Kiszervezhető-e a céged Facebook kommunikációja?

Az elmúlt hónapokban több olyan cégvezetővel találkoztam képzéseinken vagy más ügyből kifolyólag, akiknél a közösségi médiával kapcsolatos alapvető probléma az alábbi mondatokkal volt összefoglalható:

“Nincs időm a Facebookra és az egyéb ilyen időrabló dolgokra! Nem tudsz mondani valakit, aki megcsinálja és menedzseli nekem ezt az egészet? Kinek van arra ideje, hogy napi rendszerességgel témákat dobjon fel, válaszolgasson a kommentekre, moderáljon stb.? Persze jó volna csinálni, de nekem erre tényleg nincs időm, dolgoznom kell.”

Ismerős Neked is ez az élethelyzet?

Ha igen, akkor most megpróbálom széleskörűen összefoglalni, hogy kiszervezhetőek-e a közösségi médiával kapcsolatos feladatok egy külső cég vagy egy alvállalkozó számára.

(A bejegyzés címében szándékosan szűkítettem le a közösségi médiát a Facebookra.  Azontúl, hogy a közösségi média jóval tágabb fogalom mint a Facebook, a Twitter és akár a céges blog együtt, a mai bejegyzésben csak a Facebookra koncentrálok.)

Nehéz ügy ez a közösségi média (?)

Eddigi tapasztalataim alapján nagyjából 2 egyszerű okra szűkíthető az, hogy valaki elkezd keresni egy külső közösségi média tanácsadót, vagy egy ilyen szolgáltatást nyújtó céget:

  1. Idő. A legtöbb cégvezetőnek, marketingesnek annyi a feladata, hogy egyszerűen ezzel nincs ideje foglalkozni. Sokkal nagyobb értéket látnak a saját munkájuk elvégzésében, vagy akár az idő családdal történő eltöltésében, mintsem azon agyaljanak, mit kellene kiírni a Facebookra, és folyamatosan válaszolgassanak a hozzászólásokra, kérdésekre.
  2. A folyamatos változás. Nem telik el úgy hét, hogy ne jönne ki valami apró újdonság, amitől megváltozik egy csomó minden ezen a  közösségi felületen. Képtelenség követni a rengeteg újítást és felvenni a fonalat, hogy az ember ne maradjon le egyetlen fontos hírről sem.  Tehát nem csak maga a tevékenység kerül időbe,  hanem tanulás és a tapasztalatgyűjtés is.

Ezek alapján aligha meglepő, hogy sokan keresik a közösségi média tanácsadókat, ügynökségeket, a kérdés már csak az, hogy érdemes-e? Mi az, amit le tud venni a válladról egy tanácsadó vagy egy ügynökség, és mi az, amit soha nem adhatsz ki a kezedből? Vegyük sorra.

A közösségi média marketing kiszervezésének előnyei és hátrányai

Kifejezetten okos dolog egy cég részéről, ha megpróbálja feltérképezni az alapokat, mielőtt belevágna a közösségi média tevékenységébe. Ha valaki egy pici feltérképezés, tanulás, önfejlesztés vagy akár egy kis tanácsadói segítség nélkül vág bele a közösségi médiába, borítékolható egy pár nagyobb pofon és pofára esés. Ezért egy pár órás tanácsadás, ötletelés, önképzés rengeteg buktatótól meg tud kímélni egy  céget, és a közösségi médiabeli kommunikációt máris egy magasabb szintről kezdheti, mint a legtöbb cég ma Magyarországon (vagy legalábbis az az 5-6% akik egyáltalán jelen vannak a közösségi médiában).

Azonban a cégek többsége nem a fenti utat választja (nem tanul), hanem másik két módon próbál megjelenni a közösségi médiában:

  • Nem kér semmilyen segítséget, és mindent a saját kárán, saját tapasztalatain keresztül tanul meg. Ez rossz módszer.
  • Szeretne mindent kiszervezni, és átadni egy külső cégnek. Megfizeti, csak csinálják meg helyette. Ez is rossz módszer.

Az első azért rossz módszer, mert rengeteg időt emészt fel, de az is lehet hogy fejlesztésekkel, és hirdetésekkel komolyabb összegeket is feleslegesen invesztálsz a projektbe. Ez persze nem biztos, lehetnek sikerek ezen az úton is, de általában nem ez szokott történni. Sikerek helyett kudarcok jönnek, és ilyenkor megy el a kedv a közösségi médiától, és jönnek azok az indokok, amiket a bejegyzés elején már taglaltam.

A második esetben viszont a cég beleesik abba a hibába, hogy egy olyan tanácsadónak vagy ügynökségnek adja ki feladatul a közösségi média jelenlét megtervezését, akinek lehetősége sincs szervesen belelátni a cég mindennapjaiba, működésébe, a történetekbe, egy szóval nem tud integrálódni. Éppen ezért egy tanácsadónak vagy egy külső cégnek meglehetnek a maga feladatai a közösségi média kommunikációban, amiket ha szeretnél kiszervezhetsz, de semmiképpen sem fogja az egészet levenni a válladról valaki. Főleg nem valaki olyan, akinek nincs mélyebb ismerete  az iparágadról, az ügyfeleidről és a céged mindennapjairól.

Tehát muszáj egy határt húzni!

A tanácsadó, vagy akár az ügynökség feladata bizonyos részfeladatok átvállalásán túl (erről mindjárt még részletesen lentebb!), az hogy edukálja az ügyfelet. Ebben az esetben a “tanácsadó” szót a lehető legszigorúbban kell értelmezni: a közösségi média optimalizálás során a tanácsadó bizonyos kérdésekben tanácsot ad, véleményez, irányt mutat, de nem kivitelez, nem kommunikál az üzenőfalon – a nevedben.

Továbbá, a közösségi média a rendkívül gyors kommunikáció színtere. Nem lehet hosszú órákat, vagy napokat várni egy-egy kérdéssel, válasszal, ötlettel, csak azért mert egyeztetni kell.

Ne érts félre!

