Találkozás “Hol a pokolban van Matt?”-tel

Adott egy fiatal srác, Matt Harding, megrögzött számítógépes. Éjjel-nappal a gép előtt ül, azzal dolgozik, azzal szórakozik, játszik, és közben hamburgert eszik. Tipikus amerikai, egészségtelen életmóddal.

Az amerikai álom

Aztán egyik nap gondol egyet,  és elutazik Ázsiába nyaralni, de amikor haza kellene menni, nincs kedve, és inkább marad. Barátainak videókban üzen, és bemutatja esetlen de mégis sajátos táncát, amin a haverok csak röhögnek, és követelik a folytatást. A videósorozatnak Matt a “Hol a pokolban van Matt?” címet adja. Ez eddig mind 2003-ban történt.

Aztán jött 2005 és a YouTube, valamint egyes közösségi könyvjelzőként funkcionáló megosztó oldalak, és a az eddig haveroknak szánt videók, egyszer csak vírusként kezdtek terjedni, és emberek százezreihez jutott el napok alatt. Aztán a százezres nézettségekből több milliós nagyságrend lett, és innen már elindult a lavina, egyes cégeknek kezdett érdekes lenni Matt videósorozata. Szponzorálták, reklámarc lett, elküldték a világ majd’ összes országába, egy néhány perces videó leforgatásáért. Igazi amerikai álom, nem?

Matt és a videók üzenete

Matt, eleinte igaz nem tudatosan, de valami olyat adott az emberek millióinak, amiből a világ sok részén komoly hiány van: korlátlan szabadság, jókedv, mosoly. Olyan felszabadultság, boldogság és közösségi érzés árad a videóiból, ami megmozgatta a tömegeket, és mosolyt varázsolt az arcokra. Azt a fajta életérzést közvetítette az emberek felé, amire nagyon sokan vágynak, függetlenül a nyelvektől, országoktól, kultúráktól. Ha kíváncsi vagy néhány ilyen videóra, akkor a bejegyzés végére összegyűjtöttem a legjobbakat!

Matt Budapesten járt

Én magam, még a kezdetek kezdetén belebotlottam az egyik videójába, és már akkor egyből 2-3-szor megnéztem, és valóban én is továbbítottam pár embernek. Aztán néhány év múlva,  ahogy jöttek az új videók, valahogy mindig eljutottak hozzám, és ekkor rendszeresen mindig visszanéztem a korábbiakat is, mert jólesett. Valószínűleg nem vagyok ezzel egyedül.

Aztán pár hete megtudtam, hogy Matt újra eljön hozzánk (2006-ban egyszer már járt itt). Kezdtek a fejemben megfogalmazódnia  kérdések, egész egyszerűen az üzleti oldala érdekelt. Ekkor tudtam, hogy találkoznom kell vele. Ezért október 19-én felkerekedtünk, és kimentünk a helyszínre, Budapesten a Halászbástyához.

Matt stáb nélkül jött, csak 1-2 segítője volt, de még az ideiglenes operatőrt is az összegyűlt tömegből választotta ki teljesen spontán. Számomra nagyon meglepő volt, hogy milyen jól kezel és irányít ekkora (kb. 1000 fősre duzzadt) tömeget, mindenféle hangosítás, zene, és mikrofon nélkül szabadtéren. Sokunknak jelentene ez komoly kihívást, azt hiszem.

Aztán a srác zene nélkül felvette a tömegnek előtte pár perccel betanított táncot, kb. fél óra alatt végzett, és állta a “rajongók” rohamát, úgy 2-3 órán át. Minden lépését kamerák tucatja követte, és legalább 6-7 stáb várta, hogy kérdezhessen tőle kamera előtt. Mi is itt voltunk, és kérdeztünk is tőle, olyanokat is, amelyek aztán az Index összeállításába és  a TV2, és az RTL Híradójába is bekerültek.

Nézd meg a mi kis összeállításunkat is, és figyeld meg:

egyedüliként mi szólaltattuk meg Matt Hardingot magyarul! :)

Matt kamerán kívül azt is  elmondta, hogy igaz már évek óta ebből él, de ezt a mostani turnét csak ő maga finanszírozza. Saját bevallása szerint nem sokáig akarja ezt csinálni, mert már fárasztja a sok utazás. Most tervezi, hogy összeszedi az eddigi legjobb pillanatokat, összefűzi egy videóba, és leteszi a lantot.

