Mi az a klikk csalás az AdWordsben?

Nagyon sokan kérdezik és minden AdWords hirdetőnek megfordul a fejében, ezért ma arról írunk, hogy kell-e félned attól, hogy úgy fogy el az AdWords hirdetésekre befizetett pénzed, hogy azt mondjuk a versenytársak kattintgatják le. Ezt a jelenséget és minden “rosszindulatú” kattintást “klikk csalás”-nak, angolul “click fraud”-nak nevezünk.

Érvénytelen kattintások a következők lehetnek:

  • Egy versenytárs hirdetéseit azért kezdi el valaki kattintgatni, hogy elfogyjon a napi költségkerete és nyilvánvalóan kárba vesszen a pénze.
  • Saját weblapunkon azért kattintgatjuk az AdWords hirdetéseket, hogy nekünk az minél több hirdetés-bevételt termeljen.
  • A fentieket megvalósító automatikus megoldások, vírusok, robot látogatók stb. által kiváltott kattintások.
  • Egy hirdetésre, akár véletlenül leadott dupla kattintás második kattintása.

Védelmi rendszer

A klikk csalás ellen a Google komoly erőkkel küzd, hogy a fentieket NE lehessen kivitelezni. Az AdWords rendszere minden egyes kattintást megvizsgál, kielemez. A rendszer a normál felhasználói viselkedésmintákat keresi a kattintások mögött.

A kattintások gyanúsak lesznek, ha többször ugyanarról az IP címről érkeznek, túl gyakori időközönként és szokatlan napi eloszlásban jönnek. Ezen kívül egy csomó paramétert figyel az AdWords csalás elleni védelme, amelynek a részleteit nem köti az orrunkra a Google. (Nyilván azért, hogy ne lehessen kicselezni a rendszert azzal, hogy minden ellenőrzési szabályt ismerhetünk.)

Ezen felül az érvénytelen kattintásokat folyamatosan elemzi a rendszer, tanul belőlük és egyre kifinomultabban csípi nyakon a rossz szándékú klikkeket.

Ha érvénytelen kattintás miatt vont le az egyenlegedből az AdWords, akkor ezt utólag vissza is adja. A Számlázási összesítőben néha lehet látni ilyen tételeket, hogy “Korrekció – Kattintások minősége”. Ez lesz a gyanús kattintások miatti visszatérítés.

Gyanús kattintások utáni visszatérítés az AdWordsben

Tapasztalatok szerint megbízható az AdWords rendszere és nem kell attól tartanod, hogy jelentős összeggel támogatod a csalókat. Az automatikus ellenőrzési rendszerre való támaszkodáson felül, azonban  manuálisan is érdemes meggyőződni arról, hogy tényleg “működnek” a hirdetéseid. Az alábbiak azt mutatják, hogy nincs okod aggódni:

  • Az AdWords hirdetésekből kapott látogatók (pl. a Google Analytics szerint) kellően aktívak, nem csak 1-2 másodpercet töltenek az oldalon és lehetőleg ne legyen 100%-hoz közeli a visszafordulási arány.
  • Ebből a szempontból is érdemes használni a konverziókövetést, mert ha azt látod, hogy hirdetésed hatására jönnek érdeklődések, vásárlások, feliratkozások stb. és azok valós, értelmes adatokkal vannak kitöltve, akkor nagy baj nem lehet.

Ha valami okból alapos gyanúd van arra, hogy a rendszer nem szűrte ki az érvénytelen kattintásokat és csalás áldozatává váltál, akkor itt feljelentést tehetsz a Google-nél (az AdWords fiókodba belépés után). Ha bebizonyosodik valamely másik hirdetőről vagy bárkiről, hogy részt vett a szabálysértésben, akkor jön az “irgum-burgum”, a Google megteszi a szükséges jogi lépéseket.

Hogyan lehet(ne) rontani mások hirdetésének minőségi pontszámát?

