Az online marketinghez érteni luxus?

Sokan nem azért jönnek el tanfolyamainkra, tréningjeinkre, mert ők maguk szeretnék fejleszteni honlapjukat vagy kezelni hirdetési kampányaikat, hanem azért, hogy a fejlesztőkkel, ügynökségi partnerekkel jobban szót értsenek. Nem egyszer előfordult már, hogy szegény AdWords Szeminárium résztvevő a fejét verte a falba, amikor megtudta, hogy mennyi minden lehetőség van az AdWordsben és az illető “szakember”, aki neki kezelte a hirdetéseket, mennyire nem tájékoztatta erről őt, mint megrendelőt.

Például tőlünk hallott először arról, hogy van konverzió követés az AdWordsben és arról is, hogy nem feltétlenül a főoldalon kellene fogadni a látogatókat vagy például, hogy nem minden kulcsszóról kapott látogatók ugyanolyan értékesek.

Csak jöjjenek a látogatók?

Sok ismert hazai keresőmarketing ügynökség, sőt magát profi PPC-snek tituláló szakember, kattintás alapon adja el a keresőhirdetéseket. Kvázi kattintásokat vásárolnak tőlük az ügyfeleik előre rögzített fix áron. Ez a konstrukció egy konkrét banner hirdetési felület esetében talán még elfogadhatónak is mondható, de az AdWords hirdetések nem erről szólnak.

Szinte végtelen beállítási lehetőségek révén a leghatékonyabb látogatókat kell elérni a rendelkezésre álló büdzséből, nem pedig a legolcsóbban megszerezhető kattintásokat. Nagy különbség. A gyenge minőségű kattintások sokszor olcsók is.

“Hozott anyagból dolgozunk…”

A másik nagy probléma, amikor az AdWords kezelő cég nem kíván bajlódni az ügyfél honlapjával, mert hát “ők hozott anyagból dolgoznak”. Pedig sok esetben ez sem különösebben fair hozzáállás. Például az ügyfél szeretne vevőket egy bizonyos termékére, szolgáltatására, de a honlapja láthatóan nem alkalmas ezt elérni, akármilyen jól teljesíthetnek a hirdetések. Ez esetben a hirdetés kezelőnek kutya kötelessége szólni, hogy ez így nem hatékony és milyen változások volnának szükségesek. Sajnos a tapasztalat szerint kevés ügynökség érzi ezt is feladatának.

Árazási modellek

Ügynökségi árazási modellekről tartottam a múlt héten egy rövid előadást a Google Magyarország ügynökségeknek szervezett szakmai napján. Dióhéjban a fix átkattintás áras szerződésnél jobb konstrukciónak tartom, ha az ügynökség a kezelt összeg bizonyos %-át kéri el az elköltött összegnek, úgy, hogy az ügyfél minden beállítást lát, teljesen transzparens számára az AdWords fiókja.

Ekkor csak az a kérdés, hogy az ügyfelek meg tudják-e ítélni azt, hogy amit kapnak azzal mennyire lehetnek elégedettek. Ez nem olyan, mint a gasztronómia, hogy hiába nem tudok főzni, akkor is meg tudom ítélni, hogy ízlik-e az étel. Itt egy kicsit érteni is kell ahhoz stratégiai szinten, amit mással végeztetek. És ez az online marketingre úgy egyben igaz.

Kijózanodás

Most el fogok keseríteni szerintem néhány olvasónkat a következő 2 állításommal, de kötelességemnek érzem, hogy szóljak:

1. Ne várd azt, hogy találni fogsz egy olyan online marketingest, aki majd helyetted bevétel termelő automatikus marketing gépezetet fog elővarázsolni a semmiből és Neked csak a pénzt kell beletöltened, hagy azt megsokszorozd vele. Házat sem úgy építesz, hogy szólsz valakinek aki tud falazni, hogy építsen Neked egy kényelmes, komfortos otthont, szóljon, ha beköltözhetsz.

Legalább stratégiai szinten kell értened ahhoz, amit elvársz, illetve a főbb irányokat, csapásvonalat meg kell tudnod mondani!

2. Hiába ígérik egyesek, nem létezik olyan 10 tuti tipp vagy X lépésből álló módszer, amely otthon ülve napi 1 órát foglalkozva, zenét hallgatva, tokajit szürcsölgetve, erőfeszítések nélkül milliókat generál. Minden internetes siker mögött kitartó próbálkozás és sok-sok tanulás rejlik. Senki nem úgy született, hogy a kisujjában volt az egész online biznisz. Sajnos be kell koszolnod a kezed az online marketinggel egy kicsit, hogy egyáltalán másokkal együtt tudj dolgozni ezen a területen.

