Online Marketing Akadémia

Vigyázz, nehogy kiénekeljék a szádból a sajtot!

Egy nagyon érdekes jelenségre figyeltem fel már egy ideje az AdWordsben. Nem is jelenség, inkább egyes (hazai és nemzetközi) szállás közvetítő cégek online üzleti modelljéről van szó.

Helyzetkép

Ha rákeresel egy szálláshely nevére a Google-ben, akkor a találati listában jobb esetben az adott szálláshely az organikus találatok közt az első. De fölötte és mellette megjelennek a szálláshely nevére hirdető szállás közvetítők hirdetései is. Az átlag felhasználót ezek a hirdetések (mivel releváns szöveggel jelennek meg) teljesen abba a hitbe ringatják, hogy a keresett szállás saját hirdetései. Az online marketingben tájékozatlan átlag felhasználó amúgy sem tudja megkülönböztetni, hogy melyik a hirdetés és melyik az organikus találat.

Nagy eséllyel az a fura helyzet áll elő, hogy a kattintás nem a hotel saját (nem fizetős) találatára fog esni, hanem valamelyik AdWords hirdetésre. És ha megszületik a foglalás, akkor máris olyan jelentkezőért fizet a szálláshely jutalékot, aki amúgy pontosan őt kereste, tehát közvetítők nélkül is joggal elképzelhető, hogy célba talált volna.

(Gondolj bele mekkora átkattintási aránnyal büszkélkedhetnek ezek a hirdetők! Csupa olyan hirdetés, amelyben az adott szálláshely nevére hirdetnek. Simán elérhetik átlagban a 20-30%-os átkattintási arányt (CTR) is. Az egész fiókra jótékony hatással van a magas CTR, a cég többi hirdetéseit is segíti…)

Mi a megoldás?

Elkezdesz hirdetni a saját nevedre, hogy a hirdetők között legyen +1 kattintási lehetőség közvetlenül Rád is? Akkor megint olyanért fogsz fizetni, amit ingyen is megkapnál a keresőoptimalizálás révén. És miért versenyeznél tulajdonképpen saját Magaddal?

Ha megtiltod a közvetítőknek, hogy hirdessenek a nevedre, valószínűleg szerződést bontanak és egyéb közvetített ügyfelektől is elesel. Vagy nem mondják fel, de akkor parkolópályára tesznek és alig hoznak vendéget.

Csiki-csuki helyzet.

Nem mindenkinek esik le…

Még így elmondva sem minden szálláshely tulajdonosnak esik le miért “ravasz” ez a megoldás. (Épp nemrég egy konferencia szünetében beszéltem erről a jelenségről egy hotel marketing vezetőjével. Annyit mondott a felvetésemre, hogy őt nem érdekli, a közvetítők hogyan hirdetnek, hoznak foglalásokat és kész, jár nekik a jutalék. Szerintem nem látta át eléggé a helyzetet.) Egy kicsit szemléletesebben az alábbi példával tudnám illusztrálni az esetet:

Szerződsz egy étteremmel, hogy minden behozott vendég után a fogyasztásukból kapsz 10%-ot vagy akár egy vendégenkénti fix díjban is megállapodhatsz velük, a lényeg szempontjából teljesen mindegy. Aztán nem csinálsz mást, mint az étterem bejáratánál ólálkodsz folyamatosan és ha észre veszed, hogy valaki az étterembe be szeretne térni, akkor gyorsan kézen fogod és bevezeted, majd tartod a markod a jutalékért. Ez így mennyire van rendben?

Akkor viszont előnyös lehet ez a közvetítői megoldás, ha a szálláshely nem rendelkezik működőképes honlappal és/vagy foglalási rendszerrel, vagy esetleg nem található meg a normál, organikus találatok között a nevére sem. Ebben az esetben ez az egész hozzátesz az online marketinghez és nem vesz el.

Hangsúlyozni szeretném, hogy a leírt “üzleti modell” nem magyar találmány, számos nemzetközi foglalási oldal használja évek óta. És az is igaz, hogy semmilyen törvényt nem sértenek ezzel és az AdWords-ben is teljesen szabályos ez a megoldás.

Előbb szavazz, utána kommentben indokold meg!