T-a-g-o-l-t-a-n!

Egy ideje méltatlanul keveset beszélgetünk Veled itt a blogon webergonómia témában, mert annyi minden más van, ami aktuális, ami sürgős és fontos ebben a folyamatosan változó online marketinges világban. Ennek ellenére azonban nem szabad elfeledkezni magáról a weboldalról sem, hiszen minden kampányunk, minden megmozdulásunk a neten azt a célt szolgálja, hogy a weboldalra elhozzuk, majd rendszeresen visszahozzuk a látogatót.

Azt a látogatót, akitől nem mellékesen azt várjuk, hogy:

  • minél többször jöjjön vissza az oldalunkra,
  • minél több időt töltsön el rajta olvasgatással, keresgetéssel (azaz nekünk minél több időnk legyen a meggyőzésre)
  • teljesítse az oldalunk üzleti célját, hogy végrehajtsa a konverziót: feliratkozzon, rendeljen, vásároljon, kérjen ajánlatot stb.

Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy azok a látogatók, akikért megküzdesz vagy fizetsz, mennyire lesznek képesek eligazodni, kezelni, használni a weboldalad. Ugyanis a jól felépített kampányok, az AdWords hirdetések, a szépen megtervezett és kivitelezett e-mail kampányok,  vagy a tudatosan felépített linkmarketing felelőssége csak addig terjed, hogy elhozza a látogatót a weboldalra. A meggyőzés, az üzleti cél teljesítése a már 100%-ban a weboldalon múlik.

Ezért is kell nagyon gatyába rázni a weboldalakat és kiemelt gondossággal figyelni arra, hogy a weboldal ne csak tartalmas, de emészthető, használható, logikus, következetes, átlátható, egyszerű, felhasználóbarát… [levegővétel], egyszóval ergonomikus legyen.

Persze ez nagyon sok mindentől függ, de most kiemelek Neked egyetlen apróságot, aminek megvalósításával máris sokat tehetsz azért hogy a weboldalad olvashatóbb, ergonomikusabb legyen.

Tagoltan!

Bármilyen szöveget is írsz ki a weboldaladra, feltételezem, hogy az a célod, hogy minél többen el is olvassák. Annak ellenére sokunk célja ez (többek között most nekem is ezzel a bejegyzéssel), hogy tény: az emberek az Interneten nem olvasnak, hanem átolvasnak. Gyorsan átfutják az szövegtörzset, és ha az alapján érdekesnek tűnik az írás akkor talán szánnak időt az elolvasásra. Éppen ezért, nekünk weboldal tulajdonosoknak kötelező olyan formában tálalni a szövegeinket, hogy az átfutásra (magyarul szkennelésre) alkalmas legyen.

Nézzük mire kell ügyelni:

  • Használj alcímeket, akár több szinten is! (Ezekből legyen egyértelmű a hierarchia!)
  • Használj rövid bekezdéseket, üss több Entert! A bekezdések első sorai mindig legyen érdekfeszítő ezeket a sorokat gyakrabban olvassák el “átfutásnál” a felhasználók!
  • Használj képeket! A képek vezetik a tekintetet, ezért fontos, hogy a szöveg mellett releváns tartalmú kép legyen, és a kép alatt minden esetben legyen magyarázó szöveg, mert ezeket mindig elolvassák a látogatók!
  • Használj számozást és felsorolást! Ezek is kiemelkednek a megszokott szövegtörzsből, és figyelemfelkeltőbbek!
  • Használj eltérő háttereket, vagy szövegdobozokat!
  • Használj keskeny hasábokat! Ne akard hogy az olvasóknak végeláthatatlan hosszú sorokat kelljen követniük, és szinte mozgatniuk kelljen a fejüket ahhoz hogy a sor elejéről eljussanak a a sor végére… nem fogják szeretni.

A lényeg tehát, hogy tömören és minél tagoltabban jelenítsük meg a tartalmat, hiszen ezzel a látogató olvasási hajlandóságát nagy mértékben növeljük.

Nézd csak meg, például ez a blogbejegyzés így nézne a ki a fenti irányelvek nélkül:

Így nézne ki ez a bejegyzés formázás nélkül.

Így nézne ki ez a bejegyzés formázás nélkül.

Azt hiszem, nem kell magyarázni ezeknek az egyébként apró dolgoknak a jelentőségét. Néhány ilyen egyszerű változtatás nagyon komoly eredményeket képes produkálni: drasztikusan csökken a visszafordulások aránya, nő az oldalletöltések száma, megugrik az oldalon eltöltött idő értéke.

Példa a visszafordulási arány drasztikus csökkenésére

Példa a visszafordulási arány drasztikus csökkenésére

Sokan ezekre az adatokra legyintenek, pedig ezek mind arról árulkodnak, hogy mennyire  felhasználóbarát az oldal, illetve hogy mennyire értékes az tartalom, amit a weboldal nyújt.

