Miért Alekosz nyerte a Való Világot?

Pár napja ért véget a legutóbbi valóságshow, amit nagyon sokan követtek figyelemmel. Aki nem nézte volna: a végén 2 játékos közül választottak a nézők, Jerzy a “szépfiú” és Alekosz, a “suta nőcsábász” közül. Végül Alekosz lett a győztes, aki minden nyereményt vitt.

Próbáljuk  meg egy kicsit más szemüvegen át nézni a végeredményt, mert úgy gondolom, komoly üzleti tanulság van a dolgok mögött! Próbáld meg a személyes véleményed félre tenni (a játékosokról és a műsorról is) és kívülről szemlélni a két játékost.

A mérleg két oldala

Csináltunk egy kis házi kutatást, hogy kinek mi jut eszébe a két döntős szereplőről. A leggyakoribb válaszok az alábbiak:

Jerzy

Jerzy

Jerzy legfőbb jellegzetességei:

  • kedves;
  • jóképű;
  • kisportolt;
  • jólelkű;
  • jószívű;
  • barátságos.

Alekosz

Alekosz

Alekosz legfőbb jellegzetességei:

  • állandóan próbál udvarolni a körülötte felbukkanó hölgyeknek;
  • nem túl ügyes ebben, ezért sok visszautasítást kap;
  • a sok visszautasítás nem szegi kedvét, újra és újra próbálkozik, ez mókás;
  • a testtartása alapján kilométerekről fel lehetne ismerni;
  • a beszéde is jellegzetes, nagyon sajátosan csűri-csavarja a szavakat.
  • … stb.

Attól függetlenül, hogy sokakban felmerül a kérdés, hogy volt-e hátszél vagy nem, Alekoszt egyébként azok is nagy eséllyel ismerik, akik nem követték a valóságshow-t. Láthatjuk, hogy sokkal megjegyezhetőbb, karakteresebb, jellegzetesebb figura, mint Jerzy. És ez a legfőbb tanulság üzleti szempontból.

Az emberek nem arra emlékeznek, aki normális, aki átlagos. Hanem arra, aki:

  • egyedi, utánozhatatlan;
  • különleges;
  • megosztja a közvéleményt (nem hagy hidegen senkit).

Mennyire felejthető a céged?

Gondold végig, hogy van-e a Te cégednek ilyen jellegzetes arca?

  • Emlékeznek rád a vevőid?
  • Hagytál bennük olyan nyomot, ami miatt nem kevernek össze mással?
  • Akik még nem vásároltak Tőled, vajon hallottak már Rólad?
  • Meg tudod mondani azokat a tulajdonságokat, amikről egyértelműen Te jutsz eszébe a célcsoportodnak?
  • Kellően érdekes (és esetleg szórakoztató) a kommunikációd?
  • Sok konkurensed hasonlít Rád? (Könnyű utánozni?)

Nem egyszerű kialakítani a végleges arculatodat, imázsodat, hiszen az emberek fejébe be kell ültetned bizonyos gondolatokat, érzéseket saját termékeddel és/vagy cégeddel kapcsolatban! Ehhez bizony némi kreativitás, tervezés és idő is kell!

Ha az a bizonyos megkülönböztető jegy átitatja a szövegeidet, reklámjaidat, sőt az egész marketingedet, akkor ez egy hihetetlen komoly mankó lehet a hónod alatt, ha felmerül a kérdés: hogyan kommunikálj, mit írj a weblapodon?

A marketing szakmában ezt egyébként USP-ként vagyis “unique selling proposition”-ként szokták emlegetni és magyarul egyedi értékesítési előnynek fordítják. Ne csak egy-egy termék eladására gondolj ez alatt, hanem arra, hogyan hívod fel a figyelmet a cégedre vagy a márkádra!

Neked mi a legfőbb jellegzetességed, amit senki más nem mondhat el magáról a piacodon?

Comments

  1. Szerintem egyszerű a válasz. Alekosz egy egyéniség a maga kommunikációs stílusával. Szinte beleégette a fejünkbe a gyakran használt mondatait: Jézus Úristen; Mindig minden körülmények között, eeeegen …
    Tehát olyan nyomott hagyott bennünk, ami szinte szállóigévé vált. A cégünknek ugyanerre kell törekednie: egyedi, figyelemfelkeltő, égessünk mondatokat/szavakat az ügyfelek fülébe. Ha ezek megvannak, akkor nem fognak elfelejteni bennünket.

  2. Tőletek hallottam először Alekoszról, de ha ide is eljutott, valamiért biztosan eladható :-) Régóta olvasom a blogot és a hírleveleket, de ez az első olyan bejegyzés, ami nem mondott nekem semmit. Lehet, hogy kellene vennem egy TV-t? Vagy legyen az a jellegzetességem a piacon, hogy nem ismerem Alekoszt? Komoly dilemma. Van ma élet a médián túl? Mindenesetre köszönöm a tippet, fel fogom használni!
    Üdvözlettel Eszter

    • Szerintem anélkül, hogy láttál volna egyetlen epizódot, a fentiek alapján a lényeget pontosan látod Te is. Nem arról van szó, hogy milyen műsor az a Való Világ, nem arról, hogy ki nézi, nem is arról, hogy mi az eladható… Hanem, hogy legyél egyedi és ezt elsőre észre is lehessen venni!

