Segítség: Valaki visszaél a (márka)nevemmel!

Biztos találkoztál már olyannal (ha épp nem Veled történt meg), hogy ha rákerestél a cégnevedre, saját márkanevedre, vagy felépített becenevedre (amiről úgy gondoltad, hogy csak a Tiéd), ott virított egy konkurensed hirdetése a Google-ben. Pláne, még idegesítőbb, ha valaki elveszi a neved és ő is ugyanazon név alatt kezd el terméket piacra dobni és kommunikálni. Nagyon bosszantó tud lenni az ilyen.

Egyes (távol-keleti) kultúrákban a másolás a nagyság elismerését jelenti, de egyrészt nálunk nem így van, másrészt amikor üzletről, megélhetésről, emberi sorsokról van szó, akkor egyből más megítélés alá esik a téma.

Szinte minden AdWords Hirdetési Szemináriumon előjön ez a kérdés. Sok zavaros esetet láttam már, itt az ideje tisztázni, hogy mik a játékszabályok, mi az ami megengedett és mi az ami nem, illetve mit tehet az, akinek visszaélnek a nevével.

Mik az általános szabályok a Google AdWords hirdetési rendszerben?

Alapvetően a rendszer a védjegyekre van ráállva. Ami nem védjegy, azzal nem foglalkozik. Ezen belül is főleg a nemzetközi, szöveges védjegyek használatát szűri ki automatikusan a rendszer. Kulcsszavas célzásra lehet / szabad megadni mások védjegyeit, de már a hirdetés szövegében nem engedi azt megemlíteni.

Vagyis a konkurens márka nevére való keresésnél megjeleníthetek hirdetéseket, de a hirdetésben nem használhatom más védjegyét.

Például a Ford egyik autótípusára való keresésnél megjelenhet a Volkswagen (helyettesítő termékének) reklámja, de nem említheti a Ford védjegyét.

vedjegy-kereses-google(Régebbi képernyőfelvétel)

A Google általános védjegyes irányelveiről bővebben itt olvashatsz.

Mi az a védjegy?

„Védjegybejelentés segítségével cégünk neve, emblémája vagy termékeinknek (szolgáltatásainknak) elnevezése helyezhető oltalom alá, vagyis a védjegyoltalom a márkanevek levédésének alapvető eszköze. Amennyiben az oltalmat elnyeri cégünk, úgy a védjegyet a megjelölt területen – akár korlátlan ideig – kizárólag mi használhatjuk. Védjegyünk (akár jóhiszemű) bitorlójának súlyos szankciókkal kell szembenéznie.”

(Forrás: http://szabadalmi.hu/vedjegy/)

Ha rendelkezel védjeggyel és azt látod, hogy más hirdetők (nem csak célzásra, hanem) a hirdetés szövegben használják, akkor itt jelenthetsz be panaszt a Google-nek.

Mi van, ha nem védjegyről van szó?

A Google csak a bejegyzett védjegyek alapján korlátozhatja a hirdetőit, egyéb esetben nem, vagyis ha nem védjegyről van szó, akkor a hirdetőket nem köti a Google szerkesztői szabályzata sem. Tehát, ami nem védjegy, azzal technikailag bármit megtehetünk, jogilag már nem biztos. Egyéb jogi eljárást bárkinek lehetősége van indítani vélt vagy valós sérelem esetén. Ha nem rendelkezel védjegy oltalommal, akkor hosszú, bonyolult, bizonytalan kimenetelű  jogi hercehurcák árán futhatsz az igazadért.

Ne gondolj mindjárt rosszra!

Arra azért hadd hívjam fel a figyelmed, hogy nem feltétlenül történik szándékos “rácélzás” a kulcsszavak között, ha rákeresel a nevedre, pláne, hogy ha más kulcsszavakkal kombinálod, és mások hirdetései is megjelennek. Sokszor nem is lehet egyértelműen megállapítani, hogy az adott hirdető milyen szavakra céloz ténylegesen a Google Keresési Hálózatban.