A margóra

Most akár gondolhatod azt is, mit foglalkozunk mi egy teljes bejegyzésben ezzel a sráccal, miért készítünk vele riportot,  hisz ő egy egyszerű amerikai “hülyegyerek”,  ugrál összevissza, és ezzel bolondítja az embereket. Ha így gondolod, akkor gondold tovább: ő megvalósította azt amit nagyon sokan csak szeretnének. Abból él amit szeret és amivel örömet okoz másoknak. Ezért népszerű, szeretik, és a saját közössége a világ minden táján örömmel fogadja. Több tízmillió embert ér el a videóin keresztül, és saját YouTube csatornája pedig évekig benne volt a YouTube top 100 legnézettebb csatornája között. Ez már nagyon erős üzleti potenciál, amit jól is használ ki. Tehát véletlenül sem “hülyegyerek”, csak laza, egyszerű és közvetlen. Olyan globális cégek reklámarca lett mint pl. a Visa, vagy olyan eseményeket reklámoztak vele, mint a 2010-es dél-afrikai Foci VB.

És hogy mi lehet ebből tanulni?

Érdemes a sorok között olvasni, és megfigyelni azt, hogy mik azok az elemek, amiktől működnek  Matt a videói. Üzleti szempontból Te hogyan tudnál a Te saját iparágadban valami olyan érzelemdús és egyben szokatlan dolgot kitalálni,  ami tömegesen érdekelheti az embereket, és amit még senki nem csinált…

Nem csak azért van mit tanulni tőle, mert megcsinálta azt amit, hanem mert a poénban, a hobbiban, az élvezetben meglátta a lehetőséget, ki is használta, és ezt nagyon  jól is kamatoztatta. Szerintem remek munka. Szerinted? Várom a véleményed hozzászólásban!

A “Hol a pokolban van Matt?” sorozat legnépszerűbb részei

A 2006-os videó:

A 2008-as videó:

Visa reklám Matt Hardinggal:

A 2010-es Foci VB reklámja Matt-tel:

Neked milyen gondolatok jutnak eszedbe a srácról?

Comments

  1. lotht szerint:

    Ez jól sikerült, gratulálok!

  2. Csináld, amit szeretsz! Vagy… szeresd, amit csinálsz?

  3. Most láttam először a srácot és nem hiszem,hogy egyedül lennék ezzel.
    Végignéztem és rá kellett jönnöm,hogy Matt egy nagyon szerencsés ember mert nincs még 1 ember a földön aki ennyi csodálatos helyen járt volna nem beszélve arrol,amit csinált.Feregeteges kaland lehetett…
    Utánna rétok gondoltam mivel egy kicsit hasonló dolgot csináltok kis hazaákban amit mások nem vagy nem ilyen formában.Sok sikert nektek a jövöben..remélem egyszer eljutok hozzátok egy kis fejtágításra :-)

    Csodás napot nektek….

  4. Milyen fura, én még soha nem hallottam róla, pedig a Youtube-on is sok videót szoktam nézni, úgyhogy örülök, hogy megismerhettem a történetét. Legjobban azok a videók tetszenek, ahol már sokan táncolnak vele, és ahogy néztem, csak azt éreztem, hogy mennyi öröm van a világon, mindenhol, a kisdolgokban (is). Úgyhogy átjött az üzenet… :-)

    • Erről is beszéltünk vele, csak ez nem került bele a videóba: eleinte egyedül keztdte a táncot, aztán rájött, sokkal nagyobb “feelingje” és üzenete van, ha tömeget verbuvál maga köré. De ekkor már tudatosan a közönségnek készítette a videókat… Szóval jó meglátás volt a részéről!

  5. Berkes Gyula szerint:

    Forest Gump jutott róla eszembe ahogy fut utána a tömeg… Jó ötlet volt az interjú!

  6. DTSZ szerint:

    Hatékony védekezés a kormány köcsög politikája ellen, legyél Maon olyan keveset amilyen keveset csak tudsz! :-)

