Szemenszedett

Először nézz mélyen Magadba! Mit gondolsz, amikor valamilyen terméket, szolgáltatást keresel az Interneten és egy olyan honlapot olvasgatsz, amit még soha nem láttál és a cégről sem hallottál még sehol?

A legtöbbünkben ott élő kisördög hasonló gondolatokat fogalmaz meg minden ilyen esetben:

  • Ki ez és miért hallgassak rá?
  • Vajon elhiggyem amit mond?
  • Kik az ügyfelei?
  • Mit gondolnak róla a vásárlói?
  • Vajon csak a pénzem kell neki?
  • Nem csak átverés az egész?
  • Mik az apróbetűs részek?

Ne hidd azt, hogy a Te látogatóid nem fogják feltenni ugyanezeket a kérdéseket Veled (vagy a honlapoddal való) első találkozás alkalmával. Éppen ezért ezeket a kételyeket el kell oszlatni és korrektül meg is kell válaszolnod a honlapodon vagy akár az ajánlatodat tartalmazó emailben. Gondolni kell az összes potenciálisan felmerülő vásárlói kockázatra, amelyeket illik azonnal a lehető legmeggyőzőbben “lecsapni”. Azonban…

Pinokkió esete

Sok olyan példa hever előttünk, amikor azt látjuk, hogy ezek a “lecsapások” enyhén szólva is szemenszedett hazugságok vagy finomabban szólva enyhe csúsztatások, ferdítések.

Mondhatnám, hogy a marketingben soha nem hazudunk. De hát az élet más területein sem illik.

Aki hazudik előbb-utóbb mindenképp lebukik és akkor az egész eddig felépített hiteles (?) imázs köddé válik. Akár ha csak néha-néha füllentünk, akkor is egy idő után bele fogunk keveredni és gyanús lesz több hallgatónak, olvasónak, hogy nem következetesek az információk, nem áll össze nekik a kép és gyanakodni kezdenek.

Nem beszélve arról, hogy valótlant állítani és a fogyasztókat megtéveszteni egyébiránt büntetőjogi kategória. A nem megfelelően alátámasztott állításokra pedig ugranak a versenytársak és jó kis versenyhivatali ügyek kerekedhetnek ki időnként abból is, ha a túlzófokot nem kellő körültekintéssel használod szövegeidben. Még a kis füllentések is rettentően károsan hatnak a megítélésedre. Ezek roppant kellemetlenek tudnak lenni, ha kiderülnek.

De nem kell ilyen messzire menni. Elég ha csak egy kicsit “kamuzunk”.  Amikor valaki feltüntet valakit referenciaként akinek igazából nem is dolgozott,  akkor az ciki. És ha kiderül rettentő kellemetlen.

… mint a sánta kutyát

A mai világban pedig hamar napvilágot látnak ezek a „kis bakik”. Pláne ha „jóakaróid” tesznek is az ügy érdekében. A közösségi média korában például a Twitteren és Facebookon már pár perc alatt bejárja a a célcsoportod nagy részét egy ilyen hír, a különböző fórumokon vagy blogokon akár pár órán belül találkozhatsz a szakma és az olvasók csípős reakcióival. És ezek a negatív üzenetek mind-mind ott fognak maradni az örökkévalóságnak és később bárki megtalálhatja.

Ne kockáztasd ezt, legyél mindig őszinte és egyenes!

Megjegyzés: Az persze nem tilos, hogy a lehető legelőnyösebb megvilágításban mutasd Magad és termékeid.  Sőt! Igazából épp erről szól a szövegírás. :)

Comments

  1. Fontosnak tartom, hogy olyan tartalmat tegyek fel az oldalamra, ami valós. Én is jártam már úgy, hogy más honlapon látott receptet kipróbáltam mert tetszett a látvány. A leírásnak megfelelően csináltam mindent és a végén egyáltalán nem azt kaptam, amit kellett volna. Ez apró dolog, mégis biztos vagyok abban, hogy azt a honlapot a későbbiekben messzire elkerülöm, és ha megkérdeznek el is mesélem.

