Google AdWords konverziómérés újratöltve

Akik Google AdWordsben hirdetnek és már az alapokkal tisztában vannak, nagyon remélem, hogy konverziókat is mérnek, vagyis nem csak kattintásokban, hanem konkrét célok teljesülésében gondolkodnak. Az okos hirdetők szeretnék tudni, hogy az elköltött hirdetési büdzsé milyen kézzel fogható eredményeket hozott a vállalkozásnak. (Például az elköltött 100.000 Ft-ból hány vásárló, feliratkozó, ajánlatkérő stb. származott.) A még ügyesebb hirdetők eszerint optimalizálják is költéseiket.

A Google eszközei (különösen Analytics, AdWords) régóta élen járt abban, hogy segítsék az eredményorientált gondolkodásmódot. Úgy gondolom, hogy az ma már alap, hogy a hirdetések mögé konverziómérést állítanak be a hirdetők. Ehhez az AdWordsben definiálni kell, hogy mit tekintesz célnak és ehhez alap esetben el kell helyezni a honlapod konverziós oldalában egy követőkódot. (Vagy Analyticsből is át lehet importálni a beállított célokat.)

(Ha nem értetted eddig miről beszélek ebben a bejegyzésben, akkor ez esetben különösen úgy gondolom, hogy nagyon sokat tudunk lendíteni az online marketingeden, ha eljössz egyik alapozó szemináriumunkra vagy az 52 órás OMA Live! “nagy” tanfolyamunkra. Ez egy kicsit haladóbb AdWords felhasználóknak szóló post, a továbbiak sem lesz érthető Számodra. Azért ezt olvasd el, ha a konverziómérés témájával ismerkednél: Mi fán terem a konverzió? c. korábbi bejegyzésünk.)

A konverzió mérés pontossága és a megfelelő követése elengedhetetlen ahhoz, hogy helyes következtetéseket vonjunk le a kapott statisztikai adatokból. Ezért nem mindegy milyen szemüvegen át nézed a méréseidet, más szavakkal, nagyon nem mindegy milyen beállításokat használsz az AdWordsben, hogy azt lásd, amire valóban szükséged van és passzol az üzleti modelledhez.

Sok apró változás és új lehetőség látott napvilágot az AdWords felületén, ezért összefoglalom, hogy miket gondolj végig  ellenőrizz le és állíts be, hogy tökéletesítsd konverzió mérésed. Azt külön most nem részletezem, hogy mennyire fontos, hogy technikailag csak ott legyen a konverzió követő kód, ahol ténylegesen és véglegesen megtörténik a konverzió honlapodon.

1. Egyedi vagy minden konverzió?

Probléma:

Első kérdés, hogy egyedi konverziókat, vagy minden konverziót szeretnél-e számolni. A konverzió beállításainál meg tudod mondani az AdWordsnek, hogyan mérjen. Vajon melyik való Neked?

Mit gondolj végig:

Egy felhasználótól érkező konverzió(k) esetében, van annak hozzáadott értéke, hogy valaki többször is végrehajtja az adott konverziót? Vagy igazából csak az első konverzió számít?

Például, ha feliratkozókat gyűjtesz, akkor 1 felhasználótól elég csak 1x megszerezned az emailcímét. Ha valaki 2-3-4x konvertál és megadja az emailcímét, akkor az első után már ennek nincs különösebb értéke számodra. Ilyen esetben az egyedi konverzió számítási mód lesz a megfelelő választás.

Ha mondjuk webáruházad van, akkor igenis van annak értéke, ha a hirdetésedre való kattintás után többször is konvertál valaki. Ha 1 felhasználó 2-3x is vásárol (jellemzően 30 napos konverziós időtartamon belül), akkor annak 2-3x-os értéke van Számodra.

Megoldás:

Az Eszközök / Konverziók menüpontban nézd meg melyik konverziód hogy van beállítva!

AdWords konverziós beállítás

Ha nem tetszene, amit látsz, akkor kattints rá a konverzió nevére és a Beállítások fül alatt tudod szerkeszteni a számítási beállítást.

adwords-konverzio-2

2. “Melyik oszlopot kell nézni a riportokban?”