Nem vagyok az ellen, hogy bizonyos feladatokat kiadj cégeknek! Sőt! Meggyőződésem, hogy vannak nagyon jól körülhatárolható részfeladatok amelyek bátran kiszervezhetőek, ha nem ragaszkodsz hozzá hogy Te magad készítsd el! Nézzük mi ezek:

A kiszervezhető feladatok a közösségi médiában:

  • Tartalom formázás és arculat kialakítása
    Ha nem szeretnél, nem kell neked bajlódnod a Facebook menüpontok és a profilkép vagy esetleges alkalmazások fejlesztésével kialakításával. Ezt nyugodtan rábízhatod egy külső cégre. Jól körülhatárolható feladat, és remek lehetőség a kreativitás felmérésére. Kiváló ötletelés lehet abból is hogy milyen menüpontok legyenek, és azok milyen formában jelenjenek meg.
  • Inspiráció
    Kiadhatod feladatként, hogy a tanácsadó vagy a cég állítson Neked össze egy csomagot arról, hogy a következő hónapokban miről és milyen formában kommunikálj. Javasoljon témákat, ügyeket, és közösségépítő akciókat. Ő valószínűleg beleássa magát a témába és kismillió külföldi oldalt fog végignyálazni, időt spórolva Neked ezzel, és a végén tömérdek inspirációt kapsz majd a következő pár hónapos kommunikációdhoz.
  • Ütemezett feladatok
    Nyereményjátékok, szavazások és egyéb tervezhető közösséget megmozgató akciók lebonyolítása kivitelezése.
  • Monitoring
    Nagyon fontos feladat a közösségi médiában a monitoring.  Feltérképezni, hogy a cégedről, a márkádról, a kommunikációdról mi a véleménye a látható és a nem látható közösségnek is. Ha ezt nem végzed el folyamatosan, akkor lemaradsz dolgokról, amit vagy továbbítani vagy csírájában elfojtani lenne jó. És ebben a műfajban kifejezetten igaz az amerikai mondás:

    “Ha nem az asztalnál ülsz, akkor lehet hogy az étlapon vagy!”
    Szóval érdemes figyelni, és kezelni azokat a tartalmakat is, amelyek Rólad szólnak, de nem a Te területeden (üzenőfaladon).

Ha mást is szeretnél kiszervezni, akkor a következőkre mindenképp figyelj oda:

  • Egy külső cég nem ismerhet minden olyan körülményt, amiből sztorit lehet faragni a Facebook üzenőfaladra. Az ő szeme nem állhat rá szakmai finomságokra, a nüanszokra. Ő (a Te iparágadhoz való hozzáértés hiányában) képtelen ezekre odafigyelni.
  • Egy külső cégnek korlátozott lehetősége van a gyors reagálásra a legtöbb kérdésben szükséges az egyeztetés, kell a folyamatos, akár munkaidőn túlmutató  kapcsolat egy belső, döntéshozó pozícióban lévő  munkatárssal.
  • Ha pedig idővel kinevelődik a tanácsadó vagy a külsős cég szakembere, és olyan bennfentes pozícióba kerül, hogy akár már ilyen döntéseket is meghozhat (kvázi beépül), akkor komoly veszélyt jelenthet a kizárólagosság érzete. Túlságosan pótolhatatlannak érzi magát és egy esetlegesen elmérgesedett helyzetben ez akár komoly kockázatot is jelenthet a megbízó számára. Nem csak azért mert alapvetően ő kommunikál a közösséggel a nevében, hanem azért is, mert a közösség megszokott egy stílust egy közlésmódot, ami a külső cég lecserélésével változhat – bármilyen irányba.

A fentiekből látható, hogy minden olyan feladat kiszervezhető, ami nem igényel személyes jelenlétet, és közvetlen kommunikációt a cég részéről.  A kommunikálást azaz a beszélgetéseket magát soha ne engedd ki a kezed közül. Ez egy olyan feladat, amit csak Te tudsz jól csinálni. Persze szokni kell, de a követőid számának növekedésével Te is rengeteget tanulsz és tapasztalsz majd. De a teljes kiszervezés nem megengedhető, ezzel csak nemes egyszerűséggel homokba dugnád a fejed, és kipipálnád a feladatot.

Ez így már nem sok idő!

Ha csak a kommunikációt hagyod házon belül, akkor ez már nem sok idő! Napi 2-3-szor 15 perc, vagy még annyi sem! Reggel, délben, és este ránézel a saját Facebook üzleti oldaladra, és válaszolsz, kérdezel, témát indítasz. Ez már tényleg nem sok idő, ugye?

Ja, és egy szó a nagymama ebédjéről

Nem vonom kétségbe, hogy van néhány cég, aki elvégzi a kiszervezett teljes Facebook kommunikációt. Azt sem állítom, hogy biztosan rosszul csinálják a dolgukat. Ki lehet fogni olyan cégeket, aki képesek jól és hatékonyan végezni ezt a munkát is. Ezek a cégek azonban egy valamit nagyon nehezen tudnak pótolni, ez pedig a törődés és a gondoskodás. Ha valaki külső cég kezeli az üzenőfalad, abból nagy valószínűleg hiányozni fogy egy olyan hozzáadott érték, amit csak Te tudnál megadni.

Ahhoz hogy jól lakj, el tudsz menni étterembe és meg tudod venni pénzért az ebéded. Azonban az, ha az ebédet a nagymamád készíti, akkor kapsz valami olyan pluszt, amit semmilyen étteremben sem tudsz megvásárolni. Egy olyan hozzáadott értéket, a törődést, a gondoskodást, amit csak ő  tud megadni az étel mellé.

A költői kérdés: Vajon elvárható-e egy cégtől, aki menedzseli a Facebook kommunikációd, hogy ilyen mértékben ássa bele magát a követőiddel ápolt kapcsolataidba?

Érdekelne, hogy mik a Te tapasztalataid!

Próbáltál már egyes feladatokat, vagy akár egy teljes közösségi média  kommunikációt kiszervezni? Sikerült, nem sikerült? Mik voltak az okok? A fentiek az én meglátásomat, és gondolataimat tartalmazzák. Te hogy gondolod?