    • Az hogy nem sikerült olyanra megcsinálni, mint amilyen a képen volt, nem biztos, hogy a recept hibája :)) Na jó viccet félretéve, igen. Az ilyen kis apró dolgok is megmaradnak az emberben, és ezt a későbbiekben nagyon nehéz kipiszkálni…

  2. daikirii szerint:

    pl. ha egy régi de hivatalos (magas) listaárat írok az oldalra, hogy onnan van leárazva a termék a mostani árára, az rendben van vagy az már gáz?

  3. szerintem majdnem minden cég igy csinálja… mondjuk én nem így szoktam a honlapomon…

  4. Az a lényeg, hogy a vásárlók elégedettek legyenek! =(már, ha vannak vásárlók)

  5. Tichy-Rács Éva szerint:

    A célcsoport nevében mondom, hogy figyeljük az eseményeket. Részemről észreveszem az árak változását. Piros pont, fekete pont. (csak a fejemben) aztán bünti és leiratkozom, vagy beírom a kedvencek közé.

  6. Na igen, hazudni is meg kell tanulni…. :) Viszont a lebukás veszélye jóval nagyobb a fogyasztói piacra dolgozó, nyitottan kommunikáló cégek esetében. Felmerül bennem, hogy a b2b cégek ugyan kevésbé tudják kihasználni a social media lehetőségeit, de kevésbé is vannak kitéve a veszélyeinek. (apropó, ha valakinek van valamilyen statisztikája arról, hogy milyen arányban vannak hazánkban a céges piacra dolgozó vállalatok, vállalkozók, kérem, juttassa el nekem, ez régóta érdekelne :) )

  7. Nem értem a felvezetést… Most valakire sárt dobálsz, akit meg sem nevezel vagy csak hatást fokozol a termékedhez? Ne értsd félre, csak nem tudom hova tenni… Ez nem a Ti stílusotok.

    • Sárdobálás? Ugyan Norbert, az tényleg nem a mi stílusunk. Akinek inge, vegye magára. :) A fenti post egy valós problémáról szól. Nem hatáskeltés, hanem beszélgetés. Remélem így már tudod hova tenni!

      • Értem. Gondoltam, hogy nem ez a célotok. Mostanában sokan írnak erről a jelenségről, de senki sem (meri?) írja meg, hogy pontosan kire gondol… Az üzenete a postodnak, hogy ne lopják a weboldalkészítők a szövegeket, hanem írják meg maguk? Csak ebben az aspektusba tudom belekapcsolni a kampányba? Vagy másra gondoltál?

        • Akár ez is lehetett volna az üzenete a postnak, de akkor konkrétan erről írtam volna. :) A post arra világít rá, hogy a marketing nem egyenlő ferdítés, torzítás, kamuzás. A többi, a lényeg fent olvasható, most nem másolnám ide be. Ja és ne akard mindenáron beleilleszteni valamilyen kampányba :) Ez csak egy blogbejegyzés.

  8. Adam szerint:

    Rejtvénynek tűnik ez a hírlevél.

    Gyakran döntünk valami mellett mert, akarunk valamit. Megvesszük. Aztán a megismerés során derül ki, hogy nem azt kaptad, amit megrendelni hittél, vagy, amit venni akartál.

    Van valamid, amire majd később talán szükséged is lesz, teljesítettek, azt adták, amit ígértek, csak Te nem tudtad előre, mit is veszel meg!

    Ilyen a reklám világa ma.
    Ki mondja meg, hol van a reklám és a megtévesztés határa? Megtéveszteni, vagy tévedésben hagyni? Van különbség?

