Webergonómia: új korszak köszönt be

Nagy igazság: aki internetezik, képernyőt néz.  Bármi, amit online szeretnél közvetíteni a látogatóidnak, azaz leendő ügyfeleidnek egy képernyőn keresztül jut el hozzájuk. Azonban képernyő rengeteg van: ezernyi márka, többfajta felbontás és színmélység, ezekhez több száz különböző verziójú szoftver és driver kapcsolódhat. A helyzetet tovább bonyolítják a különböző megjelenítési tulajdonságokkal rendelkező böngészők is, az pedig már csak hab a tortán, hogy a lassan okostelefonon és egyéb hordozható eszközökön internetezni olyan megszokottá válik, mint pár éve az SMS küldés volt.

Lehetőség vagy kötelesség?

A feladat tehát egyre nehezebbnek tűnik: egyre több mindenre szükséges optimalizálni az oldalakat, és ha ezt sikerül is megoldani, akkor is csak a megjelenítésről beszéltünk, a használhatóságról még egy szót se.

Márpedig a látogatók nem nézegetni akarják a weboldalakat, hanem használni. Információt, terméket, szolgáltatást keresni rajta, képeket vagy épp videókat nézni, vagy valamilyen más tartalmat fogyasztani. Azonban ami Számodra a legfontosabb lehet: a látogatók egy része vásárolni, megrendelni, ajánlatot kérni, feliratkozni szeretne.

A webergonómia, és a minden eszközön használható honlapok tervezése talán soha nem volt még annyira fontos, mint az elkövetkezendő időszakban lesz. Az okoskészülékek használata már nem csak a fiatal, innovatív célcsoportok privilégiuma, ezért komolyan kell ezt a kihívást is venni, és nem lehetőségként kell rá tekinteni, hanem sürgősen megoldandó feladatként.

A mobilkorszak tehát újabb lépésekre kényszerít Téged is: láthatóvá, és élvezhetővé kell varázsolnod a honlapod a legkülönfélébb mobileszközökön is. Ennek több módja is lehetséges:

  • készíthetsz külön mobilverziót az oldaladhoz,
  • fejleszthetsz saját alkalmazást a legnépszerűbb mobil operációs rendszerekhez,
  • vagy élhetsz a reszponzív webdesign adta lehetőségekkel.

Mindegyik módszernek vannak előnyei és hátrányai, de most az utóbbiról ejtsünk pár szót részletesebben.

A reszponzív webdesign

A fogalom nem túl régi, és jellemzően a kisebb képernyővel és felbontással rendelkező mobileszközök térnyerése hívta életre. Azt jelenti, hogy a weboldalad különböző eszközökre és kijelző méretekre másképpen reagál. Azaz a honlapod sablonja automatikusan igazodik a kijelző felbontásához, és a weboldal ugyanúgy használható lesz kisméretű laptop kijelzőn, okostelefonokon, tablet eszközökön, és a PC-n egy böngészőben egyaránt.

Íme egy-két példa erre:

Reszponzív webdesign

Reszponzív webdesign

Látható, hogy a böngésző ablak méretének módosításával egyszerűen modellezhető, hogy miképpen néz ki a honlap szélesebb illetve keskenyebb verzióban. Azaz, ha nagy a felbontása a látogató monitorának, akkor a jobb oldalon lévő design jelenik meg, míg ha valaki mondjuk egy iPhone-ról nézi a weboldalt, akkor a mobilverziónak megfelelő bal oldali sablon lesz az alapértelmezett.

Az ilyenfajta weboldal alapvetően különböző stílusfájlokból épül fel. Ahogy csökken a megjelenítő ablak mérete, a honlap úgy képes kiválasztani az adott méretre optimalizált stílusfájlt. Ebben a stílusfájlban határozza meg a fejlesztő, hogy mi milyen méretben látszódjon a tartalom az adott eszközön. Nézz további példákat még itt!