  7. Ildikó szerint:

    Én is ezt szeretném csinálni, rajta vagyok az ügyön.Ildikó

  8. Ismét GARTULA OMA!
    Engem is azok a jelenetek fogtak meg, ahol a helybéliekkel együtt táncol Matt. (A magyarok vajon miért nem???) De a téma szerintem is nagyon fontos.
    Mindannyiunknak van valami egyedi, amit a többi embernek adni tudunk. Egy emberben több ilyen is van, és csak az önmagunk teljes elfogadásán keresztül lehet megtalálni önmagunkban. De aki megtalálja, és figyelmet, törődést, célt és kitartó munkát fektet bele, az egyrészt energiát kap hozzá, másrészt társakat. Nem tudom megmagyarázni – ne is várjátok tőlem -, de sok éve figyelem a jelenséget, és ezt tapasztalom.
    Akinek ez a recept túl egyszerű, az elzárja magát az önmegvalósítás boldogságától.
    Sok sok éve bíztatok mindenkit magam körül, hogy vegye komolyan magát, nektek is ezt kívánom! Márton és Zsolt példát mutatnak ebben is:)

    • “A magyarok vajon miért nem???” :)

      Most ezért volt itt Magyarországon, ezres tömeggel táncolt :)

      Köszi a többi gondolataidat is!

      • Bocsi, akkor nem figyeltem eléggé. Én nem láttam a felvételen táncolót, nyilván az operatőr szempontjából nem ez volt a fontos.
        További sok sikert!

      • Mi a Magyarok miért?Jó kérdés!Szerintem a meg szokás és a gondolkodás módon kellene sok embernek változtatni,és nem a régi hagyományokhoz,meg szokásokhoz ragaszkodni.Addig míg az emberek egymást nem hogy emelnék,bátorítanák az új,és jó dolgok felé,addig ez a kis nemzet mindig le fog maradni.Láttam a videót,56 évesen hála istennek sok embert ki tudok emelni az ő kis világából ami számomra örömöt jelent,és természetesen annak is aki el fogadja.
        Márton és Zsolt kívánok munkátokhoz további sok sikert,és az akadémián keresztül is meg vannak szólítva az emberek,és talán fel is ébrednek.

  9. Sokáig gondolkoztam azon, hogy először az ember hobbiból és kedvtelésből csinál valamit, amiből aztán üzlet lesz, vagy pedig kitalálja, felméri, piackutatja, hogy mi az, amit csinálnia kellene üzletszerűen és elkezdi csinálni.
    Arra jöttem rá, hogy a legsikeresebbek mind az első módon kezdik. Először hobbi és kedvtelés, majd biznisz lesz belőle. Erre Matt is kiváló példa. Kétlem, hogy azért indult volna el áttáncolni a világot, hogy ebből aztán megélhetése, gazdagsága legyen. Talán ha úgy indul neki, akkor nem is lett volna belőle semmi…

    • Ezzel maximálisan egyetértek! :)Ha mindenki azt csinálná amit szeret, és amihez kedve, van mennyivel jobb hangulat lenne a világban nem?

      Csak az egyetlen bibi, ami igazából a szűk keresztmetszet, hogy nem mindenki tudja megtalálni a hobbijában az üzleti lehetőséget… Na jó nem is állítom hogy minden hobbiban van üzlet…

      De az alapvetéssel, amit írtál mindenképpen egyetértek!

      • No ez egy érdekes és fontos pontja a problémának. A többség igenis azzal igyekszik foglalkozni, amit “szeret”: eszik, iszik, alszik és hajszolja a szexet. Míg a nagyon szűk kisebbség – a Matt-félék – …. Ki tudja folytatni a mondatot? Barbi, Zsolt? Mert én sajnos nem:(

      • Itt egy másik hazai példa: http://www.blikk.hu/blikk_aktu.....on-2068493
        Még csak a hobbi stádiumában vannak, de biztosra veszem, hogy üzletet fognak belőle csinálni. Vagy, ha nem, ahhoz is megvan a szabadságuk. Célállításból és kitartásból már kitűnőre vizsgáztak, meglátjuk, hogy mit kezdenek a lehetőségeikkel.

  10. Hát ez megért pár vidám percet! :) Szívesen elolvasnám az útikönyvét is ennek a srácnak, ha megírná a kalandjait! Legjobban az afrikai díszbe öltözött táncosok tetszettek, ahogy a saját ritmusukban ugráltak előtte. Mókás volt és egyben méltóságteljes is. Járja mindenki a saját táncát, saját tempóban!
    Matt ezt találta ki, jól tette! :) Nekünk valami új ötleten kell törni a fejünket.
    Hajrá!

