A suta szlogen és a talpraesett vezérigazgató esete

Remek kis esettanulmány zajlott le az OMA Facebook oldalán tegnap, aminek kapcsán a webszövegírás és a közösségi média marketing egy-egy nagyon fontos elemére van alkalmunk rávilágítani.

A sztori röviden

Történt, hogy olvastuk az addict blog egy bejegyzését, amiben épp azon élcelődött a szerző, hogy mennyire félresikerült az AEGON Biztosító szlogenje. A szlogen ennyi: “Több, mint biztosító.” A bejegyzést megosztottuk a Facebook oldalunkon, és elkezdtünk játszadozni a gondolattal, hogy vajon milyen ehhez hasonló közhelyes szlogent lehetne gyártani magunknak. Persze az egészben benne volt az az él, hogy az ilyen és ehhez hasonló semmitmondó szlogenekről nekünk is megvan a véleményünk, és erről rendszeresen beszélünk is akkor, amikor webszövegírás témában adunk elő. Eltelt egy szűk fél óra, és a kommentek között megszólalt az AEGONdirekt Zrt. vezérigazgatója, arccal, névvel és a saját véleményével. A részleteket lásd az alábbi képen:

Az AEGON eset az OMA Facebook oldalán

Az AEGON eset az OMA Facebook oldalán (Nagyításhoz kattints!)

Tanulság #1

Szlogenre tényleg érdemes időt szánni. Nagyon át kell gondolni, egy jó szlogenbe ezernyi dolognak benne kell lenni, ám mégsem lehet pár szónál hosszabb. Egy magvas gondolat, egy poén nem elég. Az a jó, ha minél többet elárul a cégedről, és egyben pozicionál is. Persze tudjuk, hogy ez nehéz, az ember szlogen keresése közben azt se tudja melyik ujját harapja meg, miről mondjon le annak érdekében, hogy rövid, és informatív is maradjon.

A probléma a legtöbb cégnél az, hogy a szlogennel nem foglalkoznak. Közhelyesek, semmitmondóak, általánosak és még véletlenül sem egyediek. A legtöbb szlogen annyira elcsépelt és fantáziátlan, hogy bárkire, igaz lehet. Nézd meg hány ilyen szlogen van:

Ilyen szlogeneket akár könnyen létrehozhatsz ingyenes szlogengenerátorokkal is, van belőlük egy pár, tesztelgesd, mókának nem rossz…

De móka helyett, vedd komolyan, hogy a szlogen írása, ami gyakorlatilag a céged címsora fontos dolog. Ne pazarold a helyet benne üres frázisokra, és mondanivaló nélküli töltelékszavakra. A jó szlogen tulajdonképpen kiszelektálja a potenciális vásárlóidat. Céged címsorának persze nem feladata, hogy ajánlatod minden elemét elmondja, nem kell belezsúfolod ebbe a részbe minden mondanivalód. A lényeg, hogy hass az érzelmeikre és persze légy rövid. Az angol mozaikszó is mondja: KISS (Keep It Short and Simple) azaz légy tömör, és egyszerű!

Tanulság #2

A másik tanulság pedig közösségi média marketinggel kapcsolatos. Abszolút jó mintapélda, ahogy a márkával kapcsolatos és alapvetően egy negatív töltetű Facebook bejegyzéshez, gyakorlatilag fél órán belül érkezett egy hozzászólás a cégtől. Egy komment, ami érzelmektől mentes, higgadt, és helyreteszi sőt gyakorlatilag lezárja a még ki sem bontakozott vitát, nem ad helyt a továbbiakban annak, hogy “eszkalálódjon” a téma.

Iskolapélda. És külön ízt ad az egésznek, hogy ezt a kommentet a cég vezérigazgatója írta, kvázi súlyt adva a mondanivalójának.

