Szponzorált történet (x)

Nem, nem egy fizetett cikk következik, hanem gondoltuk megosztjuk Veled a tapasztalatainkat a Facebook pár hónapja bevezetett új, úgynevezett “szponzorált történetek” hirdetési lehetőségeiről. Kezdjük az elején: az, hogy valami szponzorált, mindenki számára  érthető: fizetett. Na de mi a “történet”?

Sztorik a Facebookon

Talán köztudott, hogy a Facebook minden felhasználójáról mindent dokumentál. Minden egyes gombnyomást, oldalletöltést, kommentet, megosztást. (Képzeld mekkora mennyiségű adathalmaz ez 700 millió felhasználónál!) Ezek egy részének vannak nyomai a felhasználók üzenőfalain, valami ehhez hasonló formában:

Egy történet a Facebookon

Egy történet a Facebookon

Tehát minden egyes nyom, ami az üzenőfalon keletkezik, a Facebook nyelvezete szerint egy-egy történet. Az ilyen történetek egy részét, lehet szponzorálni, kvázi hirdetni.

Milyen sztorikat lehet szponzorálni a Facebookon?

A “szponzorált történetek” a Facebook egyik leginnovatívabb hirdetési formája, ami valóban a közösségi médiában „elhangzó” szájhagyományra épül. Nézzük mit is jelent ez pontosan, azaz mit lehet hirdetni? Egy követőd (Facebook-rajongód) alapvetően 3 helyen tud olyan kapcsolatba lépni a Te üzleti oldaladdal, aminek nyoma lesz az ő saját üzenőfalán (amit az ő ismerősei is látni fognak):

  1. Amikor csatlakozik a Te üzleti oldaladhoz, azaz megnyomja a „Tetszik” gombot.
  2. Amikor hozzászól valamelyik tartalmadhoz, amit közzétettél az üzleti oldalad üzenőfalán.
  3. Amikor megnyomja a “Tetszik” gombot valamelyik üzenőfali bejegyzésed alatt a Facebook üzleti oldaladon.

És habár ezek a sztorik, történetek megjelennek az emberek üzenőfalain, a hírfolyamnak megvan az a hátránya, hogy egy-egy bejegyzés, esemény („történet”), nem él túl sokáig. A szponzorálással gyakorlatilag ezt tudod meghosszabbítani, és még több emberhez eljuttatni.

Hogyan lehet szponzorálni egy sztorit?

Ha be vagy jelentkezve a Facebookba, akkor kattints erre a linkre, és válaszd ki azt az üzleti oldalad, amelyiket hirdetni szeretnéd. (Ha csak egy van, akkor nincs választási lehetőséged!)

Így hozd létre a szponzorált történeted a Facebookon!

Így hozd létre a szponzorált történeted a Facebookon!

Majd ezek után a szponzorált hirdetést a fenti képernyőn látható módon tudod létrehozni, és a fajtáját is itt tudod kiválasztani.

3 lehetőség van:

  • Page Like Story: Ha valaki követi a Te üzleti oldalad (lenyomta a Tetszik gombot a Facebook oldalad tetején), akkor az összes ismerőse számára hirdethető az, hogy az illető a Te rajongód.
  • Page Post Story: Az oldalad meglévő követőinek (jellemzően a nem aktívak elérése miatt) hirdetheted az üzenőfalad éppen aktuális híreit: üzeneteket, fotókat, linkeket, bármit, amit megosztasz.
  • Page Post Like Story: Ha valaki az üzenőfaladon lévő egyik bejegyzésnél megnyomta a “Tetszik” gombot, ezt is eseményként (történetként) kezeli a Facebook ez is hirdethető.

Ha elindítasz egy ilyen hirdetést, akkor a például következő fog történni:

  1. Valaki valamilyen forrásból rátalál az oldaladra, és megnyomja a az oldal tetején a „Tetszik” gombot.
  2. Ez a történet, megjelenik az üzenőfalán.
  3. Majd ez a történet szponzorálás esetén a jobb láthatóság kedvéért megjelenik a hírfolyam mellett is hirdetés formájában az új rajongó összes ismerősének.

