Mikor kezdődik a sikeres karácsonyi kampány?

A címben feltett kérdésre a válasz: MOST! Nézzük meg, hogy miért!

Az időjárás még a nyarat idézi vissza, még keveseknek jut eszébe egy havas táj, karácsonyfa csillagszórókkal, bejgli illata, a karácsonyi dalok stb. De ha már azt veszed észre, hogy “itt lóg a levegőben” a karácsony, akkor bizony elkéstél… Ezért megpróbálunk időben szólni!

Szeptemberben már a Google-ben bizony megjelennek az első keresések a „karácsonyi ajándék” kulcsszóra.

A markáns növekedés azonban még várat magára október végéig. Ekkor viszont őrületes tempóban kezd el növekedni ennek a kifejezésnek a keresettsége és ezzel együtt azoknak a kulcsszavaknak is, amelyek gyakori karácsonyi ajándéknak szánt termékeket jelölnek.

Például: led tv, parfüm, könyv, robotgép

A kiskereskedelmi volumen novemberben illetve decemberben az átlagos értékhez képest 20-30%-kal növekszik. De egyes, kifejezetten karácsonyi ajándéknak alkalmas termékeket kínáló vállalkozások bevételének nagyobbik felét az év utolsó negyedéve adja. (Forrás: KSH, Tozsdeforum.hu)

Ezért nagyon aktív hónapoknak néz még elébe sok vállalkozás, mert bár fogyasztói szemmel most még korai erre gondolni, hidd el: hamarosan indul a karácsonyi roham. A legtöbb kereskedő épp erre az időszakra vár, nagyon sok cég életében kulcsfontosságú az, hogyan teljesít a marketingje az év utolsó negyedévében.

Ahhoz hogy a karácsony előtti kampányok elindulhassanak mondjuk november elején, közepén, rengeteg tervező és előkészítő munkára van szükség, amit jó ha nem az utolsó pillanatokban kapkodva és kompromisszumokkal kell elvégezned. Mire is elég ez a másfél hónap, ami előtted áll a rohamig? Egy agilis online marketinges csapat akár egy komplett webáruház kivitelezését is lekoordinálhatja, annak minden kampányának előkészítésével együtt. Viszont márkaépítésre és keresőoptimalizálásra már nem maradna idő így.

Azonban, ha egy alap felkészültséggel (működő honlappal, alap szintű hirdetésekkel, Facebook közösséggel) rendelkezel, akkor nagyon ütőképes karácsonyi kampányt készíthetsz még elő. És itt nem csak arra kell gondolni, hogy a november elején induló intenzívebb kommunikáció képes és szöveges elemeit kell elkészít(tet)ned, esetleg a weboldalon szereplő ajánlatokat, szöveget kell rendbe szedned. Ezek a legtöbb marketinges számára átlátható feladatok és csupán tervezés kérdése, hogy minden időben elkészüljön.

Ahhoz, hogy vállalkozásod hirdetése jól működjön és kiváltsa az érdeklődőiben a kívánt hatást, vagyis nálad vásároljanak, még egy fontos tényező is szerepet játszik, amire csak nagyon kevesen figyelnek tudatosan!

A reklámüzeneted nagyságrendekkel magasabb konverziós arányt ér el, ha a befogadó nem először találkozik a neveddel. Sőt az a legjobb, ha már előzőleg kialakult benne a szimpátia a vállalkozásod irányában. Hogyan lehet ezt elérni? Számtalan lehetőség áll a rendelkezésedre.

Íme 4 tipp ahhoz, hogy hogyan lehet online eszközökkel hatékonyan előmelegíteni az ügyfeleidet a sikeres karácsony érdekében:

4. Facebook közösség építés

Még nem késő a karácsonyi szezonig felduzzasztanod a vállalkozásod Facebook rajongótáborát. Arra azonban ügyelni kell, hogy a Facebook kommunikáció folyamatos legyen (a folyamatos eredmények érdekében a karácsonyi szezon után is). Az üzenetek elsősorban NE eladási célúak legyenek. Inkább érdekességek a cég életéből, a termékekkel kapcsolatos kulisszatitkok, termékfejlesztéssel kapcsolatos sztorik, illetve a cég profiljába vágó hírek, saját mondanivalóval megfűszerezve. Aztán karácsony előtt jöhet a második hullám, amikor le tudod mérni a Facebook közösségben lévő vásárlóerőt. A végső cél végül is ez, nem?

