Kérdés: Emlékszel a ’70-80-as évek nagy amerikai western filmjeire? Ha sokat megnéztél belőlük, akkor egy idő után, már a film első pár percében tudhattad ki a jó fiú, és ki áll a másik oldalon. Egy idő után rá lehetett jönni: a jó fiúk mindig fehér kalapot viseltek, a rosszak mindig feketét.
A keresőoptimalizálás világában is hasonló a helyzet.
Fekete kalaposnak (Black Hat SEO) hívjuk azokat a keresőoptimalizálási technikákat, amelyek végső soron a keresőmotorok becsapásán alapulnak. Nagyon sok ilyen technika van, amelyek javarészt a weboldalak és a keresőmotorok közös kapcsolatának hajnalára vezethető vissza. Akkor még gyors és látványos sikereket lehetett elérni velük, akár a Google természetes találati listáján való előrébb kerülésben, akár az akkor még sokak által használt más keresők helyezéseinek manipulálása érdekében.
Az ilyen technikák alkalmazásáért a legnagyobb kereső a Google ma már azonban keményen büntet. Persze semmiképp se börtönbüntetés jár érte, de a Google dönthet úgy, hogy bizonyos időre vagy a csalás súlyától függően, akár örökre is kizárja a honlapot a találati listából. A világot bejárta a hír 2006-ban, még a BBC is beszámolt róla a weboldalán, hogy a Google kitiltotta a BMW autógyártó cég weboldalát a keresési találatok közül, ugyanis a programozók a honlap háttérszínével megegyező színnel rengetegszer beírták kulcsszavaikat és rövidtávon bizony sikerült is átverniük a Google-t. A tiltás persze nem örökre szólt, és a BMW oldalát azóta újra indexeli a Google, de a példa is mutatja: nincsenek kivételek.
Szóval jobb tisztában lenni az ilyen tisztességtelen módszerekkel, nehogy akár akaratodon kívül is elkövess ilyeneket.
Csak pár pontba összefoglalva, nézzük mi az ami tilos:
- a háttérszínnel megegyező szöveges tartalom elrejtése az oldalon (ilyen volt a BMW-s példa),
- a duplikált tartalom,
- kulcsszavak ömlesztett, összefüggéstelen megjelenítése, csak ezért, hogy a keresőrobotokat manipuláld,
- mást megjeleníteni a felhasználók számára és mást a keresőrobotok számára (flash típusú oldalak esetén szokták ezt a fejlesztők meglépni),
- automatikusan generálni a tartalmat (aggregátorok),
- olyan kulcsszavakat hozzáadni az oldalhoz, amelyek nem relevánsak, nem kapcsolódnak a tartalomhoz, csak azért hogy mert azokra a szavakra sokan keresnek (filmletöltés, ),
- két <title> tagot használni a weboldal fejlécében (ez vonatkozik a META tagokra is)
- vírusokat terjeszteni (ezért káros ha egy véletleb vírusfertőzés kapcsán sokáig “Bejelentett támadó webhely” státuszt kap az oldalad. Megoldást a problémára itt találsz!)
- a fizetett linkekkel való népszerűsítés.
A fenti lista nem teljes, de ezekből a legnagyobb elkövethető bakikat könnyen kiszűrheted.
Ha tudsz olyan weboldalról, ami ilyen tilos és tisztességtelen eszközöket használ annak érdekében hogy manipulálja a keresési találatok közötti helyezését, ez nagyon szúrja a szemed (mondjuk egy erős konkurensed), akkor nyugodtan használd a Googe feljelentő oldalát, nagy eséllyel utánanéznek.
Azonban ha kíváncsi vagy, hogy a saját házad táján minden rendben van-e, azaz meg akarsz bizonyosodni arról, hogy a Te weboldalad semmilyen fekete kalapos módszert nem alkalmaz, le tudod ellenőrizni egy egyszerű kis alkalmazás segítségével. Próbáld ki: http://tool.motoricerca.info/spam-detector/
Igazából, ha egyetlen szabályt jegyzel meg, akkor már jó úton jársz: elsősorban az embereknek, a látogatóidnak készítsd a weboldalad, és csak másodsorban a Google és más keresők robotjainak.