyen van az a klikkelhető tartalom, akkor ez a szoftver tökéletesen képes ezt megmutatni Neked. Az eredmény pedig egy remek hőtérkép, ami megint csak abban segít, hogy a weboldalad minél inkább elérje az üzleti célját. Havi 9 dollárért akár 10 oldalról is kaphatsz napi jelentéseket, nem sok érte.

Confetti típusú hőtérkép a Crazy Egg szoftverrel

Confetti típusú hőtérkép a Crazy Egg szoftverrel

YouTube Insight

A sikeres online marketing ma már kikerülhetetlen részévé vált a multimédiás tartalom készítése. A felhasználók sokkal inkább néznek meg egy 1-1,5 perces videót, mintsem sorokat olvasnak, ezért mindenképp érdemes ezt az eszközt is használni. És ha használod, akkor több okod is van arra, hogy ezt YouTube videómegosztó rendszerén keresztül, tedd. Az egyik nyomós ok ezekből, az az analitikai megoldás, amit a YouTube a videók mögé tesz. Ha van YouTube felhasználói fiókod, akkor jelentkezz be, kattints ide és máris láthatod az eddigi videót statisztikai oldalát.  Böngészgetve komoly összefüggéseket tudsz levonni, de néhány olyan érdekes adatot is ki tudsz hámozni belőle, mint például, hogy honnan találnak rá a látogatók a videóidra, hol nézik meg jellemzően (beágyazva a Te vagy más oldalán, vagy esetleg inkább átmennek a YouTube-ra), de például demográfiai adatokról is kaphatsz képet. Írtunk ezekről a a lehetőségekről is már korábban, it tudsz utánaolvasni: A YouTube okosabb, mint gondolnád!

És, Nálad mi a helyzet?

A fenti lista korántsem teljes, abszolút szubjektív, azokat az eszközöket tartalmazza és amit mi szeretünk, és kisebb nagyobb rendszerességgel, lehet hogy csak kampányok idején használunk. Szinte mindegyikre van más megoldás, másik szoftver kíváncsiak vagyunk rá, hogy Te miket használsz!

Milyen szoftverekkel, eszközökkel tartasz a saját közösségedben rendszeres népszámlálást?

Mondd el, mutasd meg!

Comments

  1. A Crazy Egg kivételével mindegyiket ismerem és használom. A ClickTale szerintem is egy nagyon jó rendszer. Egyrészt, már az ingyenes verziójával is fontos információkhoz jutunk, másrészt pedig e hőtérkép és a egyéb infók kielégítik az analitikai vágyainkat :)

    Az itt felsoroltak mindegyike szükséges, hogy teljes képet kapjunk az oldalainkról. A facebook-ot még ki lehet egészíteni egyéb analizáló fizetős eszközökkel, mely figyelik a posztolásokat, a konkurenciát stb. Persze mint mindig minden pénz kérdése :)

  2. Sziasztok!
    Az Analytics nálam is az alap, valahogy a napi munkához az tűnik a legjobbnak. Ott is van egy százalékos kattintás figyelő térkép rész, ami ugyan béta verziós, de nekem az az érzésem, hogy nem tükrözi a valóságot. Néha butaságokra ad nagy kattintási százalékot, szerintem nem lehetnek ennyire szétszórtak a júzerek.
    De ez az én véleményem.
    A website optimizerrel a szövegváltozataimat szoktam tesztelni, pl változatos címsorokat, de a szövegek hosszát is. (Az egérmozgásos videós téma ezért most nagyon megragadott)
    Hőtérkép szimulációt szoktam nézni az alábbi oldalon, ahol van ingyenes próba lehetőség is, bár a program szintén nem drága.
    http://www.feng-gui.com/

    • Szia Mónika!

      Az Analytics kattintási térképe azért nem teljesen jó, mert nem különbözteti meg az ugyanoda mutató, ám különböző linkeket. Ha pl. a kapcsolatfelvétel oldaladra a felső menüből és az alsó menüből is át lehet kattintani, mindkettőhöz ugyanazokat a számokat fogja mérni. Ő csak azt figyeli, hogy hova mentek tovább az adott oldalról, nem tudja megkülönböztetni, hogy melyik linkre kattintva. Ezért érezheted szerintem torznak ezt a mérést.

