Vajon mit hoz a CPC infláció az AdWords-ben?

Korábban már írtunk a keresőmarketingben tapasztalható kulcsszó inflációról, de most nézzük meg kicsit közelebbről a Google AdWords rendszerében található CPC inflációt.

Milyen vicces… Inflációnak hívjuk, vagyis eleve feltételezzük, hogy időről időre emelkedik hirdetések a CPC értéke (a kattintásokért átlagosan fizetett összeg).

Ha már több éve hirdetsz az AdWordsben, akkor tapasztalhattad, hogy azok a licitek, amik pár éve elegendőek voltak, nem biztos, hogy ma is azok. Tehát a régi jól kioptimalizált kampányaidban a liciteket időnként meg kell emelned, hogy meglegyen a kívánt megjelenésszám, ebből a megfelelő mennyiségű kattintás és persze a kellő számú konverzió.

Ahogy időnként meg kell emelned a liciteket, úgy drágul az 1 kattintásokért fizetett átlagos költséged és úgy lesznek egyre drágábbak a konverziók is.

Az árat nem a Google emeli. Nézzük meg akkor, hogy mégis mi okozhatja ezt a jelenséget.

Egyre több a hirdető

A legtöbb témára egyre több a hirdető és egyre nagyobb a verseny. A Google kereső-találati listájában meghatározott számú hirdető kap helyet (méghozzá 11). Ha ennél több hirdető szeretne ott lenni egy bizonyos szóra, akkor bizony valaki ki fog maradni. Az egy dolog hogy a minőségi pontszám is számít, de ha valamelyik versenyző, aki már nem tud emelni a minőségi pontszámán, elkezdi emelni a liciteket, akkor a többiek közül fog kimaradni valaki. Ekkor a többiek is emelnek a liciteken és elindul egy végtelen körforgás, ami felfele hajtja a liciteket és a kattintási árakat.

Egyre keményebb küzdelem folyik a helyezésekért

Egy másik jelenség is fűtheti a CPC inflációt, mégpedig a kakaskodás. (Erről is írtunk már korábban.) Vagyis, egyes hirdetők presztízs kérdést csinálnak abból, hogy ők legyenek az elsők és ha akad pár olyan versenytárs, aki ugyanezt gondolja, máris elkezdenek egymásra rálicitálni, ezzel is megemelik a első helyekért fizetett kattintási összegeket.

Egy szóval az inflációt a növekvő verseny okozza.

Hogy alakult a CPC infláció az elmúlt években?

Sajnos nem áll rendelkezésre hazai adat, de globális kimutatás igen. Nézzük meg hogy alakult a Google AdWords CPC infláció az elmúlt években:

Google Adwords CPC infláció

(A kimutatás minden év 4. negyedévének CPC átlagát hasonlítja össze az 1 évvel azelőtti negyedév CPC átlagával. Forrás: Google Investor Relations)

Érdekes, hogy 2008-ban a válság hatására kulcsszó defláció volt, vagyis olcsóbbak lettek a kattintások, de mostanra megint átfordult és növekedésnek indultak a számok.

Mire lehet számítani tehát az következő években?

Az átlagos kattintásonkénti összeg várakozásaink szerint lassan, de biztosan növekedni fog. Ha hirdettél már az USÁ-ban vagy Nyugat-Európában, akkor tapasztalhattad, hogy míg hazánkban 30-40 Ft-os licitekkel is simán labdába lehet rúgni, amott nem ritkák a 3-400 Ft-os licitek (sőt, a 2-3 euró vagy dollár sem mondható kirívóan magasnak), amikkel nemigen vagy az élbolyban, akármilyen jók a minőségi pontszámaid.

Arra számítunk, hogy néhány éven belül megközelítjük ezt a szintet. Vagyis a magyar hirdetői verseny nagyobb mértékben fog élénkülni, mint más (ebből a szempontból) előrehaladottabb országban.