    • Adam, a vásárlók mondják meg! Megtéveszteni mindenkit csak egyszer lehet. (Mondjuk biztos van akiknek ez is jó üzlet, ha mindenki – és valóban mindenki – csak egyszer bedől egy megtévesztésnek.) De slágertermék, piacvezető szolgáltatás csak akkor lesz bármiből, ha a rendszeresen visszatérő ügyfelek vannak, akik adott esetben segítenek terjeszteni a jó hírnevet. A jó hírnév terjesztése talán még nagyobb fizetség egy ügyféltől, mint amit a bankszámlára tesz. Ezt viszont megtévesztéssel nem lehet elérni Legfeljebb ideig-óráig. Aztán úgyis minden borul.

  9. Nem érzem magam teljesen illetékesnek a marketing témában, mivel az én honlapom másról szól. Természetesen a véleményemet azért leírom. Én még nem rendeltem interneten soha semmit (alányaim, igen), de tévé hirdetésre már többször is. Szerencsére ott ritkább (a gyógyszereket kivéve) a bepalizás. Azt már tapasztaltam, ha nem is vezetnek félre, már eleve csak 80%-ban igaz, amit a reklámban felkínálnak. Persze előfordul, hogy…

    De legyen tanulság egy példa. Reklámoztak egy nagyon mutatós, célszerű, egy kicsi süteményes tányér nagyságú udvari/kerti lámpát, amelynek a tetejét tenyérrel megnyounk, kigyúlad. Nagyon felbuzdultam. Na, gondoltam, a telkünk kertjét is hangulatossá teszi, az mellett éjszaka kézközelben van, nem kell a férjemnek keresni, a kapcsolót, ha szükség van rá. Megrendeltem az öt darabból álló sorozatot.

    Még nem ért akkora csalódás, mint akkor. Nem lehetett kipróbálni, mert nem volt benne elem. ezután vettem, gyenge minőségűt is, és jó minőségűt is. Az olcsó minőségű tizenötperc alatt kimerűlt, a jó minőségű harminc perc alatt. Ja, és csak kettő volt használható az öt közül

  10. “Megtéveszteni mindenkit csak egyszer lehet.” Ez,így igaz!Köszönöm Zsolt!
    Azért írok,mert szerintem nagyon aktuális ez a téma a mai világban.
    Mindenki megpróbál mindent,hogy eladja a termékét ebben a válságos
    világban.Igaz,hogy csak egyszer lehet,de az országban és a világban
    nagyon sok ember és vásárló létezik,aki ha csak egyszer vásárol is,
    tönkreteheti azt a kereskedőt,aki ugyan becsületesen próbál boldogulni,de
    a sok munkája miatt,nincs ideje teljesen naprakészen figyelni a konkurencia
    szövegeit,hazugságait,másolatait.Ezt azért mondom,mert nekem is mint
    sokan másoknak aki saját munkájával szerzi az eredményeit,megrendelőit,
    a lustábbak és kényelmesebbek megpróbálják ellopni az ötleteit,szövegeit.
    Találkoztam olyannal is,aki arra sem volt képes,hogy a lopott szövegben
    legalább a szavak sorrendjét megváltoztassa,egy az egyben jobb gomb,
    beilleszt funkcióval próbálta magáévá tenni saját gondolataimat,vállalkozásom
    tulajdonságait.Amikor felhívtam,a válasz az volt “mit nekem egy polgári peres eljárás,amikor folyamatosan perben állok egy másik konkurenciával”
    Beszéltem egy jogásszal,nem szeretném mondani mit tanácsolt,szerintem mindenki rájön magától,
    mit is tegyek azzal az emberkével,a lapom szövege érdekében.A lényeg az,hogy
    nem igazán vannak törvények a lap szövegének védelmére,csak a cég
    megóvására.Szinte bárki,bármit csinálhat hiába tudja bizonyítani hitelességét.
    A szolgáltatók figyelmeztetésén kívül,szinte törvényes megoldás egyenlőre nem
    létezik.Vannak gyors és természetes megoldások,de nem hiszem,hogy
    mindenki ezt szeretné választani.Szerencsére a sok ismerősömnek köszönhetően
    megoldottam a problémát,de azóta is megpróbálja mások nehezen megszerzett
    valós és hiteles dolgait használni.A törvényeken változtatni kellene és ez nem
    az én feladatom lenne észrevenni,hanem akik értenek és nap mint nap foglalkoznak
    hasonló témával.Mindenesetre én megpróbálok mindent,hogy kis vállalkozásom
    teljes mértékben hiteles és valóságos legyen,bármennyire is nehéz, és bízom az emberek felismerő képességében,megérzésében.
    Köszönöm,hogy végig olvasta és talán másoknak is mondtam használható információt.
    Tisztelettel:Károly