Ez gyakorlatilag nem más, mint a szájhagyomány útján terjedő jó hír fizetett terjesztése az ismerősök felé.

A szponzorált történetek célzási lehetőségei

Tudnod kell, hogy a szponzorált történettel soha nem tudsz annyi felhasználót elérni, mint egy sima Facebook hirdetéssel, hiszen a szponzorált történet ismerősök hálózatán alapul. Tehát nem mindenkinek hirdetsz, hanem csak a követőid ismerőseinek, nekik viszont a követőd ajánlásával. Éppen ezért van ennek nagy ereje. Nem 3  millió magyarnak hirdetsz, hanem csak a töredékének, de minden megcélzott felhasználónak legalább egy ismerőse van, aki már figyel Téged, és “személyesen” tudja ajánlani az üzleti oldalad.

Természetesen, itt is lehet még további szűkített célzási lehetőségeket alkalmazni:

  • országra (külföldön még államra, tartományra, városra, városrészre is!)
  • korra
  • nemre
  • érdeklődési körre (milyen más Facebook oldalakat követnek a megcélzott felhasználók?)
  • kapcsolatokra (követi-e már az üzleti oldalad a megcélzott felhasználó vagy nem?)
  • munkahelyre, iskolára,

és még további egyéb opciókra is.

A fentiek között van kettő nagyon fontos célzási lehetőség, amit mindenképpen ajánlunk a figyelmedbe:

Célzás a Facebookon

Célzás a Facebookon

  1. Érdeklődési kör: Ha a hirdetésed még jobban szeretnéd célozni, kifejezetten egy speciális téma iránt érdeklődő Facebook felhasználók felé, akkor a fenti képen látható űrlapon csak kezd el begépelni a kiválasztott Facebook üzleti oldal nevét, és a rendszer felajánlja, hogy lehet-e rá célozni. Ilyenkor a hirdetésed csak annak a limitált közösségnek fog megjelenni, akik tagjai a kiválasztott üzleti oldalak közösségének! Remek célzási megoldás!
  2. Kapcsolatok: Logikus igény, hogy ha például a hirdetésed célja a rajongói bázisod növelése, akkor szeretnéd ha a hirdetésed csak azoknak (annak a többségnek) jelenne meg, akik MÉG NEM rajongói az oldaladnak. Ezt a fenti képen látható opció kiválasztásával tudod megoldani: azaz jelöld be, hogy “Only people who are not fans of …”. Ezt is érdemes kihasználni, mert így a már csatlakozottakat nem zaklatod azzal, hogy csatlakozzanak, hiszen már megtették…

A fentieken kívül a szponzorált történetek további meglepetéseket, és lehetőségeket is tartalmaznak, például ha alkalmazást vagy egy eseményt hirdetnél, sőt egyéb érdekes célzási megoldások is vannak, de erről talán majd legközelebb :)

Használtál már a Facebookon “szponzorált történet”  típusú hirdetést? Mik a tapasztalataid?

Comments

  1. Kriszta szerint:

    Sziasztok!
    Ez még nekem teljesen új, és bevallom, egyelőre kicsit kínai is.
    Még most készül a weboldalam, tehát eléggé az első lépéseket taposgatom, de nagyon örülök, hogy felhívtátok a figyelmemet erre a lehetőségre, mert ha oda jutok, el fogok mélyedni benne, és biztosan ki is próbálom!
    Most még megyek vissza a “homokozóba” webszövegeket alkotni (hajjj, az se egyszerű ám!), de nem felejtem el ezt a Facebook-os lehetőséget.
    Üdv nektek, szép napot!
    Kriszta

  2. Én rendszeresen használom a Facebook-os hirdetéseket, és maximálisan meg vagyok vele elégedve, rengeteg beállításra lehetőség van, és az ára is megfizethető, mindenkinek csak ajánlani tudom! Célszerű a weboldalnak létrehozni egy Facebook-os felületet is, úgy mégtöbb embert meg lehet fogni!

    http://www.facebook.com/pages/.....3?ref=hnav

  3. Milyen tarifái vannak a szponzorált hirdetéseknek?
    BB

    • A szponzorált hirdetés kattintás alapján fizetett reklám a Facebookon. A hirdetés költségét többféle módon is megszabhatod, egyszer kampányszinten, egyszer kattintás alapon.