Kimondhatjuk, hogy ma még bizonyos túlfűtött területektől eltekintve (pl. biztosítás) elég olcsón lehet az AdWords-ben hirdetni. Azonban el fog jönni az az idő, amikor már nem mindenkinek fogja megérni megadni a kívánt liciteket azért, hogy egyáltalán megjelenjenek valamelyik (hátsó) pozícióban a hirdetései. Ekkor lesznek hirdetők, akik felfüggesztik bizonyos kulcsszavakra a hirdetéseiket. (Ezzel pillanatnyilag csökken a verseny.) Az új belépők is szerencsét próbálnak és megpróbálják kiszorítani a kevésbé hatékony versenytársakat. És így elindul egy piac tisztulási folyamat.

Drága lesz a tanulópénz…

Csak a leghatékonyabbak maradnak benn a játékban. A mostaninál is sokkal nagyobb szerepe lesz majd a hirdetések relevanciájának és minőségének. Egy idő után már a pénz kevés lesz a minőséggel szemben. És itt nem csak a hirdetésekre gondolok, hanem arra is, hogy azok  cégek engedhetik meg maguknak, hogy belemenjenek a versenybe, akik a kapott látogatókat is hatékonyan fordítják hasznukra. Vagyis a belső hatékonyság sem lesz mindegy. Amikor eljön ez az idő, akkor nem lesz elég kicsit érteni az AdWordshöz és az online marketinghez. Sőt nagyon nehéz lesz ilyen dzsungelharc közepette megtanulni ezt a műfajt.

Vannak, akik azt próbálják elhitetni, hogy a Facebook hirdetések leütik az AdWords-öt. De akik aktívan beépítették az online marketing gépezetükbe az AdWords hirdetéseket, látják, hogy még mindig nagyon komoly fegyver, ha megfelelő kézbe kerül.

Ezért használd ki, hogy ma még az AdWords küzdőtér inkább a játszótéri homokozó kategóriába sorolható, ahhoz képest, ami később lesz. Ne az eldurvult viszonyok között akard majd összeszedni a szükséges tapasztalatot és tudást, mert a hibázások nagyon sokba fognak kerülni és drága lesz a tanulópénz.

Töltődj fel ötletekkel, mielőtt még beindul az őszi nagy hajtás, gyere el az alapozó AdWords Szemináriumunkra! Rutinos ínyenceknek pedig ajánljuk a Haladó AdWords Szemináriumot!

Comments

  1. Viszont éppen a W alakúnak prognosztizált válság közepén lengedezünk, úgyhogy lehet hogy jövőre megint a 8%-os csökkenést látunk.

    Angol nyelven jóval többen beszélnek mint magyarul, ezért a piac is jóval nagyobb, ami több hirdetőt eredményez. Még ha éretté válik is a magyar AdWords verseny, ezen a nyelven hirdetők száma akkor is jóval kevesebb lesz. Emiatt nem lehetséges, hogy mégsem érjük utol a nyugati piacok árszínvonalat? Ezt mint műkedvelő adwords user kérdezem….

    Illetve, ha a végén mindenki ért hozzá, és emiatt csupa remek minőségi mutatós releváns hirdetés lesz, akkor ismét csak az ár lesz a döntő, magyarul nem árt majd ha profi vagy és pénzed is van…

    • Szabolcs, hogy mit hoz a mostani válság (?) újabb hulláma, azt nem tudhatjuk. Azt azonban ne felejtsük el, hogy ezek globális adatok, (sajnos magyar számokat nem láttam) itthon egyáltalán nem biztos, hogy volt 8%-os csökkenés. Szerintem egy válságos időszak pont gyorsítja a felzárkózást egy ilyen országban, mint Magyarország. Akik faragnak a marketingen, egyre ritkábban faragnak az AdWords kiadásaikon. Inkább lemondják óriásplakátjaikat, újsághirdetéseiket, de az AdWords elég stabilan állja a sarat a marketing mixekben, úgy veszem észre.