***

Pár hónapja, talán még tavaly ősszel adtam elő egy üzleti magazin rendezvényén, a Magyar Tudományos Akadémia éttermében, ahol 40-50 nagyvállalati vezető hallgatott. Közösségi média volt a téma, és szót ejtettem arról, hogy mennyire fontos az (egy kkv esetében kiváltképp, de igaz ez a nagy vállalatokra is),  hogy cég vezetősége digitálisan érett legyen a közösségi média által támasztott kihívásokra. Fontos, hogy a vállalatok vezetősége részese legyen a közösségi életnek. Igenis kell erre időt szánni, akkor is, ha a cég egyébként megengedheti magának azt, hogy a közösségi média menedzsmentet egy alkalmazott vagy egy külső cég vezesse. És amikor erről beszéltem, a beszélgetést vezető hölgy nekem szegezte: irigyli annak a vállalati vezetőnek a problémáit, akinek a cég vezetése mellett van erre ideje. Azaz egy kicsit szkeptikusan állt hozzá a témához, amit megértek, sokan idegenkednek ettől.

Azonban mondtam jó néhány külföldi nagyvállalati példát (kisvállalatit meg ezernyit tudtam volna, csak hát nem az a célcsoport ült előttem), ahol az effajta kommunikáció ragyogóan működik, és a közönség soraiból is többen hozzászóltak a témához, megerősítve az ezzel kapcsolatos hitemet. Ami persze egy vélemény, lehet vele vitatkozni, de ez a fenti AEGON-os eset is remek példája ennek.

Kisebb cégeknél a legtöbbször természetes hogy a cég vezetője aktív kapcsolatban van a Facebookkal, azonban ott a monitorozás hibádzik. Nem tudom, hogy az Aegon-os vezérigazgató rendszeres olvasója-e a Facebook oldalunknak, vagy esetleg a cég használ valamilyen közösségi médiát monitorozó eszközt, ami felvillant a márka nevének megemlítésére, és ennek hatására azonnal jött megnézni miről van szó. A tanulság szempontjából pedig ez nem lényegtelen, hiszen számos ilyen eszköz van már hazánkban is, amelyek sikítanak, ha a márkánk nevét valaki negatív kontextusban említi meg egy bejegyzésben vagy egy kommentben. Jellemzően ezek havidíjas szolgáltatások, de segítenek megelőzni a márka rombolását és az esetleges mémmé válást…

Neked mi a véleményed erről az esetről?

 

Comments

  1. Csodát ebben a szakmában sem lehet tenni a szlogen kapcsán az biztos, de nagyon “érdekes”, hogy ügyfelünk, mely fél éve van a piacon új szereplőként, ezt a szlogent választotta: “Időben a holnapért!”

    “Ma tegyünk a holnapért” Hmmm….

  2. kommentelő szerint:

    Az addicton ezen poszt él, azonban nyomokban sem tartalmaz egyetlen vezérigazgatói hozzászólást sem.

    • Mert nem az addicton szólt hozzá az Aegon vezér, hanem a mi Facebook oldalunkon. A link és a kép is ott van a posztban!

      Máskülönben kérlek vállald a neved ha legközelebb hozzászólsz a bloghoz! Csakúgy ahogy én! Köszönettel, Zsolt

  3. Én igyekszem mindig valami személyes, egyedi szlogenre rávenni a cégeket. A Tegnapi cikken én is mosolyogtam, bár az néha bosszantó, hogy ezekért a semmitmodó dolgokért mennyi pénzt adnak ki.
    Visszatérve: az igazgató reakciója tökéletes volt, mert nem húzta fel azon magát, hogy kritika érte, nem sértődött és vagdalkozott, hanem korrekten rendbetette a dolgot. Egyébként, ha szlogennél tartunk, az lehet egyszemélyes is, amit a G+ profilunkba, vagy a FB oldalunkra találjunk ki magunknak. :)

  4. Sziasztok!

    Köszönöm a pozitív reakciókat, igyekszünk elsajátítani és használni minden olyan eszközt, ahol az ügyfeleinkhez közelebb kerülhetünk. Ha ezt a feladatot mások szerint is jól végezzük, az komoly elismerése munkánknak.

