A/B tesztelés a Google Analyticsben lépésről lépésre

Jó két és fél éve tettünk közzé egy bejegyzést itt az OMA Blogon, amiben lépésről lépésre leírtuk, hogy miért érdemes, és hogyan lehet kísérleteket végezni egy weboldallal. Hogyan lehet A/B tesztet készíteni, aminek a segítségével megtudhatod, hogy melyik sales oldal, melyik címsor, melyik videó, melyik űrlap (stb.) hozza a több érdeklődőt, megrendelőt.

Mivel az online marketing folyton változik (mondhatnánk, hogy nem tűri a nyomdafestéket) ez a korábbi bejegyzés is aktualitását vesztette. A sokak által használt Google Website Optmizer ugyanis idén nyáron megszűnt vagy legalábbis átalakult. A kísérlet funkció, amivel tesztelheted a weblapod ugyanakkor megmaradt, beköltözött a Google Analyticsbe. Kicsit átalakult, egy kicsit más lett.

Ha még nem hallottál az A/B teszt (más néven split test) fogalmáról akkor a következő sorokat ne ugord át:

Összefoglaló. mire való az A/B teszt?

Tegyük fel, hogy egy terméket értékesítesz. Azt szeretnéd megtudni, hogy mire harapnak a látogatók leginkább: egy bónusz ajándékra,  vagy inkább az ingyenes kiszállításra? Neked igazából teljesen mindegy, mert A) és B) ugyanannyiba kerül Számodra, de lehetséges, hogy a potenciális ügyfeleid, az egyiket jobban szeretnék. Na de melyiket? Erre ad választ az úgynevezett split teszt.

A split teszt egy olyan tesztelési eljárás, melynek segítségével könnyedén megállapítható, hogy egy adott oldal melyik változatára reagálnak legjobban a felhasználók. Ezt a módszert A/B kísérletnek is szoktuk emlegetni.

Mi változott?

Ha korábban már használtad ezt az eszközt, akkor az új helyen, az új verzióban a sok apró módosítás mellett, az alábbi két lényegi változásokra számíthatsz:

  • csak az A/B tesztelési lehetőség maradt meg, a korábban létező multivariáns (több változós tesztelési lehetőség) eltűnt;
  • egyszerűbb lett viszont a kísérlet beállítása: korábban 4 egymástól különböző forráskód részletet kellett beszúrni a a kísérletben résztvevő oldalak kódjába, ezt most már egyetlen kóddal megoldhatjuk.

 A/B teszt beállítása lépésről lépésre

  1. Először is döntsd el, hogy mit szeretnél tesztelni.  Válaszd ki az eredeti oldalt vagy aloldalt, azt amihez viszonyítani fogod az alternatív oldalakat. Az eredeti oldal mintájára készítsd el az alternatív oldalt, vagy oldalakat de úgy hogy mindegyikben az eredeti oldalhoz képest egyetlen változót módosíts. Mondjuk a címsort, a megszólítást, a vezér képet, a videót vagy épp az űrlapot.
  2. Ha ezeket elkészítetted, akkor kezdődhet a teszt beállítása, de ennek feltétele egy meglévő Google Analytics fiók. Jelentkezz be!
  3. A kísérletek beállítását a Szabványos jelentések >> Tartalom >> Kísérletek  menüpontban kezdheted el!
    A Kísérlet indítása sz Analyticsben

    A Kísérlet indítása sz Analyticsben

  4. Az első lépésben add meg a kísérletben résztvevő eredeti oldal URL címét, majd kattints a “Kísérlet megkezdése” gombra!
  5. Nevezd el a kísérletet, majd add meg az eredeti mellett az alternatív oldal URL címét is. Ha több alternatív oldalad is lesz akkor a “Változat hozzáadása” linkkel bővítheted a teszted.
    Google Analytics A/B teszt: a kísérlet oldalainak beállítása

    Google Analytics A/B teszt: a kísérlet oldalainak beállítása

  6. Ha már vannak az Analyticsben a weblaphoz tartozó célok beállítva, akkor válaszd ki a megfelelőt a teszthez, ha nem, akkor az “Új cél létrehozása” linkkel azonnal létrehozhatsz egyet. A cél beállításához szükséged lesz egy köszönő oldalra is, ahol azokat a látogatókat fogadod, akik teljesítették a tesztelt oldal üzleti célját, azaz vásároltak, feliratkoztak, ajánlatot kértek, letöltöttek stb.
    A split teszt további beállításai a Google Analyticsben

    A split teszt további beállításai a Google Analyticsben

  7. A fenti képen látható módon vannak a tesztnek egyéb apróbb beállításai is. Ha például nem szeretnéd hogy az összes látogatód részt vegyen a tesztben, akkor itt állíthatod be az arányt, hogy a látogatóid összesen hány százaléka vegyen részt a tesztben.
  8. A kísérlet beállításainak végén a rendszer kidobja azt a kódot, amit az eredeti oldalad fejlécébe kell beillesztened.
    A kód, amit a kísérletben résztvevő eredeti oldal forrásába kell beillsztened.

