Vigyázz, nehogy kiénekeljék a szádból a sajtot!

Egy nagyon érdekes jelenségre figyeltem fel már egy ideje az AdWordsben. Nem is jelenség, inkább egyes (hazai és nemzetközi) szállás közvetítő cégek online üzleti modelljéről van szó.

Helyzetkép

Ha rákeresel egy szálláshely nevére a Google-ben, akkor a találati listában jobb esetben az adott szálláshely az organikus találatok közt az első. De fölötte és mellette megjelennek a szálláshely nevére hirdető szállás közvetítők hirdetései is. Az átlag felhasználót ezek a hirdetések (mivel releváns szöveggel jelennek meg) teljesen abba a hitbe ringatják, hogy a keresett szállás saját hirdetései. Az online marketingben tájékozatlan átlag felhasználó amúgy sem tudja megkülönböztetni, hogy melyik a hirdetés és melyik az organikus találat.

AdWords hirdetések vs. organikus találatok hotel nevére

Nagy eséllyel az a fura helyzet áll elő, hogy a kattintás nem a hotel saját (nem fizetős) találatára fog esni, hanem valamelyik AdWords hirdetésre. És ha megszületik a foglalás, akkor máris olyan jelentkezőért fizet a szálláshely jutalékot, aki amúgy pontosan őt kereste, tehát közvetítők nélkül is joggal elképzelhető, hogy célba talált volna.

(Gondolj bele mekkora átkattintási aránnyal büszkélkedhetnek ezek a hirdetők! Csupa olyan hirdetés, amelyben az adott szálláshely nevére hirdetnek. Simán elérhetik átlagban a 20-30%-os átkattintási arányt (CTR) is. Az egész fiókra jótékony hatással van a magas CTR, a cég többi hirdetéseit is segíti…)

Mi a megoldás?

Elkezdesz hirdetni a saját nevedre, hogy a hirdetők között legyen +1 kattintási lehetőség közvetlenül Rád is? Akkor megint olyanért fogsz fizetni, amit ingyen is megkapnál a keresőoptimalizálás révén. És miért versenyeznél tulajdonképpen saját Magaddal?

Ha megtiltod a közvetítőknek, hogy hirdessenek a nevedre, valószínűleg szerződést bontanak és egyéb közvetített ügyfelektől is elesel. Vagy nem mondják fel, de akkor parkolópályára tesznek és alig hoznak vendéget.

Csiki-csuki helyzet.

Nem mindenkinek esik le…

Még így elmondva sem minden szálláshely tulajdonosnak esik le miért “ravasz” ez a megoldás. (Épp nemrég egy konferencia szünetében beszéltem erről a jelenségről egy hotel marketing vezetőjével. Annyit mondott a felvetésemre, hogy őt nem érdekli, a közvetítők hogyan hirdetnek, hoznak foglalásokat és kész, jár nekik a jutalék. Szerintem nem látta át eléggé a helyzetet.) Egy kicsit szemléletesebben az alábbi példával tudnám illusztrálni az esetet:

Szerződsz egy étteremmel, hogy minden behozott vendég után a fogyasztásukból kapsz 10%-ot vagy akár egy vendégenkénti fix díjban is megállapodhatsz velük, a lényeg szempontjából teljesen mindegy. Aztán nem csinálsz mást, mint az étterem bejáratánál ólálkodsz folyamatosan és ha észre veszed, hogy valaki az étterembe be szeretne térni, akkor gyorsan kézen fogod és bevezeted, majd tartod a markod a jutalékért. Ez így mennyire van rendben?

Akkor viszont előnyös lehet ez a közvetítői megoldás, ha a szálláshely nem rendelkezik működőképes honlappal és/vagy foglalási rendszerrel, vagy esetleg nem található meg a normál, organikus találatok között a nevére sem. Ebben az esetben ez az egész hozzátesz az online marketinghez és nem vesz el.

Hangsúlyozni szeretném, hogy a leírt “üzleti modell” nem magyar találmány, számos nemzetközi foglalási oldal használja évek óta. És az is igaz, hogy semmilyen törvényt nem sértenek ezzel és az AdWords-ben is teljesen szabályos ez a megoldás.

Előbb szavazz, utána kommentben indokold meg!

Comments

  1. Az éttermes példátoknál maradva, és a közvetítő szempontjából nézve: miként lehet a közvetítő biztos abban, hogy az étterem nem súnyítja el a közvetített vendég fogyasztásának a felét? Hogyan tudja ellenőrizni, hogy tényleg megkapja azt a járandóságot, amiben megegyeztek?

    Viszont, ha a közvetítő is hirdet, én is hirdetek, és egyébként is az organikus találatok elején vagyok, akkor az első 4 helyből 3 az enyém, ez jobb arány mintha csak egyszer lennék—>nagyobb az esélyem hogy rám kattintanak—> egyik sem volt kidobott pénz (illetve ismét itt a régi dilemma, a marketing egyik fele kidobott pénz, na de melyik fele?)

    • Thomas szerint:

      Szabolcs ezek szerint nem értetted meg a lényeget. Egy példát had hozzak fel:
      Van egy Szabolcs hotel nevű szállodád. A szállást keresű leendő vendég, hallott már a hoteledről ezért a Google keresőjébe Szabolcs Hotelt fog beírni. Az orhganikus keresőben az első helyen jelensz meg. Mivel célírányosan a Szabolcs Hotelt kereste. Innentől kezdve a a hirdetés a kattintási esélyt nem fogja sem növelni, sem pedig csökkenteni, mert a leendő vendég pont a Szabolcs Hotelt kereste.

      Azonban a hirdetés okoz felesleges kiadást a szállódádnak.

      1. Eset, amikor a szálláskerső hirdet: ha egy jól megírt AdWords hirdetésről van szó, akkor delikven szeme megakad rajta és a szállásközvetitő portáljára jut a hirdetésre kattintva. Amennyiben itt hozzá jut ahhoz, az információhoz, amire szüksége van akkor ott fogja lefoglalni az egyik szobádat. Amiért Te fizetni fogsz a közetitőnek x összeget. Amit alap esetben nem kellene, mert eleve célírányosan a Te szállodádat kereste.

      2. Eset, amikor te hirdetsz a szállodád nevére: 100%-ban kidobott – és nem 50%-ban – pénz az ablakon. Hiszen a hirdetésed csak akkor jelenik meg a keresőben, ha a delikvens a Szabolcs Holtel-re keres (azaz nem teljesen igaz, mert AdWords hirdetés beállításától függ, a megjelenés) így ha nem hirdetsz akkor is az oldaladon köt ki a hotelt kereső személy.

  2. Én valahogy úgy módosítanám a példát, hogy ha kint áll az ügynök az étterem előtt és valaki elhalad előtte, lehet látja ott az étterem, de nem biztos be akar menni, ha viszont az ügynök beviszi, akkor ok. Ugyanígy a weben lehet két külön hírdetés. Ha az ügynök hírdetésére kattint, nyílván az ügyesebben van megírva és ha jól látom az érkezési oldal is más. Szóval lehet más üzenetet kap az ügynök hírdetésénél is.
    A másik, hogy méréssel eldönthető, hogy ügynökkel vagy a nélkül jön e több ügyfél és ha több jön az ügynökkel, akkor az mennyivel kerül többe. (ehhez nyílván egy időre le kell állítani az ügynököket)

    • Péter, inkább azt mondanám, hogy az ügynök úgy hozzon vendéget, hogy azokat célozza, akik szállást kerestek a környéken és nem konkrétan az adott hotelt keresik… Nagy különbség. Nem kunszt vendéget csinálni abból, aki egy adott szálláshelyet keres…

      • Waliczky Krisztina szerint:

        Biztosítónál, beültetik “jutalomból” a bizonyos kritériumok szerint kiválogatott üzletkötőket az ügyfélszolgálatra, és a maguktól besétáló, célirányosan biztosításkötés szándékával érkező ügyfelekre teljes szerzési jutalékot fizetnek ki.
        Ez még így lehet rendjén is, hiszen ha nem jön be senki, az ügynök a saját kockázatára ügyel, a biztosító pedig nem kell, hogy az “üresjáratra” valakinek munkabért és járulékot fizessen.
        Most jön a csavar: a teljesítmény értékelésénél ezek a szerződések is teljes súllyal számítanak.
        Ez már hajaz a fenti példára.
        Vagyis: X, aki nincs a kiválasztottak között, a hagyományos módszerekkel ügyfeleket keres, kimegy hozzájuk, megy az ideje, pénze az utazással is, több fordulóban tárgyal,agyondolgozza magát, de lemarad Y mögött, aki három forgalmas napon ült lent az ügyfélszolgálaton. Szerintetek?
        Y megkapja a heti v. havi bajnok elismerő oklevelet is, amit kitesz a falra.
        Ha X ügyfele bejön az irodába tárgyalni, bánja, hogy nem Y-nal, a “legjobb üzletkötővel” hozta össze a jó sorsa.
        És így tovább…

      • Varga Zoltán szerint:

        Sziasztok!

        Jó a téma, bár igazából a probléma “webes viszonylatban” ősrégi. Az összes OTA ( online travel agency) igyekszik a szálloda nevére adwordsolni, ami olyan értelemben nem korrekt, hogy nem valós “új” vendéget közvetít a szállodának. A szálloda felépített marketingjét lovagolja meg.

        Van megoldás azonban, ha a szálloda hajlandó rá energiát áldozni. Le kell védeni ( EUS hivatalos védelemmel) a szálloda nevét és így magában az adwords hirdetésben többé nem jelenhet meg. Érdemes kiemelni, hogy ez csak a felső címsorra igaz, az adwords leíró soraiban ás az un. “látható linkben” már mehet a szálloda neve. (Ez picit furcsa a google részéről is).

        Jó lenne korrekt alapon dolgozni, ahol minden résztvevő megkapja a neki járó és a befektetett munkája után járó díjazást. Nem a jutalékkal van a gond ( Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen) hanem a “beállt” gyakorlattal, amiben utazásközvetítők eleve így építik fel a rendszerüket.

        Az egyik probléma ez, a másik pedig ( és amit igazából nálatok láttam mint SEO trükk) a struktúrált metaadatok használata a szállodai árakra a nagy nemzetközi OTA portáloktól. Gyakorlatban ez a szálloda nevére rákeresve “látható ár” jobb oldalon a google értékelések felett. Innen már csak egy kattintás tovább az OTÁ-ra és a szálloda már fizeti is a jutalékot, mint a pinty… :)

  3. Sajnos a szállodaiparban nem ez az egyetlen nem teljesen etikus trükközés. Szerintem teljesen kivédeni nem is lehet, legfeljebb csökkenteni azzal, hogy a szálláshely
    1. határozottabban pozícionál és több szegmensre koncentrál, akiket a keresőkön kívüli médiumokban is célzottan megszólítja,
    2. sok long-tail kulcsszóra optimalizát aloldalt hoz létre,
    3. hirdetéseiben nem a főoldalát adja meg, hanem egy aloldalt, valamint egy határidőt, hogy minél hamarabb felküldje a vendéget a honlapjára, és ne engedje elfeledni a céloldalt, ami után keresgélni kell majd,
    4. ahol csak tud, vendég-adatbázist épít, hogy hírlevélben, DM-ben kommunikáljon az érdeklődőkkel, és a legközelebbi keresésnek elejét vegye
    5. ha már erős a márkája, ismertsége – hiszen akkor keresnek a szálloda nevére, ha hallottak róla valahol – akkor erősíti a továbbajánlást, referencia-marketinget, hogy még a guglizás előtt eleve a weboldalára menjenek.

