Fontos ma a kapcsolati tőke?

Hosszú évekkel ezelőtt, amikor ügyfélkapcsolati- és  marketing munkatárs voltam egy cégcsoport marketingosztályán nem törekedtem tudatosan a saját kapcsolataim építésére. Nem volt cél, hogy ezzel meg azzal jóban legyek CSAK AZÉRT, mert azt vártam, hogy hátha lesz majd belőle valami. Aztán az élet úgy hozta, hogy létrehoztam életem első vállalkozását, és az ügyfelek az első évben szinte 100%-ban azokból a kapcsolatokból kerültek ki, akikkel korábban együtt dolgoztam ennél a cégnél.

Kezdő vállalkozóként évekig nem költöttem reklámra. Soha nem akartam senkinek eladni. Tőlem mindig vásárolni akartak. És honnan tudtak rólam? Kapcsolatokból, ajánlásokból.

Kérdést tettem fel a Facebook-on

Múlt pénteken csináltam egy házi közvélemény-kutatást a Facebook oldalamon. Arra voltam kíváncsi, hogy az ismerőseim egy induló vállalkozás esetén mit tartanak fontosabbnak: a financiális tőke vagy a kapcsolati tőke meglétét. Összesen 36 hozzászólás érkezett a témához, és bár voltak olyanok, akik jelezték, hogy pénz és a kapcsolatok mellett más összetevők is komoly szerepet játszanak egy vállalkozás sikerében, mégis: egyetlen olyan ember sem volt, aki azt mondta volna hogy a financiális tőke fontosabb.

Szerintem…

Természetesen egy vállalkozás sikerét nem lehet erre a 2 pillére felállítani, hisz sok esetben mindkét tényező adott, de mégsem lesz a projekt sikeres. Nem árt, ha van a pénz és a kapcsolat mellé egy szuper termék vagy szolgáltatás is. Ja és persze azt még el is kell adni. (És a recept még mindig nem teljes, de most nem is ez a lényeg.)

Szerintem a kapcsolati tőke az internet segítségével felértékelődött. Rengeteg olyan “gyenge  kapcsolatrendszer” részese vagyok, amit ha akarok fel tudok használni, és ezeket az internet segítségével sokkal könnyebb ápolni mint valaha. Természetesen ezek a kapcsolatok akkor jók, ha nem kimondottan üzleti jellegűek, hanem van mögötte valós, önzetlen érdeklődés is és majd egyszer, ha a partner és én is úgy érezzük kiaknázzuk a kapcsolatunkban rejlő lehetőségeket. Úgy hogy mindenki jól járjon.

Azonban a kizárólag interneten köttetett kapcsolatok hosszútávú erejében nem hiszek. Szerintem kell egy kézfogás, a személyes megismerés, egy beszélgetés ahhoz hogy a kapcsolat (még ha csak gyenge is az) működjön, maradandó és produktív legyen.

Szerencsére nem sokkal több mint egy hónap múlva lesz egy nap az ilyen típusú kapcsolatok építésére.

Ha én ezt a klubban elmesélem!

Van egy klub, mely a “Vállalkozz Hatékonyan!” nevet viseli, lehetséges hogy már hallottál róla. 2010. március 31-én rendezik meg a II. Kapcsolatépítő Napjukat, ahol már az Online Marketing Akadémia is képviselteti magát!

Találkozhatsz velünk, megismerhetsz bennünket személyesen, mi már készülünk a találkozásra, és bizony lesznek olyan dolgok amit, itt ezen a napon “mesélünk el” először! A kb. 1000 résztvevő számára nekünk lesz külön ajándékunk, szóval ne habozz, jelentkezz, gyere el és keresd fel az Online Marketing Akadémia standját!

A szervezők a rendezvény oldalán nagyon jól összefoglalták a tavalyi év történéseit, a honlapon lévő videók mindegyikéből látszik a pezsgés, ami a napot jellemezte. A videókért a részletekért, és a jelentkezéshez kattints ide:

II. Kapcsolatépítő Nap »

(Az első 500 jelentkezőnek elég komoly kedvezményeket biztosítanak a szervezők, szóval igyekezz! Részletek a fenti linken!)

***

Én a véleményemet elmondtam, na de szerinted?
Fontos ma a kapcsolati tőke? (És eljössz a rendezvényre?)