Van még egy módszer, amivel elviekben árthatna nekünk külső személy. Például az, hogy olyan szavakra keres rá, amire hirdetsz és gyakran frissíti a találati listát, de nem kattint a hirdetésedre. Ilyenkor növeli a megjelenéseid számát 0 kattintás mellett. Ez azt jelenti, hogy a Google szemében kevésbe lesz a hirdetésed hatékony. De ugyanez fog vonatkozni a többi hirdetésre is, amelyekkel egyidőben jelenik meg a Tied.

A Google agyafúrt fejlesztői erre is gondoltak, vagyis ha egy felhasználónak túl sokszor jelenik meg egy bizonyos hirdetés, de nem kattint rá, akkor egy idő után neki már nem fogja megjeleníteni a rendszer. Azért, mert ha nem kattintott akkor sem, amikor már pl. a 8. alkalommal látta a hirdetésed, akkor valószínűleg nem is fog később sem, és át kellene adni a helyet más hirdetéseknek. Tehát ilyen módon sem lehet számottevő kárt okozni a többi hirdetőknek.

Ugyanez az oka annak, hogy ha állandóan gyönyörködsz a hirdetésedben (mondjuk óránként megnézed, hogy ugyan ott van-e még?), de persze nem kattintasz rá, mert az pénzbe kerül, akkor egy idő után nem fogod látni. És akkor jön a kétségbeesés és a gyanúsítgatás, hogy látszólag nem fut a hirdetésed, mégis a statisztika számlálja a kattintásokat és fogy a pénz…  Ne aggódj, ezen minden kezdő hirdető átesik.

Tanulópénz és időigényes próbálgatás helyett…

Többek között ehhez hasonló problémákról is lesz szó a következő hivatalos Google AdWords Hirdetési Szemináriumunkon, továbbá megmutatjuk hogyan lehet pofon egyszerű, de szigorúan betartandó elvek mentén igazán hatékony, komoly megtérülést hozó hirdetéseket futtatni. Ha még nem érzed magabiztosnak Magad az AdWords-ben vagy az év végi hajrában kipróbálnád ezt a hirdetési formát, akkor ott a helyed!

Comments

  1. Köszi, ez megnyugtató.

  2. Szalai Károly szerint:

    Bárki, aki le akarja csekkolni az Adwords hirdetését inkább használja a Hirdetés előnézeti eszközt: http://www.google.com/adpreview

  3. Nagyon köszönöm az információkat, elléggé kezdő vagyok és nem érzem magabiztosnak magam az AdWords-ben. Őszintén én is elkövettem azt a hibát. hogy rákerestem kulcsszavaimra, ezt többet nem teszem.
    Mégegyszer kösz a hasznos infókat

  4. Sziasztok.

    Nekem amit írtatok,az teljesen új dolog,hisz autodidakta használom a számító gépemet.
    Nagyon köszönöm az ilyen információkat.

  5. Nekünk épp közel 3000 Ft-ot írtak jóvá. Kb egy napi költségünk.
    Az Analyticsben szépen látszott hol szórakoztak velünk…
    És ez messze nem az első eset.
    Szóval működik a védelem, de a minőségében azért nem vagyok annyira biztos.

    • Az a tapasztalatom, hogy a rendszer egy kicsit túlérzékeny, vagyis inkább visszaad minden gyanús levont összeget, minthogy bárki átverve érezze magát.

      Viszont olyan esettel találkoztam már, amikor igaz, hogy visszakapta a hirdető az érvénytelen kattintások összegét utólag, de a karácsonyi szezon már lejárt és az elvesztett lehetőséget ugye nem tudja visszaadni még a Google sem.

  6. Akkor most melyik a biztonságosabb. Az AdWords vagy a közzösségi médiák.

    • Kedves Mária!

      Hát az attól függ, mire és hogyan használod… :-) Nagyon tág a kérdés.

      A Facebook hirdetésekre gondolsz? Elvileg a Facebookon is van ilyen csalás analizáló algoritmus, de a FBon bejelentés alapján vizsgálják ki a panaszokat, automatikus jóváírást mi még nem láttunk. De persze biztosak vagyunk benne, hogy ebben is sokat fog fejlődni a FB a jövőben!

