Online Marketing Akadémia

AdWords hirdetések kilóra, occsóér…

Több cég is kínál ma Magyarországon olyan konstrukcióban AdWords hirdetéseket, amely teljes mértékben a megrendelők tudatlanságára épít és kihasználja az emberek hiszékenységét. Ezekben az ajánlatokban és konstrukciókban olyan valótlan, szakmailag megalapozatlan állítások vannak, amelyek teljes mértékben alkalmasak a megtévesztésre és félre vezetésre.

Több szakmabeli kollégámmal is beszélgettünk már erről a “jelenségről”, és annyira felháborítónak tartjuk, hogy itt az ideje, hogy valaki megírja erről a véleményét.

Nézzük csak, hogy dolgoznak ezek a cégek

Az AdWords hirdetésekkel kapcsolatos mesésnek tűnő ajánlatokat, ezek a cégek általában telemarketing eszközökkel, időnként spameléssel juttatják el a gyanútlan honlap gazdáknak.

Az ajánlat elemei

Első ránézésre, ha nem vagyunk igazán jártas az AdWords világában, akkor még egész jónak is tűnhet ez az ajánlat.

Nézzük hol sántikál ez az egész

Első 5 pozíció

Mivel fix díjért vállalják folyamatos megjelenéssel az egész kampányt, ezért kedvező áron kell kihozniuk a kattintásokat a cégnek, hogy a végén még maradjon nekik  is valami (ezzel nincs is semmi baj). Az 1-5. tartó pozíciók jó mozgásteret adnak arra, hogy a kattintási költségekkel sakkozgassanak.

5 db előre meghatározott kulcsszó

Nyilván csak pontos illesztéssel alkalmazzák ezeket a kulcsszavakat, vagyis csak kizárólag azokra a szavakra jelenik meg a hirdetés ahogy az ügyfél megadta. A ragozott, kombinált, bővített alakú kulcsszavakra nem jelenik meg a hirdetés. Ezzel jelentősen le lehet szűkíteni a megjelenések és az ebből kapott kattintások számát. (De hát a szerződésben vállalt 5 szóra ott a hirdetés, ne reklamáljon az ügyfél.)

Folyamatosan, fix díjért

Előre nem lehet tudni mennyi lesz az annyi a végén, ha folyamatosan ott szeretnénk lenni bizonyos kulcsszavakra. Fordítva: lehet arra törekedni, hogy egy fix összegből a maximumot hozzuk ki, de SENKI nem tudja garantálni, hogy azért az összegért folyamatosan ott leszünk, minden egyes keresésre. Miért? Azért, mert az 1 kattintásra fizetett összeg rengeteg dologtól függ.

Például a hirdetések relevanciájától, a hirdetés szövegezésétől, attól, hogy milyen oldalra fogadjuk a látogatókat stb. De vannak olyan tényezők is, amiket nem tudunk befolyásolni: versenytársak és az adott téma keresettsége adott időszakban.

A másik, hogy az ügyfél vajon tényleg ellenőrzi is, hogy tényleg ott van folyamatosan (hajnalban is) a hirdetése?

A fentieket alapul véve, néhány különösen pörgős témától eltekintve, még nem is tűnik teljesen vállalhatatlannak az ajánlat (a fenti kiskapuk kihasználásával.) Mégis az egész konstrukció teljesen szembe megy a hatékony AdWords hirdetések elveivel:

+1 trükk

Olyat is láttam már, hogy az amúgy céges tudakozó jellegű szolgáltatást kínáló cég adott el pluszban még AdWords hirdetéseket is.  A hirdetéseknél viszont nem a hirdető cég weboldalára futottak a látogatók kattintás után, hanem a saját cégadatbázisában az adott cég aloldalára. (Pedig a kiszúrt cégnek volt saját honlapja.)

OK, hogy a fogadó oldalon a cég elérhetősége szerepelt, de számtalan másik cég aloldalára is át lehetett kattintani. Azért nem túl barátságos megoldás a megrendelővel szemben, mert a szolgáltató ezzel is a saját látogatottságát növeli az ügyfél pénzén. (Ez a megrendelőknek nem esik le???)