Szerinted a Te oldaladon tagolás szempontjából van mit javítani?

Comments

  1. Szerinted? :)

  2. Sziasztok Srácok!

    Jaj de jó, hogy írtatok erről! Tényleg apróságnak tűnik, pedig egyáltalán nem az!

    Éppen pár napja beszélgettem én is erről a témáról egy ügyfelemmel. Bár én nem csak blogbejegyzés meg weblap vonatkozásban, hanem egy hírlevél és egy árajánlat kapcsán vetettem fel ezt a témát, de az üzenet ugyanez volt:

    Tagolj, emelj ki, törd meg a szöveget fotókkal! :-)

    Borzasztó olyan oldalakat, leveleket olvasni, ahol minden egybefolyik.

  3. Érdekes dolgokat írtatok.
    Sajnos egy kész oldalon elég nagy energiabefektetés igényel az ilyen szempontok megvalósítása… Pl.: minden cikket át kellene nézni ilyen szempontok alapján.
    Mióta új kinézete van a Tőzsdeásznak (ami közeledett ahhoz, amit most írtatok) kicsit csökkent a visszafordulások aránya.

  4. Fontosnak tartom, hogy az egész tartalmat néhány mondatban összegezze az elején.

  5. Sziasztok Srácok! (valahova eltűnt az előző kommentem, úgyhogy beírom újra, ha előkerül a másik is, lszi töröljétek az egyiket)

    Szóval jó, hogy írtatok erről az apróságnak tűnő (de csak tűnő!!!) témáról.

    Én is éppen a napokban beszéltem erről egy ügyfelemmel, igaz nem blogbejegyzés és weboldal, hanem hírlevél és árajánlat kapcsán.

    Az én üzenetem is ugyanez volt: ha nem akarsz mérges ügyfeleket, ne bosszantsd őket azzal, hogy ömleszted nekik az üzeneted. (Kifolyik a szemük, mire átbogarásszák…)

    Tagolj, törd meg néha egy-egy fotóval a szöveget, használj kiemeléseket, legalább két féle (és nem több!!) színt és betűméretet.

    Sajnos nagyon sokan vannak még mindig, akik erre nem fordítanak kellő figyelmet. :-(

  6. Sziasztok Srácok! (valahova eltűnt az előző kommentem, úgyhogy beírom újra)

    Szóval jó, hogy írtatok erről az apróságnak tűnő (de csak tűnő!!!) témáról.

    Én is éppen a napokban beszéltem erről egy ügyfélle, igaz nem blogbejegyzés és weboldal, hanem hírlevél és árajánlat kapcsán.

    Az én üzenetem is ugyanez volt: ha nem akarsz mérges ügyfeleket, ne bosszants őket azzal, hogy ömleszted nekik az üzeneted.

    Tagolj, törd meg néha egy-egy fotóval a szöveget, használj kiemeléseket, legalább két féle (és nem több!!) színt és betűméretet.

    Sajnos nagyon sokan vannak még mindig, akik erre nem fordítanak kellő figyelmet. :-(

  7. A közelmúltban már összeszedtem az oldalam, de még mindig van mit rendbehozni. Pár hónapi dilemmám, hova vigyem az oldalam az ingyenes tárhelyről.? Egyúttal az ingyenes állapotfelmérésen túl valami kézzelfogható hasznos dolgot kínálni még az érdeklődőknek. Visszatérve- igen pont azokat az oldalakat látogatják és tartózkodnak többet az érdeklődők amiket rendbe tettem, többszöri hathatós figyelmeztetésetek után hírleveleitekben. Köszönöm nektek .

    • És a tárhely problémát sikerült megoldani? Ha nem akkor a válaszd a mi tárhelyünket (www.mediacenter.hu) és még azt hiszem valamilyen kedvezményt is kapsz ha beírod az OMA promóciós kódot. Jó szívvel ajánlom!

      • Papp Pál szerint:

        Tárhely kérdésében, ha szeretnéd honlapodat is megújítani ajánlom figyelmedbe a Neten A Cégem kezdeményezést (honlap.hu), én most ott készítem el honlapomat, nagyon elégedett vagyok! Ráadásul fél évig ingyenes!

  8. Mindig van min javítani, egyrészt mert tökéletes nem létezik ;) másrészt, mert folyamatosan változik a világ (környezet, elvárások, piac, technika stb.) és ahhoz igazodni kell. (Ja, és még egy: ha ugyanazok az emberek jönnek ugyanazokkal az igényekkel, akkor is változtatni kell, hogy újra visszajöjjenek. Nem csak tartalomban, de felépítésben is. A fiatalok szeretik a változatosságot.)