  11. MI pont ezért vezetükk be a 100%-os pénvisszafizetési garanciát.
    Nyugodtan alszom, nem aggódok azon kinek tetszik vagy kinek nem…
    Próbáljuk a lehető legjobbat nyújtani……
    Ha valaki mégsem erre vágyott??
    Köszönöm az eddigi közreműködést, ha a számlát visszakapom küldöm a pénzt!
    Ui. Most megnéztem!!!! 2009-ben 1 ilyen volt a 10414-ből:)

  12. Júlia – meg kell reklamálni. Egy valamire való cég kicseréli a hibás árut.
    Az, hogy nem figyelmeztettek az elemzabálásra, már gáz, de ez nem hazugság. Egy másik dolog, hogy az igazság elhallgatása rengeteg elégedetlen vevőt fog hozni, ami meg fog látszani a bevételeiken. Tudom, ez neked sovány vigasz, de jó tanulság.

    Nekem az a véleményem, hogy ha valaki eleve az ügyeskedésre, csalásra, átverésre építi a boltját, az jobb, ha bele sem vág. Az a baj, hogy nem csak a saját hírnevét teszi kockára, hanem az egész szféráét, amiben ténykedik.
    Így születnek a negatív beidegződések az emberekben. Az olyanok mint a taxisokkal, pincérekkel, stb.

    A magam részéről, ha egy weboldalra tévedek, az elsők között nézem meg a kapcsolat fület, ha nincs név-cím az már egy ok a gyanakvásra… mit művelnek itt, amihez nem merik adni a nevüket?

  13. Ilona szerint:

    Szia Zsolt,

    a kerdesem, hogy velemenyed szerint ha a ceg neve es cime benne van a ” Terms and Conditions” pont alatt es a “Contact Us” menü pont alatt csak email elerhetöseg van az vajon eleg bizalom keltesre vagy csinaljunk külön Impressum oldalt? adjak magyarazatot, hogy miert nem adunk telefonelerhetöseget csak emailt? sokat olvastam a Bizalomkeltesröl es a Foto kontra nem Foto-rol sokat gondolkodtam….egyetlenegy hasonlo profilu cegnel nem latom, hogy az igazgatorol vagy a csapatrol lenne fent foto, mivel szimpatiat de ugyanugy antipatiat valthat ki a szemely fotoja es befolyasolhatja az eladast pozitiv vagy negativ iranyba. Nagyon jo Marketinget kell kitalanunk mint vadi uj webportal…..nagyon nehez az elsö ügyfeleket megnyerni, hogy a penzüket nalad hagyjak…ezert is valasztottam a fizetesnel a PayPal merchant services mint a hazi Bankunket(HSBC). Arra gondoltam, hogy mint nemzetközi szolgaltato a Paypal sokkal nagyobb bizalmat kelt a vasarlokban mint irgendeiner Bank.

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Felháborító! Szemenszedett hazugság!!!!!!! http://bit.ly/aLnP8j

  2. RT @oma_hu: Szemenszedett http://bit.ly/9IpQY1 Milyen igazság!

Szólj hozzá!

*