Nem a levegőbe beszélünk…

Az egyik cég különösen arcátlan ajánlata eljutott hozzánk is. Abba olyanok vannak leírva, ami már-már a vérlázító kategóriát súrolja. Úgy mint:

Ezért vettem a pléhpofát és felhívtam ezt a céget telefonon. Tettem előttük a tudatlant, hogy leteszteljem mit próbálnak nekem így előadni.

Az alábbiakban összegyűjtöttem a beszélgetésből pár momentumot, amik szó szerint hangoztak el, érdemes figyelmesen olvasni, hogy észrevedd, hogy saját maguknak is ellent mondanak néhol:

(…)

Én: Hogy működik ez az “Advorsz” hirdetés?

Ő: Kattintás alapon működik, amennyiszer kattintanak az Ön hirdetésére, annyiszor fizeti a kattintási díjat, ez akármennyi is lehet havonta. A másik, amit mi kínálunk, az pedig, hogy fixen megjelennek a hirdetések fix áron, a nap 24 órájában.

(…)

Én: Mi van ha sokkal többen kattintanak a hirdetésre, mint terveztük, akkor is 30.000 Ft + ÁFÁba kerül?

Ő: Igen, akkor is garantáljuk az első 5 helyen belüli megjelenést forgalmi megkötés nélkül. Maximum 5 partnerrel kötünk szerződést adott kulcsszavakra.

Én: A kulcsszavakat mi adjuk meg?

Ő: Igen, azt az ügyfél adja meg.

(…)

Én: Írják a honlapjukon, hogy a versenytársak valószínűleg ennél “sokkal több pénzért hirdetnek”, honnan lehet tudni, hogy a versenytársak mennyit költenek?

Ő: Ha mi fix díjért garantáljuk, hogy Önök benne vannak az első 5 találatban 30.000 Ft-ért, akkor a versenytársak biztos, hogy sokkal többet fognak fizetni, mert ők is próbálnak benn lenni az első 5-ben. A mi beállításaink viszont mások, így nekik ugyanezt elérni sokkal-sokkal többe fog kerülni, amit viszont nem éri meg nekik kifizetni. Egy bizonyos szónál az az 5 partner lesz elől, aki velünk szerződik. Mi garantáljuk, hogy ők vannak elől, más az első 5-ben nem tud benne lenni.

Én: Ezt hogy tudják megcsinálni? Hogy ha más, saját szakállára ad fel hirdetéseket, akkor ő már csak 6. meg 7. lehet?

Ő: Hát… Őöööö…. Lehet ő első is akár, ha olyan összegeket tenne oda, de az már butaság lenne, ami nem éri meg neki. Tudjuk mik azok a beállítások amikkel elől lehet lenni, rengeteg tapasztalatunk van, ezt az AdWords-öt nem lehet megtanulni, hanem ezt ki kell tapasztalni, nekünk ez a tapasztalatunk megvan. Ebből tudjuk, hogy hogy kell beállítani, hogy tényleg ott legyenek a partnereink elől.
(…)

Én: Az eredményeket lehet követni valahogy?

Ő: Igen, 3 havonta (Én, magamban: ??? – nem túl sok idő a negyed év) küldünk statisztikát és ott lehet követni, hogy mi-merre… Mennyien kattintottak, mennyien nézték meg, satöbbi…

Én: Hogy ne csak a kattintásokat mérjük, hanem hogy belőlük ki lett az ügyfelünk, azt van lehetőség mérni?

Ő: … (nagy hallgatás)… Hát ezt a mi szolgáltatásunk nem tartalmazza. … (újabb nagy hallgatás)… Mi arra nem tudunk garanciát vállalni, hogy az Ön termékét megveszik. Mi visszük a látogatót, de az, hogy meg is veszik-e az Önök termékét, az már az Önök ajánlatától függ. Én azt gondolom, hogy ha sok a látogató, akkor abból jön igazán a bevétel… (Én, magamban: Na ez a mondat megérne egy külön bejegyzést is, határozottan téves felvetés.)

(…)

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy (természtesen) nagyon udvariasak voltak és megállapítható, hogy értenek az AdWords hirdetésekhez. Illetve nagyon meggyőző marketinget folytatnak, vonzó annak, aki nem tud olvasni a sorok között. Pont emiatt légy résen és vigyázz nagyon az ilyen mesésnek tűnő ajánlatokkal!

Ne hagyd Magad átverni!