    Nálunk eléggé széles a középső sáv, azért, hogy kényelmesen elférjen “benne” a fórum is. Ez viszont azzal jár, hogy a cikkeket nagyon jól kell tagolni és “mozgalmassá” kell tenni (ahogy fent írtátok), hogy az emberek szívesen olvasgassák. A főoldalon a középső hasábot kettéosztottuk, így jobb a tagolás, és több infót lehet kitenni.

    Úgy gondolom, hogy sikeres a portálunk, mert a visszafordulási arányunk viszonylag lent van, az oldalon eltöltött idő pedig igen magas (ez viszont a keresőoptimalizálásnak is köszönhető: azok találnak ránk, akiket tényleg érdekel a téma).

    Amin még mindenképpen változtatunk, hogy a jobb szélső sávba beférjen a 160 pixel széles hirdetés is (szerencsére már a hirdetők is folyamatosan jelentkeznek :)) Ezzel a portál készítésekor nem számoltunk.

    • Gratulálok a sikerekhez!

      Egy ötlet: csak azért hogy a fórum beférjen, nem kell az egész oldalnak szélesebbnek lennie, lehet annak a fórumnak egy külön sablont csinálni. Nálunk sem minden oldal ilyen 3 oszlopos elrendezésű, nézd meg pl. ezt: http.//www.oma.hu/live Itt pl más az elrendezés.

      Ez megoldás lenne Nálatok is, nem?

  9. Egyszerűnek tűnik, de míg az ember fia lánya, nem is tudja mit kell csinálni nagyon nehéz.

    Ezért nekem, aki még mindig úgy gondolja, hogy járatlan úton jár, (nekem járatlan) felbecsülhetetlen érték minden segítség, ami közelebb visz az “elég jó” irányába. Mert tökéletes szerintem sincs.

    Biztos jó lenne a régi bejegyzéseket is ennek megfelelően t a g o l n i, viszont az új bejegyzéseket már ennek szellemében fogom megírni. De tulajdonképpen az én érdekem, ezért, ahogy az időm engedi a többit is rendbe teszem, mert igazatok van megint. Köszönöm.

  10. Egyszerűnek tűnik, de a kezdőknek, mint nekem is, még sem az. Persze, ha súgnak mit kell csinálni sokkal könnyebb kivitelezni.

    Előbb arra gondoltam, hogy csak az új bejegyzéseknél követem a t a g o l á s t, de mivel az én érdekem, ezért a régieket is ennek megfelelően átszerkesztem.

    Köszönöm.

  11. Szia Zsolt!

    Jó a kérdés: “Szerinted a Te oldaladon tagolás szempontjából van mit javítani?”

    Most őszintén!

    A saját honlapon sokkal nehezebb észrevenni a hibát, mint másokén. (más szemében a szálkát is, sajátjában a gerendát se…)

    Ez az oka annak, hogy aki változást szeretne, az külső szemmel elemezteti a honlapját.
    Így könnyebben kiderül, hogy jó vagy sem.

    Nem reklám volt!

    Mi is így vagyunk a saját oldalainkkal:)
    Rendszeresen elemeztetjük. Főleg, ha változtatunk valamin.

    A Ti oldalatok akár etalon is lehet. Jól csináljátok!

    Ákos

    • Ákos, biztos hogy más weboldalán sokkal könyebb észrevenni a hibát, de ez azért van, mert ott felhasználók vagyunk. A saját oldalunkon bele kell mászni a a felhasznáó bőrébe és sokszor ez a saját szakterületünk ismerőjeként nemn egyszerű.

      Nálunk is van mit fejlesztni, vannak apróbb gondok, dolgozunk is rajta, de ezek tényleg nüansznyi dolgok… ezek azok amikre a legtöbbször nem jut idő :)

  12. Ezt a kérdést azért a sablonok erősen befolyásolják. Már a választásnál eldőlnek a további lehetőségek. A sokhasábosokat én sem értettem először, hogy miért is jók, de ma már belátom, hogy főleg a nagy felbontású monitoron tényleg elfárad az ember nyaka (is).
    Már csak a kijelzőket kellene elfordítani, hogy igazán egységes lehessen a megjelenítés mindenütt :)

    • András, nincs olyan sablon amit ne lehetne kissé jobbá tenni! :) A sablon egy alap, akármilyen irányban átalakítható, tehát ez nem jelenthet akadályt.

  13. Sziasztok!
    Pont most töltetek ki egy offline kérdőívet a törzsvásárlóimmal, hogy milyennek találják a honlapunkat.
    Eddig minden vélemény pozitív.
    Ajánlom másoknak is, hogy bátran kérdezzenek.
    Megerősítésnek is jó, viszont, ha valami nem stimmel, javítom.