Comments

  1. Kovács Sándor szerint:

    Sziasztok!

    Nem a kérdésre válaszolok, előre is elnézést. :)
    Én a másik oldalon vagyok, Facebook oldalak üzemeltetésével és tervezésével foglalkozok többek között. Reális képet festettél a helyzetről. Jelenleg az van, hogy a vállalkozók jelentős része könnyű munkával akar sok pénzt keresni és kihasználják, hogy a legtöbb ügyfélnek szinte semmi rálátása nincs a dologra. Az ügyfelek pedig sokszor nem is igazán értik, hogy mire jó ez az egész, csak azt látják, hogy mindenki ezt csinálja és nem akar lemaradni. Hosszú távon ez senkinek sem jó. Az ügyfél oldalát azt hiszem nem kell magyarázzam. A vállalkozó viszont kockáztatja a vállalkozását és a jó hírét is. Előbb-utóbb kiderülnek a turpisságok a szakértelem hiánya. Ha az ügyfél csak önti a pénzt valamibe és nem látja az eredményt előbb-utóbb felteszi a kérdést, hogy akkor miért fizet ezért. Ezért javaslom azt MINDEN cégtulajdonosnak, hogy olvassa el a fenti posztot és fogadja meg betűről-betűre. Jó és hasznos dolog a közösségi média kiszervezése, de csak szoros együttműködéssel a vállalkozóval, valamint a gyeplőt nem szabad átadni a vállalkozónak soha!

    • Köszönöm a gondolataid!

      “Ezért javaslom azt MINDEN cégtulajdonosnak, hogy olvassa el a fenti posztot és fogadja meg betűről-betűre.”

      Sándor, segítesz benne? :)

  2. Heló! :) Igazából elgondolkodtatott a cikk és egy nagy köszi jár, ugyanis sokat segítettél ezzel, hogy egy kicsit fejlesszük a szolgáltatásunkat bizonyos elemekkel. (mert hogy mi azzal foglalkozunk, hogy nekünk szervezik ki a cégek…)

    Köszönöm! :)

    Egyébként ez a cikk, ez a téma érdekes lehet az olvasóimnak is, forrásmegjelöléssel – természetesen -, ugye idézhetek belőle?

  3. A végére egy gondolat, “ha sokat eszik étterembe, akkor megszereti úgy mint a nagymama főztjét :) ” – bocs off-ért

  4. Nem próbáltam, de gondoltam rá. Egy jó együttműködéssel is nagyon hatékony lehet, amennyiben sikerül egy megfelelő céget találni rá. De az se elképzelhetetlen, hogy a saját cégünkön belül is találunk egy megfelelő embert ehhez. De lehet, hogy úgy kell kiképeznünk egyet.
    Azért az nem ritka, hogy tanácsadó nélkül is jól boldogul az ember. És a kevés veszteség ellenére sem gond, ha nem megy minden tökéletesen az elején. Én csak azoknak ajánlanám a tanácsadókat, akik folyamatosan nagyon bénák vagy a veszteségeik összességében meghaladja a tanácsadók díjait. A sok nem valami hatékonyan elhasznált idő is kifejezhető pénzbe mérhető veszteségként, ezért ezt nem is veszem külön.
    Ez a fajta törődés, amit írtatok, egy külső cég is meg tudja adni nekik. De annak a cégnek egy hullámhosszon kell lenni a rajongóklal és a saját cégünkkel. Nagyon jól rájuk kell hangolódnia. Amelyik külső cég komolyan képes ezt megoldani, az komolyabb árakon dolgozik. Pontosan azért, mert itt olyan igény merül fel a megrendelő céget illetően, amit jobban ki kell szolgálniuk. De ezek a külső cégek nem foglalkoznak akármilyen cégekkel. Mint ahogy például ti sem.

    • János, igazad van, ha van rá kapacitás, és emberi erőforrás, attól nincs jobb megoldás, ha egy cég egy belső munkatársat képez ki erre a feladatra. Pl. a Közösségi Média Szeminárium résztvevőinek döntő többsége ilyen céllal jön el a képzésre.

  5. Hali!
    Én arról olvastam már több helyen, hogy üzeltszerzési céllal létrehozott FACEBOOK oldal nem fog működni. A FB-ra az emberek inkábba privát életük miatt lépnek be és ismerősőkkel és barátokkal tartják a kapcsolatot.

    Kommunikációs céllal és a cég image-ét támogatóan viszont kell.

    A cikkek nyugati trendekről szóltak. Ti mit szóltok ehhez?

    • Nem emlékszem milyen kimutatásban olvastam nemrég, hogy a Facebook felhasználók döntő többsége 10 üzleti oldalnál többet követ rendszeresen.

      Ezért nem gondolom, hogy az “üzeltszerzési céllal létrehozott FACEBOOK oldal nem fog működni”. Fog, akkor, ha a módszer megfelelő. Természetesen nem klasszikus értelemben véve kell “üzletet szerezni”, hanem a kor és az eszköz lehetőségeihez és módjához megfelelően.

      • Igen, ezt írtam, hogy a kommunikáció erősítése miatt igen. A két német cikk arról írt, hogy az erős márkák sikeresek és azok, akiknek a termékei inkább for fun picot célozzák.

        A megfelelő módszer alkalmazása az élet szinte minden területén fontos szempont.

        Én inkább azt olvastam ki, hogy pontosítsuk az elvárásainkat mit szeretnénk az FB-vel elérni és azt hogyan. Sőt azt is, hogy vannak termékek és cégek akiknek teljesen felelsleges FB porfilba belevágni.

    • Szerintem itt némi fogalomzavar van. Lejjebb leírtam: én a FB profilt üzletszerzési céllal hoztam létre, DE semmi(!) promóciót nem teszek fel, ÉS több vásárlást hoz, mint a weboldalam. (Múlt heti adat, a’la analytics.) Az üzletszerzés nem egyenlő a reklámmal, szerintem itt a fogalomzavar. A FB profilnak legyen stratégiai célja, amikor elindítod. Nálam a cél a BUZZ. A cég küldetésének eljuttatása minél több helyre, a termékek a módszer megismertetése. És ez vásárlásokat, pénzt hoz. És Zsoltnak igaza van: a privát életem miatt is követek 10 feletti céges profilt….és a privát életük miatt követik mások is az én céges profilomat. :)

      • A cikkek amikre hivatkoztam, nem azt állítják, hogy nem működik a FB, hanem azt, hogy tendenciálisan erősen szelektálódik, hogy kiknek, milyen termékekkel / szolgáltatásokkal és hogy hogyan működik.