    • Csilla, az a helyzet,m hogy amióta ez üzlet (is) a számára, azóta nem nagyon vannak élményei a helyiekkel… számomra is meglepő volt amikor elmondta, hogy egy-egy ilyen útja kb 3 hetes, megfordul ennyi idő alatt 20-30 (!) városban leforgatja a videót, és ennyi.Mondta hogy sokszor mikor felébred a hotelben, el kell hogy teljen néhány perc mire átgondolja hogy éppen hol is van…

      De Budapest pl villámlátogatás volt, dél körül érkezett, és még aznap este Athénba szállt le… Szóval ez már kicsit futószalag érzet…

      Ettől függetlenül nem lennék meglepődve, hogy írna majd egyszer egy jó kis könyvet! :)

  11. Az jutott eszembe, hogy eladom a céget és elindulok én is táncolni a világba… aztán majd összefutok valahol Matt-tel, mert kicsi a világ és alapítunk egy world-wide-traveling tánc klubot :D

  12. Sziasztok

    Számomra is érdekes, mivel Matt a boldogság , vidámság,összetartás egy formáját juttatja el videón keresztül az egész világnak, ami hiányzik az embereknek.
    Valami ilyesmit próbálok én is eljuttatni a közönségemnek, csak még nem forrta
    ki magát a http://www.meglepetesfutar.hu oldalon.

  13. Az első ami eszembe jutott, hogy ezt a mozgást képtelenség leutánozni.
    De átjön az egyszerűség, a vidámság, az élet és az emberek szeretete. Ettől olyan egyedi!

  14. Zsuzsa szerint:

    Remek a srác! Alkatra tényleg nem sok köze lehet(ne) a tánchoz, de amit kihoz magából és másokból, azt tanítani kellene. Egy bumfordi maci, aki idétlenül ugrabugrál, de közben mosolyog, és ami nagyon fontos: meri vállalni önmagát. Ránézésre olyan, mint a srác a szomszédból, semmi különös, semmi extra, aki mégis tudott valamit alkotni, amivel megmozgatta a fél világot. Azt gondolom, hogy egy ilyen fiatalember igazi példakép lehet: példa arra, hogy mindannyiunkban ott van valami, ami hétköznapiságában is különleges. Csak föl kell fedeznünk önmagunkban a magunk gyémántját, s megmutatni úgy, ahogy még senki más nem tette.

  15. Szerintem ez abszolút jó példa arra, mire képes a marketing!

    Én egy olyan embert látok ebben a srácban
    aki mindenhol megtalálható, és az égvilágon semmi különleges
    nincs benne. Annyi, hogy jó helyen volt, jó időben.
    Nagyon sok ember van aki szintén ugyan ezt közvetíti
    az emberek számára, mégsem lesz reklámarca senkinek.
    Nagyon sok hitoktató, tréner, és egyéb más foglalkozású ember van
    akiknek szintén hasonló a mondanivalója az emberek felé,
    és szerintem sokkal jobban megérdemelnék az elismerést
    az emberektől, mivel munka is van mögötte, nem csak egy kis
    ugri-bugri. Én nagyon sajnálom azokat akik dolgoznak is azért,
    hogy színvonalas műsort tudjanak produkálni a nagyközönség
    számára, és mégsem tudnak belőle, nem, hogy félrerakni, de még
    sok esetben megélni sem.
    Nem véletlenül volt fent a videója sokáig úgy, hogy sehová nem
    hívta meg senki. És láss csodád, egyik napról a másikra sikeres lett,
    és most már, akár nyugdíjba is mehet.
    Én kíváncsi lennék arra, hogyan finanszírozta volna az utazásait
    eleinte, a különböző országokba, ha nincs aki támogassa.
    Márpedig valakinek kellett, hogy megismerjék.
    Én valahogy nem igazán tudom elképzelni azt, hogy valaki megnézi ezeket
    a videókat és mindjárt az jut eszébe, hogy: fizetem neked az utat + még
    kifizetem neked az összes járulékodat, költségedet és még adok
    pluszba annyi pénzt, hogy előbb mehessél nyugdíjba mint más.,
    De, csak gyere el, csak egy napra is, mert az embereknek egy kis
    ugrándozásra van szükségük, és ez fogja a világot megváltani.
    Egyet értek, hogy az embereknek szeretetre, egyszerűségre és közös
    célra van szükségük, de azért ezt a kis rángatózást,
    ne majmoljuk már annyira, hogy mindenek felett álljon és mint
    új dolgot, amit mindenkinek követni kellene, példa legyen a jövő
    szempontjából a fiatalok számára.
    Találj ki újat, nem kell dolgoznod, bízd rá magad a marketingre
    és rövid idő után dúsgazdag leszel.
    Szerintetek ki fog így dolgozni a jövőben, a marketingeseken kívül,
    és mit fogunk enni, ha mindenki ezt a példát tartja jónak?
    Az érméknek több oldala is van.
    Ezektől függetlenül tetszik a gyerek, de mint bárki más,
    akinek szíve és lelke is van.