Konklúzió

Viszont, ha a hétköznapi vállalkozók, döntéshozók, marketingesek némileg értesültebbek lesznek az internetes témakörökben, akkor jaj a kóklereknek és azoknak akik az online marketing szakma hírnevét próbálják rontani… Nagy luxus hagyni, hogy valami olyanért fizess, amiről fogalmad sincs, hogy jót kapsz-e vagy nem…

Hozzászólások

  1. Jó a gasztronómiás hasonlat.:))

    Viccet félretéve, nem könnyű összegfogni egy honlapot, de igenis tanulható és tanulni is kell a céljaid érdekében.

  2. Őszintén szólva én pont így képzelem az építkezést, szólok egy szakinak odaadom neki a pénzt és majd szól, ha költözhetek. És biza az adwords-özésre ( ugyan ezt hogy kellene leírni :) is így gondolok, ezért nem csinálom sehogy jelenleg, de látom nem hagytok addig békén még rá nem vesztek valahogy és meg nem kedveltetitek velem :) Jaj csak majd nehogy nagyon “beleessek” :)

    A kettes ponttal teljesen egyetértek.

    • Hát, Nóra… :) Én épp építkezem.

      Ha olyan házat szeretnél amibe csak úgy azonnal beköltözhetsz, az nem építkezés. Az házvásárlás. Az tele van kompromisszummal, az nem a Te terveidet adja vissza, az valaki másnak az elképzelése, és Te abba beleköltözöl. Ez sem rossz persze, és hozzáteszem egy csomó döntéstől, idegeskedéstől megkíméled magad, de az eredmény sem tökéletes, mert a vásárláskor alkut kötöttél magaddal.

      Hasonló a helyzet az online marketingben is. Ha az irányt nem Te mutatod, ha a (rész)célokat nem Te fogalmazod meg, hanem ezt valaki másra bízod, akkor nem biztos hogy a végén Te jársz jól. A stratégiát uralni kell, egyes részfeladatokat ki lehet adni, és jól lehet ellenőrizni. De “generálba” kiszervezni az egészet szerintem nem logikus. Legyen építkezés vagy online marketing :)

      • Nem azért adnám a szakinak a pénzt, hogy vegyen, hanem, hogy építsen az én elképzeléseim(nk) szerint készült terv ( amit szintén bizti nem én készítenék) szerint nekem egy házat. Na jó azért biztosan rákukkantanék időnként, hogy mit művelnek és ha nem tetszene, akkor beleszólnék :)

        Zsolt sok sikert az építkezéshez.

        • De a felvázolt elképzelés szerint Te mozgatod a szálakat és koordinálod a szakik munkáját igaz? Ez esetben kell, hogy rendelkezz egy rendszerszemlélettel és a Te fejedben álljon össze a kép. Az online marketing is pont ilyen, csak sokkal absztraktabb.

          Nem azt mondjuk, hogy mindent maga csináljon az ember. Hanem azt, hogy értse azt amit kiad másoknak legalább stratégiai szinten. Részenként már sokkal kiadhatóbb az online marketing, mint egyben, szerintem…

  3. Szerintem egyébként is, mindig csak abban bízhatunk, amit saját magunk csinálunk.

  4. Amit leírtatok az fekszik, viszont azon gondolkozom, hogy igazából mit akartatok mondani a cikkel.

  5. Ez egy jó bejegyzés volt…

    Az a helyzet, ha valaki IGAZÁN ért az online marketing-hez (legyen az Adwords, honlapkészítés stb.) az soha az életben nem fog másnak semmilyen kampányt futtatni, se weboldalt készíteni néhány ezer forintért…

    Ha értene hozzá vagy baromi sokat kérne érte, vagy inkább árulja a saját termékét és/vagy affiliate marketing-et folytat.

    Egy vállalkozónak sem esik le, hogy ha vki tényleg képes online pénztermelő gépezetet építeni, akkor miért csinálná másnak ahelyett, hogy saját rendszert építene?!

    Hogy lehetnek ennyire naívak a vállalkozók?

    • Azért lehet így, mert vállalkozó mindenki lehet, és ezért megy csődbe pár éven belül a legtöbb vállalkozás…

      Meggyőződésem, hogy online pénztermelő gépet mindenki csak magának tud kreálni, de az egyes alkatrészek gyártását ki lehet adni másoknak. De saját magunknak kell ezt integráltan látni és összeállítani.

  6. …jaj a kóklereknek és azoknak akik az online marketing szakma hírnevét próbálják rontani…

    Esetleg név szerint?

    • Sajnos tudnánk neveket mondani. Olyat, is, aki habzó szájjal hangoztatja a szakmaiságát, közben lépten nyomon találkozunk elégedetlen ügyfeleivel…

      De mi sárdobálás helyett inkább szeretnénk arra koncentrálni, hogy akit érint (ügyfél oldalról) mielőbb rájöjjön a dolog hogyanjára… (A mocskolódás legyen azoké, akiknek nincs jobb ötletük ennél.)

