Online Marketing Akadémia

Facebook hirdetések vagy Google AdWords?

Az AdWords Szemináriumokon – teljesen jogosan – gyakran kapom a kérdést, hogy “és mi a helyzet a Facebook hirdetésekkel”. Nem olyan könnyű összehasonlítani az almát a körtével, mivel sok szakember sem ért egyet egyik vagy másik hirdetési felület hasznosságáról. Még Zsolt és én is elvitázunk azon, hogy az AdWords vagy a Facebook hirdetés a jobb!

1) Célzás

Az AdWords hirdetések különlegessége a téma szerinti célzás. Vagyis olyan potenciális érdeklődőket tudunk elérni, akik bizonyos témakörön belül keresgélnek vagy olvasgatnak. Itt csak az számít, hogy kit mi érdekel, az orra alá tolhatjuk releváns hirdetéseinket. Igaz, létezik demográfiai célzás a tartalmi (most már display) hálózaton, de nem igazán működik sajnos, főleg magyar nyelvterületen.

OK rendben, ezt aláírom. Azonban a demográfiai szűrő a Facebookon nagy találmány, és még itt Magyarországon is működik. Tökéletesen és pontosan van lehetőség szűrni életkorra, nemre, szexuális beállítottságra és érdeklődési körre. Bár valószínűleg sokan nem töltik ki ez utóbbi az adatokat az adatlapjaikon, gondoljunk csak bele, hogy azokat akik mégis, mennyire egyszerű elérni. Pontos és egyszerű célzás.

Az hogy egy bizonyos iskolában végzetteket, vagy épp ott tanuló diákokat el lehet érni egy speciális hirdetéssel, a mikroszegmentáció netovábbja. Arról nem is beszélve hogy külön hirdetést tudunk kreálni egy-egy bizonyos csoportnak vagy eseményen részt vevő tömegnek, de akár egy-egy azonos alkalmazást használó közösségnek. Ezek mind egyedülálló és remek megoldások.

2) Mérhetőség

A mérhetőség kiválóan működik az AdWordsben, nagyon részletes, pontos, megbízható statisztika mutatja azt, hogyan dolgozik hirdetésünk. Ha van világos üzleti célunk, ami online teljesíthető (pl. vásárlás, érdeklődők szerzése), akkor ez lehet hirdetésünk eredményességének igazi fokmérője. Technikai akadály nincs etekintetben.

Nehéz összehasonlítani tudásban egy 5 éves és egy 10 éves gyereket. Persze hogy ez utóbbi mögött sokkal nagyobb tapasztalat áll. Az AdWords-Analytics páros mérési lehetőségeit nehéz megkérdőjelezni, de a Facebook törekszik egyre több lehetőséget adni az AdWords megoldásaihoz szokott PPC hirdetőknek. Folyamatosan fejlődik a Facebook Insights, és a konverziókövetés is (habár még mindig béta állapotban) elérhető, próbálgatható. Egyre több funkció van, és nincsenek kétségeim afelől, hogy a Facebook fejlesztőinek munkájában, a mérés tökéletesítése kiemelt projekt.

3) Optimalizálás

Rengeteg tényezőre lehet az AdWordsben optimalizálni. Pl. melyik szövegváltozatunk működik a legjobban, mely kulcsszavainkra érdemes hirdetni, mely tartalmi hálózatos webhelyek hozzák az eredményeket stb. stb. És még olyan ínyencségek is vannak, hogy pl. a hét melyik napja dolgozik a legjobban és mely napokon nem érdemes annyira hirdetnünk és még sorolhatnám a legújabb funkciókat. Éppen ezért hirdetőként némi tudással és rutinnal kell rendelkeznünk, ha eredményes hirdetéseket szeretnénk.

A keresési hálózatban szöveges hirdetésekkel tudunk hirdetni, a tartalmi hálózatban szöveges, képes, videós hirdetéssel is.

Ez teljesen rendben van, azonban ezek kombinációja nem megoldott. A képes és a szöveges hirdetési formák együttes megjelenítésére kétség kívül űr az AdWordsben, hogy ne menjek messzire ezt használja ki pl. az Etarget is. A Facebookon a szörfölgető, böngészgető felhasználók ingerküszöbét sokkal inkább át lehet ütni egy jó képpel, mint egy sima szöveggel. Pláne, ha a kép mondanivalóját azonnal alátámasztjuk egy jó szöveggel, vagy egy-két ismerős ajánlással, akkor sokkal nagyobb a siker valószínűsége. Tény, hogy az AdWordsben szinte végtelenségig lehet optimalizálni a kampányokat, hirdetéscsoportokat és -változatokat, ez nem kérdés. Hiszem azonban, hogy nem kell sokat várnunk valami hasonlóra a Facebook háza táján sem.

4) Kezelhetőség

Az AdWords kezelőfelület abszolút informatív és felhasználóbarát, diagramok, testre szabható táblázatok segítik az eredmények értelmezését. Minden ki van találva, a többféle fizetési megoldástól, akár a saját ügyfelek kezelési lehetőségein át. Egy kiforrott rendszerről van szó.

A Facebook magyar felülete sem 100%-ban magyar nyelvű még, és láthatóan közel sem kifejlett a rendszer. Vannak pontatlanságok, a megjelenítésben, vannak gyermekbetegségek, és erős hiányosságok a kezelhetőségben, de látszik a munka a háttérben hiszen rendszeresen jelennek meg újdonságok, folyamatosan bővülnek az opciók. Természetesen akarva-akaratlanul az AdWordshöz viszonyítunk, de a Facebook a maga múltjához képest jól áll, és hatalmas ütemben fejlődik, óriási potenciál van benne.

5) Felhasználói attitűd

Google hirdetésekkel, a felhasználókat a keresési hálózatban egy rohanósabb állapotban érjük el, azonnali, lényegre törő megoldást várnak el, a vásárlási döntési folyamat legaktívabb szakaszában. A tartalmi hálózat hirdetései viszont teljesen mások, itt csak a témát tudjuk körülhatárolni, az érdeklődés a termékünk iránt esetlegesebb. De nem baj, ha ritkábban kattintják a tartalmi hálózatos hirdetéseinket, mert csak a kattintások után fizetünk.

Ez igaz a Facebookon is, azonban a felhasználói attitűd teljesen más. Ezt a különbséget mindig ki szoktam emelni a Közösségi Média Szemináriumok idevágó részénél, mert fontosnak tartom. A Facebook-os hirdetések sokkal nyugodtabb környezetben érik a látogatókat, nem kapkodva gyorsan keresnek valamit, hanem jellemzően szörfölnek, csetelgetnek, kommentelgetnek, időt töltenek. Ebben az állapotban sokkal inkább kaphatóak a cselekvésre, pláne ha egy-egy hirdetést az egyik ismerőse ajánl, akár csak a nevével vagy a fényképével.  Branding célokra kifejezetten jól használható, hiszen ma még a Facebookon hirdetni trendi dolognak számít, az emberek keresik, figyelik az itt jelenlévő cégek aktivitását, és kevésbé elutasítóak a hirdetésekkel szemben.

Ez a mi meglátásunk. No, de mi a Te véleményed?
Facebook hirdetések vagy Google AdWords?