  4. Etikátlannak tartom, de egyben leleményes is. Mit tehetsz ellene, hogy ne rombold vele az üzletet? Jó kérdés…

  5. Kinga szerint:

    Annyira etikátlan, mint amikor az AdWords fiókkezelő prezentálja a hatalmas CTR-t és konverziós arányt, majd ügyfél elkéri a kulcsszólistát és kiderül, hogy a konverziók 99%-a saját brandre hirdetésből érkezett. Persze utólag lehet úgy magyarázni, hogy adott ügyfélnél ez vált be :)

    Szerintem, ha a közvetítő ismerteti a módszereit, teljesen rendben van. Elképzelhető, hogy jobb, használhatóbb a közvetítő foglalási rendszere, így kisebb a lemorzsolódás. (Pl. a látogató több konkrét szállodára keres, és ott foglal, ahol megkap minden szükséges információt és foglalni is tud, nemcsak ajánlatot kérni.)

  6. Zsivány a megoldás, nem is kicsit. És attól, hogy a szállás tulaj nem szól érte, attól még etikátlan marad… Ez max csak annyit bizonyít, hogy sokan még azt sem veszik észre, hogy átdobták a palánkon – vagyis pénzügyi és üzleti kultúra a bányász krecsi feneke alól pislog harminc méter mínuszból…

    Bocs, pénzügyi nevelő vagyok, ezért a kifakadás. Én ugyanis azt tanítom az ügyfeleimnek, hogy ha tényleg ad arra, hogy egyszer az életben jólétben éljen, akkor ne csináljon sportot az ügyeskedésből. Ez az etikus (üzleti-pénzügyi) magatartásra is vonatkozik. Törvényt ugye alapból betartunk, mert NAV-val ujjat húzni sosem tanácsos (szerintem még milliárdos nagyságrendben sem), a törvény által biztosított lehetőségeket, kedvezményeket viszont mimálisan használják ki. Ez azonban még messze nem azonos az etikátlansággal. Azért nem a NAV fogja ugyanis megbüntetni őket, hanem az ügyfelek, partnerek, stb. Tehát a közösség.

    Már ha rájönnek. Én azon vagyok, hogy az ügyfeleimet többé ne tudják átverni. Kell ehhez egy bizonyos fokú pénzügyi éleslátás, pl. az, amit most Márton felvezetett nekünk, de ez tudással, műveltséggel megszerezhető.

  7. Ilyen esetekben a legjobb megoldás a hotel nevét védjegyként levédeni, a lajstromszámot és az ehhez tartozó hivatalos dokumentumokat elküldeni az AdWords-nek és láss csodát, máris nem lehet hirdetni az adott védjegyre, és ez így van rendben, hiszen ezért költött az ember a védjegyre és a márkára tetemes összegeket. Jelen esetben, ha a hotel nevére keres az illető, akkor a hotel brandjét használja ki a közvetítő, ami nem fair. Neki az a dolga, hogy más forrásból küldjön vendégeket. Nem kell erre felhívni a cég figyelmét, annyi hirdetést kezel, hogy lehet, hogy észre sem fogja venni. Ha pedig nem jön egy idő után foglalás tőle, az azt jelenti, hogy igazunk volt, és a mi márkánkat használta ki, az ilyenért nem is kár. Egyetlen hátránya, hogy a lajstromozásra indokolatlanul sok időt kell várni.

    • Kinga szerint:

      Kulcsszóként ebben az esetben is tudod használni (Magyarországon), csak a hirdetés szövegében nem szerepelhet a védjegy.

      • Márton megoldása tetszik, bár Kinga felvetése igaz. De ha nem használhatja fel a nevünket a hirdetés szövegében a közvetítő, akkor nagyságrendekkel romlik a hirdetések hatékonysága abban az esetben, ha a mi nevünkre kerestek.

        • Kinga szerint:

          Alacsonyabb minőségi mutató, alacsonyabb CTR, magasabb CPC, így magasabb egy konverzióra jutó költség. De egy jó landing oldallal, ami már szintén tartalmazhatja a védjegyet, mint kulcsszót, ez könnyen áthidalható. Picit drágább lesz így hirdetni, az igaz.

        • Takács Zoltán szerint:

          Hogy adjak el egy szállodát ha nem használhatom fel a nevét?
          – vegyen fűnyírót tőlem, tuti jó!
          -oké, milyen gyártmány?
          – azt nem mondhatom meg, de higyje el tuti jó!!!

        • Sebestyén Márton szerint:

          Sziasztok,

          én azt tanácsoltam az ügyfeleknek, hogy kössék ki szerződésben az ügynökkel, hogy nem hirdethet a saját nevére. Hozzáteszem, így meg a szomszéd hotel hirdet rá… Melyik jobb, ha magas ctr-el olcsón csinálom magam és a Google kapja a pénzt vagy, ha odaadom a konkurensnek… mindenki döntsön maga.

  8. kk szerint:

    Ki kell kötni, hogy a hotel nevére nem élesíthet hirdetést.

    • Ha hotelem lenne én sem engedném…

      • Waliczky Krisztina szerint:

        Mit tennél akkor, ha a Facebook-on egy kollégád a cég nevén indítana oldalt, és az összes rajongó/ügyfél/kolléga oda csatlakozna?

        Ez is valós biztosítós példa, de mondjuk , hogy az illető Hotel Pelion néven csinálna egy FB-oldalt…?

        Innentől a Hotel Pelion értékesítői milyen oldalt készítsenek? Az ügyfelek “ugrottak” a névbitorló közvetítőhöz….

  9. Dolgoztam szállás témában én is… Finoman szólva is sok az idióta mindkét oldalon (hirdetők és szállások) – akinek nem inge, ne vegye magára. –

    A hirdető sok esetben azért sír mert bár nála látta a hirdetést, a “gonosz” vevő felhívja a szállodát, hogy meggyőződjön: igaz-e az ajánlat. Aztán egymásra mutogatva sírnak :)

  10. A probléma a szálloda árazásával van. Miért nem hirdeti úgy a weblapján magát hogy ha itt jelentkezik 10% foglalási kedvezményt kap. Egy szálloda kb 10-30% közötti jutalékot ad, de a példa kedvéért legyen ez 20%. Azaz 100%-os áron hirdeti a közvetítő és ebből 80% a szállodáé. Nyilván maga a szálloda értékesítése is versenyzik a közvetítőkkel, ezért számoljon fel 10%-ot a saját költségeire és engedjen át 10%-ot a vendégnek. Így olcsóbb lesz mint a közvetítő. A kérdés az hogy a szálloda fenn tudja-e, illetve érdemes-e fenntartania saját marketing csapatot ezért a 10%-ért. A szálláshely közvetítő biztosan nem fog 10% engedni a saját 20%-ából.

    • ez tetszik. ügyes ötlet. a kecske és káposzta is, feltéve ha mindkettőnek van létjogosultsága :)

    • Bíró Ágnes szerint:

      Sajnos, az online foglalási rendszerek szerződéseiben benne van, hogy nem ajánlhatsz alacsonyabb árat a saját honlapodon, mint az övéken. Továbbá az is benne van, hogy ők hirdethetnek a szálloda nevére.

      • Igen. Ők védik az érdekeiket, amik persze nem esnek egybe a szállodáéval. A kérdés hogy megéri e ez a szállodának. Ha nincs hatékony saját marketingje akkor egyértelműen igen, de ha van, akkor max nem köt szerződést az online forgalmazókkal. (amik egyébként pont azért jöttek létre és élnek meg, mert a szállodák nem tudnak széleskörű marketinget vinni, és ezért tudnak diktálni a szállodáknak)

      • Azt viszont megteheti a szálloda hogy nem az árból enged hanem a lapján bookolóknak ad 10% értékű szolgáltatás-bónt.

  11. Sziasztok! Tegnap adtam elő a Szálloda Szövetség elnökségi ülésén és pont ez volt a fő probléma: a szállodások szemében, ugyanis az egész olyan, mintha valaki a bejárat előtt odaugrana az ügyfélhez, felcímkézné és azt mondaná, hogy kérem a jutalékot.
    A közvetítők pedig azt mondják, hogy csak az igény van meg, de hogy mire az nem tisztázott. Szerintem erre a Turizmus Rt.-nek és a Szövetségnek kellene kidolgozni egy átfogó stratégiát. Csak sajnos ezen szervezetek elnökségének tagjai nem online marketing szakemberek, a szállodák pedig egyedül állnak szemben a többségében nagyon nagy és profi nemzetközi cégekkel (pl. booking.com)…Amíg ez így van, addig nem sok jót látni a kis vidéki panziók részére.

    • Lehetne megoldás, hogy egy ponton a szálloda saját marketing munkáját a a szerződéses közvetítők felé irányítja, ezzel egyidőben csökkenti is a saját marketing munkáját?

      Mert részben kell nekik a közvetítő, de ilyen szinten versenyezni is velük ez olyan mintha a nagyker a saját kisker ügyfeleivel szemben versengene a piacon…

      Persze, láttunk már ilyet is!

      • Hasonló a helyzet. Egy korrekt nagyker nem ad el kiskerként hanem odairányítja az ügyfeleket a kiskerjeihez. De itt a szálloda nagyker és kisker is. Szóval saját maga a konkurense az értékesítéssel megbízott külsőseinek, és most az a baja hogy azok ügyesebbek…

        • Waliczky Krisztina szerint:

          Ügyesebb, vagy megtéveszti az ügyfeleket?

          Szerintem marakodnak a vendégen.

    • Waliczky Krisztina szerint:

      Márton, mióta a volt kollégák megjelennek a biztosítási piacon is, mint értékesítők, de leginkább, mióta a mi vezetőink kopizzák a módszert, az van, amit a másik hozzászólásomban írtam…
      Szóvel, ez sajnos már szektorsemleges – de azt hiszem, más ágazatokban még vezetőfüggő, tehát van remény…

  12. Adamko Feri szerint:

    Szerintem az arányok a fontosak. Akár azt is mondhatnánk 2 hirdetésem jelenik meg. Igen az többe kerül, de ez az ára annak, hogy építsem a listámat, és legyen saját vendéglistám. Miután ez már kialakult (a listám), akkor vagy a saját hirdetésemre nem lesz szükség, vagy az ügynökre. Addig meg a listaépítésre egy kicsit többet költök. Kérdés az is, hogy az ügynöki jutalék, ez marketing költség akárhogyan is nézem, összegével tudok-e jobb vendég szerző módszert?
    Szerintem ez nem annyira gáz. Inkább hangolja össze az ügynök és a saját marketingjét a paciens.

