A Provident és a gerilla marketing

Miért gondolom azt, hogy ami az elmúlt napokban történt a Provident körül az egy nagyon jól felépített gerilla marketing kampány?

Ezért: Kreatív.hu Privátbankár.hu Index.hu Pénzcentrum.hu Origo.hu Stop.hu Figyelőnet.hu Hiradó.hu (MTV) Bankkártya.hu … És még sorolhatnám.

Nézzük a forgatókönyvet:

OMA Blográdió: Ha nem akarod elolvasni, hallgasd meg!

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

  • zúgolódó “kisemberek” hogy több száz százalékos THM-ek vannak a cégnél.
  • jön egy képviselő (Karsai József), aki felkarolja a “népet”,  és tüntetést hirdet a Provident székháza elé.
  • a tüntetésről kiértesítik a sajtót, akik bekapva a csalit, kamerákkal fényképezőgépekkel, diktafonokkal, és mikrofonokkal kiérkeznek, úgy kb 70-en a helyszínre.
  • tüntetők nincsenek nagyon kevesen vannak, de maguk a sajtósok is már egy tömeget alkotnak.
  • mellékesen: a sajtósokat üdítővel, kávéval, szendvicsekkel, süteményekkel várják.
  • Karsai úr elmondja, hogy ez nem állapot, megtévesztik a szegény embereket, és behúzzák őket a csőbe, és nagyon magas a 400%-os THM.
  • közben mindenki vadul csinálja a vágóképeket, és még több infót gyűjt – a Providentről. A kollegák persze készséggel állnak rendelkezésre.
  • jön a Provident képviselője (marketing menedzsere), aki elmondja, hogy meghallgatva a “tömeget”, új szolgáltatási csomagokat vezetnek be, ahol már 90% -os (!) THM-mel is lehet majd gyorskölcsönöket felvenni, persze itt már lesznek komolyabb megkötések, de aki megfelel, az már nem fog belerokkani a kölcsönbe – rövidtávon.
  • mindenki jóllakott, elkészítette az anyagát, a sajtósok hazamennek – a tüntetésnek vége, lehet pakolni, és várjuk az estét.

Aznap este, másnap és harmadnap is a következőt láthattuk pl. az index.hu címlapján:

Provident túltengés az Index.hu címlapján 3 napig.

Provident túltengés az Index.hu címlapján 3 napig.

Mi a kockázat?

  • széleskörű nyilvánosságot kap az, amit már eddig is mindenki tudott: gyorskökcsönök, hatalmas THM-mel, nagyon nem éri meg felvenni (negatív PR)
  • pereket emlegetnek, lehet benne valós veszély
  • egyenként felháborodó hitelesek, akik szorult helyzetben vannak, tartanak a Providenttől, de benne van a pakliban, hogy sikerül őket egységbe kovácsolni, és közösen fel tudnak lépni a Provident, illetve a már aláírt szerződések ellen. (más kérdés, hogy aláírták, elfogatták a feltételeket… )

Mi az eredmény?

  • hatalmas visszhang, igaz, hogy eddig ekkora THM-mel dolgoztak, ezután is fognak, de vannak új kedvezőbb csomagok.
  • több tízmilliót érő felületek, ingyen és napokig a világhálón, a TV-ben, rádióban, újságokban

Mi a következtetés?

  • azok, akik soha nem vennének fel ilyen kölcsönt zúgolódnak, szidják a Providentet. De Providentnek ez ugye nem számít, ők nem potenciális ügyfelek, nem célcsoport, sose lesz belőlük az.
  • azonban, akik gondolkodnak abban, hogy lehet, hogy szükségük lesz gyorskölcsönre, de eddig nem mertek belevágni, mert a 400%-os THM tényleg riasztó volt, most itt a lehetőség, hogy valahogy felvegyenek “csak” 90%-os THM-mel egy gyorshitelt. Nos, nekik ez egy lehetőség, valószínűleg élni fognak vele.