Probléma:

A riportokba az első konverzió beállítása után automatikusan bekerülnek bizonyos oszlopok. Ezek az oszlopok természetesen testre szabhatók, kiválaszthatod, hogy melyik oszlopot szeretnéd látni a riportokban (legyen szó, kampány, hirdetéscsoport, kulcsszó vagy hirdetés riportról).

Az a gond a különböző mutatókkal, hogy gondosan meg kell válogatni melyiket nézed konverziós eredményeid értékelésénél. Konvertált kattintások? Konverziók? Becsült összes konverziók? Melyik típusú mutatókat nézd?

Mit gondolj végig:

A “konvertált kattintások” tulajdonképpen egyedi konverziókat néz. Vagyis az egy konverziófajtából többször létrejövő konverziókat nem számolja külön. Ebben a mutatóban azt látod, hogy hány kattintás végződött konverzióval vagy akár többel is.

A “konverziók” mutató számolja a kattintás után létrejövő konverzióidat azzal a számítási módszerrel, amit beállítottál a mérésnél (lásd előző problémakör). Tehát a “konverziók” típusú mutatókat érdemes elsősorban figyelned!

Vannak még ezek a “becsült összes konverzió” típusú mutatók, amik tartalmazhatnak olyan konverziókat is pluszban az eddigiekhez képest, amit a szokásos méréssel nem lehet kimutatni, pl. egy felhasználó több különböző készüléket használ, kattint a hirdetésedre, majd egy másik készülékről adja fel a rendelését… Ezek a becslések lehet, hogy jók, de jobb a biztosból kiindulni és minden, amit nem (pontosan) mérhető konverzióként kapunk a hirdetéseink után, az legyen hab a tortán.

Megoldás:

Nézd meg az egyes riportjaidat, hogy milyen mutatókat tartalmaznak és az Oszlopok / Oszlopok testre szabása funkcióval szedd össze a Neked fontos oszlopokat a benne szereplő mutatókkal!
AdWords konverziós mutatók megjelenítése

Optimalizálásra elsősorban használd a “Konverziók”, “Költség/konv.” és “Konv. arány” mutatókat!

3. “Honnan tudhatom, hogy melyik konverziómat teljesítették a látogatóim?”

Probléma:

Ez egy rafinált kérdés. Ugyanis az AdWords a riportokban minden konverziót egyben számol. Például szükség lehet arra, hogy beállítasz egy konverziómérést a vásárlások követésére és egy másik konverziót a feliratkozások követésére. Miért ne lehetnének a különböző kampányaidnak különböző céljai? Annál is inkább, mert a mérési módszer is más lesz a két konverzió esetében, a feliratkozásnál “egyedi” konverziókat, a vásárlásoknál “minden” konverziót célszerű mérni.

Egy konkrét példa: vásárlókat szeretnél szerezni az egyik kampányoddal webáruházadba, de mivel van feliratkozó gyűjtő kampányod is, be van állítva a feliratkozásra is egy konverzió mérés. A vásárló szerző kampányod jelentésében amikor azt látod, hogy konverziók száma 5, akkor ennyiből még nem tudod, hogy melyik konverzióból mennyi volt. Lehet, hogy 5 vásárlást szereztél, de az is lehet, hogy 5 feliratkozást, esetleg az is lehet, hogy 3 vásárlást, 2 feliratkozást. Nagyon nem mindegy, az eredmények értékelése szempontjából, amikor arra keressük a választ, hogy “megtérül-e a hirdetésre költött pénz”.

Mit gondolj végig:

Célszerű minden kampányodban kitűzni célt, hogy mit szeretnél elérni segítségével. Kampányonként 1 fő cél legyen. Így előfordulhat, hogy több különböző célod is be lesz állítva az AdWords fiókodban. Itt nem kell azonban teljeskörűségre törekedni, nem kell a weboldal összes célját beállítani az AdWordsben, csak azokat, amelyek valamelyik kampány célját jelentik. (Google Analyticsben viszont minden célt ajánlott beállítani, hiszen az Analytics a központi műszerfal, ahol mindent szeretnénk egyben látni.)

