Rengeteg múlhat egyetlen szón is

Érdekes jelenségre lettem figyelmes. Az ember az évek során pár száz hirdetésszöveg megírása és tesztelése után rájön bizonyos törvényszerűségekre. Ezeket felhasználva viszonylag könnyen és gördülékenyen lehet hirdetés szövegeket írni.

De időnként belebotlok olyan jelenségbe, ami engem is meglep és nehéz megmagyarázni utólag. Volt már hogy egyetlen szót megváltoztattam a hirdetés szövegemben és a kampány hatékonysága a duplájára nőtt. Vagyis fele annyiért szereztük az érdeklődőket, mint előtte. Vagy még sorolhatnám az ilyen X-aktás eseteket.

Megmutatom kedvenc példámat az ilyen furcsaságokra:

Egy ablakemelő javítással foglalkozó cég szolgáltatását hirdetjük az AdWordsben. Van 4 db szövegváltozat, de most csak ez a 2 érdekes számunkra.

Íme a szövegváltozatok (ezekben jelen esetben semmi furfang nincs):

1. változat

2. változat

A kettő között egyetlen szó a különbség. (A címsorban a “javítás” helyett “gyorsjavítás” szerepel.) Eddig akárkit megkérdeztem mindenki azt mondta első blikkre, hogy a 2. szövegváltozat a jobb, mert a “gyors” szó mindenképpen hozzátesz valami pluszt!

Ehhez képest ismerkedjünk meg a kapott eredményekkel. A hirdetések több tízezer megjelenés és több ezer kattintás után az alábbi eredményeket produkálták: (A konverzió itt online bejelentkezés volt javításra.)

1. változat

Átkattintási arány: 5,04%

Konverziós arány: 2,0%

Konverziós költség: 1.425 Ft

2. változat

Átkattintási arány: 3,61%

Konverziós arány: 2,5%

Konverziós költség: 1.625 Ft

Hmmm. Lényeges a különbség. Vagyis a “gyorsjavítás” nem hozott nagyobb átkattintási arányt, noha igaz akik erre kattintottak nagyobb arányban jelentkeztek be javításra a céghez. Összességében pedig az 1. szövegváltozatra költött összegből átlagosan 1.425 Ft-ért sikerült ügyfelet szerezni, a 2. változat esetében pedig 1.625 Ft-ért vagyis az 1. változat a hatékonyabb, nem érdemes annyira erőltetni a “gyorsjavítás”-t.

Azért ez is 12-13% lefaragás. (Hozzáteszem, hogy kulcsszavak szintjén eléggé le volt már finomítva a kampány és a keresési hálózatban hirdetett a cég.)

Mi ebből a tanulság?

  • Ha csak a konverziós arányokra vagy átkattintási arányokra fókuszálunk nem biztos, hogy helyes következtetést vonunk le az össz eredményességet illetően.
  • Ha csak 1 szövegváltozatunk lett volna és eleve elvetjük az rosszabbnak gondolt változatot, akkor nincs mit tesztelnünk.
  • Ha nem tudjuk külön elemezni a tartalmi és a keresési hálózatban megjelenő hirdetési szövegeinket, akkor nem tudjuk kihasználni a két különböző megjelenésből adódó különbségeket!
  • Ha nem mérjük az igazi üzleti eredményeket, akkor nincs értelme költség-optimalizálásról és eredményesség javításról beszélnünk.

Az alapok átvételétől a haladó megoldásokon keresztül többek közt hasonló esettanulmányokat is kivesézünk a: Google AdWords Hirdetési Szemináriumok alkalmával. Szokott jutni idő a finomságokra is és az egyedi kérdéseket is megvitatjuk. Tovább a részletekre >>

Comments

  1. Abszolút egyetértek. Én is kísérleteztem már hirdetés szövegekkel és meglepő eredményeket kaptam egy – egy szó változtatásával, amire nem is gondoltam volna.

