Nem hiszek a szememnek

Nap mint nap botlok bele új, 2009-ben átadott weboldalakba, és egyszerűen nem hiszek a szememnek.

Miért van az, hogy az ilyen weboldalak zömén nem igazodok el? Hosszú másodpercekben telik, míg rájövök, mi hol van, annak ellenére hogy gyakorlott internetfelhasználónak mondom magam.

OMA Blográdió: Ha nem akarod elolvasni, hallgasd meg!
[audio:0904_webergonomia.mp3]

2009-ben készítenek még úgy weboldalt, hogy:

  • nem álladó helyen van a logó.
  • a logó nem kattintható, és nem a főoldalra irányít.
  • nincs keresés a weboldalon belül.
  • ha van keresés, akkor az nem a weboldal jobb felső részében van állandó elemként szerepel.
  • a tartalom több menüpontban is hiányzik, helyette a “Feltöltés alatt” szöveg látható.
  • a navigáció túl strukturált, követhetetlen, nem átlátható

Számos példát lehetne mondani.

Szerintem nem kell feltétlenül a website ergonómiához érteni, ahhoz, hogy az alapdolgokat ki tudjuk javítani a weboldalunkon. Elég józan ésszel, saját  magunk internetezési szokásaiból kiindulni. Azt elérni azonban, hogy biztosak legyünk abban, hogy a látogatóinknak nem kell gondolkodnia akkor, amikor a weboldalunkon jár, mert egyszerűen MINDEN logikus neki,  már komolyabb felkészültséget igényel.

SOSE FELEDD: ha felbosszantod a látogatód, a potenciális ügyfeled, nagyon egyszerű neki bosszút állnia rajtad: a konkurencia egy-két klikkelésre van.

Mit kell elérned?

Azt hogy a látogatónak ne legyenek a fejében kérdőjelek, mikor a Te weboldalad böngészi.

Ne járjanak a fejében ilyen kérdések, hogy

  • hol vagyok most épp?
  • hol találom a ezt vagy azt, amit épp keresek?
  • Miről szól az oldal? Mi a termék vagy a szolgáltatás?
  • Miért épp ez a neve az oldalnak?

És még sorolhatnánk. A látogató tele van kérdésekkel, mikor a weboldalra megérkezik. Ha nem válaszokat kap, hanem újabb kérdések jönnek fel  a gondolataiban, na ott akkor sok tennivaló van.

Hogyan?

Jól összefoglaltuk mi ezt idén januárban, mikor debütált az OMA Webergonómia modulja, ami a mai napig az egyetlen témával foglalkozó e-könyv Magyarországon.

Márton már szellőztette a hírt múltkor, miszerint a BÉTA üzemmódunk hamarosan megszűnik, és ezzel együtt a jelenlegi két modul piaci bevezető árát jócskán megemeljük.

Hogy mennyire, mikortól, miért épp most, és mi ennek az oka, az jövő héten kiderül a blogból, légy résen és figyelj!

Olvass bele tehát a Webergonómia modulba, és ha még nem rendelted meg, akkor ezen a 9900 Forintos low price-on megteheted.

Egy tizest bőven megér az a tudásanyag, amivel  hatékonnyá teheted a weboldalad.

Katt ide!

Comments

  1. A keresés meg a logó szerintem nem szükséges. Egy weboldalamon sincs.
    Véleményem szerint ezzel kiadod az irányítást a kezedből, és ha nem Te irányítod az értékesítési folyamatot, akkor nincs ilyen folyamat.
    Mi szól a “keresés” mező mellett? Kiváncsi vagyok a véleményedre!

    • Norbi, a kereső mező az egyik leghatékonyabb eszköze annak, hogy valamit megtalálj egy honlapon. Azért csak az egyik, mert sajnos manapság még mindig fele-fele az esélye annak, a keresés használható eredményt ad egy weboldalon. Sajnos. Ha figyelembe veszed, hogy mennyien részesítik előnyben a keresést a böngészéssel szemben, be kell látnod hogy a keresőmezőt minden weboldalnak tartalmaznia kell. Kivétel persze itt is van: az egészen kicsi, és jól szervezett weboldalaknál valóban nincs értelme a keresésnek.

      Te egy weboldalon egy bizonyos szolgáltatást vagy terméket értékesítesz, így egy weboldal anyaga 5-6 oldal. Itt nincs mit keresni. Ugyanígy nincs mit keresni az egy oldalból álló értékesítés típusú weboldalon.

      Azonban ha valaki egy weboldalon több terméket vagy szolgáltatást értékesít (értsd: több tíz, több száz), VAGY annyi tudásanyag halmozódik fel az oldalán, ami nem korlátozza az oldal anyagát 5-6 átlátható oldalra, szükséges a keresés mező. Nem akarok itt olyan közhelyes példákkal jönni, hogy mi az az egyetlen dolog ami sikerre vitte pl az amazon.com-ot.

      Hogy a logo mellett mi szól, azt most nem taglalom, Te is tudod jól, hosszú téma lenne. És ahogy látom azért Nálad is van logo, az oldalak alján!

  2. Zsolt

    Amit mondasz az jó és érdekes.
    De sokkal meggyőzőbb lennél, ha kondában tartanád az “öööö” idet és az “ááá”- idat.

    Remélem, nem szívod mellre, de ez csak gyakorlás kérdése.
    Nyilvános beszéd tréningeken egy pár alkalom csodákat tesz.