  7. Véleményem szerint nagyon egyszerűen orvosolható a felvázolt “jaj a kóklereknek” helyzet.
    Ha a megbízó és a megbízott pontosan tisztázza, hogy a megbízó milyen konkrét (anyagi) eredményt vár a közös munkától, akkor a munka – kifutását követően – értékelhető, eldönthető, hogy a megbízott előzőleg jól mérte föl a helyzetet, és hogy a megbízó akar-e a jövőben a megbízottal ismételten dolgozni.
    Vagy a megbízó akár az eredmény függvényében is javadalmazhatja a megbízott munkáját. (Tudom, jogilag nem fogalmazok pontosan, mert eredménykötelem esetén már nem is megbízásról beszélünk…)

    A jóindulatú kóklerség véleményem szerint nem akkora bűn, mert mindenki volt kezdő (biztos vagyok benne, hogy Zsolt és Márton is), és a kókler megbízásában – az alapos körültekintés elmulasztása miatt – a megbízó is nyakig benne van.

    Én egy dolgot nagyon nem bírok: Ha egy “online marketing szakember” mindenféle marhaságot vetít, hülyíti, “kajáltatja” az érdeklődőket, a lehetséges ügyfeleit, hogy megrendeléseket szerezzen.
    Az szerintem szánalmas. De sokan vevők rá.

    • Viktor az ötleted szerintem tök jó és nagyon igazságos, de ez akkor működne 100%-osan, ha az ügyfél és a szolgáltató egy nyelvet beszélnek.

      A legtöbb esetben úgy néz ki ez a dolog, mint amikor odamész egy orvoshoz és latinul hablatyol valamit és megkérdezi, hogy egyetértesz-e vele. és a felvázolt műtét menetével… :-o Jobb híján elfogadod, hiszen mégis ő a szaki, de csakis a bizalom miatt…

      Amikor az ügyfél nem tudja mit szeretne, mert nem ismeri a lehetőségeket, akkor pedig a szolgáltató is eléggé nehéz helyzetben van, hiszen lehet, hogy szuper munkát végez, nem biztos, hogy a kedves ügyfél egyáltalán tudja azt értékelni.

      • Ha az orvosos példánál maradunk, akkor én nem arra gondolok, hogy az orvos elmagyarázza, hogy milyen hatóanyagok vannak az általa ajánlott orvosságban, és hogy milyen latin szavakat ismer.
        Hanem:
        – felvázolja a “páciens” jelenlegi állapotát,
        – elmondja, hogy Y héten belül X %-os javulás várható a kezelés következtében,
        – a páciensnek ez Z pénzébe/energiájába és idejébe fog kerülni.
        A páciens pedig ez alapján dönt.
        Ha az AdWords “gyorsan ható (!) orvosság” esetében rövid időn belül nem jön a várt eredmény, akkor a kezdeti diagnózis, az orvos tudása és az AdWords adagolása felülvizsgálandó.

        A kockázatok és a mellékhatósok vonatkozásában kérdezze meg online marketing tanácsadóját! :)

        • Így kellene működnie! :-)

          Viszont az ügyfélnek is meg kell értenie, hogy nincs semmire garancia ahogy a gyógyításban sem és kell tudnia értékelnie és megfizetnie a partner extra igyekezetét.

    • Persze, könnyebb úgy eladnia magát bkinek, hogy milliókat ígér. De mikor kemény közös munkát kellene említeni, ami sokáig tart, és a cégnek fájdalmas lehet, az már nem olyan csábító.

      Ami a célok kitűzését illeti, gyakran nehéz megbecsüni, hogy mennyi idő alatt érhető el. Ráadásul ehhez fel kell mérni alaposan a folyamatokat a szervezetben.

      Tegyük fel kitűz a cég egy konkrét anyagi eredményt. Szolgáltató cég, nincsenek előre meghatározható árak, minden ajánlatkérésre egyedi ajánlatot kell adni.

      Egy AdWords szolgáltató be tudja hozni az ajánlatkéréseket, de mivel utána már annyi más tényezőn múlik a megrendelés, hogy nem vállalhat anyagi eredményt.

      Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, mikor a cég nem akar változtatni a jelenlegi honlapján.

      Sok tényezőn múlik az eredmény és ebben partnernek kell lennie egy cégnek.

      • Teljes mértékben igazad van.
        Kulcs, hogy itt közös munkáról van szó, és ez csak akkor valósítható meg gyümölcsözően, ha a partnerek megbíznak egymásban, az online marketinges idejét és tudását tisztességesen megfizeti a megrendelő, és a megbeszéltek szerint mindkét fél határidőben cselekszik.

  8. Nagyon jó írás lett, sajnos sok cég pártol el az Adwords hirdetésektől, mert olyanokkal dolgozott, akik nagyon jól eladták magukat, de nem volt mögöttük szakmai tudás
    Öröm lenne nagyrészt olyan cégekkel dolgozni, akik helyesen képesek stratégiát alkotni. Azonban a többség a “az én csak több pénzt, több vevőt” akarok -nál tart, esetleg a pénztermelő online rendszerig jut el.