  13. Károly szerint:

    Sziasztok! Kicsit faramuci ez a helyzet, mert ugye nem a teljes sajtot adja oda, hanem csak egy részét, miáltal neki mindig több marad. Ezáltal nyereségesebb lesz, több alkalmazottat tud foglalkoztatni. Én nem értem ez miért etikátlan, hiszen mind a két fél jól jár. Vagy legyünk kapzsik? Mindent nekem alapom, mint tudjuk ez abszolút nem jó megoldás, mint ezt a jelenlegi gazdasági helyzet is mutatja.

    • Én úgy gondolom, hogy nem igazi segítség az, ha az ügynököm az én nevemre hirdet. Mert nélküle is jobb esetben megtalálnának a vendégek. Ha már a vendég tudja a nevem, akkor nem az ügynöktől hallott rólam…

      • Waliczky Krisztina szerint:

        Pontosan ez a lényeg, szerintem is.
        Ha nem a névre hirdetnének, akkor hihető, hogy vendéget hoznak.
        Így viszont a vendég már valahonnan hallott rólam, és konkrétan engem keres.

        Az ellenkező véleményen lévő kommentelők nevére tesztként szívesen nyitok egy Facebook oldalt – bocs, de nekem ez a legkézzelfoghatóbb hasonlatom -, aztán ha az ismerőseik írnak nekem, akkor kiteszem ide, hogy: “Hello XY, tudtad, hogy Z barátod megadta a tartozását? Tíz százalékért átveheted nálam!”

        Kicsit talán durva közelítés, de próbálom megvilágítani, mitől faramuci a helyzet.

        • Amikor a szálloda megbízza az értékesítőt, engednie kell hogy a szállodáját hirdesse, sőt a gyakorlatban sokszor még marketing hozzájárulást is fizet neki hogy bent lehessen a katalógusában. Így az értékesítő katalógusából kinézett szállodába akár egyénileg is bookolhat a vendég, evvel a szállodát hozva helyzetbe az értékesítő rovására. Vagy ha már ott van a vendég a szálloda rögtön ad ajánlatot a vendégnek jövőre alacsonyabb közvetlen áron.

          Az hogy emiatt az értékesítők nem morognak emiatt, viszont az ellenkező esetben a szállodák igen, arra enged következtetni, hogy a szállodák nem látják be hogy konkurálnak. Az értékesítő belátja, és marketingileg is belehúz , hogy sikeresebb lehessen.

  14. Hmm. Most olvasom a hozzászólásokat. Én erről másként gondolkodom (Szállodákban, de nem értékesítési részlegen eltöltött majd 20 év után). A legtöbb szálloda értékesítése fantáziátlan, marketingetlen (bocsi a műszóért) azaz kimerül az értékesítésben és az árleengedésben. Ha a szállodát úgy tekintjük mint szolgáltatót, és az értékesítést “kivesszük” akkor a szállodának mind1 ki hozza a vendéget (lásd a time sharing rendszereket. ott nincs értékesítése a szállodának). A kérdés, hogy ugyanolyan vendégért mennyit fizet ki a szálloda egy külsősnek, vagy a saját erre létrehozott csoportjának. És ha a szálloda hajlandó ezt a kettőt konkurensként kezelni, és eredményességet kimutatni (legtöbb helyen ez sincs meg) akkor lehet hogy az értékesítés végre elkezd “marketingelni” is, mint a többi külsős ???

  15. Kolbert István szerint:

    Csak Apple boltban vehetunk iPhone-t? hasonlo a helyzet itt is. erdemes a hotelek szobait termekkent tekinteni.

    A szallasfoglalo oldalak mogott eleg komoly know-how van, a hotelek minimalis marketinges letszama es tudasa nem versenykepes, hiaba is tiltjak le a hirdeteseket a sajat nevukre. A legtobb hotel website gyakorlatilag alkalmatlan a foglalas lebonyolitasara. Erdemes ezeket felmerni.

    Nagyobb hotellancoknal egyre gyakoribb h a vedjegyeztetik a nevukre vonatkozo kulcsszavakat, es fontosabb piacokon futtatnak is sajat hirdetest, de ez is inkabb presztizsbol mintsem alapos szamitasok alapjan.

    Majd ha a hotelek megkozelito hatekonysagu weboldalt es foglalasi rendszert tudnak epiteni, akkor erdemes lehet elgondolkodni ezen, addig sztem nem.

    (erintett vagyok a temaban, ezert nem feltetlenul elfogulatlan a velemenyem de szandekaim szerint objektiv :)

  16. Ez kétoldalú dolog, egyrészt mint felhasználót baromira idegesít, hogy keresek egy adott hotelt, és nemhogy a saját oldala mellett, hanem sok esetben helyette jelenik meg a szálláshely fogalaló releváns hirdetése, és a hotel saját weboldala csak a második oldalon. Ez a hotel gyenge online marketingje. Másrészről viszont, ha a sok ajánlatkérés mind a hotelek 1-2 főből álló értékesítéséhez landolna, nem bírnának vele, és én sem, hogy kivárjam, amíg elküldik a visszaigazolást, vagy az ajánlatot. Így tehát ezek a foglaló rendszerek a jutalékukért pont az nyújtják amire használják őket, hozzák a foglalásokat, elvégzik az értékesítés adminisztratív részét.
    A hoteleknek pedig az lenne a cél, hogy a saját oldalukon keresztül megfelelően népszerűsítsék magukat, vagyis ráerősítsenek az online marketingre.

  17. Elsőre valóban etikátlannak tűnhet a módszer… Bár portálunkon ritkán alkalmazzuk, jobban végiggondolva a dolgot, inkább ügyesnek nevezném. Miért?

    Ha ezt ki akarja kerülni egy szálláshely, kezdjen el hirdetni a saját nevére is azokra a szavakra, amelyekre a közvetítő oldal – ez még mindig olcsóbb, mintha jutalékot fizetne.

    Másodsorban ügyes szálláshely vezető csak egyszer hagyja, hogy a Vendég után jutalékot kelljen fizetni, számos eszköz áll rendelkezésére, hogy legközelebb közvetlenül nála foglaljon, még úgy is, hogy árgaranciát ígér a közvetítő oldalnak.

    Pelle Adrián / Pihenek.hu

  18. Ha én kerülnék ilyen helyzetbe, ugyanezzel a ravasz de szabályos megoldással védekeznék a hirdetők “ellen”.
    Első körben felverném a hirdetési árakat azzal, hogy megjelentetnék saját hirdetéseket, más-más szövegezéssel úgy 5-6 különbözőt egyidőben.
    mivel nekik a jutalékból kell kigazdálkodniuk a költségeket, semmiképpen sem tudnának versenyezni velem.
    Attól a pillanattól kezdve, hogy az átlag foglalási jutalékösszegét meghaladná az Adwords költség, úgy gondolom rövid úton felhagynának bosszantó tevékenységükkel.
    Miután megunnák a pénzkidobást, én is levenném a nyilvánvalóan felesleges önreklámot.

    Én semmiképpen sem hagynám annyiban a dolgot, mert ha csak 10%-os jutalékkal is számoljunk, hosszú évek alatt vaskos kis összegre dagadhat.

    A kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad, megtartjuk a jó viszonyt partnerünkkel és visszatereljük a hagyományos vendégszerzés medrébe őket.

    • Ezzel két gond van:
      – nem lehetne abbahagyni a szállodának a hirdetést, mert utána újból hirdetnének az irodák is.
      – ha hirdetésekkel (azaz tőkével) akarjuk lenyomni az utazási irodákat akkor eljuthatunk arra az állapotra hogy minden ügyfél nálunk jelentkezik de ennek nagyobb lesz a költsége mint amit az irodáknak kifizetnénk. Az irodák szerződés bontanának a szállodával, és eredmény: az iroda 20%-a helyett saját magunknak kerül 25%-ba.

      • Itt nem arról van szó, hogy online felületről offline irányba visszük a usereket, hanem a kizárólag a netes felhasználókat irányítjuk a saját online felületünkre és csak azokra a kulcsszavakra keresőket akik egyértelműen minket akarnak megtalálni.
        Másrészt ez a gyakorlatban valószínűleg ilyenkor az történik, hogy az Adwords rendszerben ennyi lesz látható “az ön hirdetése nem jelenik meg, a szükséges minimális összeg 200 Ft”
        És a kezelő nem fog a már előre meghatározott költségkeret főlé menni, egyszerűen szünetelteti vagy törli az arra a kulcsszóra történő megjelenést illetve hirdetést, mivel egy ilyen cégnek többszáz kampánya fut párhuzamosan.

        • Egy megjegyzést fűznék hozzá, 1 időben saját nevedre, webcímedre csak 1 db hirdetést tudsz megjeleníteni. Kivéve, ha létrehozol N db különböző domainen hasonló foglalási oldalakat, mint a közvetítők és azokat külön külön is hirdeted. A végén szerintem csak a Google fog jól járni ezzel a megoldással.

    • Kolbert István szerint:

      Ez biztos jo terv, csak nem igy mukodik a dolog…:)

      Igen, a jutalekbol kell megoldani a szallasfoglalo oldalnak, de ne felejtsd el h konverzios arany a kulcs az egyenletben.

      • A konverziót pedig lehetne növelni pl azzal, ha a hirdetésemben ingyen reggelit, egy másiknál, szaunát, masszázst stb. adnék ajándékba.
        Ez esetben te melyikre kattintanál? Melyik hirdetés konvertálna jobban?

        • Kolbert István szerint:

          ingyen reggeli de foleg a masszazs jelentosen csokkenteni azert a hotel bevetelet, amit erdemes pl. a jutalekkal osszehasonlitani.
          De ami a lenyeges, hogy az egy dolog h mit igersz a hirdetesszovegben, a konverzio itt a weboldalon es a foglalasi rendszer hasznalhatosagan mulik.
          Hiaba kattint a user a hotel hirdetesere, ha keptelen foglalni, nincs turelme, nem tud bankkartyaval fizetni stb… akkor szepen visszamegy a talalati oldalra es megoldja a foglalo portalon.

          Egy vagy akar fel szazalekpontyi kulonbseg a konverzios aranyban mar oriasi kulonbseget jelenthet a CPA ertekeben…

          Szolval mielott le akarnank tiltani, erdemes atszamolni a lehetosegeket, mert ez nem ilyen egyszeru. De az nem veletlen h a portaloknak a relative kis jutalekuk ellenere is jobban megeri a hirdetes a brandnevekre mint a hoteleknek.

          De ah irtam, pl Japanban ennek megvan a maga kulturaja h nem hirdetnek egymas neveire. mashol meg nem talalkoztam ezzel.