  3. Google Analitics, de talán heti szinten nézek csak rá. Egyelőre. Van a blogba is beépítve pár mérő szolgáltatás is, azt is használom.
    Facebook rajongói oldal statisztika részét használom még.
    Egyelőre számomra ez bőven elég.

  4. Én is az első hármat használom, és ezzel is szerintem előbbre tartok mint a többi nem “profi” felhasználó és a konkurenseim, de a többi lehetőség is izgalmasan hangzik. Már megint egy szuper blogbejegyzés. Csak megakadt a szemem: pontosan 10000 rajongó az FB-n, jöhet egy újabb szellemes post fiúk! Gratulálok :-)

  5. http://www.woopra.com/. Nem olcsó, de “mindent tud”, órákat lehet molyolni vele.

    • Szia! Tud valami mást mint a bejegyzésben lévő megoldások? Van valami extra tulajdonsága? Csak, hogy érdemes-e kipróbálni…

      • Real Time láthatóak az oldalon tartózkodó látogatók. Látható merre halad, mit néz meg. Plusz megszólíthatóak, bár eddig mindenki inkább megijedt a felugró ablaktól… :)
        Inkább szórakoztató mint hasznos. Szerintem.

  6. Én Google Analytics-et és ClickTale-t használok. Nagyon jól kiegészítik egymást.

  7. Gaál Miklós szerint:

    Egyetértek abban, hogy a tömeges adatgyűjtéssel megvalósított információszerzés ill. ennek automatizálása, majd elemzése nem egyszerű mutatványok, de azért ne mossuk össze teljesen a népszámlálást a webanalitikával.

    A webanalitika terén az állam természetesen használhatná minden állami weboldalon mindazokat a lehetőségeket, amiket itt mi felsorolunk és ezzel nem azt mondtam, hogy nem használja :)) Nekem az napi Analytics adagom mellett az épp az OMA ajánlásából megismert Vieeye (http://www.vieeye.hu/) szolgáltatása nyújt sokat, amit én a saját szlogenjükhöz méltóan a Keresőoptimalizálás első lépésének tekintek.

    De visszatérve a Népszámlálás témakörhöz, ez nekem inkább a Crowdsourcing témakört juttatja eszembe. Egy idevágó gyöngyszemet éppen nemrégen találtam, ez azt csinálja, hogy felvesz a Google Dokumentumokban egy táblázatot, amiben felsorol rengeteg tételsort, mondjuk cégek nevét és mellé üres oszlopnak felveszi, hogy mi érdekelné, pl. mely évben alapitották, ki az aktuális CEO, szóval, ami érdekli. Utána bekonvertálja ezt két kattintással egy Smartsheet táblába, meghatározza, hogy tételsoronként hány dollárcentet fizet az hiányzó adatokat kitöltőknek, kiteszi a megfelelő nyilvános csatornára és hátradőlve nézi, ahogy a “tömeg” perceken belül kitölti az adatokat. Akit az adatgyűjtésnek ez az oldala szintén érdekel, az nézze meg ezt a videot (http://www.youtube.com/watch?v=wTyhhLc92cQ), ez kb. 3 percben szemlélteti a Crowdsourcing lényegét.

  8. Eddig nem ismertem mindet, de most már használni is fogom :) Köszönöm a kiváló bejegyzést… már megint.

  9. Amit egyelőre használok, az az analytics. Viszont mindegyik kütyüt ismerem és a közel jövőben tervezem is alkalmazni.

    Szerintem nagyon jól összefoglaltátok az alap kütyüket. Ezek használatával már komoly eredményeket lehet elérni. De, kérlek, a jövőben írjatok még ilyen analitikai eszközökről. Szívesen olvasom és nagy élmény, amikor olyan kütyüről írnak, amit még nem ismerek.

  10. Sziasztok!
    Vannak cégek, akik külön ezzel foglalkoznak, mint a clicktale. ők többet tudnak vagy a szoftver is elegendő?
    köszi szépen a bejegyzést is. gratt!

  11. Adamko Feri szerint:

    Újabb, és újabb kütyük, hogy kevesebb időm legyen.
    Csak az a baj, hogy tényleg használni kell őket. :-)))

  12. Írjatok bővebben Facebook rajongói oldalról, mert nagyon keveset tudok.

  13. Szabó Tímea szerint:

    Sziasztok!