Fiktív példák:

  • Keresett kifejezés: Bosch mosógép
  • Megjelenik: Samsung mosógép (hirdetésszövegben)
  • Védjegyhasználat a célzásra használt keresőkifejezések között?: Nem feltétlenül, hiszen, lehet, hogy a Samsung simán a mosógép kifejezésre hirdet és az egyezési szabályok miatt jelenik meg.
  • Keresett kifejezés: Bosch WAB20060BY-OU (konkrét típusra való keresés)
  • Megjelenik: Samsung WF60F4E0W0W (készülék hirdetése)
  • Védjegyhasználat a célzásra használt keresőkifejezések között?: Itt már sokkal valószínűbb, hogy a Samsung a konkrét Bosch típusnévre hirdet ilyen esetben. Ameddig a szövegében nem említi meg, addig nem tekinthető szabálytalannak az AdWords rendszere szerint.
  • Keresett kifejezés: Xerox
  • Megjelenik: HP fénymásoló (hirdetés)
  • Védjegyhasználat a célzásra használt keresőkifejezések között?: Na ez egy speciális eset, ugyanis a xerox márkanév egyet jelent a fénymásolással, sőt, a Google a szinonimákat a használatuk alapján állapítja meg, ezért nem kizárt, hogy a HP a fénymásoló szóra hirdet (általános egyezéssel) és a Xerox szóra való keresésnél a fénymásolás szót célzó találatokat is felhozza a Google. Bizonyos esetekben elég tágan értelmezi a szinonimákat.

Azért nem fenékig tejfel…

Azon túl, hogy más termékneveire történő hirdetés a Google AdWords Keresési Hálózatában egy nagyon vagány dolognak tűnik, nem kell tőle csodákat várni.

Ugyanis, mivel nem említhetjük meg azt a kifejezést a hirdetésünkben, amire megjelenünk, így a csőlátó keresés miatt nehezen vagy alig lesz észrevehető a hirdetésünk, ezért általában rossz átkattintási arányt szerzünk, ami nem kedvez a minőségi pontszámunknak sem. Például, ha fentiek közül megnézed a Ford S-Max autótípus nevére való hirdetést, a Volkswagen egy teljesen más nevű típusát hirdeti a hirdetésben. (Hasonló kategória, ezért helyettesítő terméknek vehetjük.) Viszont a kereső emberek azt vagy ahhoz nagyon hasonló szavakat vesznek észre könnyen a hirdetések szövegében, mint amire kerestek. Ez azért van, mert szkennelünk, rohanunk, egyszerűsítünk. Ez a csőlátó keresés.

Így nem lesz olyan hatékony a hirdetésünk, de persze, ha a maximum elérésre törekszünk, ilyen hirdetésekkel is kiegészíthetjük a megjelenéseinket. Csak ne várjunk csodákat tőle.

Van, hogy jogosan sem könnyű használni a védjegyeid!

Olyan is előfordul, hogy egy nemzetközi cég hazai márkaképviselőjeként szeretnél hirdetni. És a hirdetések beállítása után a jóváhagyási folyamat elutasítással végződik, és szomorúan tapasztalod, hogy védjegy problémák miatt elutasították a hirdetésed. Még ha a magyar domainnel rendelkezel is az adott védjegyhez kapcsolódóan, az semmit nem jelent, meg kell igényelni a védjegy használati engedélyt. Nem Neked, hanem a védjegy tulajdonosának. Vagyis az anyavállalat megfelelő emberét kell felkutatnod és megkérni, hogy töltsön ki egy kérelmet a Google felé. (Ezt egy itthon is jelen levő hipermarketnek is el kellett játszania. A hazai cég neve, a domainje, amit hirdetni akart egyértelmű volt, mégsem hirdethetett, amíg nem kapott engedélyt a védjegy tulajtól.)

Ezen az űrlapon keresztül igényelhetnek védjegy használati engedélyt a védjegy tulajdonosok meghatározott AdWords fiókok számára.

Márkakereskedőknél is ugyanaz a szituáció, csak a tapasztalat szerint elég a hazai képviselethez fordulni és ők szoktak ebben segíteni. (Viszont olyat is láttam, hogy nem segített sem a képviselet, sem az anyacég a kereskedőjének. Amit nem értek. Szegény kereskedő hirdethette úgy az adott termékeit, hogy nem említhette meg a hirdetéseiben a márkanevet. Pff. Nonszensz.)