Comments

  1. Szerintem pénz nélkül nem lehet vállalkozást indítani. Ha van is kapcsolat, akkor a kapcsolat hozza a pénzt. Slussz.

  2. Farka Jánosné szerint:

    Azt hiszem, az sem mindegy, hogy az ember milyen környezetben él.Ha körül van véve
    csupa agyhalottal, az elszívja az energiát.
    Olyan emberek között lehet okosan építkezni, akikből lehet szellemileg töltekezni.Biz-
    tos mindenki átélte már azt az érzést, amikor összefutott valakivel és úgy érezte, hogy
    évtizedek óta ismeri.
    Én tudatosan kerülöm a negatív kisugárzású, panaszkodó és ezáltal tehetetlen embe-
    rek társaságát.Ezért hagytam ott a pedagógus pályát.
    Olyan emberek társaságát keresem, amilyen én is lenni szeretnék, anélkül, hogy a
    saját véleményemet feladjam.Igenis meghatározó a kapcsolati tőke.
    Üdv mindekinek,Dóra

    • A körülöttünk lévő emberek mindenképp hatással vannak ránk, és a a dolgokhoz való hozzáállásunkra. Ebben én is biztos vagyok. És abban is igazat adok hogy sok a negatív ember, én is sűrűn találkozok olyanokkal, akiknek egy feladatra, vagy kérdésre minden válaszuk így kezdődik: “Igen, de…”

  3. Dani szerint:

    A pénz sokkal neccesebb. A kapcsolathoz nem kell pénz, csak egy minimális szintű intelligencia és emberség. Ha nincs kapcsolat, fogod magad és csinálsz. De ha pénz nincs… munkából nem tudsz csinálni, ha mellette meg is kell élned. Pénzt csak pénzből lehet, kapcsolatot viszont a semmiből is. Ennek ellenére nem vitatom a kapcsolatok fontosságát

  4. Tóth Bea szerint:

    Szerintem meg egy vállalkozás arra épül, hogy feltérképezem az emberek igényeit és szükségleteit, meglátom bennük saját magamhoz is passzoló lehetőségeket, amit szívesen csinálok, az igények között egyedi kapcsolatot kreálok és megadom, ami kell. Szóval a financiális tőke és a kapcsolati tőke nem vagylagos fontosságú, hanem kéz a kézben járó dolgok, egyik se működik jól a másik nélkül.

    És a pénz pusztán arra való, hogy ezt a folyamatot gyorsítsa, ha nem találom meg a módját hogyan indítsam el anélkül, bele sem fogok. B.

  5. A kapcsolat arra jó, hogy 1. körben nem vad idegeneket kell megszólítanod. Így, ha náluk sikereket érsz el, akkor a “háló” magától épül tovább. Erre jó a kapcsolat.
    Pénz?
    Nehéz kérdés. De, talán az online világban a kevesebb is elegendő a nagy sikerhez.

  6. Egy vállalkozáshoz szerintem három dolog elengedhetetlen:
    1. a hozzáértés,”szakma a kisujjban”;
    2. tőke, “piszkos anyagiak” a befektetéshez, és
    3. a SZELLEMI TŐKE, A JÓ KAPCSOLATRENDSZER.
    Ha a 3 nincs együtt…

  7. Szerintem a kapcsolati tőke fontosabb. Persze nem mennyiségi, hanem minőségi szempontok alapján felépült kapcsolati tőke. Inkább ismerjek 20 tenni vágyó, nyitott és józan ésszel gondolkozó embert, mint hogy az iwiw-en 1000 bejelöljenek. Szerintetek?
    (Mondjuk az 1000 emberben azért már benne lehet az a 20 tenni vágyó is… :) )

  8. Szerintem kapcsolat. :)

    Ha van kapcsolati tőkéd, még pénzre sincs szükséged. Ha van egy ötleted és van kapcsolati tőkéd, akkor abból össze tudod rakni úgy a kezdő vállalkozásodat, hogy elinduljon. Lehet, hogy lassabban, lehet, hogy hosszabb idő alatt, de összepakolható. (Feltéve, hogy nem felhőkarcolót akarsz egyből építeni. :) ) Kapcsolati tőkével a pénz is bevonható.

    (Persze a pénz soha nem árt, egyszerűsíti az életedet. :) )

  9. Nagyon fontos, hogy a közvetlenül körülötted élő emberek (pl. házastárs) támogassa a vállalkozásodat. Nem üzleti értelemben gondolom, hanem elviekben. Ha nem így van, akár a vállalkozás meghiúsulásához is vezethet.

    Érdekes, amit Zsolt ír a “kizárólagos internetes” kapcsolatokról. Nekem a legerősebb baráti kötelékem az interneten köttetett, és két évig egyáltalán nem is találkoztunk. Azóta se… Mégis nagyon ragaszkodunk egymáshoz! (összetettebb kérdés ez!)

    Kapcsolati tőkére szavazok! Arra mindenképpen szükség van!