Megoldás:

Minden jelentés esetében ott a szegmentálási lehetőség, az adatokat le tudod bontani sokféle szempontok szerint, például a beállított konverziók szerint is. Használd a Lebontás gombot majd Konverziók / Konverzió neve lehetőséget. Konverzió - lebontás AdWordsben

Ezek után a riportjaidban megmutatja a különböző konverziókhoz tartozó adatokat a rendszer. A lenti riport részletből is jól látszik, hogy azt hittük eddig, hogy a hirdetéscsoportunk 19 vásárlást hozott, de valójában csak 18-at, mert az egyik konverzió feliratkozás volt. A megfelelő sorban kiszámolja a rendszer az adott konverzióra vetített konverziós költséget, ami a legritkább esetben ugyanaz, mint az összesített érték.

Konverzió riportálás AdWordsben

+1 kiegészítés: új funkció az AdWordsben

Egy vadi új funkcióról is szeretnénk megemlékezni, ez nem más, mint az Egyéni oszlopok beállítási lehetősége a riportokban. Ez a legtöbb fiókban csak a napokban vált elérhetővé. A 2. pontban leírt oszlopok testreszabása közben találsz egy olyan lehetőséget, hogy “Egyéni oszlopok”. Itt a meglévő mutatókat egy speciális szegmensre lebontva tudod megjeleníteni az új oszlopodban.

Például:

  • a összes kattintásból le tudod szűrni csak a mobilos kattintásokat;
  • mobilos CPC-t meg tudod jeleníteni az átlag CPC mellett;
  • mobilos konverziókat külön tudod bontani;
  • az összes konverzióból le tudod bontani az egyes konverziók eredményeit;
  • és még nagyon sokféle kombinációban szabhatod testre a jelentéseket ennek segítségével.

Tehát: Oszlopok gomb / Oszlopok testre szabása, majd a következő képernyőn válaszd az Egyéni oszlopok lehetőséget.Google AdWords egyéni oszlopokItt válaszd a + Oszlop gombot és definiáld melyik mutató szeretnéd látni, melyik szegmensre lebontva.Google AdWords egyéni oszlopok

Szépséghibája ennek a megoldásnak, hogy csak a kampány és hirdetéscsoport riportban elérhető. Ezért nem használható minden riportban, ahol szükség lenne rá. Így konverzióra való optimalizálásnál marad a 3. pontban leírt megoldás.

A fentiek segítségével már képes leszel kampányonként akár csak 1 konkrét konverziós célra optimalizálni, ki tudod majd hámozni, az adott körülmények között fontos eredményeket. Ha így optimalizálsz, sokkal pontosabban és reálisabban látod majd az eredményeket!

Hajrá, legyél ügyesebb hirdető, mint a versenytársaid! (A Haladó AdWords Szemináriumon további, még komolyabb trükkök is terítékre kerülnek!)

Comments

  1. Az egyéni oszlopok beállításáról szól rész hasznos volt, azonnal le is próbáltam és láss csodát. :-) Köszönöm a közzétételt, megint tanultam valami újat tőletek.

  2. Kedves Zsolt!
    AdWords és SEO-ügyben szeretnék tanácsot kérni Tőled. Voltam az 52 órás képzéseteken (nagyon hasznos volt egyébként) és az alapján újjáalakítottuk a weboldalunkat. Ezzel egyidőben újrahúztam az adwords hirdetéseinket is, azonban döbbenten látom, hogy az elmúlt héten (már egy hónapja él az új oldal) az összes kulcsszavunk minőségi mutatója egyes vagy kettes számot kapott, tehát a megjelenések is rendkívül ritkák lettek. Kérlek, próbálj segíteni, hogy mit csináltunk rosszul. Köszi
    Orsi

  3. András szerint:

    Sziasztok!

    Az a gondom, hogy cégünk nevén hirdet egy másik, konkurens cég. Az nem zavarna, ha a kulcsszavak között lenne neki Adwordsben, de a hirdetés szövegében is benne van a cég név. Nem szokványos név, és ezt mi etikátlannak tartjuk. Hiába írtunk nekik, nem veszik le. Próbáltunk panaszt is tenni, hivatalos úton, de eddig semmi.
    Ki tudna segíteni?
    Üdv,
    András

Szólj hozzá!

*