Online Marketing Akadémia

Tegezhetem vagy magázhatlak?

Lépten nyomon száraz, unalmas szövegeket lehet olvasni honlapokon. A sótlan weboldalaknak van egy közös ismérvük, mégpedig az, hogy nem merik megszólítani az olvasót. Akkor lesz eredményes és gördülékeny a kommunikációd, ha úgy írod meg szövegeid, mintha ott ülne Veled szemben az érdeklődőd. Ettől lesz személyes az üzeneted. Ne legyél olyan, mintha egyenesen az Akadémiai kislexikonból lenne kiollózva a honlapod szövege.

Merd megszólítani az olvasód!

Tudom, hogy nem könnyű, vagy inkább nem könnyű elkezdeni. Főleg azért mert már a legelején, a kommunikációs terveid átgondolásakor tisztázni kell a tegeződés vagy magázódás kérdését.

Az alábbi kérdéseken gondolkodj el, mielőtt kitalálod:

A tegeződés vs. magázódás problémája egyszerűen alkat kérdése is. Azt elismerem, hogy van létjogosultsága a magázódásnak, de én személy szerint utálom. Sőt kiirtanám a magyar nyelvből. Magázódva általában sok fölösleges töltelék szót kell használni, bizonyos fordulatok magázódva nem is jönnek úgy át és az egész procedúra, amikor a magázódásról áttér valaki a tegeződésre, az olyan időhúzás és sokszor olyan ügyetlen szituációkat teremt.

Íme egy vicc annak illusztrálására, hogy milyen keveredéseket teremthet a magázódás és a tegeződés kérdése:

A főnök aggódik a beosztottja miatt, mert 12-kor mindig elmegy valahova, 2-kor megérkezik, és újra leül dolgozni. Felbérel egy detektívet, hogy kiderítse, mit csinál közben. A nyomozó másnap jelenti:

– János ismét elhagyta az irodát, beszállt a kocsijába, a házához hajtott és bent lepihent. Utána megebédelt a hűtőjében talált ételből és hát “együtt volt” a feleségével. Ezután elszívott egyet a legjobb szivarjai közül és visszajött dolgozni.

– Én már azt hittem valami baj van. Ez nagyon egészséges!

– Khm.. Nos, megengedi, hogy tegezzem?

– Természetesen.

– Akkor elmondanám még egyszer: János elhagyta az irodát, beszállt a kocsidba és a házadhoz hajtott. Ott megebédelt a hűtődben talált ételből. Ezután “együtt volt” a feleségeddel, elszívott egyet a legjobb szivarjaid közül és visszajött dolgozni.

Gondolj bele abba, hogy a legtöbb ügyfeleddel, partnereddel, ismerősöddel tegeződsz-e vagy magázódsz-e. Mennyire természetes ez a fajta megszólítás azokban a körökben, ahol mozogsz? Az emberek általában nem haragszanak meg azért, ha egy honlapon vagy reklámban tegezed őket. Természetesen ez akkor van így, ha a tegeződés nem jár tiszteletlenséggel, nyegleséggel.

Vannak egyértelmű helyzetek

Például kifejezetten ügyetlenül néz ki, ha egy fiatal pályakezdőknek szóló honlapon magázódsz, miközben azt hirdeted Magadról, hogy fiatalos dinamikus csapatod van, akik a huszonévesek bizonyos problémáira szakosodtak. Itt egyértelmű a tegeződés. A fiatalok amúgy sem szeretik annyira a magázódást.

Viszont van az a réteg, akit ha megcélzol, mindenképpen a magázódás lenne a célra vezető. Ha például orvosok számára elérhető felelősség biztosításokat kínálsz és ezt a szolgáltatást főleg a befutott sikeres minimum középkorú szakorvosok veszik igénybe, ott nem célszerű tegeződni, mivel célcsoportod megszokta, hogy mindenki magázza és „doktor urazza” őket. Ők erre általában érzékenyek. Ugyanez a helyzet, ha célcsoportod kifejezetten a nyugdíjas korosztály.

Legyél következetes

Figyelj nagyon oda arra, hogy minden anyagodban, reklámodban, honlapodon, blogodon, Facebookon, Twitteren és hírleveleidben is következetesen használd a tegezést vagy a magázást. Nagyon zavaró és határozatlan benyomást kelt, ha egyik helyen ezt használod, a másikban pedig azt (nagyon sok ismert példa van erre), illetve ha az egyiket elkezdted, nehéz lesz áttérni a másikra.

Tegezős vagy magázós vagy?