Online Marketing Akadémia

Fejben dől el minden!

Amikor összefutunk egy-egy olvasónkkal, korábbi tanfolyam résztvevővel, szoktunk kapni kérdéseket, de feltűnően sok olyan kérdés is előjön, amikor nem a szakmai része érdekli a kérdezőt, hanem konkrétan az, hogy “mi a titok”, mi hogyan csináljuk, mi az a kis plusz, ami lejátszódik bennünk, amikor döntéseket hozunk…

Akkor itt van még ez a válság mizéria. Emiatt is sokan aggódnak. Ezzel kapcsolatban is sok kérdést kapunk… A jelen helyzet (inkább hangulat) és a folyamatosan feltett kérdések ihlették a mai bejegyzésemet.

Összeszedtem, hogy miből merítek erőt és mi az, ami a mai szemléletemet formálta folyamatosan. Nem úgy írom le őket, mint tuti receptek, hanem inkább, mint saját gondolatok, amik számomra meghatározók, és nekem bejöttek eddig.

Döntéseimet bizonyos elvek határozzák meg, amikben hiszek. Ezek azért kellenek, mert ha van egy jól felépített szabályrendszer a fejemben, akkor egyértelmű és gyors döntéseket tudok hozni, nem kell újra mindent mérlegelni. Aztán időnként visszanézem a döntésem eredményét és ha kell változtatok a szabályokon. Kulcsszó a következetesség.

Az alábbiakban leírt 3 elv az, ami nekem a leginkább meghatározó.

Talán sokan tudják rólam, hogy imádok horgászni. Ha tehetem, szabadidőmben a vízen vagyok. Lehet, hogy játékosnak fog tűnni, hogy horgászattal kapcsolatos példákon keresztül mutatom be azt a bizonyos 3 alapelvemet, de az a kőkemény valóság, hogy szerintem engem konkrétan a pecázás tanított meg ezekre.

A horgászat komoly agymunka és talán fel lehet fogni egy tét nélküli tanulási folyamatnak is. Az egy dolog, hogy az eredmények itt is számítanak, de talán bátrabban mer az ember kísérletezni, mint a való életben, mivel ott úgy gondoljuk, komolyabbak a következmények. A horgászatban is, akárcsak a pókerben vagy az online marketingben,  a szerencse csak kis mértékben játszik közre az eredményességben… Évről évre érzi az ember, hogy fejlődik.

Nézzük, mire tanított meg engem a horgászat, ami segít a napi döntésekben és az online marketingben.

I. Ki tehet róla?

Néha az is előfordul, hogy nem fogok semmit. Vagy nem olyan halat, amilyet szerettem volna. A leginkább kézenfekvő megoldás, hogy megkeressük, ki vagy mi a hibás ezért. Pl. nem volt jó a holdállás, front volt, nincs hal a tóban stb… Sok ember ezzel el is intézi és helyreáll a lelki egyensúlya.

Ezzel szemben én mit teszek? Kőkeményen megmondom magamnak, hogy erről, csakis én tehetek. Úgy fogom fel ilyenkor a “kudarcot”, hogy én hoztam azt a döntést, hogy:

Tehát én hoztam olyan döntéseket, amelyek nem vezettek jó eredményre. Hiszek abban, hogy ha jobb döntéseket hozok, máshogy cselekszem, akkor megtalálom a módját annak, hogy fogjak halat. Vagyis legközelebb máshogy kell csinálnom és tanulnom kell ebből. Senkit és semmit nem okolhatok, biztosan van legalább 1 olyan mód, amellyel sikerrel járhattam volna… Ezt nem találtam meg.

A halak olyanok, mint az ügyfelek. Ha valamit nem a kényük-kedvük szerint csinálsz, akkor egyszerűen (merő önzőségből) nem harap rá a csalira. Nem lehet “lehülyézni” a halakat ezért.

Néha-néha egy-egy ilyen nulla eredménnyel végződő horgászat felér egy pofonnal. De szükség van ezekre a pofonokra, alázatra tanítanak.

Alapelv I.: Mindig mindenért Te vagy a hibás az életedben. Ha nem úgy sikerült valami, ahogy szeretted volna, akkor nem csináltál mindent megfelelően. Változtatnod kell! Ha sikert érsz el, akkor az csak a Tiéd, nem a véletlen műve, légy rá büszke!