    A cégek első kérdése mindig az, hogy mennyit kell fizetniük a hirdetésekért. Nem értik meg könnyen, hogy az árképzést is gyakran újra kell gondolni stb…

    Az egyik ügyfelem 2 éves működése után tudta meg, hogy a webáruházában mennyit keres az egyes termékein, mikor egyenként kiszámoltuk közösen, hogy mennyi konverziós költség fér bele külön-külön a termékei fogyasztói árába. Így kiderült számára, ha hagyagol több terméket és csak néhány “fejős tehénre” koncentrál, akkor sokkal magasabb lesz az profitja. (akik tanultak marketinget: BCG mátrix) Pedig néhány termékről azt hitte, hogy nagyon jól megy, magas eladási számokat is értek el, miközben a bekerülési költségeik aránytalanul magasak voltak. Eddig csak havi szinten, összességében vizsgálta a bevétel/kiadás arányt.
    Most már nem is nézi, mennyit költ AdWordsre, csak a termékenkénti profitot akarja maximalizálni, és már folyik egy teljesen új webshop fejlesztése, hogy a konverziós arányon javítson.

    A céges honlapoknál többször inkább az a gond, hogy a cég nem akar változtatni a honlapján ,mivel szerintük ez így jó. Ha eljutunk a webanalitikáig, akkor kiderül végre , hogy nem. Ilyenkor elkészíti az AdWords szakértő az átalakítások tervét, vagy esetleg egyedi landing page-eket, de ekkor pedig az aktuális programozójuk, hetek-hónapok alatt készül el a kért munkákkal, Nyilván kötbérezés nincs, számonkérni a csűszást nem lehet.

    Gyakran érzelmi viharok is keletkeznek a cégekben. A kinevezett marketingest belelkesítették bizonyos infóanyagokkal és rengeteget dolgozott a jelenlegi weboldalon. Az önérzetesebbek gyakran azt érzik h felesleges volt az eddigi munkájuk és ellenségesek lesznek az ügyvezetés által felkért szakértővel.

    Ez további plusz idő, energia, nagy türelem és alázat, mire sikerül a “békülés”.

    A plusz munkáért pedig természetesen a programozó is kér pénzt, így eredetileg becsült kampányköltség+kezelési díj mellett jelentősen megugrik a cég által kifizetendő összeg.

    Ez egy rosszabb webáruháznál különösen kellemetlen költség szempontból…

    Csúszik az egész AdWords projekt, a cég pedig elesik ezalatt a megkereshető bevételétől.

    Gyakran ragaszkodik a megrendelő, hogy addig is indítsuk el a kampányt. Elmagyarázzuk, hogy nem lesz hatékony, megérti, de mégis türelmetlen már, várja az eredményt. Ilyenkor szerencsés esetben az Adwords kupon keretén belül maradunk.

    Tényleg sok képzés kellene, hogy könnyebb legyen a közös munka.

    Csak sajnos bizonyos “csináld magad” anyagok, képzések után (tisztelet a kivételnek) hihetlenül arrogáns és önhitt lesz egyre több kisvállalkozó, hogy ők aztán értenek a marketinghez és nekik ne mondja meg senki…

    Tényleg nem könnyű jó és megbízható online marketing szakembereket találni, de tisztelni kell őket és el kell fogadni a véleményüket. Nem gondolom, hogy a cég jogászával és a könyvelőjével is úgy viselkednének mint a néha a marketingesekkel.

    Nagyon drukkolok, hogy a marketing képzéseken, mint nálatok egyre nagyobb hangsúly legyen a stratégián és a projektmenedzsmenten.

    @Greg:
    “Akik igazán értenek az online marketinghez”, azok egy része valóban csak saját projektet csinál, de egy része örömét leli abban, hogy mindig új cégnek, új piacon dolgozhat, egy része pedig saját projektet is csinál és ügyfeleknek is dolgozik. De azt jól látod, hogy akik jól és alaposan dolgoznak, sose fognak áron alul dolgozni. Mindenesetre elmondhatatlanul jó érzés beindítani tehetséges kezdő vállalkozókat, vagy talpra állítani egy válságban levő vállalkozást.

    @Oma
    Bocs a hosszú bejegyzésért! Képezzetek sok “felvilágosult” vállalkozót.

    • István, nagyon köszönjük az értékes gondolatokat és hogy megosztottad tapasztalataidat. Az elmúlt évek során mi is számtalanszor találkoztunk olyan honlapfejlesztéssel, amikor a főnök mondta meg “mi a jó”, úgy hogy igazán nem is volt internetes tapasztalata és meg volt sértődve, ha valaki más véleményen volt.

      Sőt sokszor egy honlap fejlesztésből hiúsági kérdést csinálnak egyesek, ez sem az eredményesség irányába vezet.