        Én úgy éreztem, hogy azt mondták, annak vége, hogy azonnal csinálj céges profilt mert megéri!

        • Ok, ebben teljesen igazad van, Gábor, más forrásokból is pont ezt hallom/olvasom. Bár az én termékem nem for fun, de bőven benne van a lehetőség, hogy beállítsam így. Viszont autóalkatrész gyártóként nem biztos, hogy sikerülne…

      • Azt viszont nagyon jó olvasni, hogy Neked mennyire eredményesen hozza az érdeklődőket, vásárlókat!

      • Érdekes amit írsz, sőt, szinte lelkesítő!
        Nekem nincs jó tapasztalatom az FB-vel üzleti szempontból. Itt könnyen mondhatnánk, hogy csak én vagyok amatőr a témában… Azonban van olyan üzleti partnerem aki pénzt, időt, energiát nem spórolva létrehozott működő, kommunikáló, több ezer fős csoportokat egy-egy termékéhez kapcsolódóan, konverzió: NULLA!
        A fizetett FB hirdetésekkel is ez a helyzet. Kattintás rengeteg, konverzió:NULLA. Náluk is, nálunk is.
        Üdítő a hír, hogy van olyan terület ahol működik, én személy szerint már lemondtam arról hogy nekünk beválik…
        Lehet, hogy inkább szolgáltatásokkal kapcsolatban működik ez a módszer? Ismertek olyan céget, aki kereskedelmi területen működik és mégis bevált neki a közösségi média?

        • Nekünk termékeink vannak. Angol tanulókártyák. És így vált be. Mondjuk: (1) engem nagyon meglepett, és az első statisztikákat el sem akartuk hinni. De aztán muszáj volt, mert ismétlődtek. (2) Én már egy éve készültem a FB-ra, és az alatt csak anyagot gyűjtöttem, hogy legyen mit tegyek fel, úgyhogy érdekes/tartalmas téma van bőven. És persze, ezt úgy kezelem, mint egy tanulási projektet. Napi 1,5 órát tanulom a FB-ot, ami ahhoz is fontos lesz, hogy amikor ki kell adjam a kezemből, már tudni fogom, mit várok/várhatok. De beismerem, hozzád képest könnyebb dolgom van. Nyelvtanulási tippekkel, trükkökkel könnyebb közönséget építeni, mint alakformáló fehérneművel…. Ráadásul, amikor hirtelen jobban megy a nyelvtanulás, akkor borzasztó hálásak tudnak lenni az emberek. De nálad? Egy jól sikerült randinak felel meg ez esetleg? :) Szóval, szerintem neked nincs könnyű dolgod, Andrea! De ha nem lenne a cég, nagyon szívesen megpróbálnám egy életmód-témával felfuttatni a te termékedet… :) Jaj, de izgalmas lenne!! :))

  6. Biztos igazatok van, de én mégis azt mondanám, hogy amelyik mikrovállalkozás már kitermelte a “klasszikus” céghierarchiát, ott jobban le lehet osztani az értékesítésre, vagy ha van már marketinges akkor arra a FB követését és karbantartását. A 3*15′ csak annál fedi a valóságot, aki egész nap gépközelben van és többet is eltölt ilyen tevékenységgel észrevétlenül, vagy pihenésképpen. Aki viszont 3-5 fővel (vagy alatta) oldja meg a termelést/szolgáltatást, ott kevésbé leosztható ez a feladat, ergo a cégvezetőre marad, akinek meg sokkal drágább az ideje annál, mintsem FB-ozzon.
    Nagyon fontos tudni azt, hogy a potenciális vevőkör egyáltalán fent van-e, online-e, amire a statisztikák nagyon hiányosak és azokat nehezen lehet összevadászni…

    • “ergo a cégvezetőre marad” András, jól látod! Sokszor erről van szó.

      Azzal kapcsolatban, hogy a potenciális vevőkör fent van-e egyre inkább semmilyen statisztikát nem kell nézni. 3millió magyar érhető el ezen a felületen, csak meg kell találni őket, jól ki kell találni a célzási beállításokat. És tesztelni kell! Persze nem állítom továbbra sem , hogy mindenkinek ott kell lenni a Facebookon, de ki kell próbálni, mert különben egy egyre növekvő tömeg számára lesz a céged láthatatlan. Még akkor is ha ez a cégvezetőre hárul.

      Aztán az eredmények tükrében mérlegelni.

  7. Igazságotok van mint mindig, a kiszervezéssel pontosan a lényeg tűnik el. A közösségi média pont a napra kézségről, a személyes kommunikációról, hangulatokról szól, ha ez eltűnik nem ér fabatkát sem! Egyébként tanulható egy jó OMA szerináriumon:-)) és nem kell minden alkalmazást használni ! Ha jól szelektál az ember az időtényező sem lehet gond nem kell állandóan rajta lógni.A legegyszerűbb mindig időhiányra panaszkodni. Magyar betegség:-(

  8. Németh Györgyi szerint:

    Sziasztok!