          A nagyobb szallodalancok mar harcolnak a sajat kulcsszavaikert, kozpontositjak a marketinget es a hirdeteseket, bar az oldalaik meg messze vannak a jotol.

  19. Kolbert István szerint:

    Amugy azt tudtatok h Japanban ez a jelenseg (egymas brand kulcsszavaira valo hirdetes) nem letezik? a japan cegek egyszeruen nem hirdetnek egymas es igy a sajat brand kulcsszavaikra sem. (csak a nemzetkozi cegek akik bejonnek a japan keresopiacra :)

  20. Sziasztok!
    Én az idegenforgalomban dolgozom (szállodákkal, de nem szállodákban) és én nem találom etikátlannak az eljárást. Miért nem? A példa pici hibája, ha szabad ezt mondanom, hogy az érdeklődők jellemzően nem a hotel nevére keresnek, hanem egészen más dolgokra pl. wellness hotel belföldön, hosszú hétvége a Bükkben, szállás a Duna-kanyarban, stb. Ezekre viszont a legritkább esetben jönnek fel a szállodáktól saját, releváns oldalak. Ha feljön konkrét hotel, akkor az esetek nagy részében arról sem lehet információt kapni, hogy van e szabad szobája, amikor utazni szeretnél, arra meg végképp nincs lehetőséged, hogy foglalj. (Egyes hotelek az ajánlatkérésekre is csak 2-3 nap alatt válaszolnak!)
    A pontos árak kiszámításáról ne is beszéljünk! (vegyük pl azt, amikor félpanzióval olcsóbb az őszi ajánlat, mint reggelivel a hulló levelek akciónak elnevezett ajánlat ugyanarra a napra.)
    Ha a hotel fordít rá időt, energiát (és elkezdi használni, amit az OMA-s fiúk tanítanak :-)) akkor rájön, hogy a vendégeinek a nagy részét saját maga szerzi és egész egyszerűen nem szerződik mindenféle közvetítővel.
    Az éttermes példátoknál maradva tehát az adott étterem csak azzal foglalkozik, hogy a konyha rendben működjön, a fogások ízletesek legyenek, stb. Ha ők állítanák meg az utcai járókelőt azt kérdeznék ismeri e a Boszorkányos éttermet és ha a válasz nem, engedik tovább. Míg az ajtó előtt álló közvetítő azt IS megkérdezi, hogy nem éhes e, nem vágyik e egy forró kávéra ebben a cudar időben, stb.
    És amíg ez így működik, addig szerintem semmi etikátlan nincs benne.

    • Szia Andi!

      Nem is azzal van a baj, ha a közvetítő ilyen kifejezésekre hirdet:
      “wellness hotel belföldön”, “hosszú hétvége a Bükkben” stb… Ezzel nekem sem lenne problémám. Ebben van kihívás, van hozzáadott érték, ha így hoz vendégeket.

  21. Szerintem ez nem etikai hanem erősen gazdasági kérdés. Mennyibe kerül nekem mint szállodának, ha egy utazási iroda (rendes marketinggel) behoz egy ügyfelet, és mennyibe kerül ha ezt egy saját dolgozókból álló csoporttal csinálom. Persze csinálhatom jól, mint az iroda, és akkor konkurensem, és csinálhatom rosszul, és akkor etikátlannak tartom azt ha valaki ügyesebb nálam.

    SZÁLLODÁK! Nem megsértődni hanem rendesen marketingelni, és mérni, és elemezni, és kiértékelni! (és akkor kiderül milyen célpiacot, milyen marketinget érdemes a szállodának csinálni és mi az ahol nem játszik és ezért van esélye az utazásszervezőnek)

  22. Katona Zoli szerint:

    Etikátlan verziója a dolognak:
    Amikor egy szállásközvetítő a szálloda nevével (alacsonyabb forgalmú, kevesebbe kerülő kulcsszó) és annak elírásaival, módozataival nem az adott szálloda szállásközvetítős aloldalát hirdeti, hanem az adott településen található összes szállodát összegyűjtő aloldalát, a településes aloldalt.
    Na ez kimeríti teljesen etikátlan fogalmát!

  23. djdee szerint:

    Hmm, én mint ügyfél szólnék most hozzá. A munkámból is adódóan olyan helyzetben vagyok, hogy kb. havonta – 2 havonta foglalunk szállást különböző hazai hotelekbe. Sűrűn keresek konkrét névre a google-ben és nem szoktam örülni, amikor egy közvetítő hirdetése előbb van, mint a hotel saját weboldala. Mindazonáltal az ügyfél saját döntése, hogy melyikre kattint rá. Én úgy vagyok vele, hogy ha az első oldalon szerepel a hotel saját weboldala, akkor SOHA nem nyitok meg közvetítői oldalt! És mindezt azért is teszem, mert általábban többre is kíváncsi vagyok, mint egy nyers árra és a közvetítők nem tudnak olyan részletes információval szolgálni, mint a szállás maga. (történelmi leírás, környék bemutatása, megközelíthetőség, sok-sok kép nem csak a szobákról stb.)
    Amennyiben egy szállásnak megfelelő weboldala van, feltételezésem szerint max. a felszínesen érdeklődők klikkelnek közvetítő hirdetésére ilyen esetben. Más, ha mondjuk csak annyi elképzelésem van, hogy mondjuk Miskolc környékén van szükségem szállásra. Ilyenkor egy közvetítő átfogóbb képet adhat, azonban én ilyenkor is a szállástól közvetlenül szoktam megrendelni az éjszakákat…

  24. Vannak más (valós) offline példák is erre. Az egyik kozmetikai láncnál jutalékot kapnak a “bizonyított eladások” után az eladók. Ez úgy néz ki, hogy kis számos matricát ragasztanak a termék csomagolására, amit eladtak neked, és ezt a pénztárnál regisztrálják. Csakhogy itt is előfordul az, hogy pontosan tudom, mit akarok venni, csak éppen nem tudom a helyét az üzletben. Eladót megkérdezem, leveszi a terméket a polcról, matricát ragasztja, adja a terméket. Tehát jutalékot kap a nem valós értékesítés után. A modell tehát nem egyedülálló.

    Ügyeskedők mindig voltak, lesznek is. (Más kérdés, hogy ez annak számít-e. Vajon a szálloda-etika érvényes-e a szállodaértékesítőkre? : )) A szállodának kell mérlegelnie, hogy mi éri meg neki jobban. Elhajtani a közvetítőt melegebb éghajlatra, esetleg felvenni alkalmazottként egy sajátot, vagy hagyni elúszni az összes bevételi lehetőséget.

    • Szia Kriszta!

      Nekem továbbra is az a bajom, hogy nem látom a hozzáadott értéket abban, ha egy szállás nevére hirdető közvetítő vendéget hoz, amennyiben a szálloda amúgy is megtalálható lenne. Mivel nem látom a hozzáadott értéket, ezért nem érzem teljesen helyén valónak az ezért felvett jutalékot.

      Egy bolt alkalmazottja igenis legyen érdekelt abban, hogy minél nagyobb volumenű értékesítés jöjjön létre. Sok múlik rajta. Ha ügyes (ügyesebb, mint a kollégája), akkor jár neki a bónusz (vagy nevezzük jutaléknak vagy bárminek).

  25. Heves vitát váltott ki a bejegyzés szállodás kollégáim között is. A vita eredménye röviden:
    – a szállodák azért kötnek szerződést egy egy irodával, mert ők hatékonyabban tudják a működési területükről behozni a vendéget, mint a szálloda saját marketing csapata. Ez teljesen rendben van, ha a szálloda a main streemre koncentrál és a long tailt hagyja másnak. Azonban ha olyan külsős értékesítő képes diktálni a szállodáknak aki szintén a main streemben játszik akkor vegye tudomásul a szálloda, hogy (focinyelven szólva) lecsúszott az NB1-ről. Persze egy focicsapat erre megsértődhet, konferenciákat tarthat róla, de a legjobb ha nekiáll edzeni.

  26. Szállásközvetítéssel (is) foglalkozom, így érintett vagyok a témában. Lássuk az érem másik oldalát is: az elmúlt évben több szállodát húztunk ki szó szerint a csődből, azzal, hogy hirdettük őket. Mert ők egy egyszerűen nem értettek úgy a marketinghez, mint mi.
    Példa: etikátlan-e fizetnem az autószerelőnek, ha egyszer én is meg tudom húzni azt a csavart? (Persze én nem tudom melyik az a csavar.)
    Aztán miután ellesték hogy csináljuk, alkalmazzák ők is ezt a technikát, pl. adwords.
    Végül is mindkét fél-és a vendég is-jól járt.
    A szállásadók nagyobb gondja most egyébként az, hogy saját magukat hajszolták bele egy hatalmas árversenybe. Normál áron szinte lehetetlen értékesíteni-bár a szolgáltatások színvonalával kéne inkább versenyezni.

    • Örülök, hogy egy másik oldalon lévő fél is így látja. Miért is lenne jogos a morgolódásuk a szállodáknak olyanért amit megtehetnének de inkább rábízzák másra.

      • Továbbra sem azzal van a probléma, hogy nem értékelendő az ha vendéget hoz egy közvetítő ügyes marketinggel. Sőt, ha valaki kiszervezi az online marketingjét, akkor az egyik leginkább fair konstrukció a jutalék alapú elszámolás.

        De itt nem arról van szó, hogy a teljes marketinget kiszervezik… Sőt, tulajdonképpen sok esetben azt “szervezik ki”, hogy a nevükre kereső foglalók utáni profit egy részéről lemondanak.

        • Igen! Én is ezt mondom, hogy a szállodák kiszervezik, “hogy a nevükre kereső foglalók utáni profit egy részéről lemondanak”. Saját maguk csinálnak maguknak konkurenciát, pedig előre tudható, hogy ebben a konkurenciaharcban elvéreznek, mert gagyi az oldaluk, mert nem foglalkoznak napi szintem online marketinggel, mert… stb…

          Tehát ha valaki tudatosan, vagy butaságból magának jobb konkurenciát csinál, ne panaszkodjon.

          Vivó nyelven: ha felállok a pástra és leengedem a kezem, ne csodálkozzak ha tust kapok.

          Én azt tartom etikátlannak, hogy éveken keresztül helyzetbe hoztuk mi szállodások a szállásfoglalókat, most meg kígyót békát kiabálunk rájuk, ahelyett hogy tanulnánk tőlük.

  27. Hutvágner Jutka szerint:

    Etikátlannak tartom. Azért, mert tulajdonképpen ügyeskedéssel és nem munkával keresi meg a jutalékot. Szerintem, sajnos sokan ezt látják és elfelejtik,hogy dolgozni kell a pénzért. Ha mindenki csak így gondolkodik, lassan majd nem lesz aki megtermeli akár az ételünket is.
    Panaszkodik az egész diplomás társadalom, hogy nincs munkája a 3-4 diploma mellett. Ellenben a szakmunkás képzés igencsak gyenge lábakon áll. Mindennapjainkban nagy szükség van a termelő munkásra, a jó szakemberre? Természetesen igen! Nem higult volna fel pl. az építőipari szakmunkásgárda, ha van hol és van kitől tanulni. Ha ezt látják a gyerekeink és az unokáink,hogy egy enterrel ezreket lehet keresni, miért is fognák meg a lapátot?