    • Eszter. A Valóvilágot sokan nézték. A Blikk és sok újság erről írt a címlapon. Az index.hu is berakta a róla szóló cikkek linkjeit, ami a velvet.hu oldalra irányított. Ez a TV műsor annyira ismert lett, hogy nehéz nem hallani róla. Sokan nézték és a műsor szereplői nagyon ismertek lettek.
      Én sokszor üzleti szemmel néztem, mert a média területén akartam és fogok valamilyen szinten dolgozni. A róluk szóló cikkekhez való hozzászólásai is nagyon érdekesek voltak az olvasóktól.
      Én csak azt tudom mondani, hogy járjatok nyitott szemmel. Ha sokat vagytok az emberek közt, akkor mostanában fogjátok hallani azt, hogy mit gondolnak arról, hogy Alekosz nyerte az egészet. Most erről és az új párkereső műsoráról lesz szó. Erről fognak beszélni az emberek. De nagyon okos gondolatok is jönnek. Jó érvek és kiderülnek bizonyos ízlések. Én aki naponta vonaton utazok, tapasztalok néhány dolgot.

  3. Nem cég még, de lassan kezd kialakulni egy arculat. Tudatosan önszerveződő társkereső oldal, amelyik az internet helyet élőben vezeti le a társkeresést csoportos szinten, ami átmegy egyénibe. Segítőkész, hosszútávra gondolkodó és manipulációt feloldó.
    Ez még formálódik, de azért valami kezd alakulni. Hogy valóban felejthetetlenek és népszerűek legyünk, ahhoz biztos szükség van néhány dologra. Talán érződik az, hogy ingyenes és valóban azt akarjuk, hogy mások élete jobb legyen. Bár hirdetések lesznek, hogy legyen miből megélnem, de ezt biztosan meg fogják érteni.
    Remélem hogy sikerül kialakítanom egy jó arculatot, hogy valódi brand értéke legyen.
    Alekosz a véleményem szerint a tudatos megszervezés miatt lett ilyen ismert. Valami olyasmi emelt ki a helyzetéből és tulajdonságaiból, hogy őt leutánozni sem lesz egyszerű. De követők simán lehetnek.:D

  4. Egyébként nem olyan komplikált a recept, mint sokan gondolják… Az emberek szeretik, ha valaki vállalja önmagát és fel is néznek rá, mert vállalja önmagát. Miért? Azért mert nagyon- nagyon kevesen merik vállalni saját magukat. Mert félnek az emberek. Tartanak a mások véleményétől, a kritikától és attól, hogy nem elég jók. A sok nyuszi pedig felnéz arra és csodálja, szenzáció számba veszi, ha valaki, bármennyire nem tökéletes, sőt rohadtul nem tökéletes, akkor is vállalja magát. Így kell feltűnést kelteni. Ennyire egyszerű a recept! :)
    Egyébként én is kedvelem Alekosz karakterét :)

  5. Barbi, teljesen egyetértek Veled, sok embernek nehezére esik, hogy felvállalja önmagát, ezért hajlamos tisztelni és/vagy irigyelni azt, akinek ez nem gond.
    János, ígérem, hogy holnap tartok a környezetemben egy kis közvéleménykutatást Alekosz ügyben, mert vannak fenntartásaim. Ha érdekel, majd beszámolok.

  6. Nekünk még nincs arculatunk, sem designban sem kínálatban.
    Kaptunk ezért pozitív véleményt és persze kritikát is. :)
    Egyelőre nem bánom, még tanulófázisban vagyunk.
    Önálló kinézet karácsonyra,
    egyedi ékszerek meg már készülnek….

    Valóvilágot én sem követtem, de engem lenyűgöz az rtlklub halálpontos profizmusa,
    az ahogy kiszedik a pénzt a celebjeikből.
    (és János persze hogy tele vannak velük az újságok, ez egy adok-kapok biznisz,
    műsornak ingyenreklám, újságnak meg tolja a bevételt.)

  7. Sziasztok. Írtam ez ügyben nektek egy érdekes levelet, ide is bemásolom:

    Kedves Márton, Zsolt !

    Egy érdekes dologra kell felhívnom figyelmeteket Alekosz győzelmével kapcsolatban.

    Előbb egy kicsit magamról. 27 éve javítok autókat 6-7 éve a Subaru Libero a specialitásom, bár továbbra is javítok mindenféle autót. Ebben típusban viszont immár nemzetközi hírnévre / ismertségre tettem szert, Szlovákiától Erdélyen át egészen Izraelig. Tavaly fél év környékén kerestek meg, hogy egy fehér színű Subaru Libero-t akarnak venni forgatás céljára, kimondottan bulibusznak átalakítva, felmatricázva. Sajnos nem tudtam szolgálni ilyen autóval, csak más színben ( piros, kék, ezüst ), de az nem felelt meg a kérdezőknek.

    Egy link rólam :
    http://totalcar.hu/magazin/szerelem/libero/

    Most csodálkozva látom Alekosz bulibuszát amit ráadásul Én javítottam, legutoljára tavaly 8. hónapban ( előtte júniusban több mindent is csináltam rajta, az elszámolás mai napig meg van ), az eddigi tulaját évek óta ismerem, rendszámát fejből tudom.

    Namost a kérdés :
    Honnan tudták már akkor, hogy kell egy ilyen busz ?
    Persze lehet azt mondani, hogy tudták lesz folytatás.

    Mért pont fehér autó kellett már akkor ?
    Ha lány nyer akkor lehetett volna piros ( ilyen volt elérhető az udvaromban kettő is )

    Sok kombinálást hallottam beépített emberről, előre lezsírozott játékról, egyebekről. Ez az eset csak megerősíti az eddigieket.

    Nem érdekes ?