Ezzel a megoldással gyakorlatilag több legyet üthetsz egy csapásra, hiszen egy új weblap (vagy legalábbis webdesign) mellett, az adott honlap mobil verzióját is létrehozod, ami megoldja azt a hamarosan tömegesen jelentkező igényt, hogy a honlapok használhatóak legyenek okostelefonokról is.

És ahogy fentebb írtuk ezt az igényt ki lehet elégíteni kifejezetten mobilra tervezett verziókkal, vagy akár egyedi alkalmazásokkal is, a reszponzív webdesign, még mindig az egyik legegyszerűbb megoldás a honlap mobilbaráttá tételének. És habár ebben is vannak szabályok és esetleges hátrányok is, ettől függetlenül, jó ha tudsz erről a lehetőségről. Ha most építesz épp új weboldalt, mindenképp ezek alapján ugorj neki!

Hogyan tedd hatékonnyá weboldalad? Webergonómia: felhasználóbarát megoldások az interneten

Hogyan tedd hatékonnyá weboldalad? Webergonómia: felhasználóbarát megoldások az interneten

Az OMA Webergonómia tudásanyagát átdolgoztuk és kibővítettük.

  • Rengeteg ügyfelünk kérdéseit és a rájuk adott válaszainkat építettük bele, ezért a terjedelem majdnem kétszerese a korábbinak.
  • A mobilkorszak új kihívásai mellett, kiegészítettük az alapokat is, így minden olyan fontos tudnivalót megtalálsz ebben a tudásanyagban, ami ahhoz kell, hogy sikeres és hatékony weboldalt építhess.
  • A modulban bemutatott módszerek és szoftverek segítségével képes leszel tökéletesen tesztelni a weboldalad hatékonyságát és olyan foltokra tudsz majd rávilágítani, amelyekről eddig nem is álmodtál.
  • Az frissített tudásanyagban külön fejezetet szenteltünk az űrlap ergonómiának, azaz összefoglaltuk, hogy hogyan is kell tökéletes webes űrlapokat létrehozni! Tudj meg erről minél többet, hiszen az űrlap a weblap kasszája!

Olvass bele az OMA frissített Webergonómia tudásanyagába, és rendeld meg most kiemelt kedvezménnyel!

MEGNÉZEM!

Comments

  1. Petra Edit szerint:

    Vajon Joomla & Virtuemart kombinációhoz is létezik responsive design megoldás?

  2. Valóban figyelemre méltó téma. Ami engem személy szerint mindig elgondolkoztat, hogy sokszor érzem, mintha a kijelzőm lehetne nagyobb is (21″-os). Mi féle élvezetet /látványt stb. nyújt egy “okoska”?

  3. Akit a programozás része érdekel, van erről egy komplett könyv:
    Zoe Mickley Gillenwater: Rugalmas webtervek

    Jobban is hangzik mint a reszponív webdesign :)

  4. A WP egészen jól áll ebben a témában.

  5. sziasztok!

    írtunk mi is a responsive web designról a blogunkban több ízben is, amiért a komment: gyűjtjük a magyar példákat, segítsetek Ti is, ha tudtok még:
    http://blog.fps.hu/post/250185.....web-design

  6. fhccqpomjof.nbslfujoh.blbefnjb, Vigrx plus cheap, IoNBwch, [url=http://petermanoukian.com/]Vigrx plus dosage[/url], yDkRtgv, http://petermanoukian.com/ VigRX, ZlfpGfV.

  7. Most készülő weboldalunk kapcsán két információnak a megerősítésére vagy megcáfolására lenne szükségem:
    Igaz-e, hogy
    – a Google hátrányosan rangsorolja mostantól a https-t nem tartalmazó weboldalakat; Mit jelent ez pontosan a gyakorlatban?
    – a Google májustól a landing oldalakat hátrébb sorolja? Ha igen, miért, és mennyivel? Mit jelent ez pontosan a gyakorlatban?
    Köszönöm a segítséget!

Szólj hozzá!

*