  28. Kovács János szerint:

    Nincs ezzel semmi baj, főleg ha még legális. Rövidesen megjelennek az ajánlók ajánlóinak az ajánlói, és ez már biztosan feltűnik mindenkinek. A viszonteladás ezen az elven működik. Ezért kerül a zöldség, gyümölcs többszörösébe az eredeti őstermelői árnak.

  29. Megfogadtam magamnak, hogy nem szólok többet hozzá, de muszáj.
    1.) az eladás munka! Költség is van vele! Hasznot hoz a termelőnek, aki ezért fizet, és ezért dolgozik vele az eladó
    2.) ha valaki ügyesen ad el, akkor az miért baj? főleg ha ezt akár a termelő is megtehetné, de nem teszi meg, inkább ezért fizet az értékesítőnek!
    3.) ha a termelő olyan értékesítőt bíz meg aki ugyanazon a piacon árul mint ő, csak ügyesebben akkor : a) ne bízza meg, b) ügyesebben adjon el!
    4.) a Szálláspiac azért ilyen amilyen, mert a termelők (szállásadók) így alakították ki, hiszen először kell szálláshely utána lehet csak értékesíteni, valamint azok a piacok amikre nem mentek el, ügyes emberek elmentek helyettük. Aztán ezek az ügyes emberek elkezdtek olyan piacokra is menni amire a szállásadók is, és itt bizony alulmaradtak.

    “tulajdonképpen ügyeskedéssel és nem munkával keresi meg a jutalékot. Szerintem, sajnos sokan ezt látják és elfelejtik,hogy dolgozni kell a pénzért” ez azért nagyon erős… Ajánlom próbáljon meg így ügyeskedni, és majd utána beszéljünk róla hogy munka-e vagy nem?

    • Nincs semmi gond a közvetítő, vagy értékesítő munkával, félreértés ne essék. Csak hozzon az értékesítő a szomszéd utcából / városból is vendégeket, ne a saját parkolómból…

    • Hoffer Dávid szerint:

      Szükséges szétbontanunk a szállások körét, hogy ezt a kérdést a megfelelő módon tudjuk megvitatni.
      El kell különíteni azt, aki nemhogy az adott helység+szállás (vagy apartman, hotel, panzió) szópárokra nem jelenik meg, de még saját nevére sem. Ekkor elfogadható, hogy egy közvetítő oldal hirdet a nevére.
      Ezzel szemben, ha saját nevére organikusan első az adott szállás, akkor arra a névre nem etikus hirdetnie a közvetítőnek.
      Letudhatjuk ezt annyival, hogy megérdemli ezt a plusz bevételt a közvetítő, mert minden más szóra is hirdet minket, amire nem jelenünk meg, de azért ez elgondolkodtató. Az adott mondjuk 10%-os jutalékot azért szabta ilyen alacsonyra, mert tudta, hogy a foglalások egy része könnyű préda?Szerintem kérjen a 10 helyett inkább 13%-ot, de akkor olyan vendégeket hozzon, akik maguktól nem jöttek volna. Kik kereshetnek egy adott szállás nevére?
      -Aki már járt ott, az valószínűleg nem a közvetítő hirdetésére kattint, de ezt egyértelműen nem állíthatjuk. Ahogy a blogbejegyzésben Marci példája is mutatja, az egyes közvetítői hirdetések nagyon hasonlítanak az oldal linkjéhez. Abban megegyezhetünk, hogy aki már egyszer járt nálunk, azért nem etikus elkérni még egyszer a jutalékot.
      -Akinek ajánlottak minket az még nagyobb valószínűséggel keveri össze a nagyon hasonló hirdetéseket az organikusan első oldalunkkal.
      -Akit offline (esetleg online) hirdetésünk ért el, arra ugye mi nem kevés pénzt költöttünk, szóval legalább a nevünkre keresőket hadd vigyük el mi. Ha online (is) hirdettünk, akkor persze vessünk magunkra, hogy AdWords szakembert miért nem alkalmaztunk.
      -Egy kivétel: Amikor a közvetítő hirdetésére kattintott a felhasználó egy, a szállás nevétől teljesen eltérő, általános keresésnél és nem foglalt, majd később otthon már a konkrét névre keres rá és a szállás organikus linkjére kattint:)

      A vita tehát elindult. Most már versenyelőny lesz egy közvetítőnél, ha úgy hirdet, hogy: Mi csak új vendégeket hozunk!
      Sok AdWords szakember is olvassa ezt a blogot, szóval emberek hajrá, fel lehet keresni hoteleket, apartmanokat, panziókat, hogy ne dobják ki a pénzt közvetítőkre, ti sokkal olcsóbban tudtok vendégeket szerezni;)

      u.i.: Úgy hallottam, hogy ha megkéritek az adott közvetítőt, hogy ne hirdessen a nevetekre, akkor az mindenféle szankciókat helyez kilátásba. Pl.: hátrébb tesznek a saját oldaluk ranglistáján stb. Ti mit tudtok erről?

      • “Abban megegyezhetünk, hogy aki már egyszer járt nálunk, azért nem etikus elkérni még egyszer a jutalékot.”

        Miért? Egy új vendég megszerzése néha többe kerül mint a jutalék. Ebbe a szállásszervező befektet és kockázatot vállal. Az nem etikus hogy megszerez egy ügyfelet, aztán a szálloda meg szépen “lenyúlja tőle” amikor ott van.

  30. ha két konkurens cég ugyanazokra a kulcsszavakra optimalizál két weblapot / hirdetést, akkor is etikátlan az hogy a jobb nyer? Márpedig itt a jutalékért harcolva igenis konkurens a szálloda értékesítése és az utazási iroda!

  31. jó, de a szállás közvetítők hirdetései is organikus ügyfelekből ered nem? (nem értem)
    akik már előbb felkértek valamilyen céget, hogy győzze le a google-ban a szomszéd Pirike hirdetéseit, erre a cég felismerte, hogy ezt még senki se hirdet az adott témában és lépetek. Erre Pirike is felkéri (akár ugyanazt a céget) és ő is ott van az első két helyen.
    A példánál maradva: az étterem kiküldhetné a saját emberét is az épület elé, ha az nem dadogna. Szerintem ebben semmi etikátlan nincs, egyszerűen ez a legjobb módja a vevőszerzésnek (ebben a kontextusban) amit a tulajdonos nem lép meg.

    • “az étterem kiküldhetné a saját emberét is az épület elé, ha az nem dadogna”

      brilliáns!!! :D

      • Nagy Vilmos szerint:

        Eladási versenyt hirdetnek a Bibliaárusoknak, a dadogós fölényesen nyer.
        Megkérdezik tőle, hogy csinálta.
        – Aaaazt monddddtam, hohohogy haaaa neeem veeeszik meeg, feeelooolvassooom.

        Szóval szerintem a dadogós embernek lehet nagyobb sikere lenne …

      • És ha az étterem embere nem dadog?

        • Nagy Vilmos szerint:

          Akkor pontosan olyan jól fog beszélni, mint a másik étterem embere, akinek ugyanaz a feladata. Meg a többi étterem embere. Sok egyforma ember, mind jól beszél. Akkor már inkább a dadogós ….

        • Ha ugyanolyan sikerrel tudják irányítani az adwords hirdetéseket a hotelből, akkor nem kell felkérni senkit. Tehát, ha nem dadog, kiküldheti a saját emberét is, de valakit muszáj, mert az utca tele van étteremmel és előttük ácsorgó pincérekkel.
          Felháborodni ezen, olyan mintha valaki kard és pajzs nélkül menne háborúba, mert túl drága, és utána a kórházban azon nyavalyogna, hogy “hát azért etikátlan volt a többiektől, hogy állig felfegyverezve támadtak rám”. Mindenesetre ahogy látom…

          • Dávid szerint:

            Szerintem jól elkülöníthető, hogy ki használja ezt a módszert a gyakorlatban és ki nem a hozzászólók közül:)
            Ha én vagyok a hirdető (nem is feltétlen a közvetítő, hanem az AdWords szakember, aki foglalásból kapja a jutalékot), akkor egyértelmű, hogy ez a plusz kis könnyű bevétel nekem jár.
            Ha az ügyfél szempontjából nézzük akkor persze átverés.
            Ha mindenki magába néz, akkor ez természetesen egyértelmű lehúzás (ha organikusan első lenne az ügyfél oldala).
            Hozhatjuk példaként, hogy mindenhol azt mondják, hogy érdemes saját márkára is hirdetni, de azért ez nem ugyan az, azt érezzük.
            Szóval ami az igazságérzetünket befolyásolhatja: eleget fizet-e nekünk az ügyfél, hogy teljes szívvel és tisztességgel hirdessünk neki
            VAGY
            Annyit alkudozott, és amúgy sem nagyon ismerem (olyan hogy elég jutalék meg egyébként sincs), tehát ez jár.

  32. Én nem teljesen értem igazából a problémát.
    Adott egy szálloda, készít egy weboldalt, és ha azt veszi észre,
    hogy gyenge a saját marketingje, és nincs az elsők között,
    akkor menjen közvetítőhöz, és bizony akkor feléjük van
    kiszolgáltatott helyzetben, és ne nagyon csodálkozzon dolgokon.
    Minek a közvetítő, ha a találatok között az első oldalon van.
    Szerintem ez így logikus. Meg kell próbálni melyik megoldás
    hoz több tényleges bevételt, és vagy az egyik, vagy a másik,
    ha pedig mindkettő a nyerő, akkor azt kell csinálni.
    Hívni kell jó marketinges szakembert, ha egyedül nem megy,
    mondjuk Mártonékat, és akkor minden rendbe lesz. :)
    De nyugodtan cáfoljátok, én mentem zuhanyozni. :)

    • Elvben egyetértek, de sajnos azért (az előző sarkosított bejegyzéseimet is finomítva) nem ilyen egyszerű a helyzet. A szálloda rá van szorulva marketingileg is arra hogy jelen legyen egy több szállodát felvonultató kínálatban, mert ez egy új, a szálláskeresők számára többet adó, kényelmesebb szolgáltatás, hiszen ha valaki valamilyen városban keres szállást, a közvetítők szolgáltatása kényelmesebb.
      Azonban a szálloda ettől elkényelmesedhet a marketingjében. Nem épít profi honlapot, nem foglalkozik olyan behatóan az online marketinggel. Ennek oka lehet pl. a szállodai értékesítő szakemberek többsége régi motoros, aki abszolút nincs otthon ebben, és a szállodavezetés bizalmi állásnak tekinti az értékesítési vezetőt és jó kipróbált rutinos rókát alkalmaz akinek megvannak a személyes kapcsolatai. Csakhogy online ez mit sem ér!
      Eredmény: a szálloda lemarad az online marketingben a közvetítők mögött. Persze ezért morog rájuk, pedig abszolút rájuk szorul egy másik szegmensben, de azt nehezményezi, hogy a közvetítők megjelennek ott is ahol ő nem túl sikeresen de próbál kapirgálni.
      Alapvetően a jelenség oka: a szálloda értékesítője úgy gondolkodik a marketingről, hogy “hirdetek és jönnek a vendégek”. A weblapra is hirdetésként gondolnak, ezért sérelmezik azt hogy az “Ő hirdetésükre rászerveznek mások”.
      Tehát a probléma gyökere szerintem a rossz gondolkodásmód a szállodák részéről.