    Üdvözlettel :
    Bálint Balázs

  8. Én nem nézem a valóvilágot! Sőt utálom! A valóvilágról, csak annyit tudok hogy sokan nézik de nincs értelme, inkább úgy mond “személyiség formáló” Az osztályban legalább van téma amiről beszélnek mások csak én nem hallgatom inkább megyek!
    Én tiltanám ha lehet pl. azokat a műsorokat xfaktor, valóvilág.
    (nem tudok sok mindent hozzá szólni) …

    • Kedves Tomi,

      csak azt szeretném kérdezni, hogy ha nem nézed a való világot, akkor hogyan tudsz róla véleményt alkotni?

      Természetesen nem akarlak arról lebeszélni, hogy legyen saját véleményed – sőt! És a hangsúly a SAJÁT véleményen van. De igazából akkor tudnál saját tapasztalatot szerezni, ha Magad győződnél meg arról, amiről véleményt alkotsz.

      Mindannyian hajlamosak vagyunk arra, hogy másoktól kapott információk, benyomások, gondolatok alapján ítéljünk meg dolgokat, de ezzel magunkat fosztjuk meg a tapasztalás élményétől.

      Nem baj, ha nem tetszik valami, de az akkor valódi, ha Te magad élted át. És ebben az esetben valószínűleg ez nem így történt, hiszen Te írod, hogy nem nézed ezeket a műsorokat.

      Egy tanárom mondta valamikor, hogy érdemes a rossz tanárokhoz is bejárni órát hallgatni. Azért, hogy tudjuk, hogyan nem szabad csinálni valamit.

      Személyes véleményem egyébként, hogy – már csak marketinges szemszögből is – rengeteget lehetett profitálni pl a vv 4-ből is, az X-faktorban pedig valódi tehetségeket is megismerhettünk.

      De ezt azért mondom, mert én belenéztem mindegyikbe.

      Üdv:

  9. Balázs. Az itt tárgyalt téma szempontjából szinte mindegy, de egyetértek Veled, helyesebb lett volna úgy fogalmazni, hogy miért Alekoszt választották arra, hogy nyerjen? :-)))
    Tomi. Ne dühöngj, ez csak egy TV műsor, ha tetszik mese.

  10. Na, ettől vagyok most kiakadva. Ha nem a tv nézők juttatják be, azt gondolnám, hogy csalás az egész cirkusz. Hogy rövid legyek, az üzleti életben nyerő lehet Alekosz magatartása, de a Való Világ müsorában ez a modorosságga, szinte irritált. Már hányingerem volt tőle. Számomra ez a hamis győzelem sok mindent elárult, de ami titeket érdekel, aláhúzta azt a tényt, hogy az üzleti életben olyannak kell mutatkozni, félre téve a valódi arcát valakinek, amivel hatást tud gyakorolni az ügyfelére.

    Ismerem a görögöket, a rokonságom egy része görög: melegszívű, alapjába véve becsületesek, de kíméletlenek, ha üzletről van szó. Minden belefér. Kevés olyan nemzet van, akik olyan nagylelküen szeretnek ajándékozni, mint ők,de….

  11. Nem szeretném, ha félre menne a beszélgetés, ezért írom, hogy ne magukat a műsorokat elemezzük, ne azt, hogy jó-e vagy nem… Az ezek mögött meghúzódó marketing gépezetet és kommunikációt nézzük, mert lehet belőle tanulni. Ők elérik a céljukat vele, sikeresek.

    Azokat az elemeket amiket át tudsz venni, vedd át, ami nem szimpatikus, azt ne…

  12. Kedves Márton, igazad van, nem a történést, hanem a jelenséget és annak a működési mechanizmusát kell figyelembe venni. Mindennek az értékelése persze attól függ, hogyan definiálod a sikert, mert ami itt eddig szóba került, az csak a mennyiség, márpedig Ti eddig a minőségről is beszéltetek. Mit gondolsz, ezt hogyan tudnánk konkrétumokban leképezni?

    • Szerintem a siker, az adott cél elérését jelenti. Ebből a szempontból teljesen irreleváns, hogy személy szerint egyet értünk-e a céllal, vagy sem. Ez a bejegyzés pedig ezt elemzi és nem a műsor színvonalát, ami ugye megint csak nézőpont kérdése.

      Ha cipőkészítő vagyok, és sikerül egy olyan cipőt gyártanom, ami csilliárd dollárért kel el – és az volt a célom, hogy ennyit fizessenek érte -, akkor sikeres vagyok. Függetlenül attól, hogy lesz, aki azt mondja, a cipőm egy piculát sem ér.

      Csak és kizárólag ebből a szempontból nézve – és nem a műsor értékeit tekintve (ami ugye megint csak személyes értékelés kérdése) – az Alekosz-jelenség azokkal a tanulságokkal bír, amit Márton pontosan megfogalmazott.

      Ezért érdemes eltenni az előítéleteket, és csupán szakmai – nem pedig szubjektív, értékítéletekkel társított – szempontból megvizsgálni a történteket.

      Javaslom a Marketing 22 vastörvénye c. könyv pozicionálás fejezetét mindenki szíves figyelmébe (aki eddig esetleg nem tette volna magáévá). Tanulságos összevetni a tapasztalatokat az elmélettel (hozzáteszem, az elméletet is sok-sok tapasztalat tanulságaiból levonva alkotta meg a kiváló szerzőpáros).

      A mi cégünknek pont az a problémája, hogy a “termék” igazából akkor jó, ha az ügyfelünk szinte nem is tud róla, hogy vagyunk :)

      Éppen ezért nem egyszerű ezekre a kérdésekre jó stratégiát kidolgoznunk:

      “Gondold végig, hogy van-e a Te cégednek ilyen jellegzetes arca?
      Emlékeznek rád a vevőid?
      Hagytál bennük olyan nyomot, ami miatt nem kevernek össze mással?
      Akik még nem vásároltak Tőled, vajon hallottak már Rólad?
      Meg tudod mondani azokat a tulajdonságokat, amikről egyértelműen Te jutsz eszébe a célcsoportodnak?
      Kellően érdekes (és esetleg szórakoztató) a kommunikációd?
      Sok konkurensed hasonlít Rád? (Könnyű utánozni?)”