    • András: abszolút igazad van, erre figyelnem kell, és általában figyelek is. A kivétel erősíti a szabályt? :)) Köszi az észrevételt, dehogy szívom mellre!

  3. Heló Zsolt,

    Nekem azért van logóm, mert a Barta Tibot kért tőlem egyet a Torta II. előtt, hogy kitegyük az oldalra, akkor csináltam :)

    Keresés funkció: értem, igazad van!

    Norbert

  4. Kedves Erdélyi Norbert!

    Az OMA nem csak elad, hanem szolgál is, ami nagy kincs a Magyar online piacon.
    Az Ön cége és a termékei messze-messze állnak ettől. Sőt, ahogy látom a hozzá szólásait, visszafelé halad:) Lócitromban c vitamin effektus:), ha már tortáról beszélünk…..:)

    Tehát ne csak értékesítem, hanem adjon is, ahogy ezt OMA teszi!!
    Köszönettel,

    Nagy Péter

  5. Erdélyi Norbert szerint:

    Péter, megható ahogyan bosszúból magázódsz, de örömmel olvasom, hogy ilyen páratlanul szellemesen sikerült kifejezned az ellenérzésed, amely látnivalóan nem csekély mértékű, ha képes vagy áprilisi posthoz csak azért hozzászólni novemberben, hogy személyeskedj.

  6. Kedves Norbert,

    Csak ismételni tudom magam. A logó, tényleg fontos lehet egy weboldalon, ezért is szóltam hozzá a témához. Rá akartam világítani arra, hogy nem csak egy kép. Elmondja, miről is kommunikál az oldal, ki is áll mögötte, lám-lám még hivatkozást is lehet rá készíteni, hogy visszataláljunk a kezdő oldalra. Ami számomra fontos, hogy mögötte mi, ki áll. Egy ismertetőjel, mint egy “címer”, hogy meglehessen különböztetni hordozóját a tömegben. Megtudjuk, mivel foglalkozik, ha cégről van szó. Nem elég csak laza mozdulattal kihelyezni, felakasztani és most már digitálisan beleprogramozni a weboldalba, mert valaki kérte. A saját logónkra büszkének kéne lennünk. Negatív kritikám nem személyes, hanem a blog olvasóinak szolt. Az, hogy nem “tegeztelek” le, sajnálom. Van, aki címer, van, aki tegez :D, csak, hogy maradjunk a logónál. És még valami. A blog nem chat. Akár 5 év múlva is reagálhatunk rá. És szerintem a logo, mit téma, a jövőben is téma marad, hisz az ókorban is használták már, ahogy a jövőben is használni fogják, csak más időben, más technikával. A célja mindig ugyanaz marad. Mindig emberek vagy egy ember áll mögötte, akik szolgálnak is.
    Köszönettel,
    Nagy Péter

  7. Elfelejtettem leírni, hogy egyetlen hely ez volt, ahol elérhettem Erdélyi Norbertet.

    Bocsánat, visszavonom.
    Most látom, hogy ismét indul az új wdm honlapja, ahol már elérhető, rögtön több médiában. A közösségi média az új trendi, de logo és bizalomépítés nélkül ott sem fog működni a hatékony értékesítés, ahogy ezt elmondja Wolf Gábor a Gazdasági rádióban, Nagy Károly műsorvezetőnek, a http://gazdasagiradio.hu/musor/cikk/35498/ címen.
    Köszönettel:
    Nagy Péter

  8. Péter, hadd javítsalak ki, az Ügyfélszolgálatunk kivétel nélkül, mindig, függetlenül a weboldalam új vagy régi arculatától elérhető, minden egyes weboldalam kapcsolat menüjében ott a link. – wdm.hu/ugyfelszolgalat/

    Az értékesítést logó nélkül bízd rám, csak megbírkózunk vele
    Te amúgy logótervező vagy? Csak hogy ennyire fókuszálsz erre a kérdésre ..

  9. *** törölve *** /Zsolt-OMA/

  10. *** törölve *** /Zsolt-OMA/

  11. Péter, Norbert,

    Kérlek benneteket hogy a vitátokat tekintsétek lezártnak, a mi weboldalunk nem nyitott az ilyen jellegű személyeskedő vitákra, ha szeretnétek folytassátok máshol.

    Konstruktív, és a témához kapcsolódó hozzászólásokat várunk a jövőben, éppen ezért egy pár kommentet a beszélgetésetekből kitöröltem.

  12. Ma találtam meg a leveleim mellett a Blogon a Nem hiszek a szememnek cimű hirdetést. Nem gondoltam hogy nekem is szól. Tisztelettel megköszönök Nektek minden segítséget és oktató anyagokat, csak még sajnos nem tudom felhasználni. Minden anyagot átolvastam volt amelyet többször is és mindazokat amelyre figyelmeztettetek..Látjátok Én idős Nő léttemre is szeretném a legjobb Weboldalt megszerkeszteni és mindenkinek elmondanám, hogy két fiatal segítségemnek Zsoltnak és Mártonnak hálásan köszönhetem meg. Még annyit, hogy csak 1 monitorom és 1 álló gépem van.Most viszont költözködés előtt vagyok. Amit Ti elküldtetek tananyagot Nekem azt nem tudom mivel tartozom érte, de csodálatosan nagy tudással rendelkeztek mind a ketten.Hálásan köszönök mindent. Ágnes.

  13. Off topic: Melyik plugin generálja a jobb alsó sarokban megjelenő ajánlót? :)

Szólj hozzá!

*