Kérdezzük meg a jogi szakértőt!

A téma talán legautentikusabb jogi szakértőjét kérdeztük az ezzel kapcsolatos vonatkozásokról, mert úgy érezzük sok a homályos folt a fejekben. Pintz György válaszolt kérdéseinkre, aki a www.vedjegyportal.hu -t is üzemeltető Pintz és Társai Szabadalmi Védjegy és Jogi Iroda vezetője  és a Magyar Szellemi Tulajdonvédelmi Egyesület (www.mszte.com) elnöke.

Fehér Márton: Mennyibe kerül egy védjegy regisztráció?

Pintz György: Általában egy területre elegendő a védjegybejelentés. Ez esetben a bejelentés nettó munkadíja 58.000 Ft, az illetéke 74.800 Ft.

F. M.: Milyen esetekben léphetünk fel, amennyiben rendelkezünk védjeggyel?

P. Gy.: Összetéveszthető nevek ellen léphetünk fel. Itt figyelembe kell venni a területet is, hiszen a Roma parfüm jól megfér a Roma padlólappal, mindkettő lehet védjegy. Tehát csak a védjegyeztetett területen léphetünk fel a védjegybitorlók ellen.

F. M.: Milyen szankciók járnak védjegybitorlásért?

P. Gy.: Komoly szankciói lehetnek, akár büntetőjogi területen is, ha súlyos, szándékos visszaélésről van szó. A polgári jog eltiltást, megsemmisítést, kártérítést, nyilvános elégtétel adást említ szankcióként.

F. M.: Ha csak egy országra terjed ki a védjegy oltalom, akkor egy másik országban bármit megtehetnek a márkanevünkkel?

P. Gy.: Általában igen. A védelem kizárólag a védett ország határain belül él. Ugyanakkor az egész EU-ban szerezhetünk védjegyet, mintha az EU egy ország lenne.

F. M.: Milyen lehetőségeink vannak mások védjegyeivel kapcsolatban? Milyen formában említhetjük meg őket reklámanyagainkban, írásainkban?

P. Gy.: A védjegybitorlás feltétele a gazdasági tevékenység. Cikkekben ezért nem kell félnünk, ugyanakkor a reklámmal már óvatosan bánjunk. Senki sem keltheti engedély nélkül azt a hitet, mintha a védjegyjogosulttal közös érdekszférában lévő cége lenne. Erre akkor is ügyeljünk, ha jogosan használunk egy nevet. Például megemlíthetjük, hogy HP nyomtatóba árulunk festékpatront. A HP logóját azonban ne használjuk, és a HP se legyen nagyobb szó, mint a mi márkanevünk vagy ami a fogyasztó korrekt tájékoztatásához elengedhetetlenül szükséges.

F. M.: Az összehasonlítós reklámok megengedettek-e, amikor megnevezzük a versenytársunk termékét és nyíltan összehasonlítjuk a sajátunkkal?

P. Gy.: E kérdésre a reklámszakemberek autentikusabb választ tudnak adni, ezt az ő etikai szabályzatuk szabályozza. Ugyanakkor nincs kétféle védjegytörvény, az általános szabályok érvényesek itt is. Az előbb elmondottak szerint vigyáznunk kell arra, hogy ne legyen lejárató a megemlítés, illetve ne keltse azt a benyomást, mintha összetartozó cégekről lenne szó.

F. M.: Ha nem rendelkezünk védjeggyel, és más is használja / említi márkanevünket, cégnevünket, akkor milyen lehetőségeink vannak? Érdemes gyorsan levédetni? Vagy mit lehet tenni?

P. Gy.: Érdemes gyorsan levédeni, a védjegyjogosult általában előnyben van. Ugyanakkor korábbi használat alapján meg is semmisíthető egy védjegy. Az ilyen összeütközések általában bonyolultak, szakembert igényelnek.

