Online Marketing Akadémia

Mark, gondoltad volna?

2003-at írunk. Nekünk már létezik egy WIW-ünk, ami az Iwiw elődje, de ugorjunk pár ezer kilométert nyugatra. Egy amerikai egyetemista srác, Mark gondol egy merészet és hatalmas vállalkozásba kezd: az egyetem diákjainak készít egy közösségi oldalt. A munkanévként a Facemash-t használja és alapcél az, hogy a  Harward egyetemistáinak legyen egy belső intranet jellegű közösségi oldala, semmi komoly csak amolyan “vigyük fel a sulit a netre” ötletről volt szó. Mark egy olyan közösségi élményt szeretett volna online megvalósítani, mint amilyen az egyetemi és kollégiumi közösségi élmény volt.

A sztori

Az egyszerű kis rendszer nagyon gyorsan népszerű lett az egyetemen és a kollégiumon belül, a hallgatók örömmel használták, hamarosan az egyetem hallgatóinak mintegy fele aktív használója lett az oldalnak. Nem sokkal később a regisztrációs lehetőséget kiterjesztették a többi amerikai egyetemre is, így hatványozottan nőt a felhasználók száma. Ekkor már Mark barátai is láttak fantáziát a rendszerben és gyorsan csatlakoztak a csapathoz, és közösen dolgoztak a programozáson, a grafikán és elkezdtek gondolkodni az üzleti lehetőségeken is.  Nem telt el egy év sem és – már Facebook néven –  céget is alapítottak a közösségi oldal mögé.

Ezután már jött a következő logikai lépcső: már nem csak az egyetemisták használhatták a rendszert, hanem bárki csatlakozhatott a közösségi oldalhoz, akit valaki belső tag meghívott.  2006-ban viszont ezt a meghívásos modellt is elhagyták és a regisztráció – máig egyetlen – feltétele, a betöltött 13. életév és egy létező e-mail cím maradt. Innentől kezdve a növekedés elképesztően dinamikussá vált, olyannyira, hogy talán ezt már Mark és csapata sem gondolta volna. A sztori elindult jöttek az első befektetők, az első szponzor például a PayPal társalapítója volt, aki fél millió dollárt tolt bele a projektbe.

500 millió

Azóta eltelt közel 4 év,  van egy félmilliárdos közösség,  a földkerekség kb. 8 %-a, akik mind aktívan használják a közösségi oldalt.  170 nemzet 37 különböző nyelvén folyik a kommunikáció, a kapcsolatépítés és -ápolás: üzeneteket küldenek egymásnak, képeket, videókat, linkeket osztanak meg, melyeket mind hozzászólásokkal véleményeznek. Eseményeket hirdetnek be, apróhirdetéseket adnak fel, vagy éppen a saját üzletük célcsoportját próbálják elérni a hálón. Komoly weblapokat (Facebook füleket) gyártanak, alkalmazásokat készítenek, árulnak és használnak, és mikroközösségeket alkotnak. Közben Mark Zuckerberg pedig a világ legfiatalabb dollármilliárodasa lett. Mark, őszintén gondoltad volna?

Hollywood

Sőt! Akkora sikersztori, hogy erre már Hollywood is felkapta a fejét, és készül is a film belőle. Ősszel már nézhetjük is a teljes verziót, de addig is íme az előzetes, magyar felirattal:

A film egyébként David Fincher rendezése, és a címe: Social Network – A közösségi háló. Ez lesz ősszel a 48. New York-i Filmfesztivál nyitófilmje is egyben.

Hazai pálya

Annak ellenére hogy nekünk magyaroknak, a Facebook alapötletének megalkotásakor már volt egy Iwiwünk, nem sikerült áttörni az online telefonkönyv érzésen. Hogy ennek mi az oka, talán egy külön bejegyzést is megérne, de sokan írtak már erről.

A Facebook hazai robbanása akkor indult el, amikor a felhasználók egy szűk rétege lefordította a felületet magyar nyelvre, és azóta exponenciális a növekedés itthon is. Egyre többen csatlakoznak, egyre többen tanulják, szokják, ízlelgetik a rendszert. Ez sok mindennel jár: az újak, akikhez most ér el a hullám, egy már kialakult – igaz  íratlan – szabályrendszerrel, szokásjoggal találják szembe magukat. Egyre többen próbálnak üzleti haszont szerezni a hirtelen adódó lehetőségből, és ez jó.

2010 az ismerkedés, a csatlakozás, a lehetőség és az meredek növekedés éve a Facebookon, magyar viszonylatban kifejezetten.

Még valami: Régóta akartam már egy ilyen “Facebook-történelmet” írni, ugyanis erről soha nem beszélek a Közösségi Média Szemináriumokon. Ott csak a gyakorlati tanácsokra és a stratégiai gondolkodásmód átadására “jut idő”,  azonban talán az is fontos, hogy tudjuk hogyan is jött létre az a közösségi oldal amit sokan és egyre többen nap mint nap használunk, és üzletileg tervezünk vele, szeretnénk részesedni a közösségépítés érzelmi és anyagi pozitívumaiból.

És csak egy apró tanács a végére

Saját tapasztalataim alapján a hirtelen növekedési lehetőség most adott, később már nem lesz így. Az ütem nem lesz, nem lehet állandóan ilyen, szóval jó ha még most felülünk erre az első vonatra, mert erre már nem biztos hogy sokáig lehet jegyet kapni… És a kötött pályán előzni már nehéz lesz…