Online Marketing Akadémia

Tesztelj Google Website Optimizerrel!

Mi online marketingesek, mindent tesztelünk és halálpontosan mérünk. Tudjuk, a marketing csak akkor tud igazi befektetés lenni, ha pontosan tudjuk annak eredményességét. Ha tudom, hogy minden egyes 1Ft befektetés után 10 Ft jön vissza, akkor nem kérdés az hogy költsek-e, jobban mondva befektessek-e a marketingbe. A logikus gondolkodás ilyenkor az, hogy nincs az az összeg, amit ne tennék bele a marketingbe! (Hiszen tudom, hogy 10-szer annyi jön vissza.) Ahhoz azonban hogy ezt mértani pontossággal kijelenthessük, mérni kell. Az erre legmegfelelőbb ingyenes eszközt a Google Analyticset már sokszor kiveséztük. Helyette most egy másik Google alkalmazást szeretnék Neked bemutatni, ami nem új de mégis kevesen használják (mert talán nem is tudnak róla).

Biztos benned is felmerült már a kérdés…

Ha megírsz egy jó hirdetésszöveget az Adwordsben, akkor pontosan mérni tudod annak hatékonyságát. Láthatod, hogy az egyes hirdetésváltozatok mekkora népszerűségnek örvendtek, és hogy Neked melyik érte meg legjobban.

Azonban, van hogy a weboldalad szövegezésével sokkal többet foglalkozol mint egy 3 soros AdWords-hirdetés megfogalmazásával. Nem lenne jó mérni azt is, hogy a weboldaladon melyik szövegváltozat a hatékonyabb? Melyik kép, címsor vagy szövegtörzs az, ami inkább rendelésre ösztönzi a látogatóid?

Dehogynem. Jó hír: a Google Website Optimitzer erre teljesen jó megoldást tud nyújtani Neked. Még jobb hír: megmutatom, hogyan.

Vegyünk egy példát!

Tegyük fel, hogy egy terméket értékesítesz. Azt szeretnéd megtudni, hogy mire harapnak a látogatók leginkább:

Neked igazából teljesen mindegy, mert A) és B) ugyanannyiba kerül Számodra, de lehetséges, hogy a potenciális ügyfeleid, az egyiket jobban szeretnék. Na de melyiket? Erre ad választ az úgynevezett split teszt.

Mi az a split teszt?

A split teszt egy olyan tesztelési eljárás, melynek segítségével könnyedén megállapítható, hogy egy adott oldal melyik változatára reagának legjobban a felhasználók. Ezt a módszert A/B kísérletnek is szoktuk emlegetni.

Vigyázz, a cikk tartalma régi!
A bejegyzés további része időközben elavult. Frissebb cikk a témában itt:  A/B tesztelés a Google Analyticsben lépésről lépésre

Nézzük a megoldást!

1) Jelentkezz be!

Ha még nincs hozzákapcsolva a Google fiókodhoz a Website Optimizer, akkor menj végig a regisztráción, és jelentkezz be! Google Website Optimizer

2) Kattints erre: “Create an Experiment”

3) A rendszer két lehetőséget kínál fel:

Kattints az elsőre, (A/B Experiment)  kezdésnek ez tökéletes lesz.

4) Ezután válaszd ki, hogy melyik lesz a weboldaladnak az az aloldala (akár a nyitóoldal is lehet!), amit tesztelni szeretnél, és hozz létre belőle egy alternatív változatot. Döntsd el, hogy mit szeretnél tesztelni, és csak azt az egy valamit módosítsd, azaz ügyelj arra, hogy a két oldal között csak egyetlen különbség legyen! Például: más címsor, vagy más illusztráció. Esetünkben a felajánlott kedvezmény lesz a különbség, azaz az eredeti oldalon a bónusz ajándékot ajánljuk fel, míg az alternatív oldalon az ingyenes kiszállítást.

Ezek után hozd létre a “köszönő oldalad”, azaz azt a lapot ahova a megrendelési vagy az ajánlatkérési űrlap elküldése után megérkezik a látogató, és megköszönöd az űrlap kitöltését. (A jó köszönő oldal megírásához olvasd el korábbi bejegyzésünket: 6 ok, hogy megköszönd!)

Ha elkészültek az oldalak,  akkor tégy egy pipát, és klikk a tovább gombra.

5) Az 1. pontban adj egy tetszőleges nevet  a kísérletnek. A 2. pontban add meg az eredeti majd az alternatív oldalad URL címét. A rendszer azonnal le fogja ellenőrizni annak valódiságát! Adj valamilyen nevet az alternatív oldalnak is! A 3. lépésben add meg a köszönő oldalad URL címét!

Ennyi! Mindjárt kész is vagyunk, ugye hogy nem is bonyolult? Katt a folytatás gombra!

6) A rendszer legenerál egy pár kódot amiket be kell illesztened a fent megadott 3 aloldaladba. Mielőtt azonban láthatnád ezeket a kódokat, két lehetőség közül választhatsz:

Ha megvan, akkor mindent frissíts a szerveren, hogy az új változatok elérhetőek legyenek, aztán kattints a “Validate Pages” gombra. Ezzel a rendszer ellenőrzi hogy mindent helyesen csináltál-e.  Ha igen, akkor kattints a tovább gombra, és a “Start Experiment” linkkel indíthatod az első saját split teszted.

Most már csak egy dolgod van!

Várj pár órát és elkezdenek csöpögni az adatok a gépezetbe. A legtöbbször a kérdés ilyenkor az szokott lenni, hogy meddig érdemes tesztelni? Erre konkrét válasz nincs, hiszen ez függ a  weboldalad látogatottságától, illetve az ott végrehajtott konverziók gyakoriságától, de általában véve minél több célteljesülés születik a tesztben résztvevő oldalak segítségével, annál magabiztosabban dönthetsz majd hosszútávon az egyik illetve a másik verzió mellett. Ha 80-100 konverzió összejött a teszt oldalak segítségével, akkor már nyugodtan húzhatsz egy vonalat, és dönthetsz.

Sok sikert az A/B teszteléshez!

(A módszer kipróbálása az OMA Live! képzés résztvevőinek házi feladat!!!)