    Egy apró pontosítást szeretnék tenni: én nem az AEGON Biztosító vezérigazgatója vagyok, hanem az AEGONdirekt.hu Zrt-jé, ez az AEGON cégcsoport tagja, a mi feladatunk az online értékesítés és ügyfélkiszolgálás.

    Üdvözlettel,
    Marosvölgyi Péter

  5. Jankura László szerint:

    Nagyon tetszik, hogy a cég nem magyarázza a bizonyítványt, nem próbál meggyőzni a kreatív hátsó gondolakairól stb. Szintén szimpatikus, hogy ilyen szintről szólnak hozzá!! Gratulálok, követendő.
    Amit sajnálok, a javítási szándék elismerése mellett, hogy az új szlogennel sem vagyok teljesen boldog. Bár az eredetit valóban nehéz itthon teljesen emészthetően visszadni.

  6. Sziasztok!

    Kezdem megkedvelni az AEGON-t. :)

    És ezúton szeretném megköszönni a blogbejegyzést, ugyanis eddig nem vettem komolyan a szlogen erejét a saját vállalkozásomban. Azonban most ihletet kaptam, így örömmel tudatom veletek, hogy 2013.05.16-án 13 cm-rel és (remélhetőleg) komoly súllyal megszületett az első szlogenünk! :)

    (Hamarosan küldöm az első családi képeket!)

    Köszönöm!

    Eredményes, vidám napokat!

    Terjéki Nóra

  7. Bocs Nóra, de ha már beírtál, gyorsan megnéztem a honlapod.
    http://www.csodaalga.hu “A valódi csoda alga honlap”

    “És a kötelező dolgok…
    Jogi nyilatkozat
    A mikroalgák nem gyógyszerek, és nem is csodakészítmények.”

    Miért miért miért kell mást állítani, mint ami a valóság?
    A nyitólapon (és domainben még “csoda”), de amikor belül jogi nyilatkozatot kell tenni, akkor már “nem csodakészítmények”.

    Elnézést, hogy ezt pont itt, de ez az a marketingnek nem nevezhető termékbemutató, aminek sokan örülnénk, ha eltűnne az internetről. Sajnos sosem fog.

    Minden esetre remélem, hogy az új szlogen már kerülni fogja a szándékos megtévesztést!

    • Kedves Attila!

      Köszi a visszajelzésedet! :) Megértem, ha el akarod tüntetni a honlapomat az internetről, de azért én nem szeretném, ha eltűnne, inkább örülnék, ha segítenél egy kicsit javítani rajta. :) Nem mellesleg azért is kérem ezt, mert azok sem szeretnék, hogy eltűnjön az oldal, akiknek pozitív irányba változtatta meg az életét, hogy rátaláltak. A magam részéről őszintén, szívből hálás vagyok annak, aki elször a figyelmembe ajánlotta a mikroalgák fogyasztásának lehetőségét. (Eszembe nem jutott volna magamtól ilyesmi. :D)

      Ez amúgy egy nemszlogen-szlogen, amit látsz, mert valamit kellett írni a honlapra, és mivel rengetegen csenik el a szövegeimet, ezért egyfajta kín-rímként ez jutott az eszembe… Nem ő született meg most. :)

      És valóban ellentmondásnak tűnhet, amit az oldalon látsz. Ez azért van így, mert ma Magyarországon sem a gyógynövény-készítményekről, sem az étrendkiegészítőkről nem lehet olyat állítani, ami összefüggésbe hozhatja egészségmegőrző, vagy gyógyító hatással. Kizárólag gyógyszerekről lehet ilyet leírni. Az ásványvízről pedig – a legújabb európai uniós direktíva szerint – tilos azt állítani, hogy hidratál.
      Ebben a feje tetejére állított világban próbálj meg, kérlek, táplálékkiegészítőt értékesíteni online. :) Mindenesetre nagy örömmel fogadnám a javaslataidat, illetve javaslataitokat.