      A másik a hihetetlen rugalmatlanság és határidő csúszások. Értem én, hogy a jó munkához idő kell, de amikor egy cég honlapja (talán a túl sok projektben résztvevő és “döntéshozó” miatt) fél-1 év alatt készül el, az komolytalanná teszi a dolgokat…

      Meg amikor egy cégnek van havi több millió forintja AdWordsre, de a landing oldal fejlesztésére már nincs büdzsé, vagy éppen “lehetetlen” kivitelezni, mivel az anyacég honlapját központilag fejlesztik egy távoli országban, akkor magamban igenis drukkolok a kis és rugalmas KKVknak, akik az Interneten jó eséllyel le tudnak nyomni ilyen “komoly” cégeket is, ha résen vannak és értik a dörgést… És nem az ügynökségtől várják el, hogy ezeket a piaci réseket kiszagolja és a cég helyett lecsapja a helyzetet.

    • Tane Mária szerint:

      Jó Titeket olvasni, tanulságos. Én is a csináld magad mozgalomhoz tartozom, de nem teszek úgy, mintha értenék hozzá. Nyitott vagyok az újra, szeretem az online marketinget, tisztelem a professzorait, Tőlük tanulok. Eddig még jó orrom volt kiszimatolni a valódit a hamistól, talán ezért nem lettem még áldozat. Gratula Nektek azért, amit csináltok, ez nem semmi. Csak így tovább!

  9. Most is jelentkezett nálam egy ügynökség, jó árakon dolgoznak bla,bla,bla
    Aztán megnéztem az általuk ajánlott kulcsszavakat 0 azaz nulla keresés várható a szavakra. Mondom az embernek, és erre folymatosan arról beszél, hogy azokra a kulcsszavakra nincs konkurencia. A végén kénytelen voltam megkérdezni tőle, mennyire ért az Adwords-höz.

    Tavaly az ország egyik legnagyobb ügynökségével dolgoztattam. Több mint 400 000 forintomat égették el szinte 0 eredménnyel.

    Szóljatok, ha tudtok olyant aki ért hozzá annyira, hogy pénzt lehessen rábízni, és értéket ad vissza.

    Üdv TJ

    • OMA: Fehér Márton, Gombos Zsolt.

    • Amikor AdWords szolgáltatót kell ajánlani, mindig gondban vagyunk sajnos. Sőt, talán az is jelent valamit, hogy a felhívásunkra, miszerint kiváló online marketing szolgáltatókat keresünk nem jelentkezett 1 olyan cég sem, amelyik kimondottan AdWords vagy PPC kampányokra specializálódott volna… :-O

      Pedig sok ilyen van. Talán túl magasra tettük volna a lécet a jelentkezéskor és nem mertek jelentkezni?

      • Ott az AdWords Szakértőkereső, ahol már jónéhány képesített szolgáltató megtalálható. https://adwords.google.com/professionals/search/?hl=hu

        • :-) Igen ott van, de a képesítést megszerezni és minőségi szolgáltatásokat nyújtani nem mindig jelent egyet…

          Talán most, hogy átalakul a Google minősítési rendszere, egy kicsit visszaáll a respektje az AdWords minősítési plecsninek is.

          • …de még mindig nagyobb eséllyel kerülhet ki minőségi szolgáltató a képesítettek közül, mint máshonnan :) Persze plecsni nélkül is lehet jó szakembereket találni, de azért értékmérőnek jó.

            Személyes tapasztalatok alapján a cégek nagy része azt sem tudja, hogy van ilyen képesítés.

            A cégeknek meg kell tanulniuk választani. Nem biztos h azt kell aki csak sok szépet ígér, hanem aki alaposan megismeri céget, sokat kérdez, elemez, és reális becsléseket vázol fel, mielőtt munkához lát.

      • Az volt a felhívásban hogy a legjobbakat keresitek.

        Én (mostmár) értek hozzá, hivatásszerűen csinálom is, több kampányt és céget kezelek sikerrel, de azért az erős túlzás lenne, hogy a legjobbak közé jelentkezzek, szóval nem is jelentkeztem.
        Valószínűleg mások is így voltak vele…

        • Más területen viszont voltak, akik a legjobbak közé jelentkeztek… :-)

          Ha jó vagy valamiben, akkor nem kell szégyenlősnek lenned (emlékszel a szövegírás blokkra az OMA Live-on? :-), vállald fel és vállald az ezzel járó felelősséget is! (Egyébként nem harapunk és ez az egész kezdeményezés nem a cikizésről vagy bárkinek a megsértéséről szólt… Távol álljon tőlünk az ilyen magatartás!)

      • Kiss Levente szerint:

        Sziasztok!