Mi ebből a tanulság? Sokan hajtanak a pénzedre úgy, hogy cserébe nem adnak olyan értéket, ami minimum a “fair” szintet súrolná.  És a szörnyű ebben, hogy az ügyfeleik ezt valószínűleg nem is tudják…

Sajnos vagy nem sajnos, kell értened ahhoz legalább egy picit, amit megrendelsz valamelyik cégtől, mert kihasználhatják azt, hogy nem látod át reálisan a témát, ezért számodra nem biztos, hogy a legkedvezőbb konstrukciót adják el. Csak az a legnagyobb baj, hogy ennek elérése érdekében egyesek nem átallanak valótlan dolgokat is állítani…

Ezzel az egésszel jelentősen rontják az online marketinggel becsületesen és szakmailag korrektül foglalkozó cégek renoméját is. Mert előbb utóbb megvilágosodnak a megvezetett ügyfelek is és akkor robban az időzített bomba.

Ja és az nem igaz, hogy nem lehet az AdWords-öt megtanulni. Számtalan bizonyítékunk is van rá…

Apróbetűs rész

Hangsúlyozom, hogy nem azzal van a baj, hogy valaki 30.000 Ft-ért vagy kevesebbért hirdet az AdWordsben havonta. Még a fent tárgyalt konstrukció is némi fenntartással elmenne. A baj azzal van, amit ígérnek és amit állítanak egyes cégek.

A fentiek több hasonló ajánlattal rendelkező cég trükkjeiről szólnak. Nem mindegyikük használja mindegyik elemet, de nagyon sok a közös vonás.

Amelyik AdWords hirdetéseket vállaló cégnek nem inge, ne vegye magára a fentieket… Akinek meg inge, az csak vegye és gondolkodjon el azon, hogy még meddig tudja kihasználni az ügyfelek hiszékenységét és hozzá nem értését.

Kiegészítés

A Google egyik munkatársa felhívta rá a figyelmünk, hogy itt tudod hivatalosan bejelenteni, ha úgy gondolod visszaélnek cégek  Google AdWords témában!

Téged is próbáltak már így vagy máshogy csőbe húzni “online marketinges” cégek?

AdWords hirdetések kilóra

Több cég is kínál olyan konstrukcióban AdWords hirdetéseket, amely teljes mértékben a megrendelők

tudatlanságára épít és kihasználja az emberek hiszékenységét. Ezekben az ajánlatokban és

konstrukciókban olyan valótlan, szakmailag megalapozatlan állítások vannak, amelyek teljes

mértékben alkalmasak a megtévesztésre és félre vezetésre.

Több szakmabeli kollégámmal is beszélgettünk már erről a “jelenségről”, és annyira felháborítónak

tartjuk, hogy itt az ideje, hogy valaki megírja erről a véleményét.

Nézzük csak, hogy dolgoznak ezek a cégek

Az AdWords hirdetésekkel kapcsolatos mesésnek tűnő ajánlatokat, ezek a cégek általában

telemarketing eszközökkel, idénként spameléssel juttatják el a gyanútlan honlap gazdáknak.

Az ajánlat elemei

– megjelenhetsz a szponzorált linkek között az első 5 pozíció valamelyikében;
– 5 db előre meghatározott kulcsszóra;
– folyamatosan (minden nap, állandóan);
– fix díjért, havi 30 eFt-ért.

Első ránézésre, ha nem vagy igazán jártas az AdWords világában, akkor még egész jónak is tűnhet ez

az ajánlat.

Nézzük hol sántikál ez az egész

– Első 5 pozíció:
Mivel fix díjért vállalják folyamatos megjelnéssel az egész kampányt, ezért kedvező áron kell

kihozniuk a kattintásokat a cégnek, hogy a végén még maradjon is valami. Az 1-5. tartó pozíciók jó

mozgásteret adnak arra, hogy a kattintási költségekkel sakkozgassanak.

– 5 db előre meghatározott kulcsszó:
Nyilván csak pontos illesztéssel alkalmazzák ezeket a kulcsszavakat, vagyis csak kizárólag azokra

a szavakra jelenik meg a hirdetés ahogy az ügyfél megadta. A ragozott, kombinált, bővített alakú

kulcsszavakra nem jelenik meg a hirdetés. Ezzel jelentősen le lehet szűkíteni a megjelenések és az

ebből kapott kattintások számát. (De hát a szerződésben vállalt 5 szóra ott a hirdetés, ne

reklamáljon az ügyfél.)