3. Rendszeres hírlevelek, új olvasók bevonzása

A már meglévő feliratkozótábort sem szabad elhanyagolni az újak szerzése mellett. Ha már van hírleveled, akkor rendszeres időközönként valami témába vágó aktualitást, tippet, érdekességet minden bizonnyal szívesen fogadnak majd az olvasóid. Figyelem, itt is kerülni kell (idő előtt) az eladási célú üzeneteket. (Illetve ha vannak feliratkozóid és hónapokig nem hallottak felőled, akkor a következő hírlevélnél már azt fogják hinni “spam”-eled őket. Nagy hiba lenne, ha a karácsonyi akciós hírleveled lenne az első amit legközelebb kapnának tőled!)

2. Meglévő ügyfelek aktivizálása

A korábbi vásárlóidról sem szabad megfeledkezned, hiszen remélhetőleg nekik már vannak pozitív tapasztalatai ügyfélként. Nekik is érdemes időnként kommunikálni, aktualitásokról, esetleg egy online ügyfél felmérés is egy jó apropó a kapcsolatfelvételre és ráadásul még sokat tanulhatsz is belőle.

1. Remarketing

A remarketing egy olyan hirdetés célzási megoldás, amely azokat a felhasználókat éri el, akik korábban valamilyen interakciót végrehajtottak online felületeiden. Például a felhasználó meglátogatta a honlapod, olvasta a Facebookon az egyik postodat, megnézett egy videót a YouTube csatornádon. Akikről lehet tudni, hogy érdeklődtek a termékeid iránt, őket nem szabad szélnek ereszteni. Kézen kell fogni és elkísérni egészen a vásárlásig, rendszeresen megjelenő (reklám)üzeneteiddel. A karácsonyi kampány előtt ritkábban, de azért hetente jó ha találkozik a hirdetéseddel. Az októberi időszakban ez a reklámüzenet legyen inkább branding jellegű, nem kell, hogy eladást ösztönző mondani valót közvetítsen. Hirdesd nyugodtan akár értékes tartalmaid, adj lehetőséget a “tét nélküli” ismerkedésre, esetleg hirdesd a csalid, ha van!

Konklúzió

Ezek a megoldások tulajdonképpen a tartalommarketing eszközrendszerébe tartoznak, a lényeg, hogy még mielőtt vásárlásra kéred az érdeklődőd, elérd, hogy már ne legyen vállalkozásod ismeretlen a számára. A kampányidőszakban aztán már beindulhatnak a kőkemény eladás fókuszú üzenetek és ekkor már a hatalmas reklámzajban (mert mások is elkezdenek hirdetni) arra figyel a felhasználó, akit már korábbról ismer! A karácsonyi eladási célú üzenetek sikeressége és megtérülése nagyrészt az előkészítési szakasz minőségén múlik.

Tehát hajrá, tervezd meg, találd ki, hogyan fogsz sikeres karácsonyi szezont zárni és kezdd el még most, mert amikor már mindenki hirdet, akkor késő lesz!

Comments

  1. Mivel éppen céges ajándéktárgyak nagykereskedelmi forgalmazásával foglalkozom, az aktivitást már pár hete megkezdtem, és jó látni, hogy időben vagyok, mert már elkésve éreztem magam! :-)
    Köszönöm a statisztikákat is, igen hasznos volt! :-)

  2. Varga Éva szerint:

    Köszönöm a cikket,
    Sajnos az én profilom nem kifejezetten karácsonyi, sőt.
    De igyekszem valamit kitalálni akciók tekintetében.

  3. Igen, igen.. Éppen ez indukálja, hogy a forgalmam java, az utolsó negyedévre esik… :-) :-) :-)
    Sajnos túladóztatták az ajándékokat. A legköltségesebb, ha a saját dolgozót, és a partnereket ajándékozzák meg.. Pedig, éppen ez a lényeg…!
    De, mindig, mindenre van jó megoldás…! :-)
    Pár hete, hónapja, hogy kinyitottam az internetes világnak a kapuimat (mert eddig elég volt a szájhagyomány is), és ehhez sok segítséget kapok Tőletek…!
    Köszönöm a támogatást!

  4. A mi profilunk sem épp karácsonyi, így karácsony előtt a tanácsadáson lesz a hangsúly, segítünk választani, bár a többség nem nálunk fog vásárolni. Ők azok akiknek később lehet szüksége a szolgáltatásunkra :)

  5. NOGO szerint:

    A karácsonnyal kapcsolatban éppen elkeseredetten igyekszem a tőletek tanultak alapján elmagyarázni, hogy miért NE küldjünk ki egymillió címzettnek PDF formátumú karácsonyi üdvözletet alig két hónap múlva. Nincs esetleg valamilyen jó statisztikátok amivel még meggyőzőbb lehetnék? (pontosabban statisztika arról, hogy kerülünk feketelistára, SPAMbe, egyébbe azonnal egy ilyen akció keretében)

Szólj hozzá!

*