      • Nem is úgy gondoltam, hogy annyira egyszerű,
        csak nem szerettem volna teleírni a blogot részletesen,
        milyen problémák is vannak az értékesítési részen,
        a cégeknél, vállalkozásoknál. Egyetértek veled,
        és többek között, az is a baj, hogy nem egészen
        látják az emberek, a lényeget. Mindent túl bonyolítanak
        feleslegesen, mert annyi az infó körülöttünk,
        és annyi felé kellene mindenkinek megfelelni,
        hogy elég nehéz kiigazodni, mi lenne a jó megoldás.
        Mindenki meg szeretne élni valamiből, de sokszor sokan
        választják rosszabbik utat.

  33. @Hutvágner Jutka: “Etikátlannak tartom. Azért, mert tulajdonképpen ügyeskedéssel és nem munkával keresi meg a jutalékot.”

    Akkor aki Adwords kampányokkal foglalkozik nem végez munkát? Hogy értetted ezt?

    • Hutvágner Jutka szerint:

      Kedves Alex!
      Lehet, hogy félre érthető voltam. Természetesen míg van mögötte tisztességes,valós munka ,addig nem itélem el. De, ha már ügyeskedésről és lehuzásról szól, nálam kiveri a biztosítékot. Nem jelenti azt sem, hogy mindenkinek verejtékezve kell megkeresni a jövedelmét. Elvonatkozttam magam a szállodai példától és az én piacomon levő helyzetbe gondolkodtam.
      Lehetséges,hogy maradnom kellett volna az eredeti témánál. De a koromnál fogva , / “öreg mogyoró szakértő vagyok”/ sokszor azt látom, hogy nem jó az amit a fiatalok ebből tanulhatnak. Talán tévedek?

  34. Saját tapasztalatom azt mutatja, hogy ezek a közvetítő cégek jobban tisztában vannak a marketinggel a napi változásokkal, mint a szállodások, tisztelet a kivételnek. Sokan még a patinájukból akarnak megélni, azt hiszik, ha száz éve áll az épület és azt emlegetik folyton, az elegendő.
    Az elején említett hotel marketingesének tiszta az álláspontja. Vendég kell és kész. Hirdetni munka, keresőoptimalizálni szintén munka, a hotel, vagy étterem többnyire valóban nem foglalkozik vele eleget.
    A vendéglátósok sokszor még a saját vendégeik későbbi hírlevelezését is kiadják, mert azzal sem akarnak törődni. Ez nem baj, ezért van a marketinges.

  35. Nagy Vilmos szerint:

    Eddig itt azt tudtam meg, hogy az eladás nem munka, meg a marketing sem az.
    És bár “ezek” vendégeket hoznak a szállodáknak, akkor is a *** ****. (Moderálva. Vilmos: sárgalap – Márton)
    Ez a rohadt piacgazdaság ….

    • Az eladás munka. Mindig az a kérdés, hol a hozzáadott érték… Ha van, akkor jár érte a fizetség.

      • Nagy Vilmos szerint:

        Bocsánat ….
        A munkáért nincs fizetség jelen esetben, kizárólag az eredményért.
        Ami az egyik oldalról etikátlan, az a másik oldalról újítás.
        Sőt, ha az ügyfél többször is visszatér a szállodába, mindig fizetni kellene neki a jutalékot.
        Az is etikátlan, hogy a szálloda kihagyja az ügynököt.

  36. A két első lehetőségre valahogy lehet mentegető magyarázkodást találni, azonban a lényeg az volna ha végre szabályozás és ellenőrzés nélkül is megtanulnánk magunktól etikusan viselkedni, üzletelni.

  37. Én nem voltam rest végignyomkodni egy általam is ismert szálloda nevére a találatokat. Ennek fényében nem is etikátlan, hisz mindenhol más információ van fent. Ha valaki nem veszi a fáradságot, hogy böngésszen kicsit, az meg is érdemli, ha rossz hirdetésre kattan és ott azonnal foglal.
    Egyébként szerintem nem vagyok egyedül azzal, hogy én is csak az organikus találatokra kattintok először. Sőt! akár több oldalon keresztül is. Ha így nincs jó találatom, akkor megyek a fizetősökre.
    És ne felejtsük el, hogy a Google mindig kiírja a “Hirdetések” szót etikusan.
    Szóval én ezt nem látom akkora problémának. Egyszerűen akinek a nevét/kulcsszavát használják (akár a konkurense is) annak kell a legtöbb és a minőségibb információval rendelkeznie…

  38. ezt nem is értem teljesen. A booking.com pl. egy zseniális oldal. én csak ezen keresztül foglalok szállást. A szállodák honlapjai általában olyan gyengék, hogy sokszor szinte használhatatlanok. Ráadásul mindig olcsóbb a gyűjtőoldalon keresztül szobát foglalni. ez vajon miért van? Számomra éppen az egyik legjobb példa ügyes keresőmarketingre egy jó gyűjtőoldal. Külföldön szinte lehetetlen máshogy megfelelő ár-érték arányú szállást foglalni. Ráadásul ez egy szállodának sem kötelező, és sokkal nagyobb forgalmat generál, mint amit önállóan el tudnának érni. Úgyhogy most először egyáltalán nem értelek benneteket.. én például nagyon szívesen fizetek a munka értékével arányos jutalékot egy ügynöknek, aki üzletet, megbízásokat, új ügyfeleket hoz a cégünknek.
    Csinálja mindenki azt amihez ért. Egyedül nem megy, Egymásra vagyunk utalva. Az nagyon magyaros mentalitás, hogy mindent egyedül kell csinálni, és senki ne gazdagodjon meg rajtunk. én így látom. Ettől függetlenül keresőoptimalizálást én is szívesen tanulnék, de abban is biztos vagyok, hogy soha nem leszek profi benne, de nem is akarok, mert van amihez jobban értek.

    • Nagy Vilmos szerint:

      egyetértek !

    • Sixlaci, tényleg nem szeretném túlmagyarázni, de totál félreérted, amiről szó van. Nem mondtuk soha, hogy mindent egyedül csinálj. Nem mondtuk, hogy az ügynöknek nem jár a fizetség… Ne ferdítsd el.

      Pár (tízmilliónyi) AdWords kampányon már túl vagyok, és pontosan tudom milyen könnyű egy cég nevét hirdetni és úgy szerezni konverziókat (foglalásokat) és milyen nehéz valamilyen általánosabb témával tenni ugyanezt. Minél ismertebb egy szállás neve, annál könnyebb a név segítségével keresőkből foglalásokat szerezni. A nevet és ismertségét pedig nem a közvetítők építették fel, mégis ők aratnak vele.

      Még egyszer mondom, nem arról van szó, hogy felmegyek a booking.com-ra és keresek egy szállást Szegeden…

      Sajnos nem mindenki érti a különbséget, ezért is adható el ez a modell…

      • “A nevet és ismertségét pedig nem a közvetítők építették fel” Ez egyáltalán nem biztos, sőt! Ha a szálloda nem ad megfelelő marketinget akkor igenis a szállásközvetítőkből él meg. Azaz a nevet is ők építik fel. Pl: Ha egy szálloda leszerződik egy Piréziában működő utazási irodával ahol nem is ismerik, akkor igenis az a Piréz szervező építi fel a nevét. Elég nehéz lenne hirdetnie a szervezőnek a szálloda névhasználati joga nélkül.

  39. Ujhelyi Tibor szerint:

    Etikátlan és egyben szerintem káros is, mert igy ittis a csalok veszikát az iránytást. Szerintem igen is tenikéne valamit a tiszteségtelen, haszonlesök ellen, aki bizonyos szemszögböl nézve tiszteségtelen haszonra tesznek szert. De ez nem csak a cikben szereplö szálásközvetitö cégekröl mondhatoel.

  40. Üdvözöllek Benneteket!

    Meglepett ez a sok válasz erre a témára. Velem kapcsolatban viszont megértettem a célzást. Igen igazatok van! Én is rájöttem. De nekem nincs honlapom, annak ellenére, hogy megígérték, hogy csinálnak nekem. Aztán rájöttem, hogy csak az illetőn keresztül léphetek be az állítólag saját honlapomra. Még a jelszót sem tudom. A Googl figyelmeztetett is rá. Tehát ha nem is értek még az internethez úgy mint Ti, azért van logikám. Csak, hogy hiába kértem a letiltást, csak az kérheti aki feltette. Legalább is ezt közölték velem. Én év tizedek óta nagyon sok emberrel vagyok kapcsolatban. Mindig ingyen dolgoztam. Nem véletlenül kaptam az ÉRDEMES kitüntetést. Soha nem jutott eszembe, hogy a kapcsolataimból pénzt is lehet csinálni az interneten. Úgy látszik mások ezt kiakarják használni.
    Nem vagyok pénz éhes, de ha keresni is tudnék mindazzal amivel rendelkezem, akkor sokkal több embernek tudnék segíteni, és olyanoknak akik RÁSZORULTAK.
    Csak nem tudom, hogy, hogyan? Üdv: Szalianna

  41. A szokás nagy úr. A vállalkozók nem szívesen változtatnak a már bevált dolgokon.

    Éppen ezért hiába mondod azt nekik, hogy Te feleannyiért hozol vevőket, ők inkább ragaszkodnak a bevált módszerhez. (Tisztelet a kivételnek.)

    Cest la vie.

    Ákos

  42. Juhász Judit szerint:

    Szerintem ez nem rossz dolog. Nem valami bizalom gerjesztő egy étterem előtt várakozó ügynökökbe botlani. Majdnem minden sarkon lehetne 1. Hiába állnak kint az “ajtó előtt” , ha átakarják verni úgy is megteszik.