– Folyamatosan, fix díjért.
Előre nem lehet tudni mennyi lesz az annyi a végén, ha folyamatosan ott szeretnénk lenni bizonyos

kulcsszavakra. Fordítva: lehet arra törekedni, hogy egy fix összegből a maximumot hozzuk ki, de

SENKI nem tudja garantálni, hogy azért az összegért folyamatosan ott leszünk, minden egyes

keresésre. Miért? Azért, mert az 1 kattintásra fizetett összeg rengeteg dologtól függ. Például a

hirdetések relevanciájától, a hirdetés szövegezésétől, attól, hogy milyen oldalra fogadjuk a

látogatókat stb. De vannak olyan tényezők is, amiket nem tudunk befolyásolni: versenytársak és az

adott téma keresettsége adott időszakban.

A másik, hogy az ügyfél vajon tényleg ellenőrzi is, hogy tényleg ott van folyamatosan (hajnalban

is) a hirdetése?

A fentieket alapul véve, néhány különösen pörgős témától eltekintve, még nem is tűnik teljesen

vállalhatatlannak az ajánlat (a fenti kiskapuk kihasználásával.) Mégis az egész konstrukció

teljesen szembe megy a hatékony AdWords hirdetések elveivel:

– Miért hitetik el már az ajánlattal az ügyféllel, hogy az a jó, ha ott van a nap 24 órájában a

hirdetés arra az 5 kulcsszóra?

– Olcsó látogatottságot, valamilyen kulcsszó pozícióból nem kunszt szerezni. Nem is ez lenne a

lényeg. Az egészben szó sem esik arról, hogy ezek a kulcsszavak tényleg értékes kulcsszavak Neked?

– Arról sincs szó követnék a kampányból érkezett vásárlásokat / ajánlatkéréseket / feliratkozókat

stb. Nem az a lényeg, hogy legyen 1000 látogatód havonta a kampányból, hanem hogy legyenek

vásárlóid és a vásárlókat olyan áron szerezd meg, ami megéri. Én a hatékonyságot első sorban

“digitális módszerekkel” szoktam mérni. (0: nem éri meg; 1: megéri) Ehhez elengedhetetlen az

üzleti célok teljesülésének mérése.

Nem csak a levegőbe beszélünk…

Az egyik cég különösen arcátlan ajánlata el jutott hozzánk is. Abba olyanok vannak leírva, ami

már-már a vérlázító kategóriát súrolja. Úgy mint:

– Megpróbálják elhitetni az ügyfelekkel, hogy aki havi 30 eFt-ot költ az AdWordsben, az hülye és

csak azért van, mert nem ért hozzá, aki kezeli az AdWords fiókját. Teljesen fölöslegesen szórja ki

az ablakon a pénzt.

– Úgy állítják be, mintha ők bennfentesek lennének és nekik a birtokukban van a szent grál, aminek

segítségével olyan beállításokra képesek, amikre mások nem. Aki velük szerződik, csak az tud elől

lenni. (Miért??? Talán csak nem szerződést kötöttek a Google-lel? :-)

Ezért vettem a pléhpofát és felhívtam ezt a céget telefonon. Tettem előttük a tudatlant, hogy

leteszteljem mit próbálnak nekem így előadni.

Az alábbiakban összegyűjtöttem a beszélgetésből pár momentumot. Az alábbiak szó szerint hangoztak

el, érdemes figyelmesen olvasni, hogy észrevedd, hogy saját maguknak is ellent mondanak néhol:

– Hogy működik ez az “Advordsz” hirdetés?
– Kattintás alapon működik, amennyien kattintanak az Ön hirdetésére, annyiszor fizeti a kattintási

díjat, ez akármennyi is lehet havonta. A másik, amit mi kínálunk, az pedig, hogy fixen megjelennek

a hirdetések a hirdetési fix áron, a nap 24 órájában.