F. M.: Domain neveket milyen esetben lehet visszavenni (elperelni) másoktól?

P. Gy.: Magam sokszor döntök vitás domain ügyekben, mint az Infomediator döntnöke. Ebből már látszik, hogy az Infomediatorhoz lehet fordulni domain vitákban, ehhez azonban szintén érdemes szakember képviseletét igénybe venni, mert a szabályozás meglehetősen bonyolult. Általában akkor lehet elvenni egy domaint, ha tudjuk jogosultságunkat igazolni (pl. névhasználat, védjegy alapján), a másik pedig nem tudja. Két év “nem használat” ugyancsak segíti a domain elvételét.

F. M.: A személynevek milyen kategóriába esnek? Amikor valaki a személyes márkáját építi szakértőként és az ő nevét megemlítik az engedélye nélkül, vagy összehasonlítják egy másik szakértővel, esetleg a nevére céloznak hirdetést az AdWorsben?

P. Gy.: Itt nyilván olyan személynevekről lehet szó, amit gazdasági szereplőként használunk. A gazdasági tevékenység körében használt személynév lehet kereskedelmi név, lehet védjegy, ha levédetjük. Jelenthet bizonyos előnyöket, ha valaki személynevét használja, ugyanakkor “Kovács”-oknak, “Kiss”-éknek, “Horváth”-oknak nem ajánljuk.

Ma több mint egymillió védjegy veszélyezteti magyarországi piacra lépésünket. Jobb alaposan felkészülni, mint utóbb ráfizetni. A védjegyeztetés nem annyira drága, mint a hiba tanulópénze. Egy sikeres termék későbbi átpozícionálása több tízmilliós nagyságrendű összeg is lehet. Legyünk az elején alaposak és körültekintőek, sok bosszúságtól menthetjük meg magunkat. Sokk tipp olvasható a névadásról például a Védjeggyel a csúcsra c. könyvemben.

Konklúzió

A fentieket ne tekintsd minden esetre kiterjedő jogi állásfoglalásnak, hiszen minden ügy más és más. Ha felmerül Benned a gyanú, hogy jogi lépéseket tehetnél saját neved megvédése érdekében, akkor fordulj erre a területre szakosodott jogászhoz!

A másik oldalnak pedig az üzenjük, hogy ne azzal foglalatoskodj, hogyan koppintsd le azt, amibe mások már energiát, kreativitást, pénzt tettek bele, hanem azon dolgozz, hogy Te is kitalálj valami újat, eredetit, ötleteset. Ha ez nem megy, akkor őrizz inkább birkát.

Ha az AdWords hirdetések működése még Számodra zavaros, vagy épp most kaptál hozzá kedvet, hogy elkezdd, vagy csak egyszerűen szeretnéd jobban csinálni, akkor gyere el a következő Google AdWords Hirdetési Szemináriumunkra!

Veled is történt már olyan, hogy mások a Te nevedből próbáltak hasznot húzni?

Comments

  1. oohh, nekem az ilyen esetekre külön tapasztalat útján szerzett technikám van, nagyon bevált és hatásos módszer :)

    • Megosztod velünk?

    • Mankacsek szerint:

      Igen, én is kíváncsi lennék rá. Ugyanis képzeljétek kiszabtak ránk egy 5ezer eurós bírságot, amire körülbelül 8 napunk lett volna befizetni, mert egy megközelítőleg ugyanolyan nevű cég nem fizette be az áfát! És mit csinál erre a francia adóhatóság? Ó, hát nézzük meg ezt, ez majdnem úgy hangzik mint amaz, fizettessük ki vele. Pedig csak két betű az eltérés… Utánanéztünk a cégnek: egy évvel később alakultak mint mi, és több fórumon mondták, hogy török csalók. Mi meg rohangáltunk a hatóságokhoz, hogy legalább haladékot adjanak, hogy tisztázhassuk az ügyet. Szerintetek bocsánatot kértek? :)

