Online Marketing Akadémia

Mi az a klikk csalás az AdWordsben?

Nagyon sokan kérdezik és minden AdWords hirdetőnek megfordul a fejében, ezért ma arról írunk, hogy kell-e félned attól, hogy úgy fogy el az AdWords hirdetésekre befizetett pénzed, hogy azt mondjuk a versenytársak kattintgatják le. Ezt a jelenséget és minden “rosszindulatú” kattintást “klikk csalás”-nak, angolul “click fraud”-nak nevezünk.

Érvénytelen kattintások a következők lehetnek:

Védelmi rendszer

A klikk csalás ellen a Google komoly erőkkel küzd, hogy a fentieket NE lehessen kivitelezni. Az AdWords rendszere minden egyes kattintást megvizsgál, kielemez. A rendszer a normál felhasználói viselkedésmintákat keresi a kattintások mögött.

A kattintások gyanúsak lesznek, ha többször ugyanarról az IP címről érkeznek, túl gyakori időközönként és szokatlan napi eloszlásban jönnek. Ezen kívül egy csomó paramétert figyel az AdWords csalás elleni védelme, amelynek a részleteit nem köti az orrunkra a Google. (Nyilván azért, hogy ne lehessen kicselezni a rendszert azzal, hogy minden ellenőrzési szabályt ismerhetünk.)

Ezen felül az érvénytelen kattintásokat folyamatosan elemzi a rendszer, tanul belőlük és egyre kifinomultabban csípi nyakon a rossz szándékú klikkeket.

Ha érvénytelen kattintás miatt vont le az egyenlegedből az AdWords, akkor ezt utólag vissza is adja. A Számlázási összesítőben néha lehet látni ilyen tételeket, hogy “Korrekció – Kattintások minősége”. Ez lesz a gyanús kattintások miatti visszatérítés.

Tapasztalatok szerint megbízható az AdWords rendszere és nem kell attól tartanod, hogy jelentős összeggel támogatod a csalókat. Az automatikus ellenőrzési rendszerre való támaszkodáson felül, azonban  manuálisan is érdemes meggyőződni arról, hogy tényleg “működnek” a hirdetéseid. Az alábbiak azt mutatják, hogy nincs okod aggódni:

Ha valami okból alapos gyanúd van arra, hogy a rendszer nem szűrte ki az érvénytelen kattintásokat és csalás áldozatává váltál, akkor itt feljelentést tehetsz a Google-nél (az AdWords fiókodba belépés után). Ha bebizonyosodik valamely másik hirdetőről vagy bárkiről, hogy részt vett a szabálysértésben, akkor jön az “irgum-burgum”, a Google megteszi a szükséges jogi lépéseket.

Hogyan lehet(ne) rontani mások hirdetésének minőségi pontszámát?

Van még egy módszer, amivel elviekben árthatna nekünk külső személy. Például az, hogy olyan szavakra keres rá, amire hirdetsz és gyakran frissíti a találati listát, de nem kattint a hirdetésedre. Ilyenkor növeli a megjelenéseid számát 0 kattintás mellett. Ez azt jelenti, hogy a Google szemében kevésbe lesz a hirdetésed hatékony. De ugyanez fog vonatkozni a többi hirdetésre is, amelyekkel egyidőben jelenik meg a Tied.

A Google agyafúrt fejlesztői erre is gondoltak, vagyis ha egy felhasználónak túl sokszor jelenik meg egy bizonyos hirdetés, de nem kattint rá, akkor egy idő után neki már nem fogja megjeleníteni a rendszer. Azért, mert ha nem kattintott akkor sem, amikor már pl. a 8. alkalommal látta a hirdetésed, akkor valószínűleg nem is fog később sem, és át kellene adni a helyet más hirdetéseknek. Tehát ilyen módon sem lehet számottevő kárt okozni a többi hirdetőknek.

Ugyanez az oka annak, hogy ha állandóan gyönyörködsz a hirdetésedben (mondjuk óránként megnézed, hogy ugyan ott van-e még?), de persze nem kattintasz rá, mert az pénzbe kerül, akkor egy idő után nem fogod látni. És akkor jön a kétségbeesés és a gyanúsítgatás, hogy látszólag nem fut a hirdetésed, mégis a statisztika számlálja a kattintásokat és fogy a pénz…  Ne aggódj, ezen minden kezdő hirdető átesik.

Tanulópénz és időigényes próbálgatás helyett…

Többek között ehhez hasonló problémákról is lesz szó a következő hivatalos Google AdWords Hirdetési Szemináriumunkon, továbbá megmutatjuk hogyan lehet pofon egyszerű, de szigorúan betartandó elvek mentén igazán hatékony, komoly megtérülést hozó hirdetéseket futtatni. Ha még nem érzed magabiztosnak Magad az AdWords-ben vagy az év végi hajrában kipróbálnád ezt a hirdetési formát, akkor ott a helyed!