Múlt heti bejegyzésünk kapcsán érkezett egy kérdés, amire úgy gondoltam nem illik hozzászólásban válaszolni, mert attól sokkal fontosabb a téma. A Google Helyek, a helyi keresés és a Google Térkép volt a porondon, a konkrét kérdést pedig Bajai Károly alias Démon tette fel:
“Hogyan lehet SEO-zni a Google Maps-ben? Erre van tippetek? A Google milyen szempontok alapján rangsorolja a térkép mellett a cégeket?”
Keresőoptimalizálás térképpel?
A kérdés tehát az, hogy ha az előző bejegyzésben leírtakat követve elhelyezed a saját céged a térképen, hogyan tudod elérni azt, hogy a Te szolgáltatásodra + a városnévre keresve megjelenj a találati listában. Sőt ne csak megjelenj, hanem a lehetőség szerint a konkurenseid is megelőzd a listában. Egy képpel érzékeltetve ennek a listának a sorrendje a kérdéses:
Nos a helyezés sorrendjének számos oka van, ebben a bejegyzésben nem törekszem a 100%-os bemutatásra, csak az általam leglényegesebbnek érzett 8 elemet fejtem ki. Talán azzal kezdem, hogy pontosan add meg a céged, székhelyed, üzlete(i)d címét, ez egy alapvető tézis, enélkül nem működik a dolog.
De nézzük egyesével a többit:
1) Pontosan válaszd ki a kategóriát!
Lehetőség van az üzleted, a tevékenységed 5 különböző kategóriába jelölni, és további 5 alkategóriát kiválasztani. Fontos hogy próbáld meg a tevékenységedet legjobban leíró kategóriákat kiválasztani, és ne hagyd kitöltetlenül ezt a részt csak azért mert “az enyém egyikbe se való”.
2) Beszédes a cégneved?
Ha igen, akkor nyugodtan használd azt a bemutatkozáskor, azaz ahol az űrlap a vállalat/szervezet nevére kérdez rá. Mit értek beszédes néven? Azt, amikor a céged neve azonnal elmondja mivel foglalkozol. Pl: X Autósiskola, Y Bútorkölcsönző Kft. ABC Angol Nyelviskola. Ezekből az elnevezésekből azonnal látszik, hogy a cégek mivel foglalkoznak, igaz? Ez így rendben van, mert beszédesek, azaz tartalmazzák azokat a legfontosabb kulcsszavakat amelyekre a potenciális ügyfél rá fog keresni. Azonban abban az esetben ha nem ilyen a cégneved, akkor ne azt használd ennek a sornak a kitöltéséhez. Használj inkább valamilyen kulcsszót. Azaz, például írd be hogy “Éjjel-nappal zárszerviz”, és egyáltalán nem baj, ha közben jogilag Kilincs ami nincs Bt. néven működsz. Sőt! Még rá tehetsz egy lapáttal, ha ide beírod a helységnevet is mellé: “Éjjel-nappal zárszerviz Budapest”.
3) Add el magad 200 karakterben!
Nem könnyű, de szerencsére van időd rá hogy megfogalmazd. A űrlap “leírás” részében próbáld meg úgy bemutatni a céged, hogy ellenállhatatlan legyen annak, aki épp a Te terméked vagy szolgáltatásod keresi a környéken. Ügyelned kell a kulcsszavakra, hiszen ez is egy fontos tényező a listázás sorrendjét illetően, de nagyot hibázol, ha csak kulcsszavakat pakolsz ide, felsorolásszerűen, ömlesztve. A nagy sikerű tudásanyagunk címét “ellopva”: győzd meg látogatóid! És erre itt 200 karaktered van.
Még valami: Leírás részbe is csempészd bele város nevét, ahol elsődlegesen árulsz vagy szolgáltatsz!
4) Közel vagy a központhoz?
