Keresőoptimalizálás sikersztori

Csodák nincsenek, gondolják sokan. Illetve a nagy sikerek mindig valakinek az ismerősének az unokatestvérével történnek. A mai világban, amikor mindenki az azonnali, minden alapot nélkülöző, könnyű sikereket keresi, kevés a hiteles és közeli példa arra, hogyan lehet rövid idő alatt tudással, szorgalommal komoly eredményeket elérni.

Turóczi ÁkosDirekt nem egy közismert sikersztorit dolgoztunk fel, szándékosan nem egy marketing “celebbel” készítettünk interjút!

Turóczi Ákossal beszélgetettem, aki a Műszaki vizsga, Zöldkártya és Autós Portál tulajdonosa, fejlesztője, marketingese:

.

Márton:
Mikor is indult a weboldalad?

Ákos:
Körülbelül 1 éve, szeptemberben indult útjára a Műszaki vizsga, Zöldkártya és Autós Portál (MVZ), de persze rengeteg előkészítő munka, fejlesztés, kutakodás, ötletelés és tanulás előzte meg az élesbe állást.

Márton:
Az indulásnál még én is Veled ötleteltem ezen az oldalon, de mik voltak azóta a legnagyobb kihívások amikkel szembesültél ez alatt az 1 év alatt?

Ákos:
Előszöris azt hittem, hogy kitalálni magát a koncepciót, majd ezt lefejleszteni. De rájöttem, hogy sokkal nagyobb kihívás megtölteni élettel, látogatókkal a portált.

Márton:
Elmondanád, hogy  tulajdonképpen miről is szól ez a portál?

Ákos:
Eredetileg zöldkártya és műszaki vizsga állomás kereső adatbázist szerettem volna létrehozni, hogy mindenki megtalálhassa a lakóhelyéhez legközelebbi helyszínt, de azóta már a látogatói és hirdetői visszajelzések alapján egyéb autós szolgáltatásra is lehet keresni az oldalon. Ez az alap vonal, de elérhetőek autós cikkek, tippek, sőt lehet kérdezni is, valamint elérhető olyan funkció is, ami kiértesíti a felhasználót, jogosítványának, zöldkártyájának, műszakijának lejárta előtt (amennyiben beállította a lejárati dátumokat).

Márton:
Hú, ez eredeti ötlet, nyilván a kiértesített felhasználók a Te oldalad segítségével keresnek megoldást a problémára… Ügyes.

Ákos:
Hát, pont ez benne a lényeg…

Márton:
Felvázolnád hol tart most az oldal 1 év után?

Ákos:
Ez alatt az 1 év alatt összesen közel 200.000 látogatója volt az oldalnak, ebből 140.000 különböző (egyedi) látogató, több, mint 1.000 regisztrált rendszeres olvasónk van, félezer lejáratkor kiértesítésre váró műszaki és zöldkártya került rögzítésre. Most is közel 1000 látogatónk van naponta hétköznap.

Látogatottság alakulása

Márton:
Mennyi reklámbefektetéssel értétek el / éritek el ezeket a számokat?

Ákos:
0 Ft!

Márton:
Azt állítod, hogy 1 fillért sem költöttél reklámra?

Ákos:
Pontosan, 1  fillért sem.

Márton:
Akkor honnan van ez a látogatottság?

Ákos:
Nagy hangsúlyt fektetünk a keresőoptimalizálásra, a Google-ből jönnek a látogatók. Pontosabban a látogatók 82%-a keresésekből jön. Nem AdWords vagy ilyesmi, hanem simán a természetes találatokból. Ezért is olyan jó minőségű a látogatói bázisunk: alacsony visszafordulási arány mellett relatív sok időt töltenek el oldalunkon a látogatók.

mvz_forrasok

Márton:
Tudnál példákat mondani arról, hogy lehet megtalálni az oldalt jelenleg?

Ákos:
Persze, jelenleg az 1. helyen vagyunk a “műszaki vizsga” szóra, több százezer találat közül, a “zöldkártya” kifejezésre 4. helyen állunk, itt is százezres a találati lista. De majdnem minden település nevét ha kombinálod ezen két fő kulcsszavunkkal, az első néhány találat közt vagyunk. Pl.: zöldkártya baja, zöldkártya orosháza, műszaki vizsga miskolc, műszaki vizsga mosonmagyaróvár stb…

Márton:
Tehát az általános kifejezéseken túl megtalálható az oldal sok-sok bővített kifejezésre is. Ezt hívják long-tailnak, vagyis hosszú faroknak.

