Nem, nem egy fizetett cikk következik, hanem gondoltuk megosztjuk Veled a tapasztalatainkat a Facebook pár hónapja bevezetett új, úgynevezett “szponzorált történetek” hirdetési lehetőségeiről. Kezdjük az elején: az, hogy valami szponzorált, mindenki számára érthető: fizetett. Na de mi a “történet”?
Sztorik a Facebookon
Talán köztudott, hogy a Facebook minden felhasználójáról mindent dokumentál. Minden egyes gombnyomást, oldalletöltést, kommentet, megosztást. (Képzeld mekkora mennyiségű adathalmaz ez 700 millió felhasználónál!) Ezek egy részének vannak nyomai a felhasználók üzenőfalain, valami ehhez hasonló formában:
Tehát minden egyes nyom, ami az üzenőfalon keletkezik, a Facebook nyelvezete szerint egy-egy történet. Az ilyen történetek egy részét, lehet szponzorálni, kvázi hirdetni.
Milyen sztorikat lehet szponzorálni a Facebookon?
A “szponzorált történetek” a Facebook egyik leginnovatívabb hirdetési formája, ami valóban a közösségi médiában „elhangzó” szájhagyományra épül. Nézzük mit is jelent ez pontosan, azaz mit lehet hirdetni? Egy követőd (Facebook-rajongód) alapvetően 3 helyen tud olyan kapcsolatba lépni a Te üzleti oldaladdal, aminek nyoma lesz az ő saját üzenőfalán (amit az ő ismerősei is látni fognak):
- Amikor csatlakozik a Te üzleti oldaladhoz, azaz megnyomja a „Tetszik” gombot.
- Amikor hozzászól valamelyik tartalmadhoz, amit közzétettél az üzleti oldalad üzenőfalán.
- Amikor megnyomja a “Tetszik” gombot valamelyik üzenőfali bejegyzésed alatt a Facebook üzleti oldaladon.
És habár ezek a sztorik, történetek megjelennek az emberek üzenőfalain, a hírfolyamnak megvan az a hátránya, hogy egy-egy bejegyzés, esemény („történet”), nem él túl sokáig. A szponzorálással gyakorlatilag ezt tudod meghosszabbítani, és még több emberhez eljuttatni.
Hogyan lehet szponzorálni egy sztorit?
Ha be vagy jelentkezve a Facebookba, akkor kattints erre a linkre, és válaszd ki azt az üzleti oldalad, amelyiket hirdetni szeretnéd. (Ha csak egy van, akkor nincs választási lehetőséged!)
Majd ezek után a szponzorált hirdetést a fenti képernyőn látható módon tudod létrehozni, és a fajtáját is itt tudod kiválasztani.
3 lehetőség van:
- Page Like Story: Ha valaki követi a Te üzleti oldalad (lenyomta a Tetszik gombot a Facebook oldalad tetején), akkor az összes ismerőse számára hirdethető az, hogy az illető a Te rajongód.
- Page Post Story: Az oldalad meglévő követőinek (jellemzően a nem aktívak elérése miatt) hirdetheted az üzenőfalad éppen aktuális híreit: üzeneteket, fotókat, linkeket, bármit, amit megosztasz.
- Page Post Like Story: Ha valaki az üzenőfaladon lévő egyik bejegyzésnél megnyomta a “Tetszik” gombot, ezt is eseményként (történetként) kezeli a Facebook ez is hirdethető.
Ha elindítasz egy ilyen hirdetést, akkor a például következő fog történni:
- Valaki valamilyen forrásból rátalál az oldaladra, és megnyomja a az oldal tetején a „Tetszik” gombot.
- Ez a történet, megjelenik az üzenőfalán.
- Majd ez a történet szponzorálás esetén a jobb láthatóság kedvéért megjelenik a hírfolyam mellett is hirdetés formájában az új rajongó összes ismerősének.
Ez gyakorlatilag nem más, mint a szájhagyomány útján terjedő jó hír fizetett terjesztése az ismerősök felé.
A szponzorált történetek célzási lehetőségei
Tudnod kell, hogy a szponzorált történettel soha nem tudsz annyi felhasználót elérni, mint egy sima Facebook hirdetéssel, hiszen a szponzorált történet ismerősök hálózatán alapul. Tehát nem mindenkinek hirdetsz, hanem csak a követőid ismerőseinek, nekik viszont a követőd ajánlásával. Éppen ezért van ennek nagy ereje. Nem 3 millió magyarnak hirdetsz, hanem csak a töredékének, de minden megcélzott felhasználónak legalább egy ismerőse van, aki már figyel Téged, és “személyesen” tudja ajánlani az üzleti oldalad.
Természetesen, itt is lehet még további szűkített célzási lehetőségeket alkalmazni:
- országra (külföldön még államra, tartományra, városra, városrészre is!)
- korra
- nemre
- érdeklődési körre (milyen más Facebook oldalakat követnek a megcélzott felhasználók?)
- kapcsolatokra (követi-e már az üzleti oldalad a megcélzott felhasználó vagy nem?)
- munkahelyre, iskolára,
és még további egyéb opciókra is.
A fentiek között van kettő nagyon fontos célzási lehetőség, amit mindenképpen ajánlunk a figyelmedbe:
- Érdeklődési kör: Ha a hirdetésed még jobban szeretnéd célozni, kifejezetten egy speciális téma iránt érdeklődő Facebook felhasználók felé, akkor a fenti képen látható űrlapon csak kezd el begépelni a kiválasztott Facebook üzleti oldal nevét, és a rendszer felajánlja, hogy lehet-e rá célozni. Ilyenkor a hirdetésed csak annak a limitált közösségnek fog megjelenni, akik tagjai a kiválasztott üzleti oldalak közösségének! Remek célzási megoldás!
- Kapcsolatok: Logikus igény, hogy ha például a hirdetésed célja a rajongói bázisod növelése, akkor szeretnéd ha a hirdetésed csak azoknak (annak a többségnek) jelenne meg, akik MÉG NEM rajongói az oldaladnak. Ezt a fenti képen látható opció kiválasztásával tudod megoldani: azaz jelöld be, hogy “Only people who are not fans of …”. Ezt is érdemes kihasználni, mert így a már csatlakozottakat nem zaklatod azzal, hogy csatlakozzanak, hiszen már megtették…
A fentieken kívül a szponzorált történetek további meglepetéseket, és lehetőségeket is tartalmaznak, például ha alkalmazást vagy egy eseményt hirdetnél, sőt egyéb érdekes célzási megoldások is vannak, de erről talán majd legközelebb :)
Használtál már a Facebookon “szponzorált történet” típusú hirdetést? Mik a tapasztalataid?