    • Mi a siker ebben az esetben?

      1. Sok-sok ember rajong a műsorért.
      2. Sok-sok ember annyira rajong a műsorért, hogy emelt díjas SMS-t is fizetett azért, hogy szavazzon. (Pedig gondoljunk bele olyan nagyon sok kézzel fogható dolgot ezért nem kap cserébe.)
      3. Óriási üzlet volt ez a szolgáltatónak, úgy keresett vele rengeteg pénzt, hogy aki rajongó az meg van elégedve… (És persze a sok reklámidő is ott van.)

      Ebben most ne azt nézzük, hogy milyenek az emberek, hogy ez az igényszintjük stb… Marketingesként, üzletemberként pusztán az üzleti modellt és a kommunikációs megoldásokat is kell tudnunk elemezni. Mivel hívják fel a figyelmet magukra? Miért úgy szavaznak a nézők, ahogy? Stb. Szemünk láttára csinálják, ott van mindenre a válasz.

      • nehéz az OMA-s dolga :)

      • Teljesen egyetértek, ebben az esetben a cél szentesíti az eszközt, mindegy, hogy a bohócot Ronald McDonald-nak hívják, vagy Alekosznak, és mindenképp érdekes kihívás ekkora tömeget megszólítani. A marketing ma már külön szakma a terméktől függetlenül – ha tetszik, ha nem, “jó bornak is kell a cégér” úgyhogy továbbra is olvaslak Benneteket a válaszokért. A hasznosítható “tanmeséim” közé a Dove szappan után Alekoszt is fölveszem. Komolyan.

  13. off
    Egyébként köszönöm a téma-tippet, máris remek válaszokat kaptam a honlapomra. Eddigi kedvencem: ” a magyarok mindig a veszteseket támogatták a történelmünk során, és a görögök most bajban vannak, biztos ezért nyert Alekosz.”
    Úgy látszik nem én vagyok az egyetlen, aki nem olvas Blikket, bocs János. :-))
    on

  14. Tánczos Zsuzsa szerint:

    Szerintem csalás volt az egész, már eleve el volt döntve, hogy Alekosz fog nyerni!
    Az Éva Anikó párbajnál a képet megcserélhették a végén, hogy ne az Anikó nyerjen!

    A döntőben Jerzynek kellett volna nyerni ! Előtte a blikk közvéleménykutatása alapján az olvasók Jerzyt nevezték meg többen, hogy rá szavaznak majd, neki drukkolnak!
    A Gigi Éva párbajnál is volt olyan olvasói hozzászólás egy napilapban, hogy a GIgire szavazó hölgy szavazatát nem tudta fogadni a rendszer! Egy ilyen buta primitív nő, mint az Éva hogy juthatott el a döntőig?
    Az Anikónak és a Jerzynek kellett volna Nyernie!

  15. Soha egyetlen VV adást sem láttam, csupán egy-két perce kapcsoltunk oda, keresve, hogy éppen milyen műsor megy azon a csatornán. Ez elég volt ahhoz, hogy Alekoszt legközelebb is felismerjem, még a nevét is meg tudtam jegyezni. A többiek nevéről fogalmam sem volt nagyon sokáig.
    Borzasztó ellenszenves volt, és némi bizonytalanságot tükrözött a megjelenése, járása. Ennek abszolut ellentmondott a határtalan önbizalma, már-már önhittsége. Valószínűleg a műsor készítői is hamar felismerték a személyében rejlő ellentmondásokat, amelyek előnyeit nagyon ügyesen kiaknázták, az ő javára.

    Így lehet hátrányból előnyt kovácsolni, de remélni merem, hogy az üzleti életben ezzel a taktikával csak átmeneti sikereket lehet elérni. Én a marketingben (is) a kellemes emberi kapcsolatok, az őszinteség híve vagyok.

    • … és a pontosságé. Az előző hozzászólásomban hibásan írtam be a weboldalam URL-jét. Elnézést kérek mindenkitől.

    • Igen, Kedves Mahromek, csak átmeneti sikert, de az tartson, amíg csak üzletel valaki. Az üzleti életben a 80%-os becsületesség, már 100%-nak számít.

  16. Alekosz arculati kézikönyve remekül ki volt dolgozva, beleégett a nézőbe a figura, ha utálta ha szerette, mindenképpen.

    Egyébként érdekes volt nézni, remek szociológiai és marketing esettanulmány volt a műsor.

    Érdekes volt, hogy a kiszavazások twitter (yamm) trendjei alapján remekül előre jelezhető volt, hogy ki fogja nyerni az aktuális párbajt.

    • Olyan mint Howard Stern! :-) Egy idézet az életrajzát bemutató filmből:

      ” – Az átlagos Howard Stern rajongó egy óra ötven percig hallgatja a műsort. Indok: Kíváncsi, mit fog még mondani. Egy átlagos Howard Stern gyűlölő kettő óra 30 percig hallgatja a műsort. – De miért? – Kíváncsi, mit fog még mondani. “

      • Ez nagyon jóóó :))

      • Nah pont ezt akartam mondani :) Győzikét is mindenki utálta mégis nézték a műsorát.
        Aki tagadta vagy sem, kíváncsi volt rá, még ha a műsor nem is minden részére. A valóságshow-kal egy új műfajt teremtettek. A marketingben igaz nehéz újat kitalálni, viszont ki lehet tűnni egy jó szolgáltatással amiben mások vagyunk.