  2. Szerintem is igazán sok múlik a szavakon ;o)

  3. Igen nagyon igaz. Sajnos én a helyesírásomra is nagyon kell figyeljek a cikkeimben és hirdetési szövegekben is. Köszönöm nagyon tanulságos bejegyzés.

  4. Viski Róbert szerint:

    A gyorsaság nem mindig biztonság? Lehet erre gondolni a feni példával kapcsolatban, és azok, akik ablakemelőt akarnak javíttatni azoknak fontosabb, hogy biztosan és jól működjön, mintsem, hogy azonnal kész legyen? … :) Vagy mivel magyarázzátok a példát?

    • Utólag már lehet magyarázni, meg gyártani rá elméleteket, de a lényeg, hogy az 1. szövegváltozat működik jobban statisztikai alapon. Ha tudom rá a magyarázatot ha nem… :-)

      Itt nem arról volt szó, hogy a két szöveg változat közül válasszon a látogató, hanem egyszer az egyik, egyszer a másik jelent meg a beállított kulcsszavakra.

      Egyébként szerintem azért nem olyan jó a 2. változat, mert ott talán már túl sok a pozitívum, lehet, hogy kevésbé hiteles, illetve kétszer szerepel benne a “gyors” szó és nem annyira gördülékeny a szöveg.

  5. Róbert igen, elgondolkodtató nagyon. Inkább legyen kész holnap mind gyorsan jó két perc mulva.

  6. az is siman szobajohet magyarazatkent, hogy ennek a szolgaltatasnak az eseteben rovid headline a celszeru. a “gyors” beillesztesevel, meg ha csak par karakter is, de hosszabb lett a headline es nehezebb a masodperc tortresze alatt elolvasni es megerteni. kattintani pedig arra szeretnek a userek ami prompt megoldast jelent a problemajukra. (de a cikk fo tanulsaga szerintem is az, hogy nem szamit a ctr, se a konverzios arany. a lenyeg az, hany forintomba kerul egy vasarlo)

    • Simán lehet, hogy ez az oka a különbségnek!

      Annyit hozzátennék, hogy a CTR (átkattintási arány) annyit számít, hogy a Google felé is bizonyítanunk kell, hogy hatékonyan használjuk a hirdetési felületet. Vagyis “jó” hirdetők vagyunk. Nem lehet a CTR kifejezetten rossz, mert akkor a minőségi pontszámunk lesz alacsony. És az kihat hosszútávon az átkattintási árazásra és a helyezéseinkre. De a 3%-os CTR már nem számít rossznak, szóval itt emiatt még nem ejteném ki ezt a hirdetésváltozatot.

      Keresési hálózatban véleményem szerint az 1% alatti átkattintási aránynál rosszabb értékek számítanak gyengének.

      • Balázs Gábor szerint:

        elnézést az off-ért, de már régen keresem a választ egy kérdésre, amit itt konkrétan kertelés nélkül kimondott “valaki”.

        “…Keresési hálózatban véleményem szerint az 1% alatti átkattintási aránynál rosszabb értékek számítanak gyengének….”

        Köszönöm!

      • Zentai Péter szerint:

        Az lenne a kérdésm, hogy a CTR érték határszerűen szabja meg a minősitési pontszámunkat? Úgy értem, hogy pl. 1% alatt egyértelműen gyenge és változtatást igényel, 1 % fölött pedig nem kell vele foglalkozni, mert kiváló? Vagy pedig van olyan eset ahol mégis érdemes elgondolkozni pl. 2 % os és 3 % os érték között mert a 3% több elönyt ad?

  7. Akkor az átlag 12.5% kifejezetten jónak számít, ami nálunk van?

  8. A példában nem így van, de előfordulhat, hogy a drágább ügyfeleleket hozó változat több ügyfelet hoz, ebben az esetben pedig már ez a fontosabb információ és nem a konverziós ráta, mert kerülhet az ügyfél 2x annyiba is, ha végül az több profitot jelent.

    • Itt végig az ügyfélszerzési költségről volt szó. Vagyis 1 ügyfél megszerzésének átlagos költségéről. Ez minél alacsonyabb annál jobb nem?