    Kapcsolat kell a “pénzszerzéshez” is, nem? Viszont pénzzel ki tudod váltani a kapcsolatok szükségességét??? (persze lehet, azt még nem próbáltam…. :))

    • “kizárólagos internetes kapcsolatok” – Kivételek erősítik a szabályt, Neked szerencséd volt, van. Volt már egy pár húzos esetem amikor kizárólag az internetes ismeretségre építettem, aztán csak utólag derült ki, hogy kis az ember valójában… Óvatosnak kell lenni. Csak ennyi!:)

  10. Csontos Mariann szerint:

    Én csak azt tudom, hogy nemrég élek idegen városban, és ha lennének kapcsolataim, nem kéne adwords-hirdetésre költenem :)

    Aki a kapcsolati tőkét nem tartja fontosnak, annak van, és nem tűnik fel, mekkora érték. Felépíteni nagyon hosszú folyamat, még ha tudatosan csinálod, akkor is hónapok.

    De szerintem sokan a “kapcsolati tőkén” olyan kapcsolatokat értenek, amik a “zsíros szerződésekhez” juttatnak.

  11. Nem tudom, ki hogy van vele, de szerintem tekintsük a mai kis magyar valóságunkat kiinduló pontnak: kapcsolati tőke nélkül vagy nincs pénz, vagy csak bajosan.(ld. Csontos Mariann kommentjének utolsó mondatát.)

    Normál esetben ugye pénzt felhajtani nem lenne nehezebb, mint jól elkészíteni az üzleti és a marketingtervemet, mert e kettővel felszerelkezve bemennék a bankba, vagy egy kockázati befektetőhöz, és ha tényleg jól írtam meg a terveket, meg megvan hozzá személyes fellépésem is, akkor elég meggyőző tudnék lenni ahhoz, hogy bárki boldogan fektesse be a pénzét ilyen vagy olyan formában a cégembe.

    Normál esetben. Nyilván normál esetben sem árt, ha van az embernek ajánlása, referenciája, vagyis kapcsolati tőkéje, mert ez is az, nem csak az, hogy “Ugyan Pistukám, szólj már oda a Bélának, hogy ne izéljen már a pénzzel!”. Nagy valószínűséggel még könnyebben, vagy még jobb feltételekkel juthat így a pénzhez az ember.

    Nálunk viszont próbáljon meg valaki, főleg a mostani “válságban” kezdő vállalkozóként hitelhez, befektetőhöz jutni úgy, hogy az utcáról szédül be a bankba. Egy sima lakáshitelnél sem volt ez olyan egyszerű menet, nekünk legalábbis, pedig akkor még “válság” sem volt (tíz évvel ezelőtt), és mindenhol nagyon jó adósjelöltnek minősítettek a keresetünk alapján. Még megfelelő fedezetünk is volt, csak kezesünk nem. Meg ismeretségünk. (Volt, ahol nyíltan megmondták, a kettő – mármint a kezes és az ismeretség – ugyanaz.) Ezek után én neki se mernék futni egy vállalkozási hitelnek. (A válságot azért írom mindig idézőjelben, mert nekem az a benyomásom, hogy akik előidézték a kapzsiságukkal az egész válságot, azok itt az európai végeken éppenhogy semmit nem érzékeltek belőle, de ez egy külön téma.)

    A dolog másik oldala: szerintem fontos mindkettő. Nem lehet egyik a másik nélkül. De! Ahogy Zsolt is írta: tudni kell bánni mindkettővel, mert különben hiába van meg mindegyik, akkor is elbuksz. Nemcsak szerezni kell mindkétféle tőkét, hanem a helyzetnek megfelelően és megfelelő arányban kell tudni használni. Vagyis meg kell látni a lehetőségeket, és arra kell alkalmazni a tőkéket. És szerintem legfőképpen a humántőkét. Ha az nincs, akkor felejtsd el a kapcsolatit, de a pénztőkét is.

    Üdv:

    :) Csilla :)

  12. Zsolt! Nem teljesen a kérdésre szeretnék válaszolni, hanem egy részt ragadnék ki:
    “Azonban a kizárólag interneten köttetett kapcsolatok hosszútávú erejében nem hiszek. Szerintem kell egy kézfogás, a személyes megismerés, egy beszélgetés ahhoz hogy a kapcsolat (még ha csak gyenge is az) működjön, maradandó és produktív legyen.”

    Az olvasóimat ösztönöztem, hogy jöjjenek a facebook-ra, azért is, hogy személyesebb legyen a kapcsolat a hírlevél olvasókkal, többet megtudjunk egymásról. Egyenlőre kezdetlegesek az eredmények. Szerintetek személyesebbé tehetők így a kapcsolatok?