    Talán nem teljesen idevágó a kérdés, de azért hátha. :)
    Jó ideje már paraméterezéssel mérjük a hírleveleink linkjeinek kattintásait.
    A kötelező rubrikákon kívül mindig kitöltjük kampánytartalmat is, amit eddig szuperül láttunk az Analytics kampányok fülén. Ezekkel jelöltük a hírlevél egyes linkjeinek a tartalmát.
    Most viszont már az új felületen ezeket nem találjuk. Csak az látszik, hogy az adott hírlevélből összesen mennyien jöttek.

    Tudtok segíteni, hogy hol találjuk ezeket az “eltűnt” infókat? Vagy csak az lehet a megoldás, hogy minden hírlevél minden linkjéhez teljesen egyedi paramétereket készítünk és elfelejtjük a kampány tartalom rubrikát.

    Előre is nagyon köszönöm a segítséget!

  14. Czink Attila szerint:

    Üdvözletem.

    Ugyan a cikk nem ma íródott, a tartalma szerintem aktuális marad, ha másként nem, részben. Avval kezdeném, hogy igen furcsa egy “egyszerű felhasználó” nézőpontjából nézni ezeket a hókuszpókuszokat, amikkel bizonyos embercsoportok a “drót” másik végén vért izzadnak, hogy én márpedig mindenképpen megnézzem a legújabb reklámot.
    Ami a legnagyobb mosolyt csalta a számra, az a “Crazy Egg”, ami “hőtérképet” készít arról, hogy ÉN, felhasználó, hova kattintok, és Önök, mint “szakemberek” NAIVAN azt a következtetést vonták le ebből, akkor ODA kell tenni a reklámot. Nincsen rá szó mekkora ostobaság ez.
    Tételezzük fel, hogy most egy régi közösségi oldal- Chat.hu “hőtérképét” nézem. Szinte izzanak bizonyos területek. Igen, de ennek a hely tartalma az oka, nem a hely a kattintás oka. Nem azért kattintok a -képernyő bal felső sarkát origónak véve- a lefelé 5 és jobbra 10 centire levő területre, mert amúgy oda elképesztően jó “klikkolgatni”, hanem azért, mert az a BELÉPÉS gomb a weboldalon. Ha most oda tesznek egy reklámot, akkor a hőtérkép is átvándorol majd oda, ahol az új helye lett annak a gombnak.
    Egyetlen területet le lehet “fedni vele”: Azt aki megszokásból internetezik. Ám, arra ne számítson senki bárgyú fia, hogy az a kedves felhasználó, aki megszokásból a BELÉPÉS gomb helyett egy felugró ablakban fogyókúrás tanácsokat kap, akár csak egy pillantást is fog vetni arra az oldalra. Sőt. Annyira visszafelé sül ez el, hogy azt a szolgáltatást, amelyik ilyen agresszív marketinggel nyomul, szinte azonnal megutálja. Vagy Önök tán imádják az olyat, mint “Gratulálunk, te vagy a XXXXXX-edik látogató, és ezért egy…….. nyertél, amit IDE! kattintva ….”.

    Tisztelt marketinges “szakemberek”! Kérdezzenek bátran a FELHASZNÁLÓKTÓL, nem kell önálló elméleteket kreálni arról, hogy NEKEM, NEKÜNK mi lesz a jó. Én például szívesen vállalom, hogy “elemzek” önöknek dolgokat. Szerintem a legfőbb gond, hogy értelmes reklámok nincsenek, a többi pedig csak álom, meg filozofálás.

    A jó reklám az, ami a weboldal legalsó, eldugott sarkában is pont annyira érdekel, mint amennyire a banner villódzó, agresszív felülete NEM. Mit mond Önöknek: Bannervakság? De tudják mit? A saját számítógépükre telepítsenek figyelőszoftvert, és figyeljék meg saját szokásaikat! Önök, mint szakemberek vajon rákattintanak amúgy erőszakosan reklámozott dolgokra? Vagy beindul Önökben is a belső tiltakozás, a “csakazértsemnézemmeg”?
    U.I.: Mivel mindenhol ez a nevem, remélem, nem okoz nehézséget, hogy felvegyék velem kismillió csatornán a kapcsolatot, ha szükség lesz rá.

Szólj hozzá!

*