  7. Már régen jártam itt, pedig minden érdekel, amivel foglalkoztok, de egyszerre csak egy helyen tudok lenni, én pedig a távirati stílusban írt válaszokat nem medvelem. Igen, legyen emberi a válasz!

    Nos, szóval, felkeltette az érdeklődésemet a klikk csalás. Megvallom, erről eddig nem hallottam, és elképesztett. Elképesztett, hogy a csalás már mindenhová betört. Már nem a becsületes, az egészséges győzelem, sikerélmény a fontos, hanem a pénzszerzés, hogy mások fölé lehessen kerekedni. Abban pedig nem bízok (hiszek), hogy a google okos letapogató, minden egyes klikkelést ellenőrizni képes. legfeljebb egyet-egyet kiszűrni. Azonban, ennek a témának feszegetése sokkal több veszélyt rejteget. Azoknak is felhívja figyelmét a csalás lehetőségére, aki eddig nem ismerte. Ebben a témában, ha nem is jelentősen, de én is érdekelve vagyok, mert ha nem is közvetlenül, nekem is van eladnivalóm.

  8. Jaj, istenem! Nincs javítási lehetőség, és mindig útólag látom a mondatszerkesztési hibáimat. Például az előző válaszomban, nem közvetlenül, hanem közvetve.

    • Kedves Júlia!

      A válaszaink annyira emberiek, amennyire csak lehet: van arcunk, nevünk, személyesen a Te kommentedre reagálunk (általában elég hamar), sőt ráadásul én egy élő hús-vér ember vagyok, nem számítógép program! :-)

      Pont, hogy arról szól az írásunk, hogy ma már nagyon nehéz csalni, viszont aki hirdet nyugodt lehet, az AdWords csalás elleni védelme eléggé jól működik.

      Hát szerintem a csalás, a jogosulatlan előny szerzés, a lopás, a hazugságok stb. stb. egyidős az emberiséggel, nem kell hozzá internet. De ez egyéb morális kérdéseket vet már fel…

  9. KedvesF Márton, imádom a szellemességet, és ez, még ebből a komoly válaszból is kitűnik. Sajnálom, hogy félre érhetően fogalmaztam (bár akkor a válaszod elmaradt volna), de nem rátok céloztam. Amit leírtok, amire választ vártok, az minden esetben világos és érthető. Én a tagok hozzászólásait (némi kivétellel) tartom gépiesnek, idő sporolónak.. Lám, te sem sajnáltad használni a klaviraturád betűit. Vagy felesleges lenne az elvárásom, mert nem viszi előre a lényeget?

    • Kedves Júlia!

      Igazából a blogolás és az arra érkező komment írás is egy igencsak szabad műfaj, nincsenek kőbe vésett szabályok. Főleg a hozzászólásoknál lényeg az információ és vélemény csere. Ki így, ki pedig amúgy szeret válaszolni.

      Attól, hogy egy válasz rövidke, lényegre törő nem feltétlenül udvariatlan vagy modortalan.

      Ami viszont etikai elvárás:
      – aki hozzászól vállalja a nevét és lehetőleg az arcát is!
      – legyen barátságos, ne sértsen meg másokat!

      Kb. ennyi.

      • Köszönöm a leckét, valószínű megérdemeltem, de kisdobos becsület szavamra, nincs bennem bántó szándék. Egyúttal, azt is megemlítem: Kugli István tanítása alapján, hónapok óta foglalkozom optimizálással, (néha szórakozásból), mivel 4 honlapom van, és azért bátorkodom a google keresőt intrika alá venni. Addig, mig a letapogatok gyakran tévednek, addig nincsenek biztonságban a becsületes marketingezők.

        • Kedves Júlia! Ebben semmi leckéztetés vagy ilyesmi nem volt, sőt nem is gondolnám, hogy bántó szándékúak a hozzászólásaid! Akinek nem inge ne vegye magára!

          További szép napot mindenkinek!