Szóval, ezt szerintem a sajtó jól benyalta.

És az alapkérdés igazából: Hogyan élhet meg egy cég (ennyire jól), ilyen szolgáltatásból? Úgy hogy az emberek hülyék. Mondja Konrád , és Wolf Gábor .

Hozzászólások

  1. CsGyula szerint:

    Ebben egyetértek veletek!

  2. Szerintem nem volt tudatos ez a Provident részéről, de amikor jött ez, akkor tudatosította magát, és elérték a céljaikat, amit le is írtál. Grat. nekik…

    Amúgy meg tényleg köcsögök, én se vagyok a célpiacuk :-)

    • Zoli, nem tudom hogy tudatos volt-e vagy sem, de ha a realitást megnézzük, elég valószínű. azt még bele se írtam a cikkbe, amit valahol olvastam , az arányok a tüntetésen: 100 rendőr, 70 sajtós, és kb 10 tüntető. Elég komoly.

  3. Nekem is gyanús volt ez a nagy felhajtás a médiában. De ha józan ésszel végiggondoljuk, simán lehet, hogy tudatosan alakították így az eseményeket. Remek bejegyzés, igazi tényfeltáró riport! :-)

  4. Attila szerint:

    Szerintem a Provident-et olyan váratlanul érte ez az egész mind mindenki mást. És tuti betojtak az elején, aztán próbáltak jópofizni és kedvezően feltüntetni magukat.
    Majd a nagy sajtó jelenlétnek, sok-sok hírnek és megjelenésnek lett vagy lesz következménye.
    De ez mi lesz?

    Amit sokan gondoltok, hogy ez a Providentnek egy bazi nagy REKLÁM! És kész.
    Mindegy, hogy negatív vagy sem.
    A cég szempontjából a bevétel a lényeg és az most tuti megnő.

    A 90 %-os kampány amúgy nagyon jól hangzik a 400 %-hoz képest. Akik eddig is 400 %-os THM-re vettek fel hitelt, azok fejvesztve mennek majd ismét a Providenthez:)

    • Attila, lehet, hogy igazad van, és ez csak a véletlenek egybeesése. Az én verziómat sem erősítette még meg senki. Igaz, nem is cáfolta.

  5. Annak ellenére, hogy egy szemét cég a Provident, csak gratulálni tudok nekik, ahogy kezelték a helyzetet. A jelenleg futó reklámokkal elérték a célt. Az utálatos lehúzó uzsora cég képét átformálták egy becsületes, magát vállalni tudó, ügyfeleivel törődő – hisz azonnal reagáltak mindenre -, korrekt hitelintézetté, akik társadalmi értékeket képviselnek, nevelnek, tájékoztatnak és szeretet szolgálatként segítik az embereket a gyors pénzhez jutáshoz.

    Mindig figyelem a saját reakcióimat és őszintén, mikor megláttam ezt a kampányt, amit válaszul betoltak, bizalmat és szimpátiát éreztem. Sajnos, úgy gondolom, hogy ezzel nem én vagyok egyedül. És ez az érzéskeltés, ami garantáltan növelni fogja az értékesítést és nem megbuktatni a céget.

    A gerilla marketinggel nem értek egyet. Nem hiszem, hogy Magyarországon, jelenleg ilyen képzett PR és Marketing szakemberek lennének, akik biztonságosan és garanciálisan be tudnak vállalni egy ilyen gerilla kampányt. Örülnék ha így lenne, de úgy gondolom, hogy a véletlen műve ami történt. Népítélet több is volt már a történelem során és mindig is lesz a szolgáltatásokkal, terkmékekkel kapcsolatosan. Szándékosan egy cég sem rontja le a szolgáltatásait, hogy majd jól felhasználhassa gerilla marketingnek a dühös, saját ügyfeleit… veszélyes játszma lenne, mert nem számítható ki, hogy hányan csatlakoznának a kis gerilla tüntetésükhöz, akik majd szét is vernék az épületet. A cégek szeretnek biztosra menni. Nem hiszem, hogy lenne egyetlen olyan cég is, aki elfogadná azt a szöveget, hogy “Van egy nagyon jó ötletünk, amivel óriásit tudnánk robbantani a médiában. Spórolnánk egy fél évi reklám költséget. De van egy hátulütője. Lehet, hogy szétverik az épületünket, amit majd fél évig építhetünk vissza, és lehet, hogy felgyújtanák a Porchet a garázsban. Mit szolsz ? Megcsináljuk ?”. Te belemennél ?

