Tévhitek a keresőoptimalizálásban

Valahogy mostanában folyamatosan belefutok olyan beszélgetésekbe, ahol azt látom, hogy téves elméletek keringenek fejekben keresőoptimalizálás témában. Minden egyes ilyen beszélgetéskor, amikor hallgatók (konferencián vagy képzésen résztvevők) vagy ügyfelek kérdeztek,  egyesével cáfoltam állításokat és magyaráztam meg, hogy az állítás miért nem igaz, vagy miért nem úgy igaz.

De bevallom, meguntam.

Hétfőn, mikor megint kaptam egy ilyen kérdést, azt mondtam egyik olvasónknak (Gabi, ugye olvasod?), hogy egy bejegyzésben fogok válaszolni itt az OMA Blogon, de olyan részletességgel, hogy azt innentől kezdve minden ilyen kérdésre majd csak továbbítom, mintegy automatikus válaszként.

Hát akkor rajta. SEO-tévhitek, melyekkel rendszeresen találkozom:

1) tévhit: Elkészült a weboldal, “regisztráljuk be” a keresőkbe

Sok weblapkészítő cég plusz szolgáltatásai között ott szerepel “a weblap beregisztrálása a keresőkbe”, pedig manapság ez már az egyik leglassabb mód arra, hogy a Google rátaláljon a weboldalunkra. Vannak oldalak amelyek arra szolgálnak, hogy ha nem sikerül természetes módon kivárni azt, hogy a Google beindexelje az oldalunkat, akkor kérjük a Google segítségét. Létezik például az “URL hozzáadása” funkció, azonban annak ellenére, hogy sokan azt hiszik, ezzel érdemes kezdeni a keresőkre való optimalizálást, azt kell mondjam: tévednek.  Ha úgy tetszik, ez egy segélykiáltás a Google felé: “Nem indexeled a weboldalam! Gyere Google-robot és indexeld be, mert természetes úton nem bírom kivárni!”. A természetes (és egyébként gyorsabb út) pedig nem más mint a koncentrált és tudatos linképítés. A Google egy új oldalt (egy új domaint) linkeken keresztül talál meg. Minél több minőségi és releváns (a weboldalad témájához szorosan kapcsolódó) oldalról kiinduló releváns (kulcsszavakkal ellátott) link mutat a honlapodra, annál valószínűbb, hogy a Google keresőpókja beindexeli a tartalmad. Ez a megfelelő technikákkal napok (sőt bizonyos esetekben akár percek) alatt elérhető. A “keresőkbe regisztrálás” ilyen formán szükségtelen.

2) Ha sokan látogatják az oldalt, akkor jobb helyezéseket ér majd el a keresőkben

Igazából, ennek épp a fordítottja igaz: Ha jobb helyezéseket ér el az oldal a keresőkben, akkor valószínűleg több minőségi látogató fog érkezni a weboldalra. Hiába használsz Analyticset, és hiába nézik sokan az oldalad, mert mondjuk van (valahonnan) egy több ezres címlistád, akinek tagjaival rendszeresen kommunikálsz, és az e-mailekből sok látogató érkezik, keresőoptimalizálás szempontjából ez semmit nem ér. Az Analyticsben lévő adatok titkosak, és a Google semmilyen módon nem használja fel a keresőben való helyezések mérlegelésekor.  Az összefüggés fordított: ha népszerű a téma amiről írsz,  ha hasznos a tartalom, amit adsz: sok-sok releváns rád mutató link lesz a világhálón, nagy valószínűséggel jobb helyezéseid lesznek természetes találatok között, és ennek kapcsán a keresőkből érkező forgalmad megnő, ergó nő a látogatottságod.

3) Ha hirdetünk a Google AdWordsben, és sok pénzt elköltünk, akkor a természetes találatok között is jobb helyezésünk lesz.

Ez teljesen téves állítás. Nem magamtól találom ki, ezek keringenek a köztudatban, és néha-néha lecsapódnak nálam, pedig ez az állítás aztán tényleg (elnézést) hülyeség. A természetes találatok és a fizetett hirdetések között semmilyen összefüggés nincs. Akármennyit elkölthetsz a Google AdWordsben, ha nincs helyesen optimalizálva az oldalad a keresőkre, nem lesz a weboldalad előkelő helyezésen. Ez biztos. A Google saját megbízhatóságát, a találatok relevanciájába vetett bizalmat ásná alá egy ilyen rövidlátó üzletpolitikával.

4) Az a legjobb, ha azok a kulcsszavak amik a fejléc meta-keyword sorában vannak, a tartalomban is sűrűn ismétlődnek.