  43. Sokkal összetettebb ez a kérdés, sok szempontot figyelembe kell venni.
    Wellnes felkér bennünket, hogy szerezzünk vendégeket a pezsgőfürdő szolgáltatásra. Tegyük fel, hogy a pezsgőfürdő jó kulcsszó és jönnek onnan vendégek.
    Nézzük meg a Wellnes pezsgőfürdő kulcsszó keresését. Ha a közvetítő cég eredményesebb adsense hirdetést produkálnak, akkor az jó. Lehet hogy régebben a találati listán való linkekre napi néhány kattintás volt, míg a közvetítő cég hirdetésére napi 30 kattintás jut. És nem a hirdető a hibás, mert ő sokkal eredményesebb marketinget alkalmaz. Főleg ha a tartalmak között is ott van a hirdetése. Például egy ilyen témáról szóló cikkben.
    Szerintem gond csak akkor van, ha a hirdetése nem hoz kiemelkedő eredményt. Ha a hirdetésre kattintó látogató nem lett volna a hirdetés nélkül vásárló, mert a többi találat nem elég meggyőző.

  44. Petrow szerint:

    Nagyon jó témafelvetés, gratula érte!

    Vannak rossz és vannak jó oldalai is – utóbbi közé tartozik, hogy ösztökéli a szállodát a saját honlapja fejlesztésére, újratervezésére, jobbá tételére. Ha egy vendég többször is befoglal az xyz.hu affiliate oldalon, akkor ott érdemes elgondolkozni, hogy miért azt választja a mi honlapunk helyett…

  45. amúgy azt bünteti a googli, ha önmagam riválisa leszek nyíltan? másképp fogalmazom meg a témát és más képeket használok, szóval nincs tartalomismétlés, de pl. a logo ugyanaz?

    • Ha a más tartalom alatt nem csak azt érted, hogy pár szót mondatonként átírsz, hanem tényleg új tartalmat teszel fel az ál-konkurens oldaladra, és lehetőleg egy kicsit más megvilágításba helyezed a dolgokat akkor nem lehet gond. És persze teljesen másik domainen kell lenni a 2. oldaladnak.

  46. OZ szerint:

    Sok velemeny elhangzott itt pro es kontra, de egy valamirol azert ne feledkezzetek el. Szerintem sem teljesen etikus ha szallashely nevre hirdet valamelyik szallasfoglalo oldal, ugyanakkor a szallashely nevere torteno kereses sok esetben eppen valamelyik szallasfoglalo oldalnak koszonheto. A valosagban ugyanis az tortenik, hogy az erdeklodo meglatogat egy szallasfoglalo oldalt, a keresese alapjan kivalasztja a neki tetszo szallashelyet, majd megy es a szallashely nevet bepotyogi a googleba, mert kivancsi az adott szallashely sajat weboldalara is. Ez a szallashely sajat nevre torteno keresesek 30-40%-a is lehet. Tehat epp a szallasfoglalo oldal csinalt baromi jo es kvazi ingyen reklamot a szallashelynek (ha feltetelezzuk, hogy az erdeklodo vegul a szallashelynel kozvetlenul foglalt).

  47. Sziasztok!
    Ismét gratula a bejegyzéshez!
    Én nem vagyok jártas a szállodaiparban, de az üzleti etikában igyekszem jártas lenni:)
    Szerintem az etikának a lényege hogy a köz érdekeit szolgálja. Ezért sosem lesz egzakt. Mindig szubjetív lesz a megítélése – mint minden ítélet.
    A szabad és nyilvános vita – ami ezen a fórumon ismét kibontakozott – az egyetlen eszköz, amitől azt várhatjuk, hogy ha nem is vezet el a tutti válaszhoz, de legalább közelebb visz hozzá.
    A mondanivalóm lényege pedig ez: ma már csak hosszútávú üzletben szabad gondolkoznia mindenkinek, hiszen nagyon megdrágult a vevőszerzés!!!
    Tehát az én válaszom a feltett kérdésre: Mindenki söpörjön úgy a saját portája előtt, hogy a saját partnerei ragaszkodjanak hozzá!
    Mindannyiunknak kívánok sok ragaszkodó ügyfelet!

  48. Koppány szerint:

    Kedves Zsolt és Márton!

    Október 19 – i hírleveletekben (ami erre a postra mutató linket tartalmaz) figyeltem meg, hogy a mélylinkben az “utm_medium=kgordos@gmail.com” tag szerepel. Igen zseniális megoldásnak találtam, hiszen így felhasználó/emailcím/ügyfél szinten követhető a kampány, egyből el is kezdtem kísérletezni saját CRM rendszeremmel, amelyet hírlevelek kiküldésére is használok, mindenképpen használni szeretném ezt az opciót. Sajnálattal kellett rádöbbennem, hogy a rendszerem nem támogatja a field-ek beillesztését mélylinkekbe, ezért szeretném megkérdezni, hogy milyen CRM/hírlevélküldő rendszerrel sikerült ezt így megcsinálnotok?
    Válaszotokat előre is köszönöm!

    Koppány

    • Kedves Koppány!

      Nem a szoftver a lényeg, hanem a funkció, hogy a linkbe be tudja tenni az emailcímet. Elvileg a legtöbb ilyen szoftvernek ezt tudnia kellene.

      Amit mi használunk, az egyébként már nem kapható.

      Vannak olyan CRM rendszerek, amik enélkül a megoldás nélkül is tudják követni, hogy a kiküldött levélben ki mire kattintott.

  49. Szerintem is a szálloda marketingesének volt igaza. Mindegy ki hozza a vendéget.
    A szállodák saját oldalai általában alkalmatlanok a foglalások kezelésére.
    Egy saját foglalási rendszer fenntartása, ügyfélszolgálattal, marketing osztállyal, hirdetésekkel lehet többe kerülne, mint a kifizetett jutalék. Ez a kiszervezés egyik formája.

  50. Igazatok van, hogy olyan, mintha a bejáratnál állnának, de mégis belökik az ajtón a vendéget…
    Meggátolni nem lehet, olyan ez, mint amikor a cégjegyzékek/cégkatalógusok megelőzik magának a cégnek a honlapját. Olyan helyen, mint az építőipar, az ominózus gyűjtőoldalak sokszázezres látogatottságot produkának.
    Visszatérve a szállodákra: nekik legalább valaki hirdet, és nem a konkurensek viszik el a kattintásaikat. Sok helyen ugyanis ez a helyzet, hogy az ajtó előtt álló Úriember a másik étterembe tereli a kedves vendéget.

  51. Halmosi Gábor szerint:

    Ismerős a szituáció. Azonban volna egy kérdésem az OMA-hoz. Ha jól tudom amennyiben levédett márkanévről van szó, arra nem lehet hirdetni, illetve csak a tulajdonos hirdethet. Kérdésem: ezt hol lehet bemutatni a google-nak?

    Ezzel szerintem gyakorlatilag meg is oldódna a probléma. Ugyanis amikor valaki a szálloda nevét beletenné az adwords kulcsszólistájába a rendszer nem engedné tovább.

    Bár ahogy nézem a szallas.hu-nak sikerült ezt is megkerülnie a danubius hotelek esetében.

  52. Takács Zoltán szerint:

    Másfél-két éve már egyszer felvetettétek ugyanezt a problémát, és bár sok féle vélemény volt, talán kialakult egyfajta konszenzus:
    – ha gyártó vagyok, és nem hirdetem a portékámat, viszont a tőlem vásárló kereskedő megteszi, az etikus?
    Avval hogy eladom neki, piacot teremtek saját magamnak is. A kérdés milyen üzleti modellben gondolkodok? Inkább eladok kevés embernek nagy tételben (nem kell széles körű marketing, nem kell ügynököket eltartanom, nincs értékesítő csapatom), vagy felvállalom, hogy drága pénzért marketingelek, és behozom magamnak a végfelhasználót?
    Az éttermes példa esetén: ha egyszer olyan jó helyen van az éttermem, hogy nagy a forgalom, hagyom, hogy más állítsa oda a behívóemberét, vagy én veszek fel egy embert erre a célra?
    Ha megelőz a konkurencia, az etikus? Mert ha nem csak végfelhasználónak adok el, akkor eleve tudom, hogy aki megveszi, ugyanazon a piacon értékesíthet mint én, feltéve ha ezt szerződésben nem korlátozom vele. Ha viszont korlátozni akarom a konkurenciát, hogy csak a “piréz piacon” értékesíthet, akkor nem fog szerződni velem az, aki épp a helyi piacon sikeres, és ott tudna nagy tételben eladni (mert jobb a marketingje), viszont én is elesem így az általa behozott nagy számú vevőtől.
    Szerintem innentől fogva nem etikai, hanem értékesítési stratégiai kérdés a felvetett probléma.

  53. Ha egy cégben feltalálok valamit, egyedül kidolgozom, majd miután prezentálom a főnöknek, és ő úgy mutatja azt be, mint a saját eredményét, akkor az etikus? Ha egy szálloda felépít egy márkát, ill. ha nem nagyon és nem tudatosan marketingel, és “csak úgy magától” épül fel a márkája, és azt adja el a közvetítő, akkor az szerintem nem nagy kunszt a részéről, és számomra etikátlan. Természetesen kell a szálloda márkaneve az eladáshoz, hiszen ez alapján is be tudja azonosítani a vendég, milyen karakterrel, egyediséggel és minőséggel kösse össze, mire számíthat, ha ismeri. A kulcsa az egésznek szerintem azonban ott van, hogy a szálloda célja a közvetítőkkel semmiképp nem az, hogy visszatérő vendégeket szerezzen, mert azt direktben, saját maga kellene megoldja, ha igazán jól akarja csinálni. Ha a vendég potenciálisan vissza fog térni a szállodába, mert ott jó volt neki, akkor úgy kell motiválni, hogy direktben intézze a következő foglalását. Ha a vendég a közvetítőnél olcsóbban vagy jobb feltételekkel kapja meg a szobáját, akkor hülye lesz direktben foglalni. Ezen kell javítania a szállodáknak. A közvetítő pedig hozza az új vendégeket, akik még nem vagy nem annyira ismerik a márkát, és így nem (annyira) szükséges a márkanévre optimalizálni egy adwords hirdetést, hanem inkább arra a tartalomra, amit a márka közvetít, valamint a célcsoportra, ill. inkább szegmensre és sajátos kulcsszavaikra. Ez így lenne etikus a közvetítőtől, de ha az etika nem megy neki, akkor szállodai marketingesként szerződésben letiltanám a nevemre való optimalizálást, főleg, ha én magam is foglalkozom adwords-szel és/vagy SEOval.

    • Gusztáv, egyetértek Veled!

      Sokan azt nem látják be, hogy egy cég nevére hirdetve / SEOzva milyen könnyű ügyfeleket szerezni. Az a közvetítő, aki ezt csinálja, kb. 1%-nyi munkáért kap 10-20-30% jutalékot, míg a szálloda tette bele a 99%-nyi munkát, hogy az érdeklődők oda eljussanak, hogy egyáltalán a hotel nevére keressenek. Nincs arányban. De ezt sokan nem látják be.

