A megnyerő szöveg 2 axiómája

Nemrég egyik ismerősömmel beszélgettem arról, hogy mit érdemes mondani az interneten egy honlapon vagy egy hirdetésben. A szövegírás az egyik legnagyobb gondja sok honlap gazdának.  Ezért hát amit 5 percben elhadartam a benzinkúton Lacinak, azt egy kicsit részletesebben kifejtem itt a blogon.

Ma két olyan alapvető fontosságú axiómáról írok, ami nélkül nehezen lesz hatásos és sikeres a szöveged. Ez a két kérdés mindegyike olyan, amit még azelőtt át kell, hogy gondolj, mielőtt egyetlen szót is megírsz weblapod szövegéhez vagy értékesítési célú emailedhez.

1. kérdés: Mi jön előbb, a desszert vagy az előétel?

A legtöbb autodidakta szövegírót már messziről fel lehet ismerni egyetlen dologról.

A legtöbb ember magáról szeret beszélni, sőt saját magáról szeret hallani. Ez ellentmondásnak tűnik, de nem az. Sok szövegíró emiatt hirdetéseiben szövegeiben saját magáról beszél, mert hát ő is emberből van. Az olvasójuk pedig szintén esendő ember és emiatt unalmasnak fogja találni az ilyen szövegeket. Nem szabad elfelejteni, hogy egy üzleti célú szövegnél nem az olvasó lesz a vállalkozásért, hanem fordítva: az eladó lesz a vevőért.

Ezekből következően úgy írd meg szövegeidet, hogy az a vevőidről szóljanak. Az ő problémáikról, meg arról, hogy nekik milyen megoldást tudsz kínálni. Ne csak arról, hogy Téged, illetve cégedet mi jellemez. Hidd el, nem az a legfontosabb egy vevőnek, hogy van-e ISO minősítésed. Nagyon sok hirdető és honlap szövegíró az ehhez hasonló elemeket emeli ki első sorban.

Nem mondom, hogy nem fontos az, hogy alátámaszd szakmai alkalmasságod, és bemutasd céged a leendő vásárlódnak, de ez már csak közvetlenül a vásárlási döntés meghozatala előtt lesz fontos a vásárlóidnak. Ha ezzel kezded, az olyan, mintha egy lakomán a desszertet szolgálnák fel előételként.

2. kérdés: “Mennyibe kerül 30 percnyi endodoncia?”

Van még egy apróságnak tűnő dolog, amit ha megfogadsz, kiemeled Magad a tucat hirdetők közül. Gondolkodj másképpen, mint a legtöbb versenytársad. Te próbálj meg, illetve merj a vevőd fejével gondolkodni.

Szakadj ki a szakterületed finomságaiból, foglalkozz azokkal a hétköznapi problémákkal, amikkel az ügyfeleid hozzád fordulnak. Egy beteg nem tudja, hogy neki endodonciára van szüksége, neki “csak” a foga fáj. Aki olvassa a szöveged, ő nem azon a szakmai szinten van, amin Te, éppen ezért fordul Hozzád! Rengetegen itt rontják el: nem tudják lefordítani tevékenységüket egyszerű hétköznapi szolgáltatásokra, olyanokra, amit a vevőik keresnek és persze értenek.

Más fejével gondolkodni nem könnyű, de ha ismered a vevőidet, akkor sokkal könnyebb. Éppen ezért beszélgess velük, kutass utánuk, fejtsd meg a motivációikat és a félelmeiket. Ha az interneten, ezen a személytelennek tartott médiumon felhasználod majd ezeket az aranyat érő tapasztalataidat, akkor máris sok olvasód “bizalmatlansági tűzfalán” átjutottál és nyitott lesz arra, amit mondasz és nem az jut eszébe, hogy: “Mit hókuszpókol ez nekem?”

Ugye emlékszel még az első kérdésre? Tisztáztuk, hogy mindenki szeret saját magáról hallani. Így a vevőid is hálásak lesznek, ha végre valaki olyannal találkoznak, aki megérti őket és az ő problémáikról beszél.

Ez még nem minden…

A szövegírásnál és főleg az internetes tartalom elkészítésénél ezen kívül számos fontos elv és bevált bizalom építési fogás létezik, amikkel kapcsolatban hamarosan további mankókat fogunk adni a hónod alá!

Comments

  1. Mi is megküzdöttünk mindkét felvetett problémával. Az elsővel még néha hadilábon állunk, de a második problémán úgy tűnik, hogy sikerült felülkerekedni és erre bizonyítékként szolgálnak az a sok-sok pozitív referencia és vélemény, amiket olvasóinktól kapunk.