  10. Sziasztok!

    Ma értesítést kaptam,hogy behatolást kezdeményeztek a számítógépembe.írtak nekem egy valamilyen számot,valami külföldi,de nekem ez nem mond semmit sem.Azt szeretném tőletek megkérdezni,hogy hogyan lehet kinyomozni,hogy ki akart,vagy be is tört?a számító gépembe.Semmit nem tudtam üzemeltetni,még a Facebook oldalamra sem engedett be a gép!Külön engedélyt kellett kérnem.Hogy lehet az ilyeneket kinyomozni,hogy ki csinálja ezeket?

    Előre is Köszönöm a válaszotokat.

    Tisztelettel: Szigetvári Zoltán

    • Zoltán, ennyiből nem tudom megállapítani mi lehetett a gond… :-( Sorry!

      • Sziasztok.

        A Behatolásról ezt írta ki a gép.Távoli IP:213.215.116.226:80
        Protokoll:TCP
        Alkalmazás szabály: Any other applikation

        Szerintetek mi ez?

        Előre is köszönöm a válaszotokat.Tisztelettel:Szigetvári Zoltán

        • Ez bármi lehet, mindennaposak az ilyen behatolási kísérletek bármelyikőnk számítógépén, ezek lehetnek manuális hekkertámadások, automatikusan működő vírusuk, stb-stb. Ezért kell tűzfalat használni és vigyázni.

          De ez nem a mi asztalunk, szerintem olvass utána internetes biztonságtechnikával foglalkozó blogokon.

  11. Szia Kedves Márton!
    Nem kifejezetten a hirdetésre gondolok például a FB-on és az egyéb közösségi oldalakon, hanem egyáltalán a jelenlétre. Arra, hogy a közösségi oldalakon, ha jól működik a jelenlét eredményes lehet. Kérdés csak az, itt az adatokkal élhetnek vissza, a hirdetés esetében pedig a pénzzel is. Ennek függvényében, melyik a biztonságosabb?

    • OFF topic:

      Szia Mária!

      E tekintetben teljesen 2 külön világról beszélünk. Az AdWords hirdetésben azt jelenítesz meg, ami csak az adott hirdetéshez tartozik, a Facebookon való jelenlét is szintén Tőled függ, mennyi információt mutatsz Magadról a külvilágnak, teljesen más a kettő!

      Van olyan Facebook felhasználó, akinek nyitott könyv az élete, van aki egy bizonyos virtuális személyiséget épít fel, van aki semmit nem mutat, csak azért van ott, hogy másokat kövessen.

      Megfelelő biztonsági beállításokkal, és átgondolt információ publikálással nem veszélyes. Pl. ne tegyél fel olyat, amit nem szeretnél ha mások firtatnának, illetve használj csoportokat, vagyis akkor be tudod állítani, melyik ismerősi körbe tartozó felhasználók mennyi adatodhoz férjenek hozzá.

      Ilyenekről, biztonsági beállításokról, veszélyekről és kockázatokról is szó van a Közösségi Média Szemináriumunkon: http://www.oma.hu/kmsz

  12. áldozat szerint:

    Üdv mindenkinek.
    Nagyon szépen leírják, hogy a google adwords nem engedi az érvénytelen kattintásokat, mert a különböző szűrők nem engedik!
    Sajnos a valóságban bárkit le tudnak kattintani ha változik az IP címük és ami a legrosszabb úgy letudnak kattintgatni, hogy az adwords szűrő észre sem veszi!
    Ma Magyarországon nincs rá törvény. Ellene nem tudsz semmit tenni, de még kivédeni is csak 2 fajta lehetőség van!
    1. IP kizárása ( ez nagyon gyenge)
    2. Ne hirdess a google awords rendszerben!

    • Kedves Áldozat!

      Próbáltad bejelenteni az AdWords Ügyfélszolgálatnak az esetet? Mi történt ezután?

      • áldozat szerint:

        Hiába jelenti be az ember. Ha azt szeretnék, hogy ne nagyon lázadjon az ember akkor adnak vissza egy kis minimális összeget, de az új szabályuk alapján bla-bla és 0Ft visszatérítés.