    A politikus meg gyorsan kihasználta a lehetőséget, hogy Ő is megmutatkozhasson a médiában, hogy Létezem! Majd szavazzatok rám!

    Akkor lenne igazán ügyes a Provident, ha nem tenné vissza a reklámjait, mert irtózatosan gusztustalanok – szégyelném magam az ügynökség helyében. De inkább nem vállaltam volna be. – Ha azokat visszateszi, garantáltan helyre fog állni az egyensúly és visszatér az utálat. Szerintem az emberek, már annyi hazugságot láttak ebben az Országban, hogy itt már simán az őszinteséggel is bankot lehetne robbantani. – Őszinte gyors kölcsön készpénzben. Egy hónapon belül a tripláját kell visszafizetnie! Tudjuk, hogy sok, de mi így kereshetünk sokat.Őszinték vagyunk, számíthat ránk ! – Ok, felhívom őket, klassz cég. Végre valaki aki nem hazudik!

    • @Gergely István: … és ma reggel már láttam az új spotokat, elhangzik benne ez a mondat: “Igen, a Provident tényleg nem olcsó”, de cserébe azonnal és szinte feltétel nélkül ad pénzt máról holnapra. Fene a gusztusuk. Egy hétig ez fog menni, majd minden vissza áll az eredeti kerékvágásba. Tuti.
      A gerilla marketinggel kapcsolatban lehet hogy igazad van, ez szerintem már nem fog kiderülni.

  6. egyex szerint:

    Sztem, sem volt gerillakampány.
    Ismerem a vezetőket személyesen. Nem akkora ágyúk, hogy ilyet kitaláljanak, és nem is mernék végigvinni. Iszonyú nagy a félelem az úgynevezett “PR veszélytől” minden ilyen helyzetből rögtön kihátrálnak és engednek.
    A reagálás és a helyzet kezelése viszont tényleg elegáns volt, ez is benne van a cégben.
    Puff neki tényleg vannak szakmailag kiemelkedő emberek a Providnetben.

  7. oldowl szerint:

    A Provident Pénzügyi Zrt. magyarországi indulása óta alaposan kiforrta magát. Mindig is igyekezett megfelelő embereket kiválasztani magának a csúcsmanagmentbe. A jelenleg managment pedig maximálisan bizonyította alkalmasságát a feladatok, kihívások megoldására. Szerintem ez a cég nagyon kemény üzleti stílust képvisel, de ezt időszerű minden hasonló cégnek így alkalmazni, mert különben elvéreznek a piacon.

  8. Na milyen kis élre vasalt kommentek jönnek a “Provident Pénzügyi Zrt.” neve kapcsán. Én a helyükben ugyanilyen kommenteket helyeznék el itt-ott, ahol felmerül a nevem… :-)

    @egyex: a blogbejegyzés konkrétan arról szól, hogy (gerilla) marketing szempontból milyen kiemelkedőt alakított a Provident…

  9. Edgár szerint:

    Bevallom őszintén hogy eddig nem követtem a munkásságotokat de ezentúl követni fogom mivel teljesen egyet értek az elemzéseddel.
    ha lehet ilyet kérni akkor az új provident reklámot is elemezzétek.

  10. egyex szerint:

    @Márton: igen olvastam, a cikket a véleményemet akkor is fenntartom
    @oldowl, azaz öreg Provident?bagoly. Lehet, hogy Te régóta benntvagy a vezetésben? akkor te is tudsz azokról a kapufákról, amit a kiválasztásban rúgtak, illetve a senior management magyarországon is kiemelkedően nagy fluktuációjáról, legtöbben a gondolgodás teljes hiánya miatt igazoltak más céghez….