    A kód, amit a kísérletben résztvevő eredeti oldal forrásába kell beillsztened.

    A kódot csak a jó helyre illesztheted be, nem tudsz téveszteni, ugyanis a rendszer azonnal ellenőrzi, és kiabál ha valamit elrontottál.

  9. Az utolsó lépés egy áttekintés, illetve a kísérlet futtatásának elindítása. Jó ha tudod, hogy egy kísérlet maximálisan 3 hónapig működhet, utána automatikusan leáll.
    Az A/B teszt indítása

    Az A/B teszt indítása

Ezzel a tesztet be is állítottad lehet hátradőlni és figyelni az adatokat!

Ne feledd!

Az ilyen tesztekkel teljes mértékben uralhatod a weboldalad teljesítményét! Nem kell másra hallgatnod, nem kell az egyedi véleményekkel foglalkoznod. Teljesen mindegy, hogy egyes embereknek tetszik-e az adott oldal, hogy megnyerőbb-e nekik az egyik vagy épp a másik címsor. Neked itt lesznek a számok, amik a statisztikai többség ki nem mondott véleményét mutatja, és csak erre kell koncentrálnod.

Ráadásul az ilyen tesztekkel egy sor egyébként megmagyarázhatatlan dolog is kiderül, mert honnan tudnád meg máshonnan, hogy adott esetben a Te látogatód körében az adott aloldalon a piros vagy kék gomb működik jobban? Sehonnan. Ezek a jelentések viszont ha az okát nem is mondják meg (miért jobb az A verzió, mint a B) de azt pontosan megmutatják, hogy melyik működik jobban.

Sok sikert az A/B teszteléshez!

Mondd el, mutasd meg!

Ha korábban már használtál ilyen vagy akár más tesztelési megoldásokat, mondd el nekünk, hogy milyen érdekességekre lettél figyelmes! Ne félj ezeket elárulni, hiszen, ami a Te oldaladon működött, az általad biztosított tesztkörnyezetben, nem biztos hogy másnál is fog. De bárki tanulhat belőle, mi is!

Comments

  1. Sziasztok!

    Tudtok nekem abban segíteni, hogy a rosszul beállított kísérletet, hogy lehet törölni analitic-ben?
    Van egy, aminek elrontottam a beállításait, csak ezt elindítás után vettem észre. Meg van állítva a kísérlet, de nem tudom, hogy törölhetem a listából.

    Köszönöm előre is segítségetek!

    Üdvözlettel:
    Balázs

    • Szia Balázs!

      Törölni nem tudod, csak leállítani az kísérletet. Ezt pedig az adott kísérlet oldalán a fejlécben látható gomb segítségével tudod?

      Speciális szegmensek | Konverziók / oldal mutatók | Kísérlet leállítása | Újbóli érvényesítés

      Látod? Sok sikert!

      • Szia Zsolt!

        Köszönöm, közben rájöttem. Másképp teszteltem eddig, de ez vonzóbb, ezért alkalmazom.
        Ami viszont új kihívást jelent, az az, hogy átirányításokat alkalmazok és a google kódja teljesen más oldalra irányít, ha be van illesztve. Tehát megváltoztatja a megtervezett és alkalmazott feliratkoztatási folyamatot. Ha pedig kiveszed a kódod, nem működik a tesztelés. Mindezt azért írtam le, hogy óvatosan a kódok ki be illesztésével.
        Nem tudom, törlés gombot miért nem helyeztek el?!

        Üdv,
        Balázs

  2. Sziasztok Fiúk!

    Erről tudtok valami bővebbet?

    http://adat.blog.hu/2012/10/29.....aign=index

    • Szia!