      Szóval arra nem számítanék annyira, hogy olcsóbb lesz az AdWords…

  2. A konkurrencia az Adwords hirdetésekben egyenesen nő az OMA Live-ok számával! Egyszóval csináljátok nekünk a konkurenciát:-) Na jó félre a tréfával, jó lenne már ott tartani, hogy magasak a CPC költségek, mert ez valahol véleményem szerint az online piac, illetve a gazdasági háttér minőségére is utal. Az Adwords messze hatékonyabb és sokkal több hozzáértést is igényel ! Az FB “abszolút termékspecifikus, nekem csak az oldalam népszerűségét növelte (persze hosszútávon ez is eredmény). Az Adwords CPC költsége sokkal jobban ellenőrizhető, az FB a megadott költségkeretet valahogy mindig “kihasználja” a kampány időtartama alatt. A 2008-as roppant érdekes adat, szerintem a logikus az lenne, hogy a válságban ennek nőnie kéne.A “kakaskodásnak” pedig nem mindig van értelme, nem mindig az első hely hozza a legtöbb kattintást. Az Adwords még mindig a legolcsóbb hirdetési forma, mindig addig nyújtózhatok, ameddig a takaróm ér, és az internetes vásárlások trendjét vizsgálva népszerűsége töretlen is marad.

    • Szia Zsuzsa!

      Egyetértek Veled. :-)

      Ha telítődik még jobban a hirdetői verseny, akkor tényleg alapkövetelmény lesz az erős relevancia és magas minőség. Kivesznek a gyengébb hirdetők, mert pénzzel már nem tudják pótolni az alacsonyabb minőséget. Vagyis a felhasználók is egyre inkább azt fogják látni, hogy csupa olyan AdWords hirdetésekkel találkoznak, amelyek hasznosak. Így az AdWords hirdetésekre való kattintási hajlandóság tovább fog nőni, vagyis még jobban érdemes lesz ott lenni. Így tisztul a hirdetői piac a keresőkben.

  3. Kolbert István szerint:

    eleg komplex a kerdes h mennyire fog Mo.-n novekedni a cpc mivel tobb hatas is ervenyesulhet. az uj belepok ugyan emelhetik a liciteket, ugyanakkor azt is latni, hogy sokan “kihullanak” akik nagy hevvel (es eszetlenul) belekezdtek a hirdetesbe es csalodtak…ez hullamzova teszi a cpc szintek alakulasat, nem is beszelve ugye a szezonalis hirdetoktol (lasd pl karacsonyi idoszak) Bar a display networknel jobban erezheto tartos cpc emelkedes a fokozatosan belepo multik es a berobbano kuponos cegek miatt

    Ha erezheto/varhato is otthon novekedes a searchben, akkor az is lassu, kismerteku sztem. Ez abbol is kovetkezhet h a kisebb cegek “usszuk meg minel olcsobban” mentalitasa tartos :) ill a weboldalak minosege miatt gyakoriak a negativ tapasztalatok.

    • Nekem az a tapasztalatom, hogy ugyan sokan kihullanak a kezdeti lelkesedésük után, a nagy költők nem feltétlenül a nagy cégek. Ismerek olyan kisvállalkozás kategóriába sorolható céget, akik havi 2,5 milliót költenek AdWordsben. Ezt az AdWords költést sok multi is megirigyelné.

  4. A weboldal minőségére futottam bele a tipikus problémába. Fuvarozási cég, 2003-as weboldallal, ami már akkor is gyenge volt. Hiába a remek adwords kampány, ha az oldalra érve sikítva menekül a potenciális ügyfél…

  5. Minden új médiában megnő a verseny idővel.

    Amikor a televízió először megjelent, INGYEN lehetett benne hirdetni, mivel ki akarták tölteni az üres műsoridőt. Most ott tartunk, hogy milliókba is kerülhet egy 30 másodperces reklám spot.

    Ugyanez fog történni az interneten is, és hamarosan eljön az a nap is,
    amikor egy kisvállalkozónak már nem lesz lehetősége az adwords-ben hirdetni.