      Egyébiránt pedig: az alga egy csoda. Ezt semmilyen körülmények között nem vonom vissza. :) (Sőt, szó szerint így fogalmazott a volt romániai egészségügyminiszter is.) Ez pedig nem a termékekről szól – hiszen a világban termékek jönnek-mennek: egyeseket kivonnak a forgalomból, újakat gyártanak… Amint látod, nem csoda-imune.hu az oldalam neve sem, és semmi hasonló, mert a lényeg az ALGA, és nem az adott termék. A termék pusztán csak annyiból lényeges, hogy én azt keresem, hogy melyik az a cég, amelyik felfogja, hogy mi van a kezében, és amelyik igyekszik lehetőleg a legkevésbé tönkretenni, amíg berakja a dobozba és eljuttatja a fogyasztóhoz. Most aktuálisan ezek a cégek és termékek azok. De ez változhat. Az algarajongásom azonban nem. :)

      Mindent összevetve: tényleg nagyon örülnék, ha tudnátok írni konstruktív javaslatokat arra vonatkozólag, hogy hogyan tudnánk az imént vázolt “nehezített pályán” a lehető legkevesebb eltaknyolással, a lehető legeredményesebben végigmenni… :)
      Tényleg fontos lenne számomra, mert jelenleg egy igazán hasznos “misszió” érdekében egy kerítés tetején próbálok lavírozni a bringámmal.

      Előre is nagyon köszönök bármilyen építő javaslatot. Akár emailben – hiszen ez nem az én blogom. Bár a témafelvetés abszolút illik ide. :) Zsolt, kérlek, moderáld, ha úgy látod megfelelőnek!

      Köszönöm és fényes napot!

      Terjéki Nóra

      • Kedves Nóra!
        Mi hasonló cipőben jártunk egy egészségügyi terápiás készülékünkkel kapcsolatban. Még az orvosilag igazolt esetek után is 1 mFt-os fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki ránk. Arra jutottunk, hogy érdemesebb egyenesen a fogyasztói célpiac több százezeres táborának megírni a számukra igazán értékelhető hatásokat. És erre meg is találtuk a legjobb módot, bár saját címlistánk nem volt. Ezt ajánlom neked is.
        Üdv: Zsolt (egy másik)

  8. A különböző médiákban sajnos rengeteg ilyen elcsépelt szlogent lehet hallani.Mi azért találtuk ki a Kereskedelmi hűtőt hosszútávra!-t mert elegünk lett a piacra beáramló sok kétes minőségű termékből. Az AEGON -nak nem a szlogenhez, hanem az online kommunikációt végző cégéhez, és annak vezetőjéhez gratulálok:)

  9. Üdvözlet mindenkinek!
    Hát igazán komoly feladatot jelent az, amit Nóra is jelzett. A jogi környezet, illetve az anyagi és lobbi érdekek miatt úgy komunikálni, hogy pont a lényeget nem lehet leírni, állítani. Szinte megoldhatatlan feladatot jelent ez az ilyen termékekkel foglalkozók számára. De bizonyosan az online marketing komoly ismeretét szügségelteti.
    Hiszen nehéz egy termékről, termékcsoportról (jelen esetben a gyógynövények- és gyógyteákról) úgy beszélni, hogy nem állíthatsz semmit se róluk. Élelmiszerek és kész. Egy gyógytea pedig max. zöld ital, és igazából még azt sem mondhatjuk, amit sörözés közben, koccintáskor: Egészségedre!
    Komunikáció, marketing a sorok között? (mint régen?) Sajnos még nekem sem sikerült, pedig cégem felszólított a változtatásra, miután már egy komoly bírságot kiróttak rá. Mert a gyógynövény nem gyógyít, nem őrzi meg az egészséget, nem előzi meg a problémákat. Így most folyamatosan tanulok: ez nem az, de mégis az komunikációt.
    További szép napot és egészséget kívánva a bologozóknak!
    Péter

  10. TZ szerint:

    Szerintem teljesen “okés” volt az Aegonos ember kommentje. Nálam maximálisan pozitív a kép.

