AdWords kommandó #1 – Irány Görögország! (ítélet)

Pár nappal ezelőtt az előző blogbejegyzésemben felvetettem egy esetet, miszerint nézzük meg, hogyan hirdetnek az AdWordsben a magyar utazási irodák. Példaként keressünk rá az utazás görögország kifejezésre és nézzük meg a szponzorált linkeket.

A találati lista akkor ez volt. (Lehet, hogy most éppen más, ezért rögzítettem, hogy ugyanarról tudjunk beszélni.)

Íme az ítélet!

1. Releváns találatok

A találatok egy része nem releváns. Két igazi kakukktojás van, amelyeknek nem kellene megjelenniük, mert aki görögországi utazást keres, biztosan nem fog meghatódni tőlük.

Az egyik a karácsonyi üdülést hirdető Hotel Medves, a másik az amerikai utakat kínáló Winair Travel. Értem én, hogy az utazás szóra hirdetnek (általános) illesztéssel és minden olyan keresésre megjelenik a hirdetésük, amiben benne van az “utazás” szó. De utána lehet nézni annak, hogy valójában milyen keresésekre jelent meg a hirdetésük és ki lehet zárni bizonyos kombinációkat vagy eleve lehet pontosabban célozni is. A vélhetően alacsony átkattintási arány is árulkodó lehet. Nem beszélve arról, hogy emiatt drágák lesznek az átkattintási árak az alacsony minőségi pontszámnak köszönhetően.

Továbbá nem túl releváns hirdetés erre a keresésre az olyan, mint az Inviáé, a Start Utazási Irodáé, Neckermann Börzéé vagy Travel-Mix-é. Semmi konkrétum, a hirdetésnek semmi köze Görögországhoz, csak az általános szöveg látható.

Mérések igazolják, hogy sokkal szívesebben kattintunk olyan hirdetésre, ami arról szól, amire kíváncsiak vagyunk. Nem szeretjük kockáztatni azt, hogy a kattintás után még hosszú másodperceken és aloldalakon keresztül kelljen válogatni az ajánlatok közül és ezáltal pazaroljuk a drága időnket.

A Kartago Tours rodoszos és a Tensi korfus hirdetése szerintem illik ide. Pontosan megmondja, hogy Görögországon belül ők mit kínálnak. Nincs sértődés, ha nincs kattintás, viszont ha valakinek tetszik az ajánlat megnézi közelebbről. Nyilván kevesebb a keresés arra, hogy pl. “utazás rodosz” és érdemes volt megpróbálni azok számára megjeleníteni a hirdetést, akik eleve Görögországba szeretnének utazni. De persze mindent le kell tesztelni, elképzelhető, hogy nem működik olyan hatékonyan.

Én egyébként hiányolok egy ilyesmi hirdetést is itt:

Görögország? Lejárt.
Gyere inkább a mesés Törökországba,
ahol imádják a magyarokat!

Kvázi a “helyettesítő terméknek” is lehet helye a hirdetések között. Nagyon hatékony tud lenni az effajta hirdetés és biztos sok szemlélődőnek szemet szúrna! Ezt is ki kellene próbálni!

2. Hirdetések szövegezése

A szövegírás nem erőssége a hirdetők többségének. A jó címsor felkelti a figyelmet és arra ösztönzi a befogadót, hogy elolvassa a másik két sort is. Az “Utazási irodák tucatjai” szöveg kifejezetten szerencsétlen, van egy negatív felhangja a “tucat” szónak (Az is írhatták volna, hogy “Egy valag utazási iroda…” :-) ). Az iroda neve sem érdekes itt az első sorban, mivel nem a céget szeretném megvenni, hanem továbbra is Görögországba utaznék. A mai világban nem mellékes az sem persze, hogy melyik cég kínálja az adott utazást, de ez elég ha a végén van vagy ha a látható URLből értesülünk erről. A “Börze” címsor bénácska, nem is nagyon értettem először mit keres itt az utazások között.

Azok a címsorok, amelyek tartalmaznak valami olyan infót, ami elhiteti, hogy itt tényleg görög utakat hirdetnek, már jók lehetnek.

Többen nagyon helyesen észrevették, hogy az utazási irodák legfőbb érvelése az ár. Akciós, olcsó, last minute stb… Hát igen, egyszerűen működnek ezek a szavak. Csak az a baj, ha mindenki ezzel érvel nem lesz más esélye a cégeknek, mint egymás árai alá ígérni. Talán sejtjük, hogy a végén az utas issza meg a levét a túl olcsó utazásnak. A Görögország 13.900 Ft-tól szöveg átverés szagú, várnám az apróbetűs részt, de hát úgysem fér bele a hirdetésbe, ezért én nem is kattintanék.

Biztos vagyok benne, hogy van az a réteg, aki nem a tucat és minél olcsóbb utazásokat keresi. Neki ki kínál exkluzív és felejthetetlen élményeket? Ez például egy piaci rés.

A másik, hogy a hirdetésszövegek fantáziátlanok, szárazak. Több élményszerűség kellene bele. Az érzelmi töltésű hirdetésszövegek sokszor sokkal eredményesebbek, mint a tényszerűek.

Pl.: mit szólnál egy ilyen hirdetéshez:

Kaland Görögországban
Életed legizgalmasabb nyaralása…
Ismerd meg Hellász rejtett zugait!

Persze ehhez megfelelő ajánlatnak is kell társulnia!

3. Megjelenített URL

Az is már sokat sejtet, hogy milyen webcímet látunk a hirdetés alatt. Ennek a címnek sugallnia kellene, hogy egy olyan aloldalra fogunk érkezni, ami a témáról szól. Illetve ebből következtetünk az utazási iroda nevére is. Nem biztos, hogy az értékes hirdetési szöveget a cégnévre kell pazarolni, ott van erre a célra a látható URL!