      Nyilván – mivel nem vagyunk érdekeltek üzletileg ebben a témában – nem akarunk meggyőzni senkit arról mi a helyes, mi az etikus, mit “kell” tennie, csak felhívtuk a figyelmet erre a jelenségre. Aki tud ebből üzleti előnyt kovácsolni, tegye a dolgát. Aki pedig emiatt rájön, hogyan kellene szálláshelyét jobban marketingelni és a partnereit kezelni, ő is nyert belőle valamit.

  54. Akárhogyan is nézzük, a márkanév a szálláshely tulajdona. Ha a közvetítő erre optimalizálva hirdet, akkor szerintem megsérti a szálláshely márkanevéhez fűződő jogait, ez a márkanévvel való visszaélés. Szállodásként ezért bármikor leállíttathatom a közvetítőt. De ezt a jogászokkal kell tisztázni.
    Mintha hallottam vagy olvastam volna valahol, hogy a közvetítők erre persze fel vannak már készülve, és a szerződésben kikötik, hogy a márkanévre hirdethessenek. Ha nem írod alá így szálláshelyként, akkor persze megzsarolnak (ezt most durván fogalmaztam?), hogy akkor nem kötnek szerződést.
    Ugyanakkor számomra igen sokat elárul a szálláshely közvetítők marketing tudásáról és/vagy akaratáról, hogy jól marketingeljenek, ha ilyen módszerekkel próbálkoznak. Ez érzéseim szerint már nem valódi és korrekt segítség a szállodának korrekt pénzért, hanem inkább a haszonlesés egy módja, annak tudatában, hogy a nagyobb látogatottság, több komment, jobb SEO-lehetőségek, stb. miatt jobb pozícióik vannak a találati listákban, adwordsben.

  55. KapcaMan szerint:

    Szerintem teljesen rendben van, mivel a szálláshelynek is meg van adva a lehetőség, hogy hirdessen. Emellett arról se feledkezzünk el, hogy nem mindenki foglal aki rákeres egy adott szálláshelyre és amikor csak egy kiváncsi user rákattint a közvetitő oldalra akkor az ugyanúgy fizet érte mintha foglaló látogató lenne. Már feljebb is írták páran, hogyha az első organikus találat a szálláshely akkor is benne van a TOP 4ben (ingyen) ami azért nem rossz. Itt már csak az dönt hogy melyiknek csalogatóbb a leírása. Az éttermi példa pedig hibás de ugyanakkor bizonyítja a feljebb írtakat is. Hiszen sok vendéglátósnak is van kerítő embere(i) az ajtóban valamint ezért is adnak ki kuponokat harmadik félen keresztül. Természetes jelenség a marketingben.

    • Nagyon úgy látom, hogy a leírt jelenség problematikáját csak az érti meg, aki már próbált:
      – SEOzni konkrét márkanévre
      – SEOzni általánosabb kulcsszavakra
      – AdWords hirdetéseket futtani konkrét márkanévre
      – AdWords hirdetéseket futtani általánosabb szavakra

      mindezt konverziós szemlélettel és megtérülés alapon.

      De nyilván sokan jól megélnek abból, hogy nem mindenki lát e jelenség mélyére. Nincs ezzel semmi gond. Az információ, a tudás hatalom…

      • KapcaMan szerint:

        Pontosan az utolsó mondat mindent összefoglal. Emiatt talán segíteni fogok most pár olvasónak: a google-nek vannak elérhetőségei. Nyugodtan lehet nekik írni és az esetek 99%-ban eredményt hoz egy ilyen megkeresés. (tapasztalatból mondom)

  56. Thomas szerint:

    Szia Márton!

    Etikátlannak tartom az ilyen típusú hirdetéseket. A legjobb tudomásom szerint ezek a portálok, az alap dolgot tudják, vagyis az rendszerbe lévő szállodákba rajtuk keresztül tudunk szállást foglalni. Ezzel egyenlőre nem lehet mit kezdeni, amíg nem jön egy olyan konkurencia a szálláskereső portálok piacán – ami teljesen átrajzolja a piacképét.

    Azonban, ha szállodatulajdonosként AdWords hirdetésre adod a fejed, akkor dolgozz ki egy olyan ajánlatot, amihez csak akkor juthat hozzá a szállást kereső, ha a szállodád oldalán foglal. Ennek az ajánlatnak a célpiacát lézer pontosággal határozd meg (pl.: gyerekesek). A hirdetést pedig ne a szállodád nevére ad fel, hanem olyan kulcsszavakat adj meg, ami a célcsoportra jelemző – Pl gyermekbarát szálloda. Mert ők biztos, hogy erre fognak keresni, ha nincs konkrét szálloda, ahová mennének.

  57. Szállásadóként ezt úgy oldottam meg, hogy az egyiken Anita-lak, a másikon Anita Nyaraló, a harmadikon Anita Vendégház vagyok. Mindössze 4 férőhelyes a nyaralóm, szóval nem igazán fogok márkát építeni :D

    • Ez jó ötlet, ha kicsi vagy és nem építesz márkát. De ha egy nagy hotel szeretne nevet és ismertséget szerezni, akkor egységes név alatt kell megjelennie minden felületen.

  58. Szuper téma, gratulálok az ötletgazdájának. A felhasználói vevő oldalról valóban az a tendencia, amit djdee körvonalazott és saját példáján bemutatott.

  59. jépé szerint:

    Egy régebbi, de ma is élő story…
    A matek nagyon egyszerű.
    A Booking jutalék 14-29% szerződéstől függően.
    Amíg van szabad hely és a Booking is hoz ügyfelet, minden konverzió ROI+ 14% alatt…..
    jépé

  60. Winkike szerint:

    Kicsit eltértünk a felvetett témától.

    1) soha az életben nem lesz képes versenyezni egy szálloda egy gyűjtő oldallal szemben…
    2)ha van rendes statisztikája a weboldalunknak, akkor megnézhetjük, hogy hányan kerestek rá a nevünkre …
    Nálunk ez 1 év alatt a kb. 10.000 keresésből kb 2000 és ki tudja megmondani, hogy ebből mennyit vittek el a közvetítői gyűjtő oldalak ?
    És miért a nevünkre keres? Azért mert dolgozik a marketing osztály ?
    A weboldalunk semmilyen kulcsszóra nincsen optimalizálva, csak a nevünkön találhatnak meg.
    3)az emberek döntő többségének gőze sincsen az internetről, tehát azt sem tudja mire kattint
    4)a 3. pontra hivatkozva ebből a szempontból szerintem etikátlan
    5)szükségünk van a gyűjtő oldalakra

  61. Szuper ötlettéma. Gratulálok az ötlet gazdájának. A felhasználói vevő oldalról valóban az a tendencia, amit djdee körvonalazott és saját példáján bemutatott.

  62. Ez egy jó felvetés… A névért a szálloda dolgozott meg, nem az értékesítő… Ezért a névhez fűződő érdeklődésért a babérok a szállodának járnak szerintem is.

  63. Winkike szerint:

    Hát ez egy jó témafelvetés volt, rendesen belém ültettétek a bogarat….

    egy picit utána olvasva az interneten a “szakértők” azt írják, hogy a fizetett hirdetések, és az organikus találatok között a figyelem megoszlás, illetve a választás aránya:
    75-85% organikus találat … tehát 10-ből 7-8 a miénk
    25-35% fizetett hirdetés .. tehát 10 keresésből maximum 2-3 vendéget vihet el az OTA.
    (és itt most csak a saját cégnevünkre keresésről van szó … a további 10 – 20 – 30 kulcsszóról nincs, ahol sehol sem jövünk fel !!! )
    Cikk 1: http://www.hubspot.com/organic-vs-paid-search/
    Cikk 2: http://www.orangeseo.net/blog/organic-page-rank

    Márpedig itt arról volt szó, hogy a cégnevünkre keres a felhasználó (vendég), tehát konkrétan minket keres, és a szállodák 99%, ha a nevünkre keresnek rá, jön 1. helyen.

    De azt is meg kellene vizsgálni, hogy mennyi foglalást hoznak nekünk ezek az oldalak úgy, hogy nem konkrétan minket kerestek, csak szállást a térségben, valamilyen általános kulcsszóra. Olyan kulcsszóra és olyan országokból, amikről azt sem tudtuk eddig, hogy léteznek. Az ugye szinte lehetetlen, hogy 134 ország nyelvére elkészítsük és beoptimalizáljuk a weboldalunkat. Na ezt sem vizsgálta még meg eddig senki.
    Ennek fényében viszont vissza kell, hogy vonjam az előbbi megállapításomat, mivel rengeteg plusz bevételt szereznek nekünk, olyan találatokat amire nagy valószínűséggel esélyünk sem lenne megjelenni, nem az első 10 találati oldalba, az első 100-ban sem.

    Tehát részemről vihetik abból a 10-ből(aki már ismer minket és konkrétan a nevünkre keres, visszatérő, vagy ajánlottak neki minket) azt a 2-3-at, megérdemlik.

    Másrészről maximálisan egyet értek a Szállás Észak-Magyarországon hozzá szólásával (Pelle Adrián/Pihenek.hu).

  64. Katona Zoli szerint:

    Egyetértek! Sajnos ott tartunk mi is, hogy a saját nevünkre, (különböző mutációkra, elírásokra, verziókra) kell Adwords-kampányt csinálni, mondjuk nem nagy összeg, mert jön 1-9 Ft-ért/click nekünk, mivel mégiscsak a saját oldal a legrelevánsabb. Viszont valóban rengeteget elvisznek mások…7-8-9 másik hirdetéssel kell versenyezni. Nekik is így a legkönnyebb bevételt szerezni, ez ellen egységesen kellene fellépni szállodásoknak, hogy a neveket hagyják békén :))

  65. A szálloda leszerződött egy halom értékesítővel akik forgatják a nevét több piacon is. Lehet hogy bizonyos piacokon a szálloda többet marketingelt mint az értékesítők, de összességében nem ez a gyakorlat. Tehát miért adjuk a szállodának a teljes babérkoszorút?

  66. Takács Zoltán szerint:

    A szálloda nem hirdet a “piréz piacon” akkor nem dolgozik meg a nevéért, hanem ezt a közvetítő teszi meg. Ha csak immel ámmal marketingel helyileg, akkor sem mondanám hogy megdolgozik a nevéért. Az csak épp van neki, de nem futtaja fel. Számtalan ilyen szállodát ismerek, akik eleve nem tartanak értékesítő csapatot, max van egy fő általában a front office manager aki mellékesen értékesít is. Ez nem megdolgozás.

  67. Takács Zoltán szerint:

    oppá! Nem csak engem hívnak Takács Zoltánnak aki kicsit fentebb, meg alább kommentelt, hanem eme komment íróját is!

    Etikus, hogy jó kommentekkel öregbíti a nevemet? Vagy én az övét? :-) :-)

Trackbacks

  1. […] az organikus találatok közt az első. De fölötte és mellette megjelennek a szálláshely […] Tovább olvasom További kapcsolódó cikkek:Vajon mit hoz a CPC infláció az AdWords-ben?Korábban már írtunk a […]

Szólj hozzá!

*