      Kb. ennyit tudunk, mert ez volt a bejelentés. Egyelőre ez még csak fejlesztés, és mire ez elér hozzánk, az egész biztosan hónapokat jelent. És az átállás is vószínűleg a szokásos csúsztatott lesz, hónapokig el fog húzódni. Szóval nagyon ráérünk még ezen agyalni! :)

  3. Csilla szerint:

    jaj, én teljesen analfabéta vagyok, számomra teljesen kínai ami itt le van írva.
    hát ez van.

    a statisztikai többségről annyit, h amikor a coca-cola bevezette a termékét NEM VOLT statisztikai többség, mert neki kellett megmagyarázni, h mire való a termék, sőt, még ő se tudta pontosan, még most se, mégis megél belőle.

    vagy vegyünk egy sima kristálycukrot
    mindenki tudja, h a kr.cukor édesítőszer, mire való, mihez használjuk stb.
    kevesen gondolják, h díszítéshez v. ragasztáshoz is jó
    orvosilag a cukor méreg
    tehát akkor most h van a statisztikai többség?

    még lenne mondanivalóm…

    • Csilla, ha kínai ami ide le van írva, akkor kezd itt a tanulást, remek alapot ad: http://www.oma.hu/ingyen

      A két példa amit Te írsz, jó, csak nehezen hozható össtefüggésbe az online marketinggel.

      • Csilla szerint:

        köszönöm Zsolt a véleményedet
        én már az elején megírtam, h én teljesen analfabéta vagyok a fent írtakkal kapcsolatban
        tulajdonképpen nem is értem, h mit keresek én itt?
        nem mondom, h nem szeretném megtanulni az alapokat (és esetleg a többit), csupán annyit szeretnék mondani, h van bizonyos életkor, egészségügyi állapot, amikor az ember fejébe már nem férnek be új és új és új dolgok
        pedig nem szeretnék lemaradni

      • Lili szerint:

        Talán Csillának is ugyan az a problémája mint nekem, az informatika a Kínai és reményt se látok, hogy valaha is megértsem. Az informatikusok nem tudják a szakmai nyelvet vissza fordítani érthető köznyelvre. Tehát soha, semmit nem értek meg bármilyen tanfolyamra beiratkozok és bárkitől segítséget kérek.

  4. Nem nagy a tolongás:)
    Tapasztalat:
    Az akciógomb mellé elhelyeztünk egy “embert”, aki rámutat a gombra.
    Eredmény:
    Az oldalon töltött idő lefeleződöt, azaz a látogatók könnyebben megtalálják a gombot, amivel tovább léphetnek a következő oldalra.

    Persze, nem szeretnék okoskodni. Az egyik partnerünknél ez bejött.

    Ákos

    • Ilyen bejegyésnél persze, hogy nem nagy a tolongás, ez is egy bizonyos típusú post… képzéseken beszélünk erről. Van a másik véglet is… :)

      Mindenesetre kösz az értékes hozzászólást!

  5. Kedves Zsolt, köszönöm az írást, nekem sokat segített, mert készítettem A/B teszteléshez szöveget, de a beállítást a webmester végezte. Feliratkozók gyűjtésénél teszteltük, hogy a hosszabb, részletesebb, vagy a rövidebb, értékesítési szöveg hatott-e jobban egy kozmetikai gép és szépségtipp területen. Ugyanaz a szöveg volt, csak az egyiket meghúztuk, és értelemszerűen kevesebb kép volt benne. A hosszabbat jobban szerették.
    Még azt is mérni kellett, hogy melyik url-re kattintanak, (szöveg elején, közepén, vagy a végén) mindegyik fel volt címkézve.

  6. Laci szerint:

    Sziasztok!

    Én már használtam az Analytics-ből beállítható A/B tesztet. Lehet, hogy rosszul láttam, de rövid ideig történő használat után azt vettem észre, hogy néhány hellyel visszaestünk az oldalunk kulcsszavával a Google találati listán.

    Van rá bizonyítható hatása szerintetek? (mindent szabályosan csináltam az A/B teszt során, ahogy az meg van írva…).

  7. Most akkor a weboldalra illesztett script véletlenszerűen hozza be a tesztoldalakat és az alapján tesztel?
    Nekem az kell, hogy van a valami.hu/macska link, ezt osztom. A látogatók egyik része ilyen tartalmat fog látni, a másik része amolyant. Mindkettőnél külön hírlevél lista feliratkozó űrlap lenne, mert nekem azt is fontos tudnom, hogy mit szabad és mit nem szabad csinálnom, ha jó ügyfeleket akarok.

Trackbacks

  1. […] A split teszt egy olyan tesztelési eljárás, melynek segítségével könnyedén megállapítható, hogy egy adott oldal melyik változatára reagának legjobban a felhasználók. Ezt a módszert A/B kísérletnek is szoktuk emlegetni. Vigyázz, a cikk tartalma régi! A bejegyzés további része időközben elavult. Frissebb cikk a témában itt:  A/B tesztelés a Google Analyticsben lépésről lépésre […]

  2. […] Hasznos link gyakorlati tanácsokkal az A/B tesztelés beállítására. […]

  3. […] konverziós ráta optimalizálására a leghatékonyabb módszer az A/B teszt – vagy más néven „split […]

Szólj hozzá!

*