      • Balázs Gábor szerint:

        azért nem ilyen egyszerű szerintem (sem).

        sistiri jól összefoglalta. Ha lehet tömöríteni a véleményét és az enyémet is, akkor valami ilyesmit azért szem előtt tartanék ha már profitról van szó:

        a mennyiség nem minden esetben nyerőbb a minőségnél.

        Az, hogy az ügyfélszerzési költség x forint, csak egy tényező a teljes marketing tekintetében. Tehát a véleményem röviden a post-tal kapcsolatban, igazad is van meg nem is :)

        • Most már értem így lefordítva, hogy sistiri mit szeretett volna mondani! :-)

          Ezek már a finomságok, amikor nagyobb összeggel hirdetünk és nem tudjuk elkölteni a teljes büdzsét 1 szövegváltozattal és kénytelenek vagyunk drágább konverziókat is beengedni az üzletünkbe.

          Én is sokszor tapasztaltam ilyet, előfordul. A bejegyzésben szereplő példa abszolút az alap problémát hivatott bemutatni és feltételezi, hogy teljesen el tudtuk költeni a napi költség keretet minden nap a kedvezőbb szövegváltozattal is.

  9. Nemhogy egy szó, már egy vessző vagy pont is számít, nekem már produkált 25%-os különbséget egy pont a felkiáltó jel helyett.

  10. Vásárhelyi Csaba szerint:

    Sziasztok!
    Bocsi, hogy ide írok de nem tudom hol kéne feltennem a kérdést felétek Márton, amelyre szóban te biztattál egy képzésen( a blogon kérdezzek bátran). Elakadtam egy bizonyos dologban az Adwordsben szeretném tudni hol kaphatok rá segítséget?!

    Előre is köszönöm.

    • Szia Csaba!

      Tedd fel itt nyugodtan, megpróbálok rá válaszolni!

      • Vásárhelyi Csaba szerint:

        Szia Márton!

        A Nálatok tanultak alapján átalakítottam az adwords kampányunk. Van konverzió és külön keresési és tartalmi hálózatra szóló kampány amely nagyszerűen működik. A problémám az, hogy a tartalmi hálózatban működő kampány folyamatosan eredményes, mutat kattintást, konverziót ami nagyszerű de erről csak az összesítést látom, mert ha rányomok a kulcsszavak fülre akkor minden szó eredménye 0, mintha semmi nem történt volna egyik kulcsszónál se a sokból. De összesítésbe mutat eredményt illetve a weblapstatisztika szerint is reális az eredmény csak valamiért nem mutatja és így nem tudom mérni illetve nem tudok statisztikát csinálni.

        Válaszod várom és előre köszönöm!

        • Szia Csaba!

          Ahogy leírtad, mindent jól csináltál! Örülök az eredményeknek is!

          A válasz nagyon egyszerű, azért nem látsz a Tartalmi hálózatos kampányoknál a kulcsszavaknál semmilyen eredményt, mert ez a jelentés a keresési kampányokra vonatkozik, tartalmi kampány esetében nem mutatja a rendszer melyik kulcsszó idézte elő a megjelenést, mivel itt nem keresés volt, továbbá a tartalmi hálózatos oldalakon sok kulcsszó előfordulhat a megadottak közül, szóval nehéz lenne pontosan meghatározni melyik kulcsszó tehet a megjelenésről.

          Tartalmi hálózatos hirdetéseknél ne a Kulcsszó fül alatt keress részeredményeket, hanem használd a Hálózatok fület. Ott lesz a lényeg, hogy melyik megjelenési webhely működik és melyik nem.

          (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a felmerült igényed jogos, én is szeretném tudni, hogy a tartalmi hálózatos hirdetéseim eredményeihez mennyire járul hozzá pl. 1 megadott szó, de erre azt a választ kaptam “bennefentes” körökből, mivel engem is érdekelt és rákérdeztem, hogy: “a tartalmi hálózaton a kulcsszavak nem váltanak ki hirdetésmegjelenést, csak a az általuk körülhatárolt témák “…)

          És persze a bejegyzés tanulsága alapján a szövegváltozatokat tartalmazó fület nézegesd még előszeretettel! :-)

          Remélem így már minden világos.