      1) Kampányszinten:
      a) megadhatod hogy az adott kampányra mennyi pénzt áldozol maximum (mondjuk akampány teljes időtartamára maximum 25.000 Ft-ot)
      b) vagy megadhatod, hogy mi legyen a kampány napi kerete. (mondjuk napi 1500 Ft és akkor ez addig meg amíg le nem állítod.)

      2) Kattintás alapon maximális licitet szabhatsz meg, azaz azt, hogy egyetlen kattintásért legfeljebb hány Forintot vagy hajlandó fizetni. A rendszer nem feltétlenül a maximális licitet fogja elkölteni egy kattintásra, hanem épp annyit amennyi még ahhoz kell hogy megjelenjen a hirdetés, de a megadott licitnél többet semmiképpen nem vesz le. (smart pricing)

      Annyit még tudni kell, hogy a rendszer Forintban nem tud számolni, EUR-ban USD-ben, CHF-ben, vagy egyéb más pénznemekben kell gondolkodni.

      Tehát az hogy végső soron a hirdetés mennyibe kerül sokmindentől függ (célzási beállítások, aktuális verseny, stb.), de teljes a kontroll felette!

  4. Kapcsolódok debebe kérdéséhez, mennyibe kerül?

    Üdvözlettel,
    Dr. Sófi Gyula
    igazságügyi gyermekpszichiáter

  5. Móni szerint:

    Kedves Zsolt!
    Pár hete kutatgatok a neten a FB szponzorált sztorikkal kapcsolatban, de ilyen érthetően és világosan még nem találtam megfelelő forrást. Köszönöm szépen a részletes beszámolót! :)

  6. Kedves Gombos Zsolt!

    Köszönöm a választ.
    Érdeklődéssel olvastam a szponzorált történetek cikket és nagyon hasznosnak tartom.
    Én egy egyszerű felhasználó vagyok és mindig ódzkodtam az ilyen megoldásoktól, valószínűleg a tudatlanságom miatt. Magyarul fogalmam sincs, hogy ha elindítok egy hirdetést, akkor mennyi lesz a számla vége.
    A mai híradásokban volt, hogy a “marhára okos” telefon megvételével néhány kattintással sok tízezer Ft kerül a számládra, pedig azt hiszed, hogy ez a szolgáltatás része.
    Ezek a dolgok -amiket leírtak- vájtfülűeknek szólnak csak, ezért maradok az ingyenes hirdetéseknél, ami valószínűleg kisebb hatékonysággal jár.
    Bár már az “ingyenes” helyek sem mindig ingyenesek.

    Üdvözlettel:
    Dr. Baranyi Béla
    magánállatorvos
    ügyvezető igazgató
    EQUUS Kft.
    2890 Tata, Állatkórház, Csapó u. 8.
    34/382-450
    info@equus.hu
    http://www.equus.hu
    ÁLLATPATIKA WEBSHOP: http://www.equus.hu/shop/

    • Kedves Béla!

      “ha elindítok egy hirdetést, akkor mennyi lesz a számla vége” Nem lehet több mint amit megadsz. Nincsen zsákbamacska, teljes a kontroll, itt nem tudnak lehúzni.

      Ezt írod: “Ezek a dolgok -amiket leírtak- vájtfülűeknek szólnak csak, ezért maradok az ingyenes hirdetéseknél, ami valószínűleg kisebb hatékonysággal jár.”