    • Anni szerint:

      Érdekes és igaz is Károly hozzászólása, de csak körüljárja a problémát, ugyanis nem tudott egyértelműen rámutatni, mi az, ami felkapta ezt a srácot miért és ki gondolta úgy hogy kell sok embernek, nem vágtam, mi volt az ami beindította ezt a láncreakciót, mert ez az… Tehát Mi volt a srác “hülyesége” és a marketing első szereplője közötti láncszem az az egyetlen, amitől beindult ez az egész?

  16. lacus szerint:

    Egy kicsit csatlakoznék az előttem szólóhoz, egy kicsit belegondolva olyan “Money for nothing” az egész dolog.

    Lehet hogy marketing szempontból tanítani lehetne, de semmi valós értéket nem állított elő.

    Meg kicsit visszás a dolog, hogy pl délkelet Ázsiában olyan öltözetben közvetíti a helyieknek a felhőtlen boldogságot, amit a helyi gyerekek állítottak elő rabszolgamunkában, napi marék rizsért. (ismert spotrcipők, farmerek, stb)
    A műsor után meg lepattan a nyomorból, vissza a fánkkal-kólával folydogáló kis idilljébe.

    Valahogy az egészről Diana hercegnő és Teréz anya halála jutott az eszembe. Kb. egy időben haltak meg és Teréz anyáról csak egy-két futó hír jelent meg, Dianáról pedig egyre másra hallottuk, hogy micsoda karitatív, emberbarát személyiséget vesztettünk el vele. Pedig ő nem igazán ment be a leprások közé, ellentétben Teréz anyával.

    Tudom, hogy a két dolognak (Teréz anya – Diana) más hírértéke van, de valahogy mégis olyan fura az egész…

    Summa summárum, szerintem sem kell túlspirázni a dolgot.

  17. Sikeres, mert olyan, mint mi. Mert bele tudom élni magam a helyzetébe, és lám, nem ciki, hogy én sem tudok táncolni. A helyeket meg jól választja meg, mind ismert, tehát a videóban plusz értékként benne van a mi előzetes tudásunk és vágyaink is azokról a helyekről. (naná, hogy nem egy lakótelepi parkolóban csinálja)

    Valahogy apámék barátai jutottak eszembe gyerekkoromból, akik mindenhol egymást fotózták szép tájak és épületek előtt szalmakalapban és vietnami papucsban. Ezekből a képekből monstre diavetítést rendeztek a vendégeiknek.
    A bejegyzés tetszett, köszi!

  18. Ferenc szerint:

    Kedves Márton és Zsolt!

    Tudnátok nekem ajánlani egy alkalmazást vagy weboldalt amivel megbízhatóan tudok kulcsszósűrűséget elemezni? Már több SEO weboldalt kipróbáltam, de sajnos szinte mindegyik más %-ot mutatott.
    Már több általatok tartott szemináriumon vettem részt, de sajnos nem emlékszem, hogy mit ajánlottatok erre acélra.
    Egyébként azóta is nagy hasznát veszem a szemináriumon tananyagának. Mégegyszer köszönöm a sok hasznos információt!

    • Szia.

      Próbáld meg a seotools.hu -t. Én ezt használom és elég megbízható :) De folyamatban van egy saját fejlesztésű program is…

      Üdv.

  19. Sziasztok! Elkészültt Matt Garding videója, aminek a klipforgatásáan jártunk, és ahol a fenti bejegyzésben készült riport is készült.

    Íme az eremény, amiben Budapest kétszer is helyet kapott! Egyszer 1:28-nál a Dunán táncolt Matt egy hajón, egy maroknyi magyarral, maj a Halászbástyán összegyűlt kb 1000 fős táncoló tömeg is látható 3:50-nél.

    Íme a link:
    https://www.facebook.com/omahu/posts/197381550387606

Trackbacks

  1. […] menni, nincs kedve, és inkább marad. Barátainak videókban üzen, és bemutatja esetlen de […] Tovább olvasom További kapcsolódó cikkek:Elveszettnek érezzük magunkat mobil nélkülAz amerikai […]

Szólj hozzá!

*