          Sok sikert a hirdetéseidhez!!!

  11. Vásárhelyi Csaba szerint:

    Nagyon köszönöm.

    Nemsokára újra találkozunk.

    Szép napot.

  12. Zentai Péter szerint:

    Kedves Márton!

    Szokatlan nekem ez a fórum felület. Elöbb irtam de nem ide a végére került hanem néhány nappal korábbi hozzászólás mögé, Most leirom ujra ide a kérdésem mert nem tudom a régi dátumu mennyire van olvasva.

    Zentai Péter szerint:
    2010/03/27 09:23-kor
    Az lenne a kérdésem, hogy a CTR érték határszerűen szabja meg a minősitési pontszámunkat? Úgy értem, hogy pl. 1% alatt egyértelműen gyenge és változtatást igényel, 1 % fölött pedig nem kell vele foglalkozni, mert kiváló? Vagy pedig van olyan eset ahol mégis érdemes elgondolkozni pl. 2 % os és 3 % os érték között mert a 3% több elönyt ad?

    • Szia Péter!

      OFF: Amelyik kommentre válaszolsz, az alatt jelenik meg a hozzászólásod! Ha az oldal legalján fűzöl hozzá valamit, akkor különállóan a legalján jelenik meg a hozzászólásod. Így jól lehet követni, az egyes különálló és összefüggő hozzászólásokat. Megvan a kommented feljebb is, de erre válaszolok. OFF vége.

      A CTR érték igenis esszenciális fontosságú a minőségi pontszámunkat illetően. Minél magasabb ez az érték, annál jobb. Közös érdek, ugyanis növekszik tőle a hatékonyságod, ezáltal a hirdetések is jobban dolgoznak és a Google is honorálja ezt olcsóbb átkattintási összegekkel. Szóval a végletekig finomítsd ezt az értéket, ne dőlj hátra. Ha 10% fölött vagy, akkor már talán kicsit meg lehet nyugodni. ;-)

      Egyértelműen az 1% alatti átkattintásra sem lehet azt mondani, hogy ez rossz, azonnal le kell állítani a hirdetéseket. Ha pl. rengeteg a hirdető a kulcsszavainkra és alacsony licittel hirdetünk és a sokadik helyen jelenünk meg, akkor még egy 0,8%-os CTR sem biztos, hogy rossznak számít. Nézd meg a kulcsszavaid minőségi pontszámat. Ha min. 6-7, akkor nem olyan rossz a helyzet. De én mindenképpen dolgoznék tovább a hirdetéseken. Ezek eléggé puha dolgok és nincsenek rájuk kőbe vésett sarokszámok. Minden téma más: más hirdetők, másmilyen aktivitású célcsoport stb…

      Ja és hangsúlyozom, hogy a keresési hálózatról volt most szó.

  13. Kiváló írás.
    Szófetisitsztává kell(ene) válni. :-)

    Én a fenti példához pusztán annyit fűznék hozzá, hogy tapasztalatom szerint a szofisztikáltabban kereső ügyfél komolyabb szándékú, jobban tudja mit akar és képes az igényét precízebben artikulálni, kommunikálni. Az ilyesmit nem szabad figyelmen kívül hagyni.

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Lehet hogy Neked is egyetlen szó miatt kevesebb a bevételed? Lehet. http://bit.ly/cr53La Új bejegyzés az OMA Blogon.

  2. Gombos Zsolt szerint:

    RT @oma_hu: Lehet hogy Neked is egyetlen szó miatt kevesebb a bevételed? Lehet. http://bit.ly/cr53La Új bejegyzés az OMA Blogon.

  3. RT @gomboszs: RT @oma_hu: Lehet hogy Neked is egyetlen szó miatt kevesebb a bevételed? Lehet. http://bit.ly/cr53La Új bejegyzés az OMA B …

Szólj hozzá!

*