Ákos:
Így van, sok esetben előrébb hozza ki a Google a hirdetők aloldalát az MVZ portálon, mint ugyanezen cégek saját honlapját.

Márton:
Mik a további terveid az oldallal kapcsolatban?

Ákos:
Tudom, hogy sok fejleszteni való van rajta. Sőt nem szeretnék ünneprontó lenni az előbb felsorolt eredmények után, de még SEO szempontból is nagyon sok fejleszteni való akad, amire eddig nem volt idő. Tehát lehet, hogy az eredmények szépen alakulnak, de technikailag még sok-sok finomítani való lenne a keresőoptimalizáción! Ami tervbe is van véve! A másik irány a felhasználói kényelem mind teljesebb kiszolgálása, ergonómia fejlesztése, valamint olyan funkciók fejlesztése, melyek még inkább értékesek a látogatóknak. De ezekről hadd ne mondjak többet, mert nem szeretnék ötleteket adni a  konkurenciának. Alapelvem, hogy ha a látogatók minél jobban szeretik az MVZ oldalt, a hirdetők is annál jobban fogják… :-)

Márton:
Ez egy nagyon tanulságos gondolat, ez legyen a végszó.

Köszönjük az interjút és a statisztikákat! Gratulálunk Ákosnak és a továbbiakban is sok sikert kívánunk!

0 Ft befektetéssel, napi 1000 látogatót elérni nem semmi. Aki nem jártas a keresőoptimalizálásban, azt hiheti ez valami boszorkányság. De nem. Ez a lehetőség előtted is nyitva áll. Sőt feltett szándékunk segíteni is Neked ebben… Hamarosan!

A láthatósági mellény FONTOS!

Comments

  1. kisvirag szerint:

    és a keresőoptimalizálásba fektetett munka nem pénz?
    Vagy optimalizálni sem optimalizálták az oldalt, csak “jó lett”?

    Szóval lehet, hogy direkt reklámra nem költött egy fillért sem, de azért az érdekelne, hogy napi hány óra munka, vagy hány ember, mennyi munkája fekszik benne.

    Mert azt gondolom senki sem gondolja, hogy ingyen optimalizálódott meg a fenn említett oldal…

    Én egyébként azt gondolom, veszélyes ilyen arányban a keresőre bízni a látogatottságunkat.
    Jön egy változtatás, ami visszaveti a helyezésekben, és máris padlón az oldal.
    És nem biztos, hogy időben le tudja reagálni…

  2. Ez példának igazán klassz, egész pontosan a munkát elvégzők igazi példaképek, lehetnek, mindenki számára, aki még nem tart hasonló eredményeknél. Szóval van új példaképem :).

    Jó lenne, ha egy éven belül nekem is 1000 napi látogatóm lenne.

  3. Hogy mennyit foglalkoztunk keresőoptimalizálással?

    A fejlesztések során odafigyeltünk a keresőoptimalizálás szempontjaira (ez nem pluszmunka). Illetve az elején egy komolyabb néhány napos munkát követően, majd folyamatosan havi szinten pár órát foglalkozom vele. (Illetve a fejlesztések során kínosan odafigyelek arra, hogy keresőbarát maradjon az oldal.) Nincs ezzel napi szintű munka. A keresőoptimalizálásból kapott teljes látogatottság töredékét sem tudtam volna kifizetni abból a pénzből, amit az idő alatt kerestem volna, amíg a keresőoptimalizálással foglalkoztam…

  4. kisvirag szerint:

    még azt kérdezném meg: mennyi időt és energiát emésztett fel megtanulni, mire kell figyelni a SEO során, milyen egy keresőbarát oldal?
    gondolom, te sem úgy kezdted, hogy mindent tudtál.

    ami még szintén érdekes, hogy mekkora a konkurencia és a verseny az említett kulcsszavakon.

    Nem lelombozni akarok ezzel senkit, hiszen valóban nagyon szép eredmény, amit elértek, és ehhez őszintén gratulálok is.
    Csak azzal a kijelentéssel nem értek egyet, hogy ezt 0 ft befektetéssel érték el :)

    csak nem került annyiba, mint egy fizetős marketing kampány.
    (amiről ugye egyébként sem tudjuk, mennyiért milyen eredményt hozott/hozhatott volna)

  5. Csak egy gyors kalkuláció: 200.000 látogató 82%-a = 160.000
    Nagyon erős alulbecslés: 20 Ft / látogató

    Összesen: 20 x 160.000 = 3.200.000 Ft.