  17. Rákos Csaba szerint:

    Miért? Már vége? Mi az a való világ? Na jól van, egy kicsit tájékozatlan vagyok.

  18. A sz*r finom! Írta Karinthy. Egymilló légy nem tévedhet! Nos , ez igaz a mai környezetre . Valóban marketingezni kell, méghozzá jól! Miért van az, hogy emberek kontárokat bíznak meg mondjuk az autójavítással, az építéssel, vagy bármi mással? Utána verika fejüket a falba. Az utcában lakó igazi mesteremberről meg nem is hallanak. Jobb marketing kell, ennyi!

    • nos, pont ezért látnak nagy fantáziát a közösségi médiában :)

    • Talán írd ki a kapura, hogy a legjobb építész az utcában :-))) (Az alapvicc nyomán szabadon)

      • ott a pont :)

      • Lehet, hogy még pofátlanságnak sem tűnne! Napi szinten előfordul, hogy le akarnak vizsgáztatni az építtetők, én szívesen elbeszélgetek velük. Amíg 20 éve ezt díjazták, most felbátorodva megbíznak egy kis tájékozódást követően olyan embereket, hogy elképedek. Ilyen munkával kellene versenyezni??? Annyit nem ért a munkához

        • Javaslataim:
          1. Legyen egy kiszavazós (A nagy építŐ) TV műsor, ahol az építtetők versenyeznek Érted.
          2. Építs házat egy celeb-nek, a közvetítés nem gond, ha a webkamera már úgyis a helyszínen van.
          3. Kaparós játék a Blikkben, aminek a nyereményeként meg lehet tekinteni Nálad egy profi építkezést.
          Bocs, nem akartam gúnyolódni sem Rajtad, sem a marketing szakembereken, de kétségtelen, hogy produkál az élet felemás dolgokat, pl. profi honlapok, kampányok minden valós érték nélkül. Meg kell még tanulnunk ezt is “kiszagolni”.

          • Mi vonzana Titeket jobban? Egy száz négyzetméteres nyeremény családi ház 25 millió forint értékben, aminek az esélye hogy megnyered egy a tizenöthöz, vagy pedig hat és fél százalék engedmény az árajánlatból? ( mi nem bundázzuk meg az árajánlatot, annál sokkal nagyobb gazemberek vagyunk! :-))

            • Az attól függ, hogy a fennmaradó 93,5 százalék a zsebemben van-e, de a nyereményekben alapból nem hiszek.

              • Tök jókat írtok! Elgondolkodtam a részleteken, azokon is, amiket felvetettetek. Nem a nyerés a lényeg, mert aki velünk építtet, mindenképp nyer. Ha valaki 50 milliós házat épít, akkor dupla esélye lenne megnyerni a 25 milliót. A fő “baj”, hogy mi tényleg jó anyagokból építünk, jó szakemberekkel, és ez több,mint az akciós újságok árszintje. Na azért nem sokkal! A velünk összehasonlítható cégekhez képest alig vagyunk 5-10 százalékkal drágábbak. Aki webkamera mellett épít, olyan meg nem sok van. Ezt a kis lépcsőt kellene átlépni az ügyfeleinknek. Aki építtetett velünk, ajánlani szokott minket. Nem ingyen-nyeremény, mert le kell szerződni, és meg kell építtetni a TE saját házad a TE elképzelésed szerint, DE 1/15-öd esélyed van a visszanyerésre!

            • most épp krumplit hasonlítunk répával.

              ha az a feltétele a 25 milliós háznak, hogy tizenöt ember össze van zárva 160 napon keresztül, és semmit nem kell csinálnia, sőt, még ki is szolgálják, akkor ez nem túl rossz ajánlat, feltéve, hogy még akár meg is nyeri a végén valamelyikük.

              de, ha mindez egy krokodilokkal zsúfolt medencében történik, akkor nem biztos, hogy sokan jelentkeznének.

              másik példában: mondjuk 100 milliós házat építek, biztosan számít a 6,5 %, de ha csak egy kutyaólat csináltatok 20 ezer forintért, akkor megmondom őszintén, hogy nem izgat föl.

              szóval mihez, mit mérünk? mihez képest 6,5% és mihez képest 25 millió?

              és az ingyennyeremény mindig sokakat vonz. az árengedményt meg csak abból adhatod, amit ki kell fizetnem. és az már fáj :)

  19. Szerintem meg egyszerűen profin felépítették azt a gyereket. Rengeteget cikkeztek róla, videók, bábok, dalok készültek, amiket promóztak (elsősorban a műsor nézettsége miatt) és az “eszköz” még népszerűvé vált. A következő műsorfelhívás pedig egyenes utat adott neki a győzelemhez. Azért így érdekesebb a következő műsor is, mint ha csak egy 2. helyezettel készülne…

    • Köszönjük András, szép lassan azért csak összeszedjük mi kell egy ilyen “kampányhoz”! Mi lenne ha ezeket minőségi termék vagy szolgáltatás népszerűsítésére fordítaná az aki tanul belőle…

    • Azért azt ne felejtsd el, hogy ehhez kellet ez a “gyerek” is.

      Ez esetben azért működött a dolog, mert volt egy “termék” – Alekosz – akire már rá lehetett húzni a többi járulékos hókuszpókuszt.

      Helyettesítsük be Alekoszt mondjuk – és ezt minden bántás nélkül mondom -pl. Demeter Ervinnel. Szerinted vitte volna a fődíjat?

      (ha valaki nem tudná véletlenül, Demeter Ervin egy politikus – nem a pártja számít jelen helyzetben, hanem az, hogy “viszonylag” ismert ember).

