Online Marketing Akadémia

Push vagy pull marketing?

Annak idején, mikor még iskolapadban tanultam a marketinget beszéltünk alapelvekről, mint push és pull marketing. A pontos definícióktól most talán megkímélnélek, ez pár kattintás után, gyorsan fellelhető a neten. Egy kicsit más oldalról, inkább tapasztalati oldalról közelíteném meg a témát.

Push marketing

A push elemekkel bővelkedő marketingben az értékesítő van a középpontban, ő szeretné minden áron “rátolni” a potenciális ügyfélre a termékét. Ilyenre rengeteg példa van, pláne így karácsony környékén, gondoljunk csak arra, hogy mennyi mindent szeretnének nekünk eladni, értékesíteni. Az ilyen típusú reklámozással a legtöbbször félbeszakítják a potenciális ügyfél tevékenységét, így próbálják meg “elrabolni” a figyelmet. Online marketingben ilyen eszközök például a pop-up hirdetések, a bannerek,  a hangos weboldalak, a kéretlen e-mailes üzenetek és még sorolhatnánk. Sőt talán a gerilla marketing is ebbe a kategóriába sorolható, hiszen a  cél itt is a elsődlegesen a figyelem elterelése, egy pár pillanatra valami érdekes, meghökkentő akcióval.

Ez a fajta marketing megoldás általában közvetlen eladási modell,  azonnali vásárlásra buzdít, éppen ezért rövidtávon eredményesebb is lehet mint a pull marketing.

Pull marketing

Ezzel szemben a pull marketing egyértelműen a vevőre épül. A vevő megoldásaira keresi a választ, nem azonnal értékesít, hanem kineveli a vevőt, igényt teremt a termékre vagy a szolgáltatásra. Ebből kifolyólag, ez nem hoz azonnali eredményeket, nem sarkall azonnali vásárlásra, hosszútávon viszont mindenképpen életképes stratégiai marketing modell. Ennek az eszközei lehetnek a PR-cikkek, a megfelelő kulcsszavakra történő keresőoptimalizálás, a jól célzott keresőhirdetések, vagy akár a követő hírlevél sorozatok, mint az e-mail marketing egyik módszere. De ide sorolható a referencia videók készítése is, hiszen ezeknek sem a közvetlen eladás a célja.

Melyik a jobb?

Ez sok mindentől függ, iparágtól, terméktől, versenytársaktól, a célcsoporttól és még sorolhatnánk, de ebben a kérdésben mi nem akarunk most dönteni. Sokkal inkább a Te véleményedre vagyunk kíváncsiak!

  1. Mivel egészítenéd ki a push illetve a pull marketing fogalmát?
  2. Melyik modellt alkalmazod leginkább?