    Meglepő, de alighanem kijelenthetjük, hogy több millió forinttal lehetett volna azt a látogatómennyiséget összeszedni hirdetéssel, ami csak a keresőkből jött.

  6. Valóban a weblap készítése előtt, rá kell szánni az időt a keresőoptimalizálásra.

    Bár a Virágnak is igaza van, mert annyira megköti az ember kezét a weboldalon, hogy alig tud majd később rajta változtatni, nehogy visszaessenek a helyezések…

    Kizárólag a “Nagy Testvérre” alapozni egy vállalkozás profitját?!

    Jó dolog az ingyen látogató, de én nem lennék teljesen megnyugodva…

  7. kisvirag szerint:

    140000 egyedi látogatóról beszélünk, a 200k-ban benne vannak a visszatérők is.
    így már csak 115000 látogatóról van szó.
    persze még így is csak 1 millióval lenne kevesebb, mint amit te számoltál.

    nem ismerem, hogy a kulcsszó mennyire komptetitív (mivel csak 3 hirdetés jelent meg mellette, annyira nem erős), tehát a 20 ft egy megfelelően optimalizált kampánnyal lehet akár erősen felülértékelt is. (és nem csak adwordsöt futtathat az ember)

    de akár meg is fordíthatjuk, egy év alatt egy ember évi fizetésének megfelelő összeget pluszban rááldozva, megduplázható lenne a látogatottság (lehet hogy nem, ezt a kulcsszó és annak keresési mennyisége dönti el)

    ugyanis én úgy érzem, hogy hacsak nem történik portfóliószélesítés, ennél tovább már nem sokkal lehet növelni az organikus látogatottságot.

    Én mindenesetre azt javaslom, hogy próbáljanak meg találni olyan partneroldalakat, lehetőségeket, amelyek jó forgalomterelők és látogatottság-átadók. Egy erős referrel oldal tovább növelheti a látogatottságot, és tompíthatja egy esetleges algoritmusváltás után bekövetkező visszaesést. 12% referrernek szerintem nagyon kevés, és a direkt forgalom alacsony mivolta is azt mutatja, hogy nincs erős brand-je az oldalnak
    (vagy a direkt helyett inkább mindenki a gugliba írja be az oldal nevét, érdekes kérdés lehet az, hogy a 82% organikus forgalom mekkora része jön navigációs keresésből)

  8. @kisvirág: Néhány súlyos tévhitet szeretnék eloszlatni…

    Egy hirdetési kampánynál is előfordul, hogy 1-1 látogató többször kattint a hirdetésre, senki nem garantálja, hogy egy adott reklámkampányból kapott kattintások egyedi kattintások lesznek, ezért az egyedi látogatókkal való számolás további alulbecslése a kapott látogatottság érték meghatározásának.

    20 Ft / átkattintás rettenetesen alacsony érték. Azért ennyivel számoltam, hogy még Te se köss bele. Ha pl. az Origón vásárolsz átkatt alapú hirdetést, akkor az min. 300 Ft + ÁFA / kattintás (Utána lehet nézni nyugodtan). Ha AdWords hirdetésekben gondolkodunk a 20 Ft azért általánosságban véve eléggé optimista ár (de AdWords egyéb kampányok esetében különbenis konverziókban gondolkodunk, ezért nincs jelentősége az átkattintási árnak és ezért teszi nehézzé az összehasonlítást).

    Egyébként szép verseny van a két legfontosabb kulcsszóra:
    http://www.google.com/sponsore.....es%C3%A9se
    http://www.google.com/sponsore.....es%C3%A9se

    Kár rágni a gittet, mindenképpen több milliós összegbe került volna ezt a látogatómennyiséget megszerezni máshonnan, pl. fizetett kampányokból és közel sem biztos, hogy azok a látogatók ilyen minőségűek lettek volna.