    Van benne valami, hiszen az ügynökségek irodát akarnak fenntartani, embereket fizetni ezért hajtják az ügyfeleket és pipa ha megvan a megegyezett heti átlag post. A belső plusz, a hozzáadott töltet hiányzik.
    Én is foglalkozom más cégek facebook kommunikációjával. Nem is vállalok csak max 2 céget egy időszakban, mivel csak így tudom beleásni magam a témába és folyamatosan kapcsolatot tartani a céggel. Én naponta 2x , 3x ránézek az ügyfelek FB oldalára, hogy mi történt. Egyenlőre ez nagyon jól működik. Ez az én egyedi sajátosságom, hogy nem tömeggyártok, hanem megismerem és együtt élek a céggel, beszélgetek velük, kérdéseket tezsek fel írásban és gyűjtöm a válaszokat,adatokat infókat, hogy hitelesen tudjak a témáikról, üzleti aktivitásaikról írni. Úgyhogy sztem megvalósítható outsource-ban is a hiteles kommunikáció. Persze ez az alaposság pénz kérdése hiszen minimál díjért nem lehet Rolls Royce szolgáltatást nyújtani.
    De tény, hogy sok online mktg cég “szerencséje”, hogy a megbízók nem értenek ehhez az új területhez és nehezen tudják kontrollálni az ügynökség működésének minőségét.
    Remélem megbízóim érzik a különbséget.
    Györgyi

  9. Kovács I. Bence szerint:

    A Facebook kommunikáció megszervezése egy külső fél bevonása nélkül a hazai vállalkozások többségének – főként az erőforrás hiány miatt -, nagyon nehéz, de persze nem lehetetlen feladat. Mi, ahogy sok más szolgáltató, hatékonyan meg tudtuk(juk) oldani az online közösségi kommunikáció szinte teljes kiszervezését az ügyfeleink számára. Szerintem a kulcs a megbízó és megbízott közötti bizalmon alapszik. A Facebook kommunikáció nem lesz lélektelen attól, hogy nem egy belső munkatárs végzi el, csak jól kell ismerni a ügyfelet. A tapasztalataink azt mutatják, hogy amíg egy cég nem érti és szervezeti szinten nem tanulja meg az új csatornák kezelését, addig esélye sincs ezeket hatékonyan használni.

    A hazai online (főként FB) kampányokat tekintve, szerintem továbbra is a gyors örömszerzés a cél; az ügyfelek és az ügynökségek többsége mindössze néhány hónapig üzemelő promóciós támogatásra berendezett közösségi jelenlétet tervez, majd az esetek többségében hátrahagyják a felhasználókat. A közösségi csatornák ilyen célú felhasználása szakmai körökben tabu, miközben az ügyfelek számára a folyamatos üzemeltetési költség veri ki a biztosítékot. Itt lenne végre az ideje , hogy ne csak a közösségi médiával foglalkozó szakemberek, hanem a marketingesek is olvassák a külföldi forrásokat és kövessék a kampányokat, mert ez nem a TV, ahol 1 perc van a meggyőzésre.

    Az üzleti célú felhasználást tekintve pedig mindössze annyit mondanék, hogy ilyen olcsón ügyfelet szerezni és megtartani máshol nem lehet. A felhasználó pedig pontosan tudja, ha egy szolgáltatás/termék/márka oldalához csatlakozik, akkor valószínűleg ott megjelenik a promóció is; nem kell őket hülyének nézni. Az egy külön pozitívum, ha a hagyományos értelemben vett tartalomfejlesztésen kívül egyéb (pl.:ügyfélszolgálat) szolgálatatást is elérhet.

    • Tetszik a megközelítésed! Egyébként érdemes megnézni a 2010-es választási kampányban létrehozott politikai FB oldalakat, és máris látjuk mennyire igaz, az hogy egy-egy kampány után magára hagyják a megszerzett követőket. Tökéletes példája a rövidlátó gondolkodásmódnak.

  10. Minden FB-ot kezdő ügyvezető figyelmébe ajánlom a sztorimat! (Az ügynökségeket meg külön kérem, olvassák el!)

    Januárban kezdtük a Facebook-ot. Ill. kezdtem, én, mint ügyvezető. Egyelőre két profillal, de nemsokára 4-et kell kezelnem, ami már nem menedzselhető. Tehát nekem is ki kell majd helyeznem, ami viszont elriaszt. Pont azért, amit leírtatok!

    Ugyanis:

    Csakis egy olyan ügynökség kezébe adnám, aki előbb elolvas mindent, amit én írtam (kb 800 oldalnyi nyelvtanulási tipp, tanulmány), végignézi a teljes FB kommunikációm, betéve ismeri a weboldalam szakmai tartalmát. Ismernie kell engem, a személyiségemet, és ahogy az irodavezetőnknek van egy 40 oldalas munkaköri leírása, egy 2 oldalas ügyfélkezelési szabályzata, nekik is írnék min. 10 oldalnyi FB-kezelési alapszabályt, követendő attitűdöket.

    És még így is félnék, hogy tönkreteszik a munkám! Január óta hirdetés nélkül kb 1800 követőnk lett, és még csak e héten kezdődnek a vírusmarketing kampányok.

    Plusz egy meglepő tény: az analytics tisztán mutatja, hogy a FB profilunk jobban konvertál, mint a weboldalunk. (=értsd, TÖBB VÁSÁRLÁST hoz). OK, igaz, a weboldalunk elavult, pont most alakítjuk át. De akkor is. Napi kb 1,5 órát szánok rá, és a napnak ez a másfél órája számomra szórakozás, kikapcsolódás.

    Szóval, a tanulság: ügyvezetők! Kezdjétek el! Figyeljetek, tanuljatok! Ti jobban fogjátok csinálni, mint bárki más. És ha kiadnátok a munkát, akkor írjatok le minden alapelvet!

  11. Kőműves! -régen ennyit elég volt kiszegezni egy telefonszámmal egy útszéli akácfára. Dőltek a kuncsaftok. Erről nem is mesélnék, ezt ti tudjátok jobban. Azt viszont nem tudom elképzelni, hogy egy külsős magát a kommunikációt átvegye. A kommunikációs csatorna beüzemelése az egy technikai dolog, azt már inkább. Egy nőknek szóló mentális ügyekkel foglakkozó szolgáltatásról kommunikáljon egy beborult informatikus? Vagy éppen a mi családi házat építtető, elfoglalt ügyfeleinket ne egy építész lássa el első kézből infóval? Ez képtelenség. Azt viszont nagyon jónak tartom, hogy az alapötletek, technikák, tanítandók-tanulandók!