        Én tudok ajánlani Nektek jó Adwords-ös szakembert.Évek óta dolgoztatunk Vele és nagyon elégedett vagyok,mert nem tucatként kezeli az ügyfelelit, hanem
        mindegyikkel foglalkozik rendesen egyedileg. Nem célja, hogy csak kipörögjön a keret és letudja, hanem elégedett legyél vele.
        AJánlom a blogját is szintén, hasonlóan színvonalas blog mint az OMA-é :-)
        http://jabjab.posterous.com/

        Igen Ő is a képesítettek közé tartozik :-)

      • Figyeltek? Figyeltek? Komolyan fontolgatom, hogy menjek a PPC kurzusotokra, ha ekkora a piaci rés :)

    • Általában nem a képesített szakértők “játszanak üzletkötősdit”.

  10. Az OMA Live nagyon jó start volt, aztán az élet bebizonyította, hogy valódi szakértelemmel mennyivel hatékonyabban lehet hirdetni az Adwords-ben.
    Még most is csak tágra nyílt szemekkel nézem a statisztikát, hogy 1 hónapon belül 40%-al nőtt a vásárlók száma, a vásárlók által elköltött összeg még többel, pedig nem sokkal több (Adwordsből jövő) látogató van az adott weboldalon…csak éppen sokkal több a VÁSÁRLÓ ugyanannyi látogatóból.
    Az ügyfélközpontban is egyre hosszabb a lista szerencsére :)

    • Szia Laci, nagyon örülünk a sikereidnek! Büszkék vagyunk arra, hogy mi is hozzájárulhattunk, de leginkább Neked gratulálunk, mert ezért bizony keményen megdolgoztál a tanfolyamon is, a műhelygyakorlatokon is és mindent a gyakorlatban is kipróbáltál!

      Ugye egy kis rutin után már nem tűnik olyan macerásnak az egész? Olyan kezelni a kampányokat, írni a szövegeket, belenézni az Analyticsbe, mintha megírnál 1-2 hétköznapi emailt…

      • Szia,

        Köszönöm szépen, de tényleg nagyon sokat köszönhetek nektek!
        Így tudtam eljutni arra a szintre, hogy hivatásszerűen is foglalkozzak a témával,
        arról nem beszélve hogy a műhelygyakorlat olyan jó volt hogy teljesen rákattantam a témára.
        Lassan már nem is érdekel a webshop készítés csak a SEO meg az Adwords :)

  11. Akkor lehetünk biztos abban, hogy a másik jól csinálja, hogyha mi is jól értünk hozzá. Ugyanis így mi magunk is ellenőrizni tudjuk a munkáját.

  12. Az egyik barátomat megkereste egy cég, hogy optimalizálják a honlapját. Megígérték neki, hogy pár nap alatt (!!!) az első helyre hozzák a weblapját nem egy, hanem annyi kulcsszóra, amennyire csak akarja a Google keresőben, méghozzá legálisan, és tartósan, és bla bla bla..

    Ekkor vált gyanússá a dolog. Mondtam a barátomnak, hívjuk már fel őket, itt valami nagyon “büdös” és még Dániában sem vagyunk..

    Addig-addig faggatóztam (a hülyét adva), míg ki nem derült a turpisz.. Az Adwords-ben helyezik az első helyre, nem pedig a természetes találatok között.. Szóval, nagyon oda kell figyelni, az egyszer biztos..

    A OMA Live képzés biztosan jó lesz, én is jelentkezem az értesítőre..:)

    • Köszi a sztorit! Sajnos ez is tipikus eset. Hány, de hány céget átvernek ezzel… Sőt olyat is láttam, hogy dettó ugyanez + nem is a cég weblapjára mutat a link, hanem a szolgáltató által üzemeltetett ilyen-olyan tudakozó egyik aloldalára, ahol a megrendelő adatai vannak. Tehát ők végülis mondhatják, hogy a megrendelőt hirdetik, egyébként meg saját látogatottságukat növelik az ügyfél pénzén. Annyira átlátszó, de sajnos nem mindenkinek.

      És ezek az átvert emberek gondolják utána szélhámosságnak az egész internetet és az online marketing szakmát…

      • Pontosan így van! Biztosan többen is vannak itt olyanok, akikhez felháborodott megrendelők, ügyfelek már úgy robognak be, hogy “engem itt is biztosan át akarnak vágni..” Ezt a stílust inkább nem jellemezném itt.

        A másik érdekes történetem: emberünk külföldi honlapokon történő linkek elhelyezését vállalja. 3 hónap alatt ott vagy az elsők között, ezért Neked előfizetési díjat kell fizetni, havonta. Amikor abbahagyod az előfizetési díj fizetését, állítólag emberünk leszedi az összes linked, és visszacsúszol a keresési listában. Ennek nem tudom mennyi a valóságalapja – mármint a visszacsúszásnak – de ez a módszer is nekem feketének tűnik, és nem túl etikusnak..

  13. Sokan esnek abban a hibába, hogy azt gondolják az adwords gyors, könnyű, aránylag olcsó. Sokan gondolják, a konverzió az a kattintási szám…

    Pedig, amikor elkezdni valaki az adwords-öt 1 vagy 2 lépést hátrébb kellene lépniük, és megnézni, hova is kell irányítani a látogatókat… Csak ezen múlik a konverzió!