4. Céloldal (Landing page)

Sok hirdető itt csúszik el. Ha kattintunk egy görög ajánlatra, akkor már olyan oldalra szeretnénk érkezni, ahol a számunkra releváns tartalom van vagyis konkrét görögországi utazások. Nagy hiba a látogatóra bízni, hogy a sok akciós, last minute tunéziai és marokkói utak közül válogassa ki a számára izgalmasat, pláne ha görög utat keres. A már pénzért megszerzett látogató ilyenkor szépen sarkonfordul…

A megjelenített URL és céloldal tekintetében egyedül a Kartago Tours érdemel pirospontot.

5. Mérések

Egy dolog miatt az összes általam lecsekkolt hirdetőt meg kell dícsérnem! Mindegyik használja a Google Analyticset! A medves.hu ezen felül az AdWords konverziókövetést is olyan buzgalommal alkalmazza, hogy minden egyes oldalába betette a konverzió követő kódot. Ezzel azt éri el, hogy minden egyes oldalletöltés egy célteljesülést fog jelenteni a hirdetési riportjában. Ez teljesen használhatatlan statisztikát fog eredményezni, mivel olyan oldalakat is célteljesülésnek mér, amit nem kellene. (Célként olyan oldalt érdemes kijelölni, ahova csak akkor juthat el a látogató, ha valamilyen üzleti célt végrehajt. Pl. foglal szállást és a folyamat végén a köszönőoldal lesz a céloldal. Csak ebbe az oldalba való a konverzió követő kód. Illetve az Analyticsben is ez lesz a céloldal.)

Konklúzió

Nagy örömömre eaposztrof kimondta a varázsmondatot, idézem:

“a találati lista szponzorált linkjei eleve bukottak, mivel ott soha nem azt kapom ami minőség, hanem azt amiért sokat fizetnek.”

Ennek nem kellene így lennie. Egy kanadai keresőmarketing szakértővel beszélgettem nemrég és állítása szerint a magyar internetes kultúra kb. 5 évvel le van maradva az észak-amerikaitól. Ez látszik a honlapokon, hirdetéseken és a felhasználói szokásokon is. Ott ilyen hirdetési bakik és ilyen mértékű hirdetői pazarlás nincs. A kanadai kolléga pont azt ecsetelte, hogy a szponzorált linkeknek sokkal nagyobb respektjük van náluk, mert a tapasztalat szerint jó minőségű találatokat adnak.

Hát igen, ott talán igényesebbek a hirdetők, ha már fizetnek a megjelenésért. (Ezek szerint a magyar cégek olyan jól állnak, hogy van miből pazarolni.) Ha jobbak lennének a hirdetők nálunk, nem lenne elege mindenkinek ennyire a sok reklámból. Viszont pont ez lehet egy nagy lehetőség: nem olyan nehéz manapság ügyesebb hirdetőnek lenned, mint a versenytársad. Különösen, ha görögországi utakat kínálsz! :-)

Köszönöm lacibá, Gasztrozseni, Patrik, eaposztrof, sipilevi, Viktor, Kriszta, ANiKO és Era-Online Iroda igencsak értékes észrevételeit és konstruktív kommentjeit előző bejegyzésemhez!

Kedves Utazási Irodák! Hallgassatok rájuk mert nagyon jókat mondtak!!!

Ha van utazási irodás ismerősöd, pláne az érintett cégek között, akkor küldd el neki ezt a bejegyzést hadd váljanak jobb hirdetőkké!

Comments

  1. Gratulálok jó bejegyzés! Ez az öt éves elmaradás sajnos valóban így van :(
    Azt viszont meg tudom erősíteni, hogy sok esetben én is már csak a fizetett hirdetéseket nézem, mert ott egyszerűen jobb találatok vannak. Aki fizet, hogy ott legyen az általában megnézi, hogy mire költ alapon, de ahogy ebből a cikkből látszik ez azért mégsincsen így mindenhol.

  2. nagyon jó összefoglalás, köszönjük.. végre lesz mit küldözgessünk a hitetlen partnereknek.

  3. A magyarországi banner kultúra is le van maradva
    az észak-amerikaitól.

    10-ből 7 tuti, hogy nem releváns oldalon van,
    vagy rossz az időzítése és képtelenség elolvasni.

    Nem véletlen, hogy alig kattintanak már az emberek a bannerekre is…

    Amúgy meg örüljünk neki, mert ezeket a kapukat ki tudjuk használni!

  4. kane szerint:

    Nagyon jó lett a bejegyzés! Gratulálok!

  5. sokÁ szerint:

    végre konkrét infókat is kapok! örülök, minnél több ilyen bejegyzést a jövőben is
    főleg a hirdetésszövegek fantáziátlansága fogott meg, rávilágítottál arra, hogy a szövegeknél is törekedni kell az egyediségre…

  6. Az elemzés nemcsak jó, hanem kifejezetten tanulságos. Általában szeretek építő jellegű kritikákat olvasni. Én úgy gondolom, aki megsértődik rajta, az 1./ meg is érdemli, mert ennyi erővel éppen tanulhatna is belőle. 2./ valószínűleg az elevenére tapintottak, nagyon is igaz rá…

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Az OMA AdWords kommandójának első rajtaütése botrányos eredménnyel zárult. Kendőzetlen ítélet az AdWords hirdetőkről. http://bit.ly/3Hbpj

  2. Gombos Zsolt szerint:

    Ítélet az utazási oldalak AdWords hirdetései fölött (új post az OMA Blogon) http://bit.ly/3Hbpj

Szólj hozzá!

*