Az igazság az, hogy teljesen mindegy mi van a fejlécben meta-keyword sorban. Régebben persze számított, nyilván a tévhit ide vezethető vissza. Régebben a Google is nagy jelentőséget tulajdonított ennek a kulcsszavakkal megtűzdelt sornak,  mára azonban már semmit nem érnek. Az oka ennek a változásnak az, hogy mivel publikus volt, hogy a kulcsszavak megadásával lehet befolyásolni a keresőben lévő helyezéseket, rengeteg weboldal ezt kihasználta, és irreleváns kulcsszavakat írt be. Csak azért hogy olyan szavakra is előkelő helyekre kerüljön melyek igaz hogy számára nem relevánsak, de keresettek. A nagy számok törvénye alapján így sok látogatóra lehetett számítani ilyen módszerekkel is. Éppen ezért a Google megváltozott algoritmusa (már egy jó ideje) nem veszi számításba a meta-keywords mezőt. Ettől függetlenül a további meta-sorok mint a title vagy a description, természetesen hasznosak, és mai napig indexeli a Google, így ezeket vétek kihagyni, sőt ezek nyugodtan ismétlődjenek a weboldalon. Természetesen ennek is megvannak a szabályai, figyelni kell a megfelelő kulcsszósűrűségre, mert ha eltúlzod akár büntetés is járhat érte.

5) A keresőoptimalizálás egyszeri projekt.

Sajnos nem. Egyre több weboldal van, egyre több képzett honlaptulajdonos létezik, akiknek már igényük van arra, hogy weblapjuk látható legyen a keresőrobotok számára. Egyre népszerűbb lesz a keresőoptimalizálás, az adott kulcsszavakra egyre nagyobb lesz a verseny. Lehet, hogy ma még jó helyezésünk van, de a konkurencia tör felfelé, ha nem most akkor jövőre, ha nem akkor, akkor pár év múlva. Ma még sok olyan iparág van ahol senki nem ismerte fel a keresőoptimalizálás jelentőségét, és akik elől szerepelnek kulcsszavaikra a keresőkben, nem is tudnak róla (ergó nem tudatos munka eredménye a helyezés). De sok olyan szegmens van, ahol kiélezett harc folyik az első 5-10 találatért, és a jövő egyre inkább errefelé mutat.  Szóval aki azt hiszi, hogy elég egyszer optimalizálni egy weboldalt a keresőkre, az eredményeivel, csak rövidtávon lesz elégedett. A keresőoptimalizálás egy folyamat.

Persze sok más tévhit is kering még de talán azokat majd egy újabb postban foglalom össze.

Comments

  1. Köszönöm, hogy eloszlattál néhány tévhitet.

  2. Értelmes cikk, jó volt olvasni.

  3. Csatlakozom az előttem szólóhoz. Hihetetlen, jó és hasznos információkat kaptam. Meg voltam győződve a meta-keyword fontosságáról és nagyon sok energiát fektettem ennek rögzítésébe, mert még eddig senki nem tudta rendesen elmagyarázni azt, amit most már értek.
    Köszönöm!

  4. Viktor szerint:

    Az utolsó cikkhez, “A keresőoptimalizálás egyszeri projekt.” -hez annyit, hogy ha valakinek van egy 15 éves oldala, akkor az jó pár évre igencsak beágyazta magát az első helyre. (persze ez függ a konkurenciátol is)
    pl.:”tenger”

    A 3. találat egy disco, aminek nevében szerepel a tenger szó.
    Az idő sokat számít, saját tapasztalat is van sok.

  5. Érdekes cikk, köszönöm. :-)
    Az, hogy az emberek 60%-a a fizetett hirdetések utáni első természetes találatokat nézi, ez csak Magyarországra vonatkozik, vagy más országokra is?
    Emlékszem, hogy volt erről egy tanulmány, blogbejegyzés, de nem találom sehol.
    Erről van tapasztalatotok?

    Köszi előre is!
    Szép napot,
    Ildikó

Trackbacks

  1. Gombos Zsolt szerint:

    RT @oma_hu: Új post: Tévhitek a keresőoptimalizálásban http://bit.ly/rVZxs

  2. Longhand szerint:

    RT @gomboszs: RT @oma_hu: Új post: Tévhitek a keresőoptimalizálásban http://bit.ly/rVZxs

  3. David Goldmann szerint:

    RT @oma_hu: Új post: Tévhitek a keresőoptimalizálásban http://bit.ly/rVZxs (via @gomboszs)

  4. […] This post was mentioned on Twitter by Longhand and Gombos Zsolt. Gombos Zsolt said: RT @oma_hu: Új post: Tévhitek a keresőoptimalizálásban http://bit.ly/rVZxs […]

Szólj hozzá!

*