    • István, privát vélemény, de szerintem Ti egész jól csináljátok. Olyannyira, hogy lehet, hogy potenciális ügyfélként holnap én is benézek hozzátok :)

      • Kedves Zsolt,

        a pozitív vélemények mindig új lendületet adnak, főleg, ha azt egy szakértőtől kapja az ember. Köszönöm, a csapatom nevében is és szeretettel várunk holnap! :)

      • István! Tényleg nagyon jó a honlapotok! (És Isten éltessen!) Továbbküldtem a sógoromnak, aki épp a fürdőszobáját készül kényszer-átalakítani… Kezdő OMA-hallgató vagyok, örülnék, ha a mi honlapunk is egyszer úgy nézne ki, mint a tietek! Szurkoljatok nekem!

  2. Farka Jánosné szerint:

    Tökéletesen igaz, mert ezt az egész társadalmat is azért utáljuk, amiért nem rólunk és nem nekünk szól, nem a mi gondjainkkal foglalkozik., nem azokra keresi a megoldást.

    Üdv mindenkinek, Farkasné, Dóra

  3. Nekünk is inkább az első probléma okoz nagyobb fejtörést, hogy az olvasóról írjunk. Ezért sokszor van úgy, hogy megírunk egy cikket, átolvassuk és rájövünk, hogy megint nagyon is magunkról írunk, így aztán átírjuk és aztán megint átírjuk :)

    Próbálkoztunk olyan írásokkal is, amikben a saját, vagyis E/1-es problémákat mutatunk be, és ezzel próbálunk valahogy azoknak az olvasóknak a bajtársaivá válni, akik hasonló problémákat tapasztalnak irodabútoraiknál.

  4. Egy további gyakori probléma, amivel gyakran találkozom:

    – a honlapszövegeknél sokszor hiányzik az egységes koncepció és az egységes stílus. A cégvezetőknek ezer és egy dolguk van, és amikor mégis rá tudnak szánni a szövegezésre egy kis időt, akkor sokszor ahelyett, hogy először kitalálnák az egész koncepciót, csak feltesznek néhány tartalmat a weblapra. Például külföldi anyagok fordításaiból, készen kapott termékleírásokat, stb. Lehet, hogy sok jó infó, akár még jól megírt szövegek is felkerülnek az oldalra, de az egységes koncepció hiányából fakadó összevisszaság bizalmatlanságot kelt az olvasóban.

    • Így, ahogy mondod, a testre szabás és személyes hangvétel sokkal többet ér, mint egy lefordított prospektus!

      Nem árt pár alap koncepciót tisztázni, ami minden szövegét és kommunikációját egységbe kovácsolja egy cégnek.

  5. Balázs Gábor szerint:

    “bizalmatlansági tűzfalán”

    ez tetszett :)

  6. A második problémával még az a fő gond, hogy a keresőbe is a saját ismertsége szerinti szavakkal keresi a terméket, így pedig esetleg rá sem talál az oldalra.

  7. Ezt a problémát én kiszélesíteném. A kőműves nélkül rakott fal ferde, a kertész nélkül gondozott kert gazos, a könyvelő nélkül készített adóbevallás hiányos és a szövegíró helyett megírt honlapszöveg érték nélküli.

    Sajnos Magyarországon a többség igyekszik mindent maga megcsinálni, mert az a fránya szakember belőlem akar meggazdagodni. Meg különben is, az interneten minden le van írva, én csak elolvasom és már értek is hozzá.

    Egyszer talán nálunk is belátják a lelkes, amatőr honlaptulajdonosok, hogy amihez nem értenek, annak ne álljanak neki. Több kárt okoznak maguknak, mint amennyit megspórolnak.

    • Hát… Én ezzel nem értek teljesen egyet. Inkább nem érdemes előképzettség nélkül nekiállni a szövegírásnak. Az általános iskolai fogalmazás órán szerzett 5-ös kevés ehhez a műfajhoz.

      Szerintem a szövegírás is tanulható és fejleszthető, sőt egy ügyes cégvezető sokkal jobban is ismerheti a vevőit, mint egy kívülálló szövegíró. A vásárlók fejébe való belelátás sokszor többet ér, mint akár a kreativitás!

      • Ezzel maximálisan egyetértek. Sok ismerősömön látom, hogy fogalmuk sincs mi kell a vevőiknek, mert az offline boltjaikban nem ők állnak a pult mögött. A honlapjukat pedig elkészíttetik egy űber kreatív honlapkészítővel aki megoldja a” szeretettel üdvözöljük…stb” stílusban, és nem értik miért nem jönnek az online vásárlások.
        Sajnos vagy nem sajnos , de nem úszhatja meg a cégvezető, vagy egy oszlopos tag ezt a munkát. Minden szakma annyira specifikus , hogy ha nem tudjuk mi jár az érdeklődőnk fejében , akkor nem is tudunk hatékonyan kommunikálni felé.