  11. VBernadett szerint:

    Tudnátok néhányat felsorolni ebből , akár havi díjjal együtt is? —->

    “…. számos ilyen eszköz van már hazánkban is, amelyek sikítanak, ha a márkánk nevét valaki negatív kontextusban említi meg egy bejegyzésben vagy egy kommentben. Jellemzően ezek havidíjas szolgáltatások, de segítenek megelőzni a márka rombolását és az esetleges mémmé válást… ”

    Előre is köszönöm.

  12. Szerintem amíg nem tudunk egy normális szlogent, addig ne használjunk semmilyent sem! Nem attól megy rosszul vagy jól a cég, ha nincs szlogen. Persze ha már van egy jó szlogen, az jobban rásegít.
    Aegon emberecske meg jól reagálta le a dolgokat. Beismerte a problémát, sőt még a megoldás mellett a kitűzött célokat is megírta. Legalább most jól kommunikált.

  13. Rózsa Regina szerint:

    Sziasztok!
    Mivel az Aegondirekt vezetője valóban jó szakember, így sikerült kikanyarítani a történetből egy remek kis reklámot maguknak… :D Hiszen a rossz reklám is reklám…
    Épp emiatt ez inkább a manipuláció tökéletes iskolapéldája. Hogy pontosan honnan is indult, ki tudja (hiszen van is ilyen tananyag, hogy ronts el valamit, hogy utána elnézést kérhess…)? Lássuk be, egy ilyen gáz szlogennel előrukkolni is kifizetődő, elvégre beszélnek róluk. De azért ne felejtsük el, hogy mint minden biztosítónak, nekik is a céljuk minden szituban ezeknek a reklámoknak a busás megtérülése, amit azokon vernek le, akik igénybe veszik a szolgáltatásaikat… azokon, akiket “megfélemlítenek”, hogy egy nem kötelezően választható szolgáltatást márpedig nem mondhatnak vissza még akkor sem, ha nem megfelelően lett felmérve az igény és a saját “szakemberei, tanácsadói” rosszat ajánlottak. Az utóbbi hónapokban 5 ismerősömnek nem a valóságnak megfelelő adatokkal kalkuláltak lakás-, ipari ingatlan-, vagy életbiztosítást. Aki meg reklámok alapján dönt, az sajnos így fizetni meg az árát. Ezt persze a halandó embereknek nem kell az orrára kötni… Persze minden cég hibázik, valahol fejek hullanak, valahol konfetti…

  14. A vezérigazgató reakciója valóban nagyon európai volt, és számomra szimpatikussá vált azonnal. Az másik kérdés már, hogy az új szlogen ugyanolyan suta és hatástalan, mint az előző.
    Én egy dolgot nem értek. Pedig olyan egyszerű… Miért nem kérik meg az ügyfeleiket egy kutatásban, hogy nevezzék meg a legfontosabb előnyt, amiért ilyen terméket választanak, mint amivel az Aegon foglalkozik, vagy mi a legfontosabb előny, amit keres, mikor dönt egy ilyen termékkel kapcsolatban. Ami a legtöbbször előforduló legfontosabb előny, abból kell szlogent alkotni. Ennyi. :)

  15. Kedves OMA!

    Nagyon érdekes történet. Mi is több szlogent használunk, de mivel bútorokat és ülőgarnitúrákat árulunk, ezt a szlogent választottuk:
    A mi feladatunk, az Ön kényelme!
    Igaz, nem problémára fókuszál, de mindenki szereti a kényelmet, kényelmes ülőgarnitúrát és mi ezt biztosítjuk.
    Sokat gondolkodtunk és szerintünk nagyon fontos, a szlogen.
    Az, hogy Több, mint biztosító nekem sem tetszik.

    Üdv: Dani

  16. Nekem is nagyon tetszik a vezérigazgató reakciója. Az motoszkál a fejemben, hogy az igazi profiság az lenne, ha az új szlogenes válasza csak a probléma kezelésére született volna.

    Mert ha tényleg a bevezetés már elindult, akkor “könnyű” dolga volt.

    Egy biztos, nehéz a közösségi médiában mindig a jó döntést meghozni, mert minden a pillanatok műve.

Szólj hozzá!

*