        • Pedig sokszor láttam olyat, hogy a gyanús kattintások összegét (amik csak gyanúsak voltak és nem is biztos, hogy tényleg rosszindulatú kattintások voltak) gond nélkül visszaadta a rendszer.

  13. pogo szerint:

    Ilyen jó cikket rirkán lehet olvasni ebben a témakörben.

  14. noname szerint:

    Tapasztalat.
    Sajnos ne higgyétek el, hogy bárki is megtud benneteket védeni az illetéktelen kattintásokkal szemben. Bárki- bármikor rátok tud kattintani és ha úgy gondolja akár 1 óra alatt le is ment a hirdetésnek az ára.
    Igaz, hogy a google fejleszti az eszközeit, de sajnos így is kevés. Ma még senki sem tudja kivédeni ezt a fajta csalást. Ezt tapasztalatból írom. Nekem már több adwords menedzser is kezelte már a kampányom és mind ugyan azt mondta ” ilyen csalást még sohasem látott”. Szóval ennyit a nagy védelemről.

    • Ha 1 felhasználó kezdi kattintgatni ugyanannak a cégnek a hirdetését, akkor a rendszer gyanúsnak érzékeli és legfeljebb pár kattintást tud leadni az adott hirdetőre. Többet nem, mert nem fogja neki mutatni a rendszer azt a hirdetőt, akit gyanúsan kattintgatott.

      Ennél sokkal ravaszabbnak kell lennie annak, aki csalni akar… (És még akkor is jó eséllyel kiszűri a rendszer.)

  15. Pintér Sándor szerint:

    Sziasztok az,hogy a klikk csalást a google kiszűri igazából a legnagyobb kamu a világon…
    Engem minden nap meglopnak és lekattintgatnak amit már jelentettem vagy 100szor majd rendőrségre is mentem de ez legális… AdWordsnek jól jön az a lekattintott pénz amit tőlem nap mint nap ellopnak és ezért sz..nak rá… Csak simán egyszerűen ip címet kell váltani és máris lehet játszani másnak a hirdetésével. Aki nem piszi mindent mutatok és elmondok. email címem: pinter.sandor82@freemail.hu

Trackbacks

  1. Berimex Ltd. szerint:

    Mi az a klikk csalás az AdWordsben? | Online Marketing Blog és …: Nagyon sokan kérdezik és minden AdWords hirdet… http://bit.ly/9XbsGW

  2. OMA.hu szerint:

    Minden jelenlegi és potenciális Google AdWords hirdetőnek a fejében ott motoszkál néha a kisördög, hogy: "Vajon mi… http://fb.me/Fi2ywtDt

  3. koczelaszlo szerint:

    RT @oma_hu: Minden jelenlegi és potenciális Google AdWords hirdetőnek a fejében ott motoszkál néha a kisördög, hogy: "Vajon mi… http://fb.me/Fi2ywtDt

  4. Gombos Zsolt szerint:

    "Jaaaaj, a konkurencia lekattintgatja a hirdetésemet az AdWordsben !!!!!" http://bit.ly/96EzuD

  5. RT @gomboszs: "Jaaaaj, a konkurencia lekattintgatja a hirdetésemet az AdWordsben !!!!!" http://bit.ly/96EzuD

  6. RT @gomboszs: "Jaaaaj, a konkurencia lekattintgatja a hirdetésemet az AdWordsben !!!!!" http://bit.ly/96EzuD

  7. Barna László szerint:

    RT @gomboszs: "Jaaaaj, a konkurencia lekattintgatja a hirdetésemet az AdWordsben !!!!!" http://bit.ly/96EzuD

  8. Berimex Ltd. szerint:

    Mi az a klikk csalás az AdWordsben? | Online Marketing Blog és …: Nagyon sokan kérdezik és minden AdWords hirdet… http://bit.ly/dDll8A

  9. […] Mi az a klikk csalás az AdWordsben? […]

Szólj hozzá!

*