  2. Ezt a cikket pár nappal az után kaptam, hogy észleltem a google keresőjében, hogy valaki az én védjegyként bejegyzett márkanevemmel hirdet. Előszőr azt hittem, hogy ennyire profik vagytok…:)
    Sajnos képet nem tudok ide feltölteni, de a lényeg, hogy ha a mi márkanevünket írtad be a keresőbe, akkor egy olyan hirdetés jelent meg, ahol a márkánk neve szerepelt ?-jellel és utána a konkurencia neve, elérhetősége. Elsőre felháborodtam, de aztán büszkeséggel töltött el, hogy velünk tudja csak eladni magát :). Írtunk nekik ügyvédi levelet és azóta nem látom a hirdetést. Sajnos a google- nem válaszolt, nem adta meg a hirdetés hatékonyságát, eredményét, így a kártéritési per még várat magára. :) Kíváncsi lennék a véleményetekre, hogy ilyenkor érdemes-e a honlapunkon, FB-n írni valamit a látogatóinknak? Valami frappáns választ. pl: Ha így hirdetnek, akkor hogyan dolgozhatnak? stb
    2-án találkozunk!
    üdv
    Tamás

    • Én azt javaslom, hogy semmiképp ne reklámozd a versenytársad, még úgy sem, hogy megemlíted őt és írsz arról, hogy hogyan hirdet stb. Ez is reklám és a hétköznapi emberek nem biztos, hogy átérzik a Te bosszúságod, azt is hihetik, hogy savanyú a szőlő és Neked nem megy olyan jól és ez csak egy sima sárdobálás részedről. Azért sem ajánlom ezt a megoldást, mert negatív hullámokat bocsátasz ki Magadból a leendő vásárlók felé. Nálad csupa pozitív és előremutató megoldással lehessen találkozni, így sokkal megnyerőbb leszel!

      Azt persze lehet, hogy kiírod valahova, hogy: “Vigyázat hamisítanak minket!” és leírod mire figyeljen az érdeklődő, ezzel kvázi edukálod, igényesebbé teszed a vevőket és a gagyi olcsót elkerülik messziről, illetve oda fog figyelni ezekre a név-megtévesztésekre.

      A Google nem fog egyébként kiadni üzleti titkokat a versenytársadról sem, erre ne várjatok. A magyar hatóságoknak sem adott még ki SOHA semmilyen adatot, pedig több száz megkeresésük volt már.

      Akkor szerdán! :-)

  3. Gesztelyi Szilvi szerint:

    Sziasztok, szeretnék Tőletek segítséget kérni. Megvásároltam egy fotókat áruló cégtől 3 db. fotót, erre ma mit látok? Egy régóta markánsan hirdető (hatásában lényegesen elmaradó témában, mint az enyém) és magát nagyon profinak felmutató cégben ugyanaz az arc, névvel és előtte-utána főképekben. Ilyenkor több ember megvásárolhatja ugyanazt a fotót? Ez nagyon kellemetlen, mert nekem ez a nyitóképem. (valószínűleg jól tudok választani, mert a másik kiválasztott, de még nem megvásárolt fotót egy bank reklámjában és óriásplakátján láttam másnap:))

    Köszönöm a segítséget előre is.

    • Szia Szilvi!

      Meg kell nézni milyen szintű jogot vásárolsz, amikor stockfotót veszel meg. Pl. milyen célra engedik a használatát, kizárólagosságot veszel-e vagy nem stb. Nyilván többe kerül, ha kizárólagosságot veszel, van ahol ezt meg is engedik, de a korábbi vásárlók attól még használhatják. De alapvetően egy-egy stockfotót sokezerszer eladnak. Egyébként én is megfigyeltem, hogy van 1-2 hölgy aki annyira tetszik azoknak, akik stockfotót vesznek, hogy szinte mindenhol találkozom velük… :-)