      Ha javasolhatok valamit, (és nem veszed sértésnek) szerintem ne ezt tedd! Az ingyenes megoldásoktól nem szabad eredményt várni, hiszen Te sem fektetsz bele… befektetés nélkül pedig nem igazán lesz sikeres bármilyen projekt. Ezért mielőtt hirdetnél, fektess bele leginkább az idődből, és képezd magad “vájtfülűvé” és máris mindent érteni fogsz! Nem ördöngösség ám ez! Kezdd itt Te is, mindenki itt kezdi: http://www.oma.hu/ingyen

      Sok sikert!

  7. Én még mindig azon vagyok kiakadva, hogy miért nem lájkolhatok másokat, ha kisvállalkozásként vagyok fent a Facebook- on? Tudtok erre valami megoldást? Azért nem szeretném feltenni a személyes profilomat, mert nem akarom, hogy ismerősök százai elkezdjenek jelölgetni. Én csak és kizárólag üzleti célra akarom használni a Facebook- ot, semmi személyes. De kisvállalkozásként semmit nem tudok csinálni, egy rohadt like gombot nem enged megnyomni a FB :(

    • Ez engem is bosszantott, főleg az, hogy személyként elérhető egy csomó lehetőség, ami cégként max. fizetős kategória lehet, vagy még az se. Szerintem sokaknak simán megéri az 5000-es korlát ellenére…

      • Van arra megoldás, hogy a privát Fb-ból üzleti történt váltás után visszatérjen az ember a privát-ra? A gyermekpszichiátria – attól tartok magyar nyelven soha – nem fog 5000 embert érdekelni.

        Üdv,
        Dr. Sófi Gyula
        igazságügyi gyermekpszichiáter
        család- és párterapeuta

      • Az alapvető probléma András nem ez.

        Hanem, az hogy magánszemélynek létrehozott profillal a FB szabályzata szerint nem lehet üzletet népszerűsíteni. Jelenleg ezt a kitételt még nem veszi túl komolyan a FB, de eljön az az idő, amikor tömegeket fognak emiatt kitiltani a Facebookról.

        Egyébként ezt a mondatod végképp nem értem, mert én épp fordítva gondolom: “személyként elérhető egy csomó lehetőség, ami cégként max. fizetős kategória lehet”

        Leírsz ebből a csomó lehetőségből párat? :)

        Köszi, Zs.

    • Barbi használhatod az egész Facebookot az oldalad nevében! Like-olhatsz, kommentelhetsz bármilyen més üzleti oldalon is.

      Profilom > Use Facebook as Page > és itt ki tudod választani melyik oldalad nevében akarod használni a Facebookot.

      Ezt kerested?

      • Zsolt, hogyan választhatnám ki a Profilom menüpontot, amit írsz, amikor nekem nincsen profilom? Nekem egy céges oldalam van, mint kisvállalkozás. Éppen azt írtam, hogy nem szeretném a személyes profilomat létrehozni. Az nélkül pedig letilt számtalan funkciót és ezt írja ki a FB:
        —-
        A Facebook adatlapok egyéni személyeket jelölnek. Bármilyen típusú szervezetek számára nem engedélyezett adatlap fenntartása a saját szervezetük nevén. Létrehoztunk Facebook oldalak, hogy lehetővé tegyük szervezetek jelenlétét a Facebookon. Ezen oldalak tisztán el vannak határolva a felhasználói adatlapoktól, és a szervezetek kommunikációs szükségleteinek megfelelően kerültek kialakításra, információt/tartalmat tesznek közzé, felveszik a kapcsolatot rajongóikkal, továbbá új közönségre tesznek szert rajongóik ismerőseinek tett ajánlások segítségével. A Facebook oldalai nem arra lettek tervezve, hogy bármely művész, cég, vagy márka számára értékes és hatékony megjelenési felületet biztosítson a médiában.
        —-

        • OK értem, de az a megoldás amit én mondok, megoldja a problémát.
          Hozz léte egy privát profilt. Nem kell hogy legyen rajta kép, sőt akár fake névvel is létrehozhatod, ha ennyire nem akarsz fent lenni a Facebookon. Majd ezt a profilt hozzáadod adminként az oldalhoz, és utána csinálod azt amit feljebb írtam.

          Ez a megoldás a problémára! Sok sikert!