  12. Kovács I. Bence szerint:

    @Gabirella: 4 profilt menedzselsz? Ezek négy egymástól többé-kevésbé független márkához kapcsolódnak, vagy más-más promócióra használjátok őket?

    • Csak kettőt egyelőre! És élvezem! De négyet kell majd fél év múlva. :( Igaz, ebből 3 hasonló, angol nyelvvel foglalkozik – de mégis nagyon különböző, hogy egyedi tudjak lenni a a piacon. Most nem írom le a neveket, mert nem reklámozni akarom őket, tényleg csak tanulságnak akartam leírni a sztorim. A weboldalunk olyan komplex lett, hogy 3 felé kezdtem vágni. Ismered a bokor-fa analógiát, ugye? Naaagy bokor lettünk, sok ággal, most lemetszem őket, hogy magasodni tudjunk. És így a célpiacot sokkal jobban ki tudom szolgálni.

      És egy kiegészítés: FB-on nincs promóció. SOSEM teszek fel promóciós célú üzenetet FB-ra. És így konvertál. Vagy pont ezért? :)

      • Kovács I. Bence szerint:

        Szerintem a promó nem fáj a felhasználóknak. Azt mondják a tengeren túliak, ha 10 üzenetből egy promóciós célzatú, azt még elviseli a közösség és a tapasztalataim alapján ennyi tényleg belefér.

        • Lehetséges. Hírlevélben nálam 5-6:1 arányban van promó, és oda kell is, hogy szokjanak hozzá az emberek. De a FB más. Én ott nem nagyon akarok promót látni, és kemény ellenérzéseket táplálok azok a céges profilok iránt, akik promóznak. Igaz, nem iratkozok le, ha egyébként értéket adnak… :) Azért köszi az infot, Bence, talán kipróbálom. :)

  13. Kovács I. Bence szerint:

    @Péter: Nem beborult informatikusok írnak, hanem az ügyfélt ismerő és vele folyamatosan kapcsolatban álló tartalomfejlesztők. Az írás is szakma, honnan tudná egy szerszámgépgyár ügyvezetője, hogyan kell szabatosan megfogalmazni egy üzenetet mindössze három mondatban. Beszélhetünk arról, hogy a munkatársak ismerik a legjobban a céget és az ő hozzászólásaiktól lesz hiteles a kommunikáció, de ők nem írók. Szerintem egy cég nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy lelkes amatőrök kezeljék a kommunikációját, vagy a reklámokat is Icuka találja ki a bérszámfejtésről? :)

    • Igen, ezzel a nézőponttal egyet lehet érteni. De egyszer eljön a pillanat, amikor közvetlen kapcsolatba kerül az ügyfél/jelölt a Szakival. Ezért mondom azt, hogy a szakit is képezzük ki, a marketingstratégiát talán ne ő találja ki, de azt a vonalat minél előbbre toljuk ki, ameddig felelőssége és kompetenciája van. Számomra , vevőként törést okoz, amikor a marketing és a “szakma” határozottan elválnak. A beborult informatikust idézőjelbe kellett volna tennem.

  14. Csillag Zoltán szerint:

    Jó összefoglaló, sokak számára megszívlelendő (lenne). Talán azzal együtt, hogy nulladik lépésként mérjék fel, hogyan illeszkedik a közösségi média a stratégiájukba, mire tudják/szeretnék használni, ehhez képest milyen készségek és lehetőségek vannak házon belül, és utána kezdjenek el a (részleges) kiszervezésben gondolkodni.
    (Azért egy ütős márkaoldalhoz gyakran több kell, mint 3×15 perc. Jóval több. De ez is a célon múlik.)

    • Zoltán, az első napokban befektetett munka jóval több. Eleve az ötlet a stratégia a vonal megtervezése sok idő (és ezen nagyon sok is múlik), majd az oldal létrehozása, megtervezése, a menüpontok kialakítása szintén nagyobb munka, ha azonban ezek kész vannak, és már “csak” a kommunikáció, a beszélgetések vannak hátra, arra tényleg elég a napi 3*15 perc.

  15. Azért az lényeges itt is, hogy ki a célcsoport illetve mi a termék..ha elvétve jár a facebookon (ilyen pl a 60 év körüli agronómusok köre), vagy nem fog kötődni az általad forgalmazott termékhez (27 éves multis beszerző a számára huszadrangú nemszéria alapanyaghoz) vagy valamilyen intimebb a téma (“óriás seggrepacsi, mert nagyon rossz kisfiú voltál”), akkor nehezebb a fb segtségével közösséget építened a márkád köré. Az alakformáló harisnya nehezebb téma, mint a fiatalokat is érdeklő nyelvtanulás, hiszen senki sem ismeri be szívesen ha ilyet visel. Ezt valóban inkább egy életmód-mozgás-divat témába burkolva lehetne bátran vállalhatóbbá tenni. Ja igen, a cikk jó, köszi Zsolt! Gabriella, jó a fb oldalad témája rá is mozdultam, úgyis kezd kifakulni az angoltudásom.. :)

    • Szabolcs, igazad van, vannak termékek és szolgáltatások (mint pl. amit mondtál: alakformáló harisnya), ami köré nehezebb közösséget építeni a fent nagyon jól leírt okok miatt.

      Csakhogy ebben az esetben, nem a terméknek kell FB oldalt létrehozni, mert az valóban nem fog működni, hanem valami azon túlmutató magasabb szintű ügynek. És úgy máris más oldalról közelíthető meg a téma.

  16. Engem érdekel a közösségi média és a jövője is, ezért inkább a saját tapasztalataim alapján tanulom meg használni, még ha tudom is, hogy nem ez a legjobb út. :)

    • András, nem vagy ellentmondásban magaddal! Az, hogy érdekel a közösségi média jövője és esetleg mások tapasztalatait is felhasználod, nem zárja ki egymást! :)

  17. Kissné V. Bernadett szerint:

    A cikkben szerepel, hogy fontos a monitoring is, tehát ez:
    ,, ….. cégedről, a márkádról, a kommunikációdról mi a véleménye a látható és a nem látható közösségnek is. Ha ezt nem végzed el folyamatosan, akkor lemaradsz dolgokról, amit vagy továbbítani vagy csírájában elfojtani lenne jó.
    Érdemes figyelni, és kezelni azokat a tartalmakat is, amelyek Rólad szólnak, de nem a Te területeden (üzenőfaladon). ,,

    Ez hogy valósítható meg a gyakorlatban? Mit kell figyelni és hol?