  4. Ugyan ez a blog a márkanévvel való visszaélésről szól, de úgy gondolom hasonló kategória a hamis információkkal történő ügyfélszerzés is. Az én vállalkozásom pályázati tanácsadással, pályázatírással és projektmenedzsmenttel foglalkozik. Nekünk a 2014. év piaci szempontból nagyon gázos , mert a 2007-2013 ciklusra már nincs, a 2014-2020 ciklusra még nincs pályázat. A kormányzati kommunikáció szerint az első pályázati kiírások 2014. okt 15. után várhatók, szintén a hivatalos kommunikáció szerint új feltételekkel.
    Ez az év a mi szakmánkból a piacszerzésről kell, hogy szóljon azért én is és a konkurensek legtöbbje, ha megjelenik a témában bármilyen hír vagy információ adjuk közre a potenciális ügyfeleknek.
    De ezt nem mindenki tisztességesen teszi. Az egyik konkurens cég elkezdett hirdetni (fizetett Google hirdetésben), pályázati kiírásokat, amelyek 2014. okt 15.-től adhatók be. Rákattintottam megnéztem, és gyakorlatilag a a korábbi ciklus pályázatait és feltételeit hirdeti, de mellé írva, hogy benyújtható 2014. okt 15.-től. Természetesen amit leírt azok fikciók, mivel aki ki fogja írni a pályázatokat , még az is messze jár attól, hogy konkrét feltételeket tudjon megfogalmazni. Tehát a kolléga által hirdetett feltételek vagy úgy lesznek vagy nem. (inkább az utóbbi)
    De a fiktív információkkal el tudja érni, hogy a potenciális pályázók átkattintanak az oldalára , feliratkoznak nála, talán még (elő)szerződnek is. Amikor majd kiírják a konkrét feltételekkel a pályázatokat, akkor majd közli, hogy nem egészen azok a feltételek amit ő néhány hónapja hirdetett, még magyarázatot is lehet rá adni miért, de az ügyfél már nála van vele szerződött, és a valós feltételekkel is övé a piac.
    Én úgy gondolom, hogy ez tisztességtelen magatartás azokkal szemben, akik csak korrekt és ellenőrzött információkat adnak közre a honlapjukon.
    Korábban azt írtátok, hogy a Google az értékes tartalmakat jutalmazza. A robot az ilyen információkról hogyan állapítja meg, meg tudja-e állapítani egyáltalán, hogy fikció és nem értékes tartalom. (Ehhez jártasnak kellene lenni a hirdetés tárgyának szakmai hátterében is) A kérdésem költői, mert valószínű nem, és ezért van az adott honlap a keresők elején.
    Általánosítva a kérdésem, ha valaki fiktív, vagy netán hamis információkkal próbál átkattintásokat, és ezzel együtt ügyfeleket szerezni, azt a Google hogyan értékeli ?, és lehet-e ez ellen védekezni ? Ez nagyon hasonló probléma, mint ha a márkanevemet hamisítják.
    Elnézést ha nem egészen a blog témájába vágó a hozzászólásom

    • Ilyen ügyekkel foglalkozik a Gazdasági Versenyhivatal. Szerintem a tisztességtelen versenytársad hirdetéseiről csinálj képernyőfelvételt, és jelentsd fel. És majd ők kivizsgálják, ennyit tehetsz szerintem. Vagy beszélj egy jogásszal, hátha ő más lehetőségeket is lát ezen felül.

  5. Elég bonyolult és sok időt igénylő téma. Szerintem az egyik legfontosabb tanulság, hogy érdemes komolyan elgondolkodni egy védjegy bejegyzéséről és mihamarabb cselekedni.

    Sajnos, (vagy nem?:)) a jól működő cégeket és rendszereket másolják. erre fel kell készülni.

  6. Éva szerint:

    Sziasztok,
    belefutottunk a védjegy témába, a konkurenciánk vélhetően a kulcsszavakba tette bele a védjegyet/terméknevet. A terméket itthon kizárólagosan forgalmazzuk és elénk kerültek a fizetett hirdetésekben. Teljesen más származású terméket értékesítenek. A fenti esetekből a Xerox – HP példa illik ránk. :) Írtunk a Google-nak, de nyilván nem sok eredménye lesz. Írtunk a cégnek, de tagadják. Mennyire tartjátok eredményesnek a jogi utat ilyen esetben, nem több a munka vele, mint ha egyszerűen a “csőlátás” -ra hagyatkozva “figyelmen kívül” hagynánk az egészet? Tudjuk bizonyítani érdemben ezt, azon kívül, hogy csináltunk a védjegyre keresést és képként lementettük a találati listát, hirdetést? Köszönöm szépen előre is a választ.

    • Szia Éva!