      Alekosz pont ezért volt eladható, mert:

      “egyedi, utánozhatatlan;
      különleges”

      lehet érte rajongani, és lehet gyűlölni. Emóciókra hat.

      Vagyis volt mire építeniük a marketingeseknek, és pont ezt lenne jó nekünk is megtanulni :)

      • Ebben tökéletesen igazad van, kivéve, hogy – szemben egy celebbel – egy “mezei vállalkozó” nem nagyon engedheti meg magának a tömeges gyűlölködőket. Nem minden területen igaz, hogy nincs rossz reklám, főleg akinek saját maga, a tudása, személyisége, teljesítménye, hitelessége a terméke, nagyon nem mindegy mit beszélnek róla.

        • Eszter, nem arról van szó, hogy a vállalkozónak mindenben ugyan azt kellene csinálnia, mint egy celebnek. Ez egy speciális példa volt arra, ahogy egy speciális embert felépítettek úgy, hogy az extremitásával különböztették meg a többiektől, és itt a lényeg a különbségen van, nem feltétlenül az extremitáson.

          Nyilván egy “mezei vállalkozó” nem fog rámenni a gyűlölködésre – kivéve, ha nem mondjuk egy helyi maffiavezér, akinek igenis az is siker, ha gyűlölik, mert akkor valószínűleg félnek tőle, és nem merik kikezdeni.

          de félre a tréfát: az eszközöket érdemes nézni, és lefordítani a saját szakterületre azt, ahogyan felhasználták ezeket az eszközöket.

          Írtam korábban egy másik megjegyzésben, hogy nálunk is nehezen alkalmazható MINDEN eszköz, amit itt felhasználtak, mert nekünk pont az a lényeg – akkor vagyunk jók – ha a felhasználóink úgy használják a szolgáltatásunkat, hogy szinte nem is tudnak róla. Ennek ellenére sok tanulságot le tudtunk vonni a vv 4-ből. Függetlenül attól, hogy magánvéleményem szerint szánalmas, hogy itt tart a világ; hogy a legmagasabb nézettségű műsorok egyike volt.

      • De azért értem a filozófiádat, és egyet is értek – különbözöm, tehát vagyok.

  20. “Nem egyszerű kialakítani a végleges arculatodat, imázsodat, hiszen az emberek fejébe be kell ültetned bizonyos gondolatokat, érzéseket saját termékeddel és/vagy cégeddel kapcsolatban!”

    Nem egészen értek egyet… Nem a termékeddel vagy a cégeddel kapcsolatban kell beépíteni gondolatokat, hanem saját magaddal! BRANDING-ről volt szó, és a BRAND az TE vagy!

    Amit akartál mondani – és nagyon jól indult – az, hogy Alekosz feje jobban “Brandable” mint a másik, egy jóval erősebb karakter, és ezért egy erősebb BRAND-et tudna építeni is.

    • Lehet egy cégnek is brandet építeni, lehet a cég egy ember is, amikor egy személyt brandingelsz, de egy cégnek lehet több márkája is, és minden márkát lehet külön brandingelni.

      De a lényeg ugyanaz…

      • Igen, de ha céget brandingelsz, akkor is az egész együtt lesz a BRAND, mivel a BRAND-be bele tartozik minden: a weboldal, a logó, az összes grafika, a termékek csomagolása és persze az ember(ek), aki mögötte van.

        Ti az OMA-t építitek, mint Brand-et, de Ti vagytok a Brand. A Wolf a Commandót építi, mint Brand-et, de Ő a Brand.

        Nyilván egy multinál más a helyzet, mint pl. Adobe, vagy T-mobil… mivel ott már nincs mögötte úgy valaki, mint egy KKV esetében.

        Viszont a KKV esetében nagyon fontos az ember, még akkor is ha a cégnek építed a brandet.

  21. Teljesen igazatok van. Másnak kell lenni, mint mások, ki kell emelkedni a többi közül.

  22. Tim szerint:

    Who the f**k is Alekosz ????
    :-)

    • I can only a little English, but it helps Google. One of the Hungarian Television, a celeb show in which women and men have been closed men and women locked in a house for several months, and each week the TV viewers voted for who to exclude. A person is allowed to stay and he received the grand prize. The winning Alekosz Greek Hungarian. Some people like it, some people do not like. now you know who the Alekosz?

    • Sajnos. csak a válasz megírása után vettem észre, milyen rondát írtál a kérdésedben. Gondolom, magyarul nem akartad leírni. Vedd úgy, mintha nem is válaszoltam volna. Ezért megérdemelnéd, hogy kizárjanak, mert ha észrevetted, ez a weboldal nem szemetes láda.

  23. Van itt rizikó is. Szerintetek Alekoszra melyik állítás igaz?
    1. Bár béna a csajoz, de mégis értékes személy. Okos és intelligens és sikeres is. Nem véletlenül van ennyi rajongója.
    2. Mindent elkövet, hogy népszerű legyen. Csak azért lett ilyen értékes személy mások számára, mert direkt így lett beállítva. Próbálják fényesíteni őt, az új társkereső műsorral is csak erre mennek. De ugyanolyan mint a többi ember, sőt nem lenne helye a médiában.

    Ha valaminek a hírnevét mesterségesen felépítünk, akkor az ellenkező hatást is kiválthatjuk. Talán a túl gyors folyamat váltja ki ezt. Lehet, hogy több dolgot kell letenni az asztalra ahhoz, hogy alátámassza azokat a dolgokat, amivel kiakarunk tűnni. De vigyázni kell, mert ha még 50 cég használja ugyanazt az arculatában, akkor az olyan is lesz. Elég kemény ez a terület.