          Zs.

  8. 1. Köszönet Zsoltéknak a cikkért, hamarosan élesben is ki fogom próbálni.
    2, Barbinak: nem ciki a személyes profil, ha százas nagyságrendű az ismerteséged:)) Fogd fel úgy, hogy megszólítod Te őket és a személyes oldaladon megosztod az érdekesebb tartalmat: de én lájkoltalak, na!

  9. Attila szerint:

    Sziasztok!

    Abban esetleg tudna nekem valaki tanácsot adni, hogy van egy blog oldalam, rajta minden bejegyzés végén egy tetszik gomb, de hiába kattint rá valaki, az nem jelenik meg a Facebook hírfolyamában, hanem csak a kattintó saját adatlapján látszik, hogy Tetszik neki egy bejegyzésem.
    Magánszemélyként van több regisztrációm Facebookon, kipróbáltam mindegyikkel a Likeolást, de minden alkalommal csak az adatlapon látható, a hírfolyamban nem.

    Köszi a segítséget!

    • Szia Attila!

      A logika a következő: a kattintó saját adatlapján látszik: igen ez így van jól. Ilyenkor jelenik meg a kattintó üzenőfalán. És a kattintó ember ismerősei számára jelenik meg a hírfolyamban!

      Így világos? :)

      • Attila szerint:

        Igen, ez így világos, csak az a gond, hogy nálam nem így működik.
        Tehát ha kattintok egy blogbejegyzésre, hogy tetszik, akkor annak meg kellene jelennie az ismerőseim hírfolyamában, de nem jelenik meg.
        Több ismerőssel is leteszteltük, de nem jelenik meg egyikőjüknek a hírfolyamában sem.

  10. Balázs Iván szerint:

    Szia Zsolt!
    Én is új próbálkozó vagyok. Szépen haladtam amikor a következő hibaüzenetet kaptam:
    Targeting Too Narrowly — You must target a larger audience. Your ad is very unlikely to be displayed on the site with the narrow targeting options you’ve chosen. Please update your targeting selections to widen your audience, as indicated by the “Estimated Reach” shown next to your choices

    Mit hibáztam el?
    Köszi: Iván

  11. Ez nekem kicsit magas, de egy dolog biztos: Frei Tamásnak, mindig és mindenben igaza van

  12. Én ismerem és alkalmazom ezt a szolgáltatást kb. másfél hete. Nagyon jó eredményeket hoz és sokan is likeolják be az oldalt!

  13. Sziasztok! Nagyon sok okos dolgot tanulok Tőletek nap, mint nap, de kicsit elakadtam most a facebooknál. Azt olvastam, hogy mások facebook oldalaihoz is hozzászólhatok a saját facebook oldalam nevében. De ha a “hozzászólás” gombra klikkelek, akkor a személyes facebook adataimmal tudok csak hozzászólni, a saját nevem, képem jelenik meg a hivatalos oldal helyett.
    Lécci, arra válaszoljatok, lehetséges-e úgy, hogy az oldal adataival szóljak hozzá!

  14. Fűzz hozz egy rovid kommentet! Akkor meg fog jelenni biztosan, sőt még egy plusz személyes ajánló erőt is kap.

  15. Berényi Zsuzsa szerint:

    Sziasztok!

    A szponzorált történettel kapcsolatban lenne kérdésem. A harmadik opciót választottam (Page Post Like Story). Az érdekelne, hogy befolyásolható-e a megjelenő bejegyzés (sztori), avagy a Facebook tetszőlegesen választ az üzenőfalon eddig megjelent bejegyzések közül…? Vagy csak a legfrisebb post-ot jeleníti meg? Köszönet a válaszért!
    Zsuzsa

  16. Üdvözlöm

    Az lenne a kérdésem/problémám,hogy az Fb rendszer folyamatosan tiltja a szponzorált hirdetésem. Mi lehet ennek az oka? Nagy kép méret? Esetleg sok karakterszám?
    Válaszát köszönöm

    Attila

Szólj hozzá!

*