      Csak akkor tudsz “szólni” érte, ha a hirdetés szövegében megemlítik a termékeiteket. Ha csak ráhirdetnek a kulcsszavakra, akkor nem. Ezt vegyétek figyelembe.

      Érdemes-e jogi útra terelni a dolgot? Az a kérdés, hogy mennyire csípi a szemeteket.

      Közjegyzőnél érdemes lementeni a találati listákat, hitelesített módon, ezt fogadja el a bíróság. Sima képernyőfelvétel úgy tudom nem olyan “erős” bizonyíték.

      Jogásszal kell konzultálni mindenképpen, mielőtt bármit csináltok. Elhúzódó, idegőrlő pereskedésre érdemes számítani. A bírónak valószínűleg az internetes keresők és a Google hirdetések működését is elölről el kell majd magyarázni. (Volt már ilyenben részem.)

  7. Regina szerint:

    Sziasztok,
    egy a témához közvetetten kapcsolódó problémában érdekelne a meglátásotok: mi megkaptuk a védjegy oltalmat, így a szállodánk neve már védelem alatt áll. Benyújtottam a panaszt is a Google felé, és (bár hetekbe telt és sok e-mailbe) csak elértük, hogy ne hirdethessen más a nevünkre. A fő célunk az volt, hogy ne az értékesítő oldalak jelenjenek meg, ha valaki a hotel nevére keres, hanem a saját weboldalunkon keresztül foglaljanak.
    Viszont: a google találati lista mellett jobb oldalon, a szálloda névjegye alatt (sajnos screenshotot nem tudok mutatni), a “Szálláshelyek ellenőrzése” résznél feltünteti az aktuális árakat, melyek között persze megint csak az értékesítő oldalakon elérhető árak jelennek meg… Ezzel kapcsolatban beszéltem a Google ügyfélszolgálatával, így megtudtam, hogy a védjegy oltalom erre már nem terjed ki, és itt egyedül az relevancia és a licit számít.
    Viszont ilyen könnyen nem hagynám annyiban az ügyet, és nem is hiszem, hogy a Google nagyon a szívén viselné a problémámat, ezért érdeklődnék, Ti esetleg ismertek-e kiskaput? :) Az Ads-en belül, vagy organikus megjelenésünkben kell keresnünk a megoldást?
    Előre is köszönöm a választ!

    • Szia Regina!

      Ez inkább jogi kérdés, hogy pl. akik az oldalsávban megjelennek, velük milyen viszonyban vagytok, hogyan / milyen alapon / milyen szerződésnek megfelelően értékesítik a szálláshelyeiteket. Ezekben a szerződésekben lehetne (?) szabályozni a védjegy használatát. Szerintem a témába jártas szakjogász tudná megmondani, hogy milyen lehetőségeitek vannak. Az egy dolog, hogy a Google mivel foglalkozik, vagy mivel nem, de jogi úton akár a Google, akár a másik hirdető is kényszeríthető a hirdetési gyakorlatának megváltoztatására, ha jogilag igazatok van.

      Csak ez marad, ha a jelen állás szerint a Google többet nem hajlandó tenni…

  8. László szerint:

    Köszönöm a cikket, lenne egy kérdésem ezzel kapcsolatban, amit nem találtam megemlítve: ha márkaneveket szeretnék megemlíteni a honlapomon, de azok nem a sajátjaim, csak a termékek összehasonlítása, beazonosítása miatt teszem fel, akkor ezt természetesen jelzem az oldal alján, de hogyan szövegezzem meg ezt? Van erre valamilyen gyakori megfogalmazás?
    Köszönöm a válaszod!

    • Szia László!

      Ez inkább jogi kérdés. Nem mindegy, hogy üzleti céllal teszed (más terméket szeretnél eladni) vagy teljesen pártatlan és nem üzleti célú az említés. Érzékeny a határ, hogy mi az amire a védjegy tulajdonos majd azt mondja, hogy ez nem segíti az ő márkáját, ezért nem járul hozzá az említéshez, sőt kifejezetten károsnak tartja a tartalmadat és kártérítést kér. Védjegy témában jártas jogász tud erre a kérdésre korrekt választ adni a pontos tartalom ismeretében.

Szólj hozzá!

*