    Nem a kulcsszó és a hirdetési szöveg “add el”, azaz hozza meg a kívánt konverziós számot, hanem azaz az oldal, ahova érkezik a látogató.

    • Az igaz, hogy a konverziót már a fogadó oldal (landing oldal) adja el, de azért a jó hirdetésszöveg kiszelektálja a potenciális érdeklődők figyelmét, ezért szerintem ugyanolyan fontos a szövegírás és a kulcsszóválasztás is. Viszont sokszor minden jó szándéka ellenére az AdWords-öt kezelő cégnek a landing oldalra van a legkevesebb ráhatása.

      Sok ügyfél meglepődik, amikor az AdWords hirdetések miatt kiderül, hogy nem ártana átalakítani a weboldalt némileg, vagy legalább tervezni egy-két kampány landing oldalt.

  14. Sziasztok!

    A témával kapcsolatosan engem nem is a cikk lepett meg, hanem a hozzászólások. Számomra – most már – elég hihetetlen, hogy bárki olyan módszerrel akarja irányítani a vállalkozását, hogy “odaadom a szakinak a pénzt és szóljon, ha kész a meló”. Ez nemcsak az online marketingesére, hanem a könyvelőre, jogászra, honlapkészítőre és minden egyéb szolgáltatójára vonatkozik. Igen, fárasztó és nehéz mindenféle dolgokat megtanulni a saját szakmánkon kívül, de úgy gondolom muszáj!
    Egyetértek Viktorral abban, hogy ideális esetben a szolgáltatóm (orvos, építész , internetmarketinges vagy bárki más) felvilágosít engem a lehetőségekről és én ez alapján vele együtt döntök arról, mit is szeretnék. De lássuk be jelenleg nagyon-nagyon kevés olyan szolgáltató van, aki ezt így csinálja. A többség közli, hogy x pénzt elkölthetek és valamit kapok. Hogy az a valami ár-érték arányban nekem megfelel e, valóban az én problémámra adja a megoldást és az tényleg az e amire nekem szükségem van, azt nekem kell eldöntenem. Sok esetben úgy, hogy semmi infom nincsen. Tehát, vagy megtanulom azon a területen is az alapokat vagy olyan szolgáltatót keresek, aki “kikupál”.
    A “meglepődő” ügyfelek “védelmében” szólva: én is azt gondoltam, ha egy honlapkészítőre rábízom a feladatot (azaz megbízom a szakit, hogy a pénz ellenében legyen kész a honlapom :-)), akkor szépen megcsinálja. Elvégre minden ügyfél azt hiszi, ha az a szaki munkája, ért is hozzá. Aztán ráébredtem a valóságra! :-) Pl. egy fürdőszoba-felújításnál mindenkit tájékoztatnak, hogy a procedúrához kell egy vízszerelő, egy burkoló, stb. akik együtt fognak dolgozni. Azt egyetlen honlapkészítő se mondja, hogy létezik keresőoptimalizálás, figyelembe kell venni webergonomikus szempontokat, van olyan, hogy adwords-hirdetés, amihez aztán igazgatni kell az oldalt, stb., stb. Ezért nem csoda, hogy az ügyfelek meglepődnek és aztán azt se tudják, hogyan is verjék ki a meglevő programozóból a szükséges dolgokat a későbbiekben.
    Szeretném, ha a következő mondat nem hangzana “fizetett hirdetésnek” , de azóta, hogy az OMA-s fiúk blogjából, e-könyveiből és tanfolyamaiból tanulgatok, már sokkal könnyebben tájékozódom legalább már alapkérdésekben (ez nem őket minősíti, hanem nekem sok a feldolgozandó info jelenleg), de ha nem lennének
    tényleg nem tudom, hogy ilyen infokat hol szereznék meg.

    • Nem akarok én sem reklám-szagú lenni, de éppen erről írtam nem olyan rég. Mire kell odafigyelni annak, aki éppen most áll weblapkészítés előtt, vagy már benne van, de még nem látja a végét, pont az általad leírtak miatt.

      Itt azonban van egy másik dolog is.. Amikor elmondom egy megrendelőnek, hogy hogyan is épül fel a weblap és utána mit is kell vele tenni, hogy elérhető legyen a keresőkben és számszerűsítem a dolgot, akkor elbizonytalanodik.

      Természetesen, elmondom azt is, hogy hogyan lehet ezt szépen, fokozatosan is megtenni, de szerinted a legtöbben mit csinálnak ilyenkor? Elmennek a Pistikéhez,aki azt MONDJA, hogy ezt negyed annyiból megcsinálja..és persze nem csinálja meg, nem úgy csinálja meg és kezdődik a kálvária elölről, vagy a megrendelő hagyja az egészet a ..

