Online Marketing Akadémia

Változások a Facebook oldalak használatában

Az, ami az elmúlt hetekben, hónapokban zajlik a Facebook háza táján, nagyon sok tanulságos dologra világit rá, ebből kettőt mindenképpen érdemes erősen átgondolni, annak érdekében hogy minél kevesebb bosszúságot, és annál több örömöt, eredményt érhess el a Facebook adta marketing lehetőségekkel.

Mi lesz 2011. március 11-én?

A Facebook oldalon bekövetkezett változások nagy részét akkor látod, ha előtte azt Te saját magad frissíted. (Ezen a linken kérheted a frissítést!)  Most ez így van: azaz a Te saját döntésed, hogy használod-e már az új funkciókat, vagy esetleg még a “régi” jól megszokott felületet szeretnéd látni és láttatni a követőiddel.  E hét pénteken, március 11-én  azonban ez az opció megszűnik és minden Facebook oldal automatikusan átáll az új felültre, és nem lesz lehetőség a módosításra.

De nézzük melyek azok a változtatások az elmúlt időszakból, amelyekről Neked, mint Facebook oldal tulajdonosnak tudnod kell.A teljesség igénye nélkül a legfontosabbakat egy csokorba szedtük össze:

1) Megváltozott a a Facebook oldalak kinézete

A Facebook üzleti oldalak új sablonja nagyon hasonlít a szintén nemrégiben megváltozott profil oldalak sablonjára, és ezzel együtt így jóval több,  lehetőséged is rejt magában. Az adminisztrációs felület is átalakult, máshova kerültek bizonyos gombok bizonyos funkciók, de hosszútávon meg fogjuk szokni ezeket is.

Változások a Facebook oldalakon

Az egyik legfontosabb, amit tudni érdemes az az oldal szerkesztése gomb, ami jobb oldal felül kapott helyet (Korábban a profil kép alatt az első link volt.)

Az "Oldal szerkesztése" gomb jobb felülre költözött

2) Módosítható a Facebook oldal kategóriája

Korábban ha a felhasználó esetleg rossz kategóriát kiválasztva hozta létre a Facebook üzleti oldalát, akkor csak az oldal törlésével és újbóli létrehozásával tudta a kategóriát módosítani. Most viszont van lehetőség a módosításra: Oldal szerkesztése > Alapadatok > Kategória

Módosítható a Facebook oldalak kategóriája!

3) Hol vannak a rajongóink arcképei?

Legalább 20 különböző helyről érkezett hozzám az elmúlt napokban a fenti kérdés, teljesen jogosan. Korábban a Facebook oldalon is elérhető volt egy “rajongói doboz” most azonban ez egyszerűsödött: csak annyit mutat a rendszer hogy éppen aktuálisan “hány embernek tetszik” az oldalad, és csak a linkre való kattintás után mutatja az arcokat.

A követők száma a Facebookon oldalakon

4) Kommunikálj az oldalad nevében!

Szuper lehetőséget kaptak a Facebook oldal tulajdonosok! Ha szeretnéd a véleményed egy Facebook hozzászólásban leírni egy másik (a Tiédtől különböző) Facebook rajongói oldalon, akkor eddig ezt csak magánszemélyként a privát profiloddal tehetted meg. Mostantól azonban lehetőséged van mindenhol az oldalad a céged nevében kommentelni. Miért jó ez? Azért, mert azok akik olvassák a hozzászólásod, nem a Te privát profilodra jutnak el, hanem az üzleti oldaladra, amihez adott esetben akár egy Tetszik gomb lenyomásával azonnal csatlakozhatnak. Így még jobban viheted az oldalad hírnevét! Ez tényleg egy remek lehetőség, érdemes kihasználni!

Már az oldalad nevében is használhatod a Facebookot!

További haszon, ha ebbe az üzemmódba kapcsolsz (lsd a fenti képen mit kell megnyomnod), hogy értesítés kapsz arról, hogy milyen felhasználók által generált aktivitás (kedvelés, hozzászólás) történt az üzleti oldalon, sőt erről ha kérsz, akkor e-mail értesítőt is kapsz. Erről egész eddig az oldal adminjai semmilyen infót nem kaptak, főleg akkor jelentette ez problémát ha egy korábbi bejegyzéshez érkezett egy kérdés… Szóval ez egy nagyon jó új funkció, amit eddig sokan hiányoltunk, hát tessék, meghallgattatott.

5) Szólj hozzá a saját oldaladon a saját nevedben!

Sokak vágyát teljesítette a Facebook azzal, hogy lehetővé tette, hogy valaki a saját maga által adminisztrált oldalon, ne az oldala nevében, hanem a saját nevében is kommentálhasson. Ez a gyakorlatban nagyjából így néz ki:

Már a saját nevedben is hozzászólhatsz az általad adminisztrált Facebook oldalon

Ezt az eredményt pedig úgy tudod elérni, hogy: Oldal szerkesztése > Saját beállítások, és lenti képen látható első (felső) pipát inaktiválod.