    Ha megnézitek már most egyre több multi kezd el az interneten hirdetni…

    • Amíg a multik csak lassan jönnek rá az AdWords előnyeire, a kis és mikrovállalkozások közül lesznek (már vannak), akik nagyon komoly szinteken űzik az AdWords-öt. Ez az előny meg fog maradni és a jövőben is igaz lehet, hogy az interneten van esélye egy kis cégnek is a nagy multikkal szemben is.

  6. Van egy hipotézisem. Mivel a licitnek óriási felható ereje van, lesz, és csak a legjobbak maradhatnak fenn, illetve, akik birják pénzzel, új dolgot fognak kitatálni. Előrángatják a jó öreg házalást. Mivel az élő munkát nem igen fizetik meg, munkaerő pedig van bőven, olcsobb és hatásosabb lesz, mint az interneten hirdetni.

  7. Én nem tartom valószínűnek, hogy az árak az egekbe szöknek. Ha bekövetkezne az említett 3-400 forintos kattintásonkénti összeg, az már vetekedne a legnagyobb oldalak banneres áraival.
    Másrészt ez a “válság” sokakat visszavet. Főleg a kisvállalkozókat, akikből a legtöbb van az országban – persze nem tudom, hogy arányaiban ők mennyit hirdetnek.
    Az adwordsnek pont az a vonzereje, hogy olcsó és szinte forintra pontosan kontrollálható. Ha megszűnik ez az olcsósága, belép a piacra helyette valami más. Az Adverticum hálózatában most volt egy nagy átszervezés, 50-70 forint a CT ár, tehát az adwordsnek olyan sok lehetősége nincs drágulni.

  8. Sajnos még nagyon tapasztalatlan vagyok az Adwords hirdetések kezelésében, létrehoztam a fiókot és átnéztem, mi mindent állíthatok, figyelhetek benne. Szívesen venném a tanácsaitokat, véleményeteket az alábbiak kapcsán.
    Nemrég hivatalosan is elkezdtünk fotózással foglalkozni, azon belül is legszívesebben esküvőket fényképeznénk.
    A célközönségünk és a kulcsszavaink már megvannak, az ötlet is. Ideje lenne elindulni, hiszen január második hete és február vége között van a legnagyobb esküvő fotós választási hullám… A weboldalunk azonban még nincs kész, de a blogunkon már most létre tudok hozni egy külön oldalt, ahová majd érkeztetem a “kattintókat”. (www.fenylabor.blogspot.com)
    Esküvő fotózásra nagy a konkurencia, Adwords hirdetések is szép számmal találhatóak, de szerencsére – meglátásom szerint – nem túl frappánsak, csalogatóak..
    A kérdés az, hogy vajon milyen CPC költséggel érdemes kalkulálnom, meg tudom-e előre saccolni hatékonyan a jó licitet, az időintervallumot, honnan induljak a licittel, nem csalódnak-e a látogatóim, ha “csak” egy blogra érkeznek (mégha sikerül is jól eltalálnom az oldal szövegét, képeit és a kampány tartalmát)?
    Szóval egyelőre a bizonytalanság a legbiztosabb… :) Köszönöm előre is a segítséget!

    • Kedves Írisz!

      Javaslom, hogy ne CPC összeggel kalkulálj, ne látogató mennyiségben gondolkodj, hanem ügyfélszerzési költségekben! Máris teljesen átértékelődik a hirdetésekre fordított befektetés. Az ügyfél megszerzését lehet mérni, követni az AdWordsben, erre nagyon jó lehetőséget biztosít. Ha behatóbban is érdekel a téma, javaslom, hogy gyere el a következő AdWords Szemináriumunkra – a tapasztalatok szerint ez biztosítja a leggyorsabb fejlődést – Ott pont ilyenekről (is) lesz szó!

Trackbacks

  1. […] mutatja be a helyzetet, de kb. ez igaz a többi hirdetési platformra is. Korábban már írtunk a CPC inflációról. (Atyaég, ez 10 éve volt. És a bejegyzés lényege ma is megállja a helyét.) Most nem csak […]

Szólj hozzá!

*