  8. Ez így van, nem magunkat kell sztárolni. Persze fontos a tapasztalat, a saját benyomásunk, de én arra törekszem, hogy a honlapommal értkes információkat tudjak nyújtani az olvasóimnak.

  9. Egyetértek azzal, amit írsz.

    1) “nem az a legfontosabb egy vevőnek, hogy van-e ISO minősítésed” – nem az a legfontosabb, de azért ne hagyjuk ki. Szuper vásárlás-ösztönző eszközünk.

    2) Mindenki ezt szeretné. Más lenni, mint a többi. Kiemelkedni a konkurencia közül. Ez egy tudomány, ráérzés, több, mint tudás. Egy művészet. Minden kampány ezért vetekszik, más lenni, mint a többi.

  10. Sziasztok!
    Amikor elkészítettem az első honlapomat (nem ezt, amit most ide linkeltem, ez az új üzletág parkoló oldala, amíg a végleges el nem készül, esetleg megköszönném, ha építő jellegű kritikát kaphatnék a szövegre vonatkozóan). Szóval akkor (1 éve) én is beleestem ebbe a hibába. Egy csomó infót adtam a cégről, a tréningeinkről pedig egy általános, és- most már látom -, unalmas szakmai leírást.

    Aztán valahogy megérintett az online marketing (sajnos nem Nálatok kezdtem el tanulni, de azért az is elég jó volt kezdésnek), aminek hatására átírtam az oldalon ezt-azt.

    Az eredmény megdöbbentett. Elkezdett emelkedni a látogatottság, az oldalon töltött idő, és csökkenni kezdett a visszafordulások aránya.

    És megérkeztek az első megrendelések is. Egy év alatt a honlap a készítésébe fektetett összeg 15-szörösét hozta vissza. (Pedig az sem volt olcsó, lévén hogy nem csak honlapot, de arculatot is terveztettem egy profi céggel)

    És tudom, hogy még a közelében sem vagyok a vérprofi internetes oldalnak, de éppen az az izgi benne, hogy folyamatosan lehet fejleszteni, és mindig tanulok valami újat. (pl. Tőletek igen sokat). A szövegekre pedig ma már különösen ügyelek, ezért is örülök nagyon ennek a bejegyzésnek.

    Egyszóval: köszi. Az eddigieket is, meg az ezutániakat is
    :-) Szombati Orsi

    • Ahogy mondod! Sokszor a túl sok infó unalmas és elveszik a lényeg benne. Minden apró részletnek megvan a helye egy reklám/marketingszövegnek.

      Nem rossz, de lennének ötleteim, hogyan lehetne még “marketingesebbre” átírni a honlapotok szövegét.

      Például: próbálj ki valami erőteljesebb főcímet! Ne azt írd bele, hogy kiknek szól (ez lehet alcím mondjuk), hanem hogy mit nyerek ha elmegyek a tanfolyamotokra!

      Nem szeretnék lelőni előre ötleteket, biztos lehetsz benne, hogy fogunk még a témában publikálni!

      • Köszönöm!

      • Már szóltam is a webeseknek, hogy írják át a főoldalt.

        Gyakorlati módszerek az eredményesebb értékesítéshez – nagy betűvel, ahogy javasoltad. értékesítők, értékesítési vezetők, cégvezetők és cégtulajdonosok részére – kisebb betűvel.

        Ez jobb, ugye? :-)

        ui: Ha már a témánál vagyunk: Jó lenne ha lenne Nálatok egy fél napos szövegírási workshop. Nem terveztek ilyet? ;-)

  11. És egy kérdés: vajon az én fotóm/vagy logóm miért nem jelenik meg a hozzászólásban, mint Norbié és Gaszrozsenié? Valamit rosszul csinálok? Máshol pl. a profonte logója meg szokott jelenni, ha kommentelek. Ezt most nem értem…

  12. Laci szerint:

    A Google Analytics-nak van egy olyan funkciója, hogy egyes szavakra és szóösszetételekre megmondja, hogy milyen gyakran használják a keresőben. Akár időintervallumon – pl. elmúlt hét – belül is.

  13. A szövegírás fontos momentuma a megszólítás. Nem tudom, hogy helyes-e ha letegezem az ismeretlen látogatót!? Szerintetek melyik a helyes: magázás, önözés, tegezés, vagy inkább valami személytelen többes szám?

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    A megnyerő szöveg 2 axiómája – Új bejegyzés az OMA Blogon! http://bit.ly/cpEBoM

  2. Gombos Zsolt szerint:

    Van két olyan alaptörvény, amit nagyon sok honlap szövege megsért. "Fogalmazás óra" az OMA Blog friss bejegyzésében: http://bit.ly/cpEBoM

Szólj hozzá!

*