    • Szerintem ez a céltól és területtől is függ. Jelen esetben a TV csatorna célja a nézettség, reklámidők, telefonálók nagy száma volt, ami megtörtént, és ebből a szempontból mindegy, hogy valójában Alekosz milyen. Lehúznak róla még néhány bőrt, amíg lehet, és az mellékes, hogy ezt az időt és ismertséget ő ki tudja-e használni saját céljaira és bebetonozza magát a médiavilágban, vagy eltűnik, ahogy feltűnt – mindkettőre láttunk már példákat.
      A valóS világ egy kicsit más, bár itt is lehet kampányokkal, rendezvényekkel brand-et építeni, “praktikus”, hogy legyen mögötte egy-egy jó termék, vagy szolgáltatás mint alap. Lehet, hogy lassabban épül egy olyan hírnév pl. egy építésznél, hogy “nullás hibajegyzék átvételkor” vagy “még az unokák sem hajlandók kiköltözni”, viszont ez olyasmi, amit nem is olyan könnyű elveszteni. Hosszú távon hiába főzne vagy vetélkedne egy építész a TV-ben, ha összedőlnének a házai, vagy nem építene egyet sem. Persze időlegesen így is lehet kaszálni, ez is lehet egy cél. :-)

    • János, azt nézd meg, milyen módon népszerűsítik és népszerűsíti magát (ösztönösen vagy tudatosan) és vonatkoztass el az egész Való Világtó és az egész mögé még rakjál valami értéket is! Így koppintsd le! :-)

  24. Én sem néztem egyetlen “epizódot” sem, viszont elkerülhetetlen volt, hogy esténként bele ne akadjak a reklámjába.
    Ha üzletileg nézzük, szerintem egyértelmű profitbomba úgy egészében. És hogy mi a győztes sikerének a titka?
    Óriási dilemma a vállalkozásban, hogy beállsz a sorba a többiek közé, vagy van bátorságod kilógni. “Vagy szeressenek vagy utáljanak, csak közömbösek ne legyenek irántam”.-szokta mondani egy ismerősöm.
    Azt gondolom van benne igazság. Ha van vér a pucánkban kilógni, akkor nem fog mindenki szeretni, nem fog mindenki vásárolni tőlünk.De létezik-e olyan, hogy valamit 100-ból 100-an szeretnek?

    • Gyula, szerintem rátapintottál a lényegre. Nem kell, hogy 100%-ban szeressenek! Ha szürke vagy, mindenkinek szimpatikus leszel, de senki nem fog rajongani érted (noha nem is lesznek olyanok, akik utálnak). Minél szélsőségesebb vagy annál erősebbek lesznek ezek az érzések (+ / -). Azt a szintet kell optimálisan megtalálni, ahol még beleférnek az ellenzők is és megvannak az erős szimpatizánsok is.

      Ennek az egésznek pont az a lényege, hogy megtalálja a zsák a foltját, vagyis ha erős karakter vagy, a rajongók rád fognak bukkanni és meg is tudod őket tartani!

      • Kedves Márton, csak azért adok igazat, mert az az undorító bendzso virtouz is (nem jut eszembe a neve)sikeresen szerepelt, akkora reklámszelet csaptak köréje. Egyre jobban megerősödik bennem a felismerés, egy varangyos békát is népszerűvé lehet tenni, akár a médiában, akár a netten, ha kellőképpen van reklámozva.
        Az már nem ide tartozik, én mégis leírom: A közizlést pocsékká lehet varázsolni, amelyet nagyon szomorúnak tartok.

        • Kedves Júlia!

          Egyet kell értsek! Viszont pont arról van szó, hogy akármennyire is ellenszenvesek ezek a műsorok a TVben, sikeresek és működnek, a gazdáik pedig elérik az üzleti céljaikat.

          Miért ne vehetnénk át azt, ami működik és azt, hogy ki mire használja (minőséget tud-e tenni a népszerűsítés mögé), azt mindenkinek a lelkiismeretére bízzuk.

  25. Hutvágner Jutka szerint:

    Sziasztok! Azért vagyunk itt páran akik valamilyen formában, de követtük az eseményeket. Nincs mit szégyelni, az okos a más hibájából is tanulhat.Nem csalásnak, hanem manipulácíónak itélem meg. Szerintem is adva volt a “termék” Alekosz akit már előre tudták el kell nekünk a nézőnek adni. Véleményem szerint nem egy hanem több esélyes volt a dolog.Hisz a Lacit is kikiáltották az elején győztesnek. Igen ,ha jó szeretnél lenni a piacon mindig kell, hogy legyen a tarsolyodba egy újjabb és vásárló számára kedvezőbb termék. Nem ragadhatsz meg az elsőnél. Hisz a világ folyamatosan változik.
    Azért arra nagyon kiváncsi vagyok, hogy ezeket a libákat a villába ki fogadja el kiváló termékként. Hisz a kapanyél kilóg a szájjukból. Vagy már mi mindent beveszünk???

    • Szia Jutka! De hát most is róluk beszélünk! Ennyi nekik már elég volt, elérik a céljukat. Azt mondom, hogy vegyük észre ami működik (mert működik) és hasznosítsuk a hétköznapi marketingünk során.

  26. Ezért is szeretem az OMA-t. Még egy ciki műsorból is tudtok hasznos tanulságot levonni és rajta keresztül szemléletes példával oktatni. Nem csak a konkrét mondanivalóitok jók, de egy bizonyos szemléletmódot is elles az ember tőletek, amit remélem sikerrel fogok kamatoztatni.

    Ami örömet okoz, vagy tanulunk belőle valamit az már nincs hiába!