Facebook e-mail értesítő a hozzászólásokról

Azonban ezen a fenti képen még egy újdonság látható: be tudod állítani, hogy a Facebook oldaladon a felhasználók által generált tartalomról (üzenőfali bejegyzés, hozzászólás) e-mailes értesítőt kapj!

6) Kedvencek közé!

Mostantól lehetőséged van kitenni az oldaladra azokat a másik Facebook oldalakat, amiket követésre ajánlasz! Lehet ez az OMA Facebook oldala :), vagy akár a Te további üzleti oldalaid. Így a saját oldalaid között egy kapcsolati hálót tudsz kialakítani.

Facebook oldalt a kedvencek közé!

7) A “szerkesztői nézet”

Mostantól a Facebook is ügyesen kezeli az üzenőfali spam-eket, így ha bizonyos kommenteket, vagy a felhasználók által generált egyéb tartalmakat spamként minősít, akkor azt automatikusan elrejti a többi követőd elől. Azonban, Te mint az oldal adminja látsz mindent, és lehetőséged van felülbírálni a Facebook döntését. Erre szolgál a “szerkesztői nézet”, ahol Te minden tartalmat meg tudsz jeleníteni, és ha szeretnéd, tudod módosítani a tiltást.

8) FBML: vége! Fületlen lesz a Facebook!

Azaz majdnem vége. Közel egy éve, minden Közösségi Média Szemináriumon átvettük a résztvevőkkel, hogy kell saját menüpontokat saját füleket létrehozni a Facebookon. A résztvevők közül (látom, mert figyelem) nagyon sokan alkalmazták is a tudást, és létrehozták az FBML alkalmazással a saját kreatív tartalmukat a Facebookon.  Ez az alkalmazás, és vele együtt az egész technológia azonban most nyugdíjba vonul. Jó hír azoknak, akik eddig időt, és pénzt áldoztak ezeknek a létrehozására, hogy amit eddig alkottak az nem vész el: az eddig létrehozott fülek, menüpontok továbbra is működni fognak, nem szűnnek meg, de újakat ugyanezzel a megoldással már nem lehet létrehozni.

Szóval, ha épp azon gondolkodtál, hogy megtanulod, vagy beleásod magad az FBML  alkalmazásba, akkor NE tedd, ez a technológia kikerül a forgalomból. Helyette egy sokkal több lehetőséget rejtő új módszer segítségével lehet Facebook menüpontokat létrehozni az üzleti oldaladon.  Ez azon alapul, hogy a Te saját tárhelyeden, ahol mondjuk a weboldalad fut, létrehozol tetszőleges tartalommal egy kis miniweboldalt (minisite-ot), amit egy az egyben “be tudsz húzni”, be tudsz illeszteni az egyik Facebook menüpontodba. Éppen ezért innentől tényleg BÁRMIT képes vagy megjeleníteni a Facebook menüpontod alatt, a lehetőségeknek csak a kreativitásod szabhat határt. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy jelen pillanatban vannak gyermekbetegségei ennek az új logikának, én magam többet is tapasztaltam a tesztelés során, de ezeket megtartom magamnak, mert valószínűleg március 11-ére ezek nagy része megoldódik.)

9) Facebook hirdetések

Sok apró változás történt a Facebook hirdetések körül is. most csak a legjelentősebbeket válogatom ki.

A Facebookon hirdetők régi vágya volt, hogy lehessen a Facebookon belüli fogadó oldalakat beállítani. Azaz, ha elkészítettél egy külön menüpontot egy akciód számára akkor lehessen külön ezt hirdetni, és ide irányítani a látogatókat. Erre most már van lehetőség, és a hirdetés létrehozásánál már nem csak azt választhatod ki, hogy egy külső oldalt szeretnél  hirdetni, vagy egy Facebook oldalt hanem azt is, hogy ezen belül melyik menüpontra kívánod terelni az érdeklődőket.

Egyedi fogadóoldal a Facebookon belül minden hirdetésnek!

Ezen kívül szintén rég várt (és elvárt) új funkció a hirdetéseknél, hogy a célzásnál legyen lehetőséged szűrni arra, hogy a már meglévő követőidnek hirdetsz, vagy épp azoknak, akik még nem a követőid. Így a már Hozzád csatlakozott követőknek tudsz egy más típusú kreatívot mutatni, valami más üzenetet továbbítani a hirdetésen keresztül, míg annak a többségnek, akik még nem követnek, továbbra is hirdetheted a “Kövess!” típusú kreatívot. Logikus nem? Sajnos egész eddig az ilyen típusú szűrésre nem volt lehetőség.

Célzás a követőkre, vagy az épp még nem követőkre a Facebook hirdetésekben.

Természetesen a fentieken kívül nagyon sok új apró módosítás lett még a Facebokon,  úgy a hirdetések létrehozásában, mint az üzleti oldalak menedzselésében. Összességében talán látható, hogy a Facebook meghallgatja a hozzá érkező felhasználói javaslatokat, és fokozatosan beépíti a rendszerbe. Biztos vagyok benne, hogy még a napokban is jönnek változások, lesznek új funkciók. Ha nem szeretnél lemaradni róla, akkor kövess bennünket Facebookon, ott mindenről egy picit hamarabb értesülsz! :)