    • Szia!

      Facebook keresés funkció, az oldal tetején,. majd a találatokat mutató lenyíló listában katt a “További találatok megtekintése” linkre. Ezután az átláthatóság kedvéért a bal oldali listában érdemes klikkelni a “Bárki bejegyzései” gombra. :) Sok sikert!

  18. Kedves Zsolt!
    Nem biztos, hogy megfelelő blogbejegyzésben teszem fel a kérdésem, de a lényeg, hogy a megfelelő embernek.
    Létezik egy webáruházunk, a http://www.mybeautytools.hu és egy divatblogunk a http://www.hotstyle.hu címeken. Az előbbi egy korábbi (kb. 1,5 éves), melyhez tavaly novemberben (a közösségi média szemináriumon való részvétel után :)) facebook oldalt is hoztunk létre, és azt azóta is koordináljuk a legjobb tudásunknak megfelelően. A divat/szépségápolási blog egy frissebb (kb. 2 hónapos) szerzemény, mely várakozáson felül hozza a látogatókat eddig (szerencsére).

    A kérdésem az lenne, hogy szerinted indítsuk e külön facebook oldalt a hotstyle.hu divatblognak, vagy köthetjük, gyűjthetjük és informálhatjuk a felhasználóinkat egy facebook oldalon belül a korábbi néven?
    Úgy gondoljuk, hogy a témák szorosan kapcsolódnak egymáshoz:
    szépségápolás – divat – trend – design – terméktesztelés – nyereményjátékok, stb.
    Nem szeretnénk visszafordíthatatlan hibába esni.

    Válaszodat előre is megköszönve,
    Viktor

  19. Sziasztok!

    Nekem lenne egy érdekes kérdésem hozzátok!
    Készítettem egy facebook oldalt, nem kell óriási dologra gondolni,
    még gyerek cipőben, egyenlőre,
    (bár gratuláltak egy páran hozzá)
    csak úgy próbaképpen, tapasztalatszerzés címszó alatt,
    mire is lehet számítani!
    Három nap alatt sikerült is kb: 60 ismerősből,(ez fontos),
    32 kapcsolatot (rajongót) szerezni,
    közvetlen ismerősökből, üzenetek útján.
    Ez idáig, rendben is van, de amikor látok olyan oldalakat
    ahol 1-2 millió rajongó tábor alakult ki, és az üzenő falon
    már egy hete csak ugyan azok az üzenetek jelennek meg,
    akkor bizony egy kicsit elgondolkodtam. Az ilyen oldalaknak
    szerintem nemhogy másodpercenként, de annak a töredéke alatt kellene
    frissülni, ha csak 2 millió emberből, csak egy pár ember is van jelen
    a netten, ami szerintem nem igazán elképzelhető.
    Azért, hogy ténylegesen megbizonyosodjam, behivatkoztam az oldalamat
    kb: olyan 20 millió ember közé, ez több oldalból tevődött össze.
    Csak kíváncsi voltam, hogy ennyi emberből, jut-e nekem valaki,
    de láss csodát, a 32-ből, 32 lett,
    és a hivatkozás, még 2 nap múlva is ott volt, ahová raktam.
    Semmi mozgás az oldalakon.
    Nem érdekes ?!
    Milyen rajongók azok, akik csak képek, és semmit nem tesznek?
    Ennek eredménye képpen, ha ténylegesen hirdetnék, ami csak 5 cm-re
    lenne arrébb, vajon mennyi bevételre lehetne számítani?
    Biztos, hogy én vagyok a laikus, és ti a mesterek,
    de ezeket valahogy, nem igazán értem.
    Nagyon érdekelne megtisztelő figyelmetek, és véleményetek!

    Köszönöm!
    Üdv: Károly

    Az oldalam címe:
    http://www.facebook.com/vattacukor.family

    • Károly!
      Megnéztem a a bejegyzéseidet az FB-n amit a vattacukros oldaladként tettél… Nem értem, min csodálkozol.
      Angol nyelvű oldalakon spam-eltél a magyar nyelvű oldalad linkjével. Szerinted miért nem tetszett ez senkinek sem?

      erre a blogra is azért tetted fel a linket, hátha “lájkokat” kapsz?

      • Kedves Andrea!

        A linket, nem azért tettem fel hogy annyira “lájkolja” mindenki,
        ha az lett volna a célom, nem egy lejárt blogbejedzésre rakom fel,
        és nem írok egy kilóméter szöveget fölöslegesen.
        Erre sokkal jobb időpontok is vannak amikor friss a bejegyzés.
        Ezt a blogot, Zsoltékon kívül más csak akkor nézi, ha véletlenül erre téved,
        vagy értesítést kapnak, a volt hozzászólók, egy új bejegyzésről.
        Őket pedig az évek alatt, már megismertem az írásaik révén.
        Elsősorban Zsolték véleményére lennék kíváncsi
        azért írtam pont ide.
        Ők jobban átlátják a dolgokat, és több tapasztalatuk van.
        Nem csak saját magukról veszik a példát, és nem csak a rosszat látják!
        Kicsit gondolkozzál is, ne csak vádaskodjál alaptalanul!
        Nem hiszem, hogy ártottam neked,
        és nem is ajánlom, hogy ezt tedd, mert nem ismersz még!
        Nem csak angol oldalakra raktam föl, volt amit le is töröltem, mert nem volt
        releváns, tehát, te nem tudsz utána nézni hová is raktam föl, és hogyan.
        Igazából csak én látom a statisztikai adataimból mi is az igazi eredmény.
        Egyébként a keresőoptimalizálás egyik fontos része, a linknépszerűsítés,
        semmi rossz nincs abban, ha egy weboldal tulajdonos megadja a helyét a dolgoknak.
        A magyar oldalakból nem igazán lehet sok tapasztalatot levonni,
        azzal, a pár százas rajongói táborral. Nem, hogy hetente nem frissülnek, de van ahol egy hónapja, ugyan azokat látni, és ahhoz, az én linkelésemnek semmi köze.
        Olvasd át egy kicsit férfiasabb gondolkodással,
        azt, amit írtam, lehetőleg többször, hogy meg is értsd a lényeget.
        Hidd el, én a facebook nélkül is tudok már, így 40 évesen boldogulni,
        mivel az országban nem sok olyan hely van ahol még nem jártam, és az igazi életet,
        a hús, vér, valós üzleti partnerekket nem pótolja, semmilyen közösségi portál.
        Ha nem hiszed, az meg a te dolgod.