  27. Hanna szerint:

    A konkrét személytől (ALEKOSZ) elvonatkoztatva magyarázatot kaphatunk a sokat vitatott és a média által támadott memetika elméletében. Leegyszerűsítve: a mémek olyan kulturális információhordozók, melyek agyról agyra terjednek. Azok replikálódnak ( az evolúció szerint túlélnek , fennmaradnak) melyek egyszerűek, jól megjegyezhetők, tömegek fejébe “bemásznak” Lásd : “bikicsunáj” , ” álljunk össze, mint két kicsi lego”, sőt a “felfújt száj” mint megjelenés is az… Az érintett szereplő nem túl komplikált személyisége, kommunikációja… nem részletezném- alkalmas a replikálódásra. Ezt egy média szakember hamar leképezi a kiválasztások során, tehát a potenciális nyertes már az elején vázolódik. Egyszerű, félelmetes és elszomorító a silányság járványa. Vigasztaló, hogy talán immunitást szerzünk közben!

    • Hanna, köszi a tudományos magyarázatot. Egyetértek, már attól immunisabbak leszünk, ha tudatosan észrevesszük, hogy mi zajlik körülöttünk. Illetve ha elfogadjuk, hogy működik, akkor miért ne tanulhatnánk belőle?

  28. Kevésbé tudományosan: Én ugyan, már csak bele-belepillantok Alekosz műsorába, és nem Alekosz miatt. Már nem bírom elviseln a nők szégyenletes viselkedését. Ilyen lenne a női ideál? Soha nem voltam prűd, szerettem benne lenni az élet sűrűjébe, de egyet biztosan tudok, az én romantikus lelkem soha nem engedte volna meg, hogy én udvaroljak egy férfinek, még Robert Retfordnak sem, pedig szívesen hagytam volna elcsábítani magam.

    Egyébként megfejtettem Alekoszt, és hogy mért ő lett az első, jóllehet a közönség őt választótta. Bár már szó esett itt is róla, a műsor szerkesztői ügyes tereléséről van szó. Bízom benne, azok a nők, akik a műsort nézik, tanulságból azt szűrik le belőle, milyennek nem szabad lennie egy nőnek.

  29. Szerintem Alekosz nyerésében az is benne volt, hogy a műsor házigazdái + a stáb arra terelgették, hogy ő nyerjen, mert tényleg más figura mint a többi. Nekem csalódás volt pl. a csatorna részéről, hogy még nem volt vége a VV-nek, de már elkezdték nyomni Alekosz majdani műsorának a reklámját. Mindannyian tudjuk, hogy mit jelent a reklám. Ez az ingyen reklám pont elég lehetett arra, hogy megnyerje a műsort. Ezt én szégyenletesnek tartom..

  30. Andrea szerint:

    Kedves Márton és Zsolt! Marketing,marketing, marketing…igazatok van, élet-halál kérdése…de sajnos Pest ország vagyunk. Nem gondoltatok még rá, hogy az 52 órás tanfolyamot kicsit elérhetőbbé tegyétek a vidékiek számára is? egy kezelhetőbb időbeosztásra gondoltam.

    • Kedves Andrea!

      Aki nagyon akarja az meg bírja oldani a feljárást. Szegedről ketten jártunk fel heti 2x, de az ország több pontjából is voltak már a képzésen. Szerintem nem az időn múlik …

  31. Andrea ez ne kioktatásnak vedd.
    Én csupán arra próbáltalak rávezetni, hogy ha valamit nagyon el akarunk érni, akkor ne várjunk arra, hogy majd egyszer talán hozzánk is eljutnak. Az online marketing gyorsan felfelé törő szakma, aki lemarad annak nehéz lesz felvennie a versenyt a többiekkel pár év múlva. Aki pedig tenni szeretne érte és fejlődni, az inkább a munkahely kárára, de áldoz rá 14 napot, hogy ezt megtanulja és alkalmazza. Kivétel, ha a munkahely támogatásával tudott részt venni a kurzuson.
    Szép estét!

  32. Andrea szerint:

    Kedves János, amit válaszában írt, tudom. Azért muszáj valami tudásra szert tennem. Nem várom, hogy “házhoz hozzák”. minden tanulmányomat Bp-en végeztem, de “levelezőbb” rendszerben. Het 1x 8 óra (pl.péntek 9-17-ig) megoldható, de heti 2 jelenleg számomra nem. Minden vidékinek dupla ár egy tanfolyam az utazási idő és költségek miatt. Hátha lenne ebben az országban valaki, aki ezt is figyelembe veszi, csak erre gondoltam…

  33. Én is eljárnék szívesen tanfolyamokra, de én sem tudok folyamatosan Pestre futkosni, mert bezárhatnám a vállalkozásomat + energiám sincs rá, úgyhogy tényleg jó lenne, ha lenne ilyen vidéken, bár itt nehéz összehozni gondolom a kisebb létszám miatt.
    Sipos András

  34. Kedves Andrea és András!

    Dolgozunk azon, hogy ez a tudás vidékiek számára is elérhető legyen, de erre nem tudunk határidőt ígérni… Elárulok egy titkot, mi sem pestiek vagyunk, mi is megoldjuk a bejárást. Volt már, aki Szegedről ;-), Győrből, Békésről, Hajdúszoboszlóról, Nyíregyházáról és Szombathelyről járt be. Tudjuk, hogy ez nagy elkötelezettséget kíván, az eddig tapasztalatok és visszajelzések alapján így is bőven megérte a résztvevőknek.

Trackbacks

  1. […] Online Marketing Akadémia nemrégiben közzétett bejegyzése (amit itt olvashattok) inspirálta ezt a cikkemet, mert Alekosz Való Világbeli győzelme jól prezentálja azt, amit […]

Szólj hozzá!

*