    Azon meg megint fölösleges vitázni, hogy miért ilyen alacsony a más oldalról átkattintók “aránya”. Kit érdekel az arány? Azért ilyan alacsony az arány, mert magas a keresésekből jövő forgalom… :-) Nézzük abszolútértékben a dolgokat! Napi átlag 100-120 (1000-nek a 12%-a) látogató jön hivatkozó webhelyekről és cirka 35-40 direkt látogatásból (1000-nek a 3,7%-a). Ez így nem olyan kevés. Egyszerűen a keresésekből jövő látogatottság a magas, ami eltorzítja az arányokat.

    A bemutatott példa arra világít rá, hogy a keresőkből származó látogatottságra igenis lehet építeni, luxus kihagyni. Persze ezt kiegészítve lehet bármi más egyéb látogatottság szerző módszert bevetni.

    Nyilván aki megteheti, hirdessen, egyéb módon is kampányoljon, de a keresőoptimalizálást nem érdemes kihagyni.

    “Én egyébként azt gondolom, veszélyes ilyen arányban a keresőre bízni a látogatottságunkat. Jön egy változtatás, ami visszaveti a helyezésekben, és máris padlón az oldal.”

    Ezzel pedig mit szeretnél mondani? Ne is keresőoptimalizáljunk? Mert mi van ha… Ákos ha így gondolkodott volna, akkor most nem róla szólna ez a cikk… Megpróbálta, mert más esélye nem volt és bejött neki…

  9. kisvirag szerint:

    Márton, szerintem félreértettél.
    Nem a keresőoptimalizálás ellen voltam.
    Nem tagadtam, hogy a SEO olcsóbban hozott látogatókat, mintha adwordsben vagy másutt hirdetsz.

    én csak azt savaltam, hogy ez úgy lett tálalva, hogy 0ft befektetés, ami nem igaz.

    Illetve, kifejeztem abbéli aggályomat, hogy az oldal látogatottsága nincs másra építve, csak az organikus találatokra.

    A keresőoptimalizálás nem megváltó, meg ultimate megoldás.
    Egy a számtalan látogatottságnövelő lehetőség közül. Amit nem önmagában, hanem a többi eszközzel együtt, párhuzamosan kell(ene) használni.
    Egyébbiránt nem minden az oldalt népszerűsítő reklám igényel pénzt, számtalan bartermegállapodás is él ma a neten.

    De ez csak az én véleményem ;)

  10. @kisvirag: én is azt mondom, hogy minden rendelkezésre álló lehetőséget ki kell próbálni!

    A 0 Ft befektetés mellett tovább is kiállnék, mivel általában egy induló vállalkozónak időből több van, mint pénzből. Ebből kifolyólag, sokan 0 Ft befektetni való tőkével, sok önbizalommal, idővel és tanulási hajlandósággal indulnak el. (A fenti példában konkrétan erről volt szó… Innen a 0 Ft befektetés.)

    Természetesen az időnek pénzben kifejezhető értéke van, (főleg abban az esetben, ha kevés van belőle), ezzel is egyetértek.

    Akinek van tőkéje és megvásárolja a szakértelmet ő már pénzt fektet be, de neki is kell alapszinten érteni (sajnos vagy nem sajnos) a keresőoptimalizáláshoz és minden más egyéb marketing megoldáshoz, hogy tisztában legyen a lehetőségekkel és az elvárások reálisak legyenek.

  11. Igazat adok Mártonnak,
    kár lenne kihagyni a keresőmarketingben rejlő lehetőségeket.

    Én hasonló történetet tudhatok magaménak , hasonló automatikus keresőoptimalizálást fejlesztettem egy nagyobb turisztikai portálba.
    Körülbelü 1,5 éve nem foglalkoztam keresőmarketing szempontból vele, és igen nagy mennyiségű látogató a keresőkből jön a mai napig.
    Körülbelül napi 1500 jelenleg az egyedi látogatója átlagosan, ennek szerintem legalább a fele google, de pontos adatot nem tudok.

  12. @Lui használj Analytics-et mondjuk, és megtudod :)

  13. joe szerint:

    Tényleg erősen alulszámolt a 20 ft. Saját tapasztalatom inkább a 120-350 ft-os ÁTLAG ár. Ebben az esetben pedig nem 2 millióról, vagy 3,2 ről van szó, hanem a sokszorosukról…

  14. Midnenesetre, szép munka! Gratulálok!

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Keresőoptimalizálás sikersztori http://bit.ly/9u0CQ

  2. Gombos Zsolt szerint:

    RT @oma_hu: Keresőoptimalizálás sikersztori http://bit.ly/9u0CQ

Szólj hozzá!

*