    • Köszönjük a tartalmas hozzászólást, és a végén a véleményt is, érezzük a ránk ruházott felelősség súlyát. :)

  15. Egyrészt grat, mert szerintem a Ti blogotok a legaktívabb blog a kommentelőket tekintve. Sehol máshol jelenleg nincs ennyi komment egy-egy témához.

    A másik pedig, hogy sok mindenről volt itt szó, nem is tudnék reagálni mindegyikre. Egy viszont minden kommentre válasz. Az a baj, hogy a megrendelő legtöbbször nem tudja, hogy mit várhat el, mit kell elvárnia a pénzéért.

    Jók legyetek!

    • Nem csak hogy aktív a blogunk, hanem annak örülünk a legjobban, hogy egy egyre bővülő konstruktív és kulturált közösség kovácsolódik össze és beszélget itt a blogon. Nincs szükség semmilyen moderációra és fegyelmezésre, ami nagyon nagy dolog egy teljesen nyílt blogon, főleg ebben a témában.

      Az OMA közösségének minden tagjára rendkívül büszkék vagyunk ezért a hozzáállásért és a kitartásért (még ezekben az őrült meleg nyári napokban is) :)

  16. VV Ágnes szerint:

    És jó online marketingesnek lenni luxus??
    Örültem a cikknek, mert a magam kárán is látom, hogy egyre több kókler van a szakmában, aki ilyen-olyan papírt megszerezve marketingesnek kiáltja ki magát. Aztán, amikor ők rendre alássák a szakma tekintélyét, akkor még én érzem magam rosszul, hogy nekem a marketing a hivatásom és igenis keményen dolgozok azon, hogy a legmagasabb szinten műveljem – és bezony, rosszul érzem magam, amikor valaki becsmérelve szól a marketingről, vagy csak elhúzza a száját, hogy jaaaa, hogy te marketinges vagy. Gondolom, a legtöbb szakmában megtalálhatóak a kóklerek, de akkor is, kérdem én:
    Jó online marketingesnek lenni luxus??
    Úgyhogy valóban azt gondolom, hogy a kóklereket úgy lehet elkerülni, ha Te magad többet tudsz náluk. Ami sokszor igen kis ráfordítást igényel csak a részedről.

  17. @VV Ágnes: “Tanulni, tanulni, tanulni…”:-)

  18. Egyet értek azzal, hogy legalább minimálisan érteni kell az online marketinghez, hogy meg tudd határozni, mire van szükséged. És azzal is egyet értek, hogy aki igazán ért hozzá, az nagyon drága lehet, hiszen inkább magának dolgozik, mint másnak..

    • Az sem lenne baj, ha legalább a közgazdaságtani folyamatokat értenék első körben a vállalkozók, utána lehetne ismerkedni a részterületekkel.
      De amíg idősebb hazai vállalkozócsoportok úgy fektetnek be tízmilliókat online fejlesztésekbe, hogy se piackutatás, se üzleti és marketing terv, de még szakemberrel sem ültek le beszélgetni…addig sajnos korai az online marketing ismeretekről beszélni :)

  19. “se piackutatás, se üzleti és marketing terv, de még szakemberrel sem ültek le beszélgetni”

    Szerintem az ilyen vállalkozó eleve nem fektet be az online fejlesztésbe, mert eleve úgy van ezzel, hogy ez az egész “hülyeség”..

    • Nem, mert mutattak neki pár számot (pl. Origo, Index reklámbevételei…) és attól belelkesedett.
      Gyakran írnak “ügyesen helyezkedők” marketing terv címmel pár oldalas meséket, de amiben nincsenek számok azok csak álmodozások :)

  20. Szerinted, hisznek is benne, vagy csak a nagy számok szédítenek?:))

    • Mind2-re láttam már példát. Vannak jólelkű vállalkozók, akik a számukra kedves ismerősük ötletét karolják fel és hisznek benne nagyon sokáig. A pénz pedig ömlik a projektbe, az idő pedig csak megy.
      Vannak akik őrült pénzt látnak benne…
      A háttérben ritkán látok tudatosan felépített folyamatokat.

Visszakövetések

  1. OMA.hu szerint:

    Megengedheti-e magának egy cégvezető h ne értsen egy picit a könyveléshez? Ugye ez luxus lenne? És az online markeing? http://bit.ly/9uWuUA

  2. Gombos Zsolt szerint:

    Az online marketinghez érteni luxus? http://bit.ly/9uWuUA

  3. Berimex Ltd. szerint:

    Az online marketinghez érteni luxus? | Online Marketing Blog és …: Sokan nem azért jönnek el tanfolyamainkra, tr… http://bit.ly/bgDYsn

  4. RT @gomboszs: Az online marketinghez érteni luxus? http://bit.ly/9uWuUA

  5. Unio Kkv. szerint:

    RT @gomboszs: Az online marketinghez érteni luxus? http://bit.ly/9uWuUA

Hozzászólás beküldése

*