Online Marketing Akadémia

Az online marketinghez érteni luxus?

Sokan nem azért jönnek el tanfolyamainkra, tréningjeinkre, mert ők maguk szeretnék fejleszteni honlapjukat vagy kezelni hirdetési kampányaikat, hanem azért, hogy a fejlesztőkkel, ügynökségi partnerekkel jobban szót értsenek. Nem egyszer előfordult már, hogy szegény AdWords Szeminárium résztvevő a fejét verte a falba, amikor megtudta, hogy mennyi minden lehetőség van az AdWordsben és az illető “szakember”, aki neki kezelte a hirdetéseket, mennyire nem tájékoztatta erről őt, mint megrendelőt.

Például tőlünk hallott először arról, hogy van konverzió követés az AdWordsben és arról is, hogy nem feltétlenül a főoldalon kellene fogadni a látogatókat vagy például, hogy nem minden kulcsszóról kapott látogatók ugyanolyan értékesek.

Csak jöjjenek a látogatók?

Sok ismert hazai keresőmarketing ügynökség, sőt magát profi PPC-snek tituláló szakember, kattintás alapon adja el a keresőhirdetéseket. Kvázi kattintásokat vásárolnak tőlük az ügyfeleik előre rögzített fix áron. Ez a konstrukció egy konkrét banner hirdetési felület esetében talán még elfogadhatónak is mondható, de az AdWords hirdetések nem erről szólnak.

Szinte végtelen beállítási lehetőségek révén a leghatékonyabb látogatókat kell elérni a rendelkezésre álló büdzséből, nem pedig a legolcsóbban megszerezhető kattintásokat. Nagy különbség. A gyenge minőségű kattintások sokszor olcsók is.

“Hozott anyagból dolgozunk…”

A másik nagy probléma, amikor az AdWords kezelő cég nem kíván bajlódni az ügyfél honlapjával, mert hát “ők hozott anyagból dolgoznak”. Pedig sok esetben ez sem különösebben fair hozzáállás. Például az ügyfél szeretne vevőket egy bizonyos termékére, szolgáltatására, de a honlapja láthatóan nem alkalmas ezt elérni, akármilyen jól teljesíthetnek a hirdetések. Ez esetben a hirdetés kezelőnek kutya kötelessége szólni, hogy ez így nem hatékony és milyen változások volnának szükségesek. Sajnos a tapasztalat szerint kevés ügynökség érzi ezt is feladatának.

Árazási modellek

Ügynökségi árazási modellekről tartottam a múlt héten egy rövid előadást a Google Magyarország ügynökségeknek szervezett szakmai napján. Dióhéjban a fix átkattintás áras szerződésnél jobb konstrukciónak tartom, ha az ügynökség a kezelt összeg bizonyos %-át kéri el az elköltött összegnek, úgy, hogy az ügyfél minden beállítást lát, teljesen transzparens számára az AdWords fiókja.

Ekkor csak az a kérdés, hogy az ügyfelek meg tudják-e ítélni azt, hogy amit kapnak azzal mennyire lehetnek elégedettek. Ez nem olyan, mint a gasztronómia, hogy hiába nem tudok főzni, akkor is meg tudom ítélni, hogy ízlik-e az étel. Itt egy kicsit érteni is kell ahhoz stratégiai szinten, amit mással végeztetek. És ez az online marketingre úgy egyben igaz.

Kijózanodás

Most el fogok keseríteni szerintem néhány olvasónkat a következő 2 állításommal, de kötelességemnek érzem, hogy szóljak:

1. Ne várd azt, hogy találni fogsz egy olyan online marketingest, aki majd helyetted bevétel termelő automatikus marketing gépezetet fog elővarázsolni a semmiből és Neked csak a pénzt kell beletöltened, hagy azt megsokszorozd vele. Házat sem úgy építesz, hogy szólsz valakinek aki tud falazni, hogy építsen Neked egy kényelmes, komfortos otthont, szóljon, ha beköltözhetsz.

Legalább stratégiai szinten kell értened ahhoz, amit elvársz, illetve a főbb irányokat, csapásvonalat meg kell tudnod mondani!

2. Hiába ígérik egyesek, nem létezik olyan 10 tuti tipp vagy X lépésből álló módszer, amely otthon ülve napi 1 órát foglalkozva, zenét hallgatva, tokajit szürcsölgetve, erőfeszítések nélkül milliókat generál. Minden internetes siker mögött kitartó próbálkozás és sok-sok tanulás rejlik. Senki nem úgy született, hogy a kisujjában volt az egész online biznisz. Sajnos be kell koszolnod a kezed az online marketinggel egy kicsit, hogy egyáltalán másokkal együtt tudj dolgozni ezen a területen.

Konklúzió

Viszont, ha a hétköznapi vállalkozók, döntéshozók, marketingesek némileg értesültebbek lesznek az internetes témakörökben, akkor jaj a kóklereknek és azoknak akik az online marketing szakma hírnevét próbálják rontani… Nagy luxus hagyni, hogy valami olyanért fizess, amiről fogalmad sincs, hogy jót kapsz-e vagy nem…