II. A változás örök

Miért van az, hogy a nagy balatoni öreg horgászok (akiktől én is hajdanán rengeteget tanultam), mostanában alig fognak valamit? A világ változik, tény, hogy egyre kevesebb a hal a Balatonban, de az egyre ügyesebb horgász megfogja őket. Akik 30 évvel ez előtti módszerekkel, felszerelésekkel próbálkoznak és semmit nem változtatnak, tényleg alig fognak halat. Én állandóan kísérletezek, mindent kipróbálok és előbb utóbb meg szoktam találni, hogy azon a helyen, abban az évszakban mi a legeredményesebb módszer.

Nem egyszer fordult elő, hogy senki nem fogott semmit a parton, de nekem folyamatosan jöttek a halak. Volt hogy már többen odajöttek ellesni a titkot. És hiába jöttem rá arra, hogy most a Balatonon mivel és hogyan lehet 90%-os valószínűséggel méretes pontyokat fogni, tisztában vagyok azzal, hogy jövőre, vagy akár az ősz beköszöntével vagy más vízterületen nem biztos, hogy ez fog működni. Nem ígért ilyet senki.

Az ókori görög filozófus Hérakleitosz egyik fő elve volt, hogy “minden állandó változásban van”. Ezért nincs olyan, hogy készen vagyunk, hátradőlhetünk.

Alapelv II.: Senki nem ígért neked olyat, hogy ami ma működik, az holnap is fog. A világgal együtt kell változnod, ahhoz, hogy eredményes legyél. Ha nem teszel semmit a fejlődés érdekében, mitől várnád, hogy jobb legyen bármi is?

III. Honnan tudod, hogy nincs jobb?

Egy horgászat során akár 20-30-féle csalit is kipróbálok. Amelyik nem működik, azt hagyom, amelyik működik, azt tovább kombinálom valami mással. Szabály szerint két bottal lehet horgászni. Az egyiken mindig az aktuális “tuti” csali van fenn, a másik a kísérletezős bot. Ha találok a korábbi “tuti” csalinál jobbat, akkor az újonnan felfedezett lesz a “tuti” és egy másikkal kezdek el kísérletezni. De vajon meddig kell kísérletezni? Mindaddig, amíg elérted a célod és azt mondod, hogy megelégszel az eredménnyel.

Pl. kitűzöm, hogy ha már megtalálom azt a csalit / módszert, amivel negyed óránként fogok valamit, akkor nem kísérletezek tovább. Ez a kitűzött szint kinek-kinek máshol van. Lehet, hogy valaki megelégszik azzal, ha óránként fog halat.

Ha persze egy horgászversenyen vagyunk és cél a győzelem, akkor már nem mindegy!

Így van ez a való életben egy online marketing kampány optimalizálásánál is. Elindítasz egy AdWords kampányt. Hoz valamilyen eredményt (pontosan látod a megtérülését, mert méred az eredményeket, úgy ahogy kell). Tegyük fel, hogy a kezdeti eredmények nem hozzák azt az eredményt, amit szerettél volna, sőt mínuszban vagy összességében.

Mit teszel? Finomítasz a hirdetéseken. Keresed azt a módszert, ami működik. Egy idő után észre veszed, hogy amennyit költesz hirdetésekre, az pont vissza is jön. Nullán vagy. Ugye ez nem elég. Tovább reszelgetsz a hirdetéseken. Eléred, hogy a reklámba fektetett pénzed 20%-os többlet profitot hoz. Elég? Kinek igen, kinek nem…

Na és itt van a kutya elásva. Mi az a pont amikor azt mondod, hogy “kész vagyok”? Milyen magasra teszed a mércét saját magaddal szemben? Sokan megelégednek azzal, ha már pozitív hozadéka van a reklámjaiknak. De van aki addig nem nyugszik, addig finomítja a kampányait, addig keresi a “tuti csalit”, amíg legalább +50%-os hozamot nem ér el. És akkor kezd egy kicsit megnyugodni, de nem teljesen, mert tisztában van vele, hogy ez sem fog örökké tartani.

Alapelv III.: Tedd mindig olyan magasra a lécet a (saját magadtól) elvárt eredményekben (például az online marketing kampányaid megtérülését illetően), hogy bőségesen elégedett legyél. Tűzd ki célul azokat a komoly sikereket, amikért érdemes nyújtózkodni. Ne elégedj meg az éppen elégséges eredményekkel. Küzdj addig, megállíthatatlanul, amíg el nem éred, félúton még nem dőlhetsz hátra. Ha kell, legyél a legjobb!

Gondolkodj el rajta…