  11. egyex szerint:

    Bocs, Magyarországon

  12. Ludas szerint:

    Zsolt.
    Érdekes volt az elemzésed. Mint az idő azóta megmutatta hibás. A Provident az akció hatására jelentős tőzsdei veszteséget szenvedett el. ( http://www.moneyextra.com/stocks/LSE/IPF )
    Hatósági vizsgálatok indultak, a cég neve romokban. Valóban gerilla akció volt de a Provident ellen. Új fejleménye az ügynek, hogy dolgozói szakszervezet alakult. A Provident a hétvégi túlmunkát nem fizeti ki, a munkaszüneti napokon is dolgoztatja az alkalmazottait.
    A tisztulás ez és nem egy kockázatos marketing fogás része. Ezt teljes bizonyossággal állíthatom. A kezdeményezés mögött az “APA (Anti Provident Action) Segíts” civil kezdeményezés áll. (én is ennek vagyok a része)
    Ha érdekel titeket a témarészletei akkor kérdezzetek!

  13. Ludas szerint:

    (+1 adalék info)
    A GVH éppen a napokban kezdett vizsgálatot a Provident félrevezető reklámjai és ezáltal az ügyfelek megkárosítása ügyében.

  14. Ludas szerint:

    Gergely István

    Nem véletlen volt, az ugyanis az ostobák Isten -e. Természetesen ezt nem azzal a céllal írom hogy sértselek, az szándékomon kívül áll.

    Mint ahogy látom figyelemmel kísérted(kíséred) az események alakulását. Az én véleményem az, hogy a Provident “szarvashibákat” vétett.

    Most kezd izgalmassá válni a történet. Marketing illetve kommunikációs feladatokkal a Provident, a Batiz – Daróci nevével fémjelzett tanácsadói céget bízta meg. Most látható lesz, hogy Magyarország elindult e a valóságos piacgazdaság útján, vagy maradt a protekcionizmus (ezáltal a korrupció) csapdájában. Magam az utóbbit tartom valószínűbbnek.
    A következmények azonban több ismeretlenes egyenletek, mivel az EP választások miatt az MSzP közelinek mondható Batiz – Daróci páros akár elhagyhatja a Provident fedélzetét. A “jobbos sajtó” össztüzet zúdított az eseményre, aminek különös ízt ad Mikola Gergely neve. Mikola ugyanis a Fidesz MPP egyik emblematikus figurájának a rokona. (ezt 2001-ben a bal-liberális oldal keményen támadta is az elhíresült esetben, történt ugyanis, hogy Mikola István akkori EÜ miniszter kitüntette a saját öccsét Mikola Bálintot. a konferenciát Mikola Gergely vezette)

    Mi a véleményed a jelen esetről amikor ez ügyben a “balos sajtó” ezt illedelmesen nem veszi észre. Azt hiszem ez a magasabb érdek.

  15. Ludas szerint:

    Attila

    A bevétel drasztikusan lecsökkent, ezért a munkavállalókkal szerződést módosítottak. Bércsökkenés leépítés.

  16. egyex szerint:

    Hát ezt a THM plafont nem sikerült kigerillázni…
    Jó kérdés, hogy roló, vagy megvan a kiskapu a további működéshez.
    Az első nyilatkozatok nem mutatnak pánikhangulatot.

Visszakövetések

  1. […] is gerillázott az elmúlt 2-3 napban a Provident? https://www.online-marketing-akademia.hu/blog/2009/02/gerillamarketing-provident/ « előző | Gombos Zsolt — 2009. 02. 20. […]

  2. […] olyan blogbejegyzés, amit összesen 3629 egyedi látogató olvasott el pár nap leforgása alatt, hiszen a témát […]

Hozzászólás beküldése

*