Sajnos ez is számít. Habár ezzel nem nagyon tudsz mit kezdeni, de egyelőre tapasztalatok alapján az is benne van az algoritmusban, hogy a beírt címed mennyire van közel a város központjához, azaz ahhoz a központhoz amit a Google Maps, vagy pl a GPS szoftverek annak jelölnek. Ez persze felveti annak a kérdését, hogy miért nem inkább azt veszi alapul a rendszer, hogy én (a kereső ember) hol vagyok, főleg ha mobileszközről indítom a keresést, de tudjuk, hogy az ilyenfajta lokális megoldások Magyarországon még eléggé kiforratlanok.
5) Fotók, videók?
Talán nem újdonság ha azt mondom, mindig minden az értékes tartalmon múlik, és a Google úgy általában imádja a tartalmas weboldalakat. Így van ez a Google Helyek oldalad esetében is, minél részletesebben kitöltöd, annál inkább szereti majd a Google mutogatni a kulcsszavaidra kereső embereknek a Te céged. Ezért tölts fel képeket, ha teheted kamerázd le az üzletedet kívül-belül, mondj pár kedves szót a leendő vásárlóidnak, és töltsd fel ezt a videót YouTube-ra. Innen egy kattintással importálhatod majd a Google Helyek oldaladra. Ez nem csak az optimalizálást segíti, hanem az saját bemutatkozó oldalad hatékonyságán is sokat dobhat!
6) Irányítószám vs. körzetszám
Az ördög a részletekben rejlik. Több helyen is hallottam már, és saját tapasztalat is, hogy a rendszer képes összevetni az irányítószámot a telefon mezőnél megadott körzetszámmal. És ha mindkettő alátámasztja azt, hogy az adott helyen vagy, akkor azt relevánsabb találatnak érzi a Google. Ez természetesen elvileg kizárja azt, hogy aki mobil számot ad meg (20-as, 30-as, vagy 70-es körzetszámmal) jó helyezéssel szerepeljen a találati listán, de a gyakorlat azért nem ennyire sarkos. Nem zárja ki, de elég jó súllyal esik a latba, hogy milyen telefonszámot adsz meg. A lényeg: helyi kereséshez lehetőleg adj meg valós, helyi, vezetékes telefonszámot.
7) Szabad a pálya: “További részletek”
Ha úgy érzed valami kimaradt, és lenne még – kulcsszavakkal teli – közlendőd, akkor itt a lehetőség a “További részletek” mezőnél. Használd ki bátran, légy kreatív, töltsd ki alaposan, említsd meg itt is a tevékenységi köröd, ismételd meg a várost ahol jelen vagy és akár a kategóriát is, amit egyszer már kiválasztottál. Nem tapasztaltam még, hogy bármi korlát lenne, szerintem akármennyi ilyen mezőt létre lehet hozni, de 100-ig sose mentem el :)
8) Idő tényező
Csakúgy, mint a keresőoptimalizálásnál a domain kora fontos tényező, itt is az oldal kora jelentős fontossággal bír. Azaz ne várd el, hogy a most létrehozott regisztrációd után azonnal az élre törj magad mögé utasítva az össze konkurenciád! Kell bizony türelem, mert az idő tényező független mindentől, csak egyetlen dologgal tudod befolyásolni: mikor hozod létre a Google Helyek aloldalad. Mondjuk most?
+ 1) És ami TILOS!
Azért nem fenékig tejfel minden, itt is vannak olyan dolgok amiket nem illik elkövetni, mert visszavetik a helyezést, nézzünk párat csak felsorolásszerűen, mik lehetnek ezek:
- Ne hozz létre többször ugyanazzal az elnevezéssel Google Helyek aloldalt.
- Ne hozz létre többször ugyanazzal az címmel Google Helyek aloldalt.
- Ne hozz létre többször ugyanazzal a telefonszámmal Google Helyek aloldalt.
- Ne adj meg postafiókot a címnél!
***
Nem mondom hogy a teljes a lista, magam is tudom hogy csak erről az egy témáról legalább még egy ilyen blogbejegyzés tudna születni, de azt hagyjuk meg a képzésekre, tréningekre. :)
Ezeket pedig alkalmazzátok, használjátok egészséggel! Sok sikert a térképeken! :)