        Üdv:Károly

        • Kedves Károly!
          Nem gondolom, hogy ez vádaskodás volt, de ha így érzed…

          Itt az OMA blogon gyakran szoktunk megvitatni dolgokat nem csak Zsoltékkal, hanem a többi aktív felhasználóval. Az eredeti bejegyzésed “Sziasztok!” megszólítása nem utalt arra, hogy konkrétan Zsoltéknak címeznéd a kérdést, ezért válaszoltam. – Sajnálom hogy ettől ilyen mérges lettél.

          A burkoltan leértékelő kijelentéseidre nem reagálok, méltatlan hozzám és ehhez a bloghoz is.

          Egyetlen dolgot azért kiemelnék, mert ezzel nyíltan megkérdőjelezed a szavahihetőségem.
          Azt írod hogy: “Nem csak angol oldalakra raktam föl, volt amit le is töröltem, mert nem volt
          releváns, tehát, te nem tudsz utána nézni hová is raktam föl, és hogyan.”

          Ebben alaposan tévedsz, ugyanis (többek között) ez látszik az oldalad üzenőfalán:
          MOSTANÁBAN TÖRTÉNT

          Bejegyzést írt Party City Üzenőfalára: “…”
          Bejegyzést írt Garden party Üzenőfalára: “…”
          MOSTANÁBAN TÖRTÉNT

          Bejegyzést írt Party ! Party ! :] Üzenőfalára: “…”
          Bejegyzést írt to party. Üzenőfalára: “…”
          Bejegyzést írt to party. Üzenőfalára: “…”

          Az FB-n az oldalak neve és az Üzenőfalára szó kattintható, onnan láttam, hogy minden kommentár nélkül az oldalad linkjét tetted fel. És ezek bizony angol nyelvű oldalak…
          Kifotóztam az oldal pillanatnyi állapotát, ha szeretnéd szívesen elküldöm neked, hogy megnézd, ha nem hiszed.

          A többi általad említett témával kapcsolatban is meg van a véleményem, de te Zsoltékéra vagy kíváncsi – ezt tiszteletben tartva nem koptatom tovább a billentyűzetet.

          Rea

          • Mintha óvodában lennék.
            Szerintem Károly nem a Facebookos rajongói oldalakra gondolt, hanem sima oldalakra. Néztem és csak magyar oldalakon láttam a linkjét.
            És hogy egy kicsit Károly mellett is szóljak, aláírásként bármikor oda teheti a weboldalának a címét. Én is oda szoktam elég gyakran, főleg email íráskor. És az is elég jól látszik, hogy nem spamelni akart, mert akkor biztos nem írt volna ilyen kérdéseket és majdnem egy kész regényt.
            Szerintem elsősorban Zsoltiékra kíváncsi, de mások gondolataira is nyitott. Másrészt meg ha Zsoltiék véletlenül megnézik és egy gyors gondolatot mondanak róla, akkor még hasznos is lehet mindkét fél részéről.
            Ilyesmin nem kell fennakadni. Előre nem szabad megítélni az ember csak azért, mert szokatlan dolgot tesz, ami rossz dolgok látszatát keltheti.
            Károlynak is azt tudom mondani, hogy nem kell azonnal ellenségesen hozzáállni a másikhoz, mert éreztem némi fenyegetőzést a sorok között.
            És most nekem lehet ugrani, hogyha nagyon idegesítő lennék. :) A bátyámmal mindig olyan jól bunyóztam gyerekkoromban. :)

        • Kedves Károly,
          én értem a problémád és nem is vagy vele szerintem egyedül. De mivel én nem ismerem úgy a FB szokásokat, mint Zsolték, nem vonnék le nagy következtetéseket. Mi is hasonló cipőben járunk, szerintem mindkettőnk oldalából hiányzik a befektetett minőségi munka, a vonzó tartalmak és az elkerülhetetlen promótálás. (A mi ügyfeleink egyébként az utcáról jönnek még be zömében, ami azért minket is meglep)

  20. Mi még nem szerveztünk ki facebook kommunikációt, ahogy Alex sem. By lehúzó vélemények!

    Bár By Alex nem cég, de mint ember, előadó, zenész szerintem példaértékü okossággal, higgadtsággal reagálja le facebook oldalán a róla szóló cikkeket, kommenteket. Érdemes olvasgatni és talán tanulni belőle. Azért vetem fel az ő esetét, mert velünk is könnyen előfordulhat hogy rosz szemben tűntetnek fel, lehúznak, sároznak…, és bizony ügyesen le kell tudni reagálni. Ez is hozzátartozik a kommunikációhoz. Van már erről egy cikk az OMA blogon rengeteg hozzászólással, aki még nem olvasta, ajánlom figyelmébe: https://www.online-marketing-akademia.hu/blog/2013/05/szlogen/

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Tartalmas összefoglalást írtunk a tapasztalatainkról, hogy a céged Facebook kommunikációja vajon milyen mértékben… http://fb.me/SPOsqiLP

  2. Gombos Zsolt szerint:

    Vajon kiszervezhető-e a Facebook marketing? http://bit.ly/hCvLgS

  3. V-Advising szerint:

    Kiszervezhető-e a céged Facebook kommunikációja?: Az elmúlt hónapokban több olyan cégvezetővel talá… http://bit.ly/eS0UeO http://www.yuppi.hu

Szólj hozzá!

*