(…)

– Mi van ha sokkal többen kattintanak a hirdetésre, mint terveztük, akkor is 30.000 Ft + ÁFÁba

kerül?
– Igen, akkor is garantáljuk az első 5 helyen belüli megjelenést forgalmi megkötés nélkül. Maximum

5 partnerrel kötünk szerződést adott kulcsszavakra.
– A kulcsszavakat mi adjuk meg?
– Igen, azt minden esetben az ügyfél adja meg.
(…)

– Írják a honlapjukon, hogy a versenytársak valószínűleg ennél “sokkal több pénzért hirdetnek”,

honnan lehet tudni, hogy a versenytársak mennyit költenek?
– Ha mi fix díjért garantáljuk, hogy Önök benne vannak az első 5 találatban 30.000 Ft-ért, akkor a

versenytársak biztos, hogy sokkal többet fognak fizetni, mert ők is próbálnak benn lenni az első

5-ben. A mi beállításaink viszont mások, így nekik ugyanezt elérni sokkal-sokkal többe kerülni,

amit viszont nem éri meg nekik kifizetni. Egy bizonyos szónál az az 5 partner lesz elől, aki

velünk szerződik. Mi garantáljuk, hogy ők vannak elől, más az első 5-ben nem tud benne lenni.
– Ezt hogy tudják megcsinálni, hogy ha más, saját szakállára ad fel hirdetéseket, akkor ő már csa

6. meg 7. lehet?
– Hát… Őöööö…. Lehet ő első is akár, ha olyan összegeket tenne oda, de az már butaság lenne,

ami nem éri meg neki. Tudjuk mik azok a baállítások amikkel elől lehet lenni, rengeteg

tapasztalatunk van, ezt az AdWords-öt nem lehet megtanulni, hanem ezt ki kell tapasztalni, nekünk

ez a tapasztalatunk megvan. Ebből tudjuk, hogy hogy kell beállítani, hogy tényleg ott legyenek a

partnereink elől.
(…)
– Az eredményeket lehet követni valahogy?
– Igen, 3 havonta (??? – nem túl sok idő a negyed év) küldünk statisztikát és ott lehet követni,

hogy mi-merre… Mennyien kattintottak, mennyien nézték meg, satöbbi…
– Hogy ne csak a kattintásokat mérjük, hanem hogy belőlük ki lett az ügyfelünk, azt van lehetőség

mérni?
– … (nagy hallgatás)… Hát ezt a mi szolgáltatásunk nem tartalmazza. … (újabb nagy

hallgatás)… Mi arra nem tudunk garanciát vállalni, hogy az Ön termékét megveszik. Mi visszük a

látogatót, de az, hogy meg is veszik-e az Önök termékét, az már az Önök ajánlatától függ. Én azt

gondolom, hogy ha sok a látogató, akkor abból jön igazán a bevétel… (Na ez a mondat megérne egy

külön bejegyzést is, határozottan téves felvetés.)
(…)

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy (természtesen) nagyon udvariasak voltak és megállapítható, hogy

értenek az AdWords hirdetésekhez. Illetve nagyon meggyőző marketinget folytatnak, meggyőző annak,

aki nem tud olvasni a sorok között. Pont emiatt légy résen és vigyázz nagyon az ilyen mesésnek

tűnő ajánlatokkal!

Ne hagyd Magad átverni!

Mi ebből a tanulság? Sajnos vagy nem sajnos, kell értened ahhoz legalább egy picit, amit

megrendelsz valamelyik cégtől, mert kihasználhatják azt, hogy nem látod át reálisan a témát, ezért

számodra nem biztos, hogy a legkedvezőbb konstrukciót adják el. Csak az a legnagyobb baj, hogy

ennek elérése érdekében egyesek nem átallanak valótlan dolgokat is állítani…

Csak ezzek az egésszel jelentősen rontják az online marketinggel becsületesen és szakmailag

korrektül foglalkozó cégek renoméját is.

Ja és az nem igaz, hogy nem lehet az AdWords-öt megtanulni. Igenis tanulható!

Apróbetűs rész

A fentiek több hasonló ajánlattal rendelkező cég trükkjeiről szólnak. Nem mindegyikük használja

mindegyik elemet, de nagyon sok a közös vonás.

Amelyik AdWords hirdetéseket vállaló cégnek nem inge, ne vegye magára a fentieket… Akinek meg

inge, az csak vegye és gondolkodjon el azon, hogy még meddig tudja kihasználni az ügyfelek

hiszékenységét és hozzá nem értését.

Téged is próbáltak már így vagy máshogy csőbe húzni “online marketinges” cégek?