Pár napja ért véget a legutóbbi valóságshow, amit nagyon sokan követtek figyelemmel. Aki nem nézte volna: a végén 2 játékos közül választottak a nézők, Jerzy a “szépfiú” és Alekosz, a “suta nőcsábász” közül. Végül Alekosz lett a győztes, aki minden nyereményt vitt.
Próbáljuk meg egy kicsit más szemüvegen át nézni a végeredményt, mert úgy gondolom, komoly üzleti tanulság van a dolgok mögött! Próbáld meg a személyes véleményed félre tenni (a játékosokról és a műsorról is) és kívülről szemlélni a két játékost.
A mérleg két oldala
Csináltunk egy kis házi kutatást, hogy kinek mi jut eszébe a két döntős szereplőről. A leggyakoribb válaszok az alábbiak:
Jerzy legfőbb jellegzetességei:
- kedves;
- jóképű;
- kisportolt;
- jólelkű;
- jószívű;
- barátságos.
Alekosz legfőbb jellegzetességei:
- állandóan próbál udvarolni a körülötte felbukkanó hölgyeknek;
- nem túl ügyes ebben, ezért sok visszautasítást kap;
- a sok visszautasítás nem szegi kedvét, újra és újra próbálkozik, ez mókás;
- a testtartása alapján kilométerekről fel lehetne ismerni;
- a beszéde is jellegzetes, nagyon sajátosan csűri-csavarja a szavakat.
- … stb.
Attól függetlenül, hogy sokakban felmerül a kérdés, hogy volt-e hátszél vagy nem, Alekoszt egyébként azok is nagy eséllyel ismerik, akik nem követték a valóságshow-t. Láthatjuk, hogy sokkal megjegyezhetőbb, karakteresebb, jellegzetesebb figura, mint Jerzy. És ez a legfőbb tanulság üzleti szempontból.
Az emberek nem arra emlékeznek, aki normális, aki átlagos. Hanem arra, aki:
- egyedi, utánozhatatlan;
- különleges;
- megosztja a közvéleményt (nem hagy hidegen senkit).
Mennyire felejthető a céged?
Gondold végig, hogy van-e a Te cégednek ilyen jellegzetes arca?
- Emlékeznek rád a vevőid?
- Hagytál bennük olyan nyomot, ami miatt nem kevernek össze mással?
- Akik még nem vásároltak Tőled, vajon hallottak már Rólad?
- Meg tudod mondani azokat a tulajdonságokat, amikről egyértelműen Te jutsz eszébe a célcsoportodnak?
- Kellően érdekes (és esetleg szórakoztató) a kommunikációd?
- Sok konkurensed hasonlít Rád? (Könnyű utánozni?)
Nem egyszerű kialakítani a végleges arculatodat, imázsodat, hiszen az emberek fejébe be kell ültetned bizonyos gondolatokat, érzéseket saját termékeddel és/vagy cégeddel kapcsolatban! Ehhez bizony némi kreativitás, tervezés és idő is kell!
Ha az a bizonyos megkülönböztető jegy átitatja a szövegeidet, reklámjaidat, sőt az egész marketingedet, akkor ez egy hihetetlen komoly mankó lehet a hónod alatt, ha felmerül a kérdés: hogyan kommunikálj, mit írj a weblapodon?
A marketing szakmában ezt egyébként USP-ként vagyis “unique selling proposition”-ként szokták emlegetni és magyarul egyedi értékesítési előnynek fordítják. Ne csak egy-egy termék eladására gondolj ez alatt, hanem arra, hogyan hívod fel a figyelmet a cégedre vagy a márkádra!
Neked mi a legfőbb jellegzetességed, amit senki más nem mondhat el magáról a piacodon?