  14. Sziasztok!
    Most készítem a honlapom szerkezeti vázlatát, amit majd egy ahhoz értő emberke önt végleges formába, “csak” a dizájn marad rám, nameg a marketing (ami az OMA-t olvasva “gyerekjáték” lesz… :-))
    Mint olvastam, nem mindegy, hogy milyen széles a bejegyzés…
    Segítsetek nekem légyszi, hogy akkor milyen szélesek legyenek a sávok (ilyent szeretnék, mint ezen a lapon, balra vékony, középen a bejegyzés és jobbra szélesebb)

  15. OZ szerint:

    …azt kifelejtettétek, hogy érdemes a szöveget balra igazítani, mert monitoron a sorkizárt elrendezés nehezebben olvasható, mivel könnyebben téveszt az ember sort. Tehát a sorkizárt talán mutatósabb de használhatósági szempontból szerencsésebb választás a balra igazított szöveg.

    • Abszolút igaz. A szemnek kényelmesebb a balra zárt szöveg, a sorkizárt viszont egységesebb megjelenést ad.. Mi az előbbit feláldoztuk az utóbbi oltárán.

      De valóban a webergonómai alaptörvényeink között szerepel a balra zárt szöveg.

  16. És ez milyen? Az oldal többi része még nincs teljesen átdolgozva, ez az oldal talán nagyjából…
    goo.gl/qhyIj

  17. Ti miről beszéltek? Mert ez kicsit kínai.:)
    Alapból bal oldalra igazítja a szöveget, ha ütünk egy entert. Mindig a bal oldal széléről kezdi. A formázni lehet a szöveget, ha szükséges.

  18. Erről vélemény?
    Nagyon ne bántsatok!
    Köszi! :)

  19. HA-HA! Ahogy ez az online világ, az elemzések, az érdeklődő magatartás és terndek változnak, örökké van és lehet min javítani. De ez az energia áldozat a záloga a pzíció építésnek és javításnak.

    Már megint egy hasznos bejegyzés tőletek, lesz min dolgozni! Köszi!

  20. Én is írtam ilyesmiről 2-3 hete, de csak egy dolgot írtam hogy mire kell figyelni. Ezek a dolgok is nagyon jók!

  21. Nagyon jó téma!
    Tagolás szerintem nálam rendben van, de pont nemrég beszéltem valakivel ergonómiáról a honlapomat illetően. Nekem teljesen egyértelmű (vajon miért is..:)) hogy mi hogyan működik és mi hol van. Ő azonban szinte semmit nem talált, pedig webergonómiával foglalkozik.

    Szóval nem volt túl biztató, de kicsit átalakítjuk az oldalt.

    Jó lenne, ha lenne valahol egy felület – ha tudtok ilyenről szóljatok- ahol a közönséget meg lehet kérdezni arról, hogy Ők megtalálják -e azt az oldalon, ami számukra is fontos.

  22. Szia Zsolt,

    nem ide tartozik a kérdés, de nem találtam hozzá aktuális bejegyzést.
    Az analytics-em miért nem mutatja a forgalom forrásai jelentéscsoportban, hogy mennyien kattintottak az adwords hirdetésekből az oldalra? Lehet, hogy elő kell vennem a tanulmányaimat:-), (amúgy már megtettem), de az adwords mutatja a viszonylag jó CTR-eket, akkor ez miért nem jelenik meg az analytics mérésében?
    Köszi előre is!

    • Szia Andrea!

      Ha az Analyticsben szeretnél bármit látni az AdWords-ből, akkor össze kell kötni egymással a két fiókot. Ez az első. Az Analyticsben láthatod a megjelenéseket, CTR-t kattintásokat, mindent. Ez leginkább a Forgalmi források / AdWords / Kampányok jelentésben. És itt középen válaszd a “Kattintások” fület!

      Sok sikert hozzá!

  23. Sziasztok,

    Kérhetnék egy kritikát? Ne kíméljetek! :)

    Köszönöm!

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Valószínűleg minden üzleti jellegű megmozdulásod az Interneten azt a célt szolgálja, hogy látogatókat terelj a… http://fb.me/ReNGDvyf

  2. oma hu szerint:

    Valószínűleg minden üzleti jellegű megmozdulásod az Interneten azt a célt szolgálja, hogy látogatókat terelj a… http://fb.me/ReNGDvyf

  3. vadvising szerint:

    T-a-g-o-l-t-a-n!: Egy ideje méltatlanul keveset beszélgetünk Veled itt a blogon webergonómia témában, mert annyi… http://bit.ly/gxb7P7

  4. Merkurjeva szerint:

    RT @oma_hu: T-a-g-o-l-t-a-n! http://bit.ly/faKhzj

Szólj hozzá!

*