    A kérdésre válaszolva meg az internetes bizniszben pont az a szuper, hogy nem kell sem tőke, sem pénz. Példa, hogy a 800 hírlevél olvasóhoz se kapcsolat (bocs nem igaz, mert a szomszéd programozó srác segített és az oldalt ketten csináltuk a Kolostor Őrével (http://meditacionk.blogspot.com/) tehát két embert kellett ismernem, meg a domainre 3500 HUF-t) nem kellett. Akár üzletre is lehetne váltani, de non-profit alapon működik.
    Ehhez a kis bizniszhez, meg az asszonyt kellett ismernem:) :
    http://www.sangita-babamasszazs.hu.
    Ennyi kapcsolati tőke elég volt, meg havi 3000HUF google adwords-re….

    • Igen, a FB jó ötlet a személyesebbé tételhez, de én csak első lépésnek fognám fel. Hogy is mondjam, hogy ne legyek félreérthető, vagy lekezelő: ha valakinek “csak” eladni akarsz, ahhoz elég a netes ismeretség, feliratkozás, stb. De ha már hosszabb távú együttműködés alakul Köztetek, szerintem előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz a személyes találkozás. Ti fogjátok igényelni. Jó példa erre az enyém is, nyáron valamikor “futottam össze” egy “kolléganővel” a neten – ugyanaz a célcsoport, de más a szolgáltatás. Kezdettől fogva jól együttműködtünk, két személyes “mainstreamként” mai napig is sokat segítünk egymásnak. Éppen most vagyunk benne egy közös melóban is, így most már elemi erejű az igény, hogy személyesen is megismerjük egymást, necsak a fényképünkkel társalogjunk.

      :) Csilla :)

      • igen, persze, igényeljük, sőt, ez amit mi csinálunk az egy kollektív dolog, de a 800-ból eddig találkoztam 30-al. Mi legyen a többi 770-el? Na de már nagyon eltértem a témától:)

  13. Szerintem mindkettőre szükség van.

    Elhangzott, hogy internetes vállalkozáshoz kevesebb tőke kell. De kevesebb kapcsolat is, mert könnyebb magadtól megtalálni.

    • Igen. Ezeket a netes kapcsolatokat hívom én gyenge kapcsolatoknak. Könnyebb őket megtalálni és fenntartani is, de egy vállalkozés beindításához ennél sokkal összetettebb kapcsolatok szükségesek. Azaz a bizalom kulcskérdés.

  14. Alina szerint:

    A kapcsolati tőke igen fontos szerintem, de mi van akkor, ha új országban (teljesen eltérő kultúrájúban) is jelen szeretnénk lenni? Ahol nincs kapcsolatunk, ott mi segíthet? Akkor is csak a kapcsolatok a megmentők, a közvetettek, azok a partnerek, akiket talán ott is ismernek, akiket elismernek és akikben megbíznak.

    Nekünk is van egy cégünk és pont terjeszkedni próbálunk. Ahol nem hallottak az emberek az általunk kínált lehetőségről, sem a konkurenciáinkról, ott valahogy nincs esélyünk. Próbáltam felvenni a kapcsolatot ismeretlen emberekkel és elmagyarázni nekik, hogy mennyire jó a mi termékünk(ami tényleg az), de nem reagálnak vagy nyersek és elutasítók.

    Azt hiszem vannak helyzetek, amikor a kapcsolatok meghatározó jelleggel bírnak.

  15. Többen azt mondták, hogy mindkettőre szükség van, és még sokminden másra. Azért ha mindenképpen választani kell akkor a kapcsolati tőke a fontosabb hiszen abban minden benne tud lenni ha jó és jól tudják használni( nem kihasználni).
    A kapcsolati tőke meghatározza az ismertséget a terjedés sebességét és a továbbajánlás minőségét is. Minden kapcsolati tőkében benne van a győzelem lehetősége megfelelően használva.

  16. Sziasztok,

    Nálam a kapcsolati tőke működött.
    Óvónőként kezdtem a pályafutásomat, GYES után egy Magánóvoda megalapításában vettem részt mint tulajdonos.
    Sajnos a vállalkozás és a család , a szakmai fejlődés meghaladta az akkori fizikai adottságaimat így “kényszerpihenőt ” kellett tartanom.
    2 év múlva kezdtem el felépíteni Magam újból, Tőke nélkül.
    Célom volt , hogy újból a magam ura lehessek .De nem láttam a megoldást akkor még.
    Sok-sok személyes kapcsolatot ápoltam, mindenkivel udvarias , korrekt magatartást igyekeztem fenntartani. ( ha vki ezt nem így élte meg utólagosan is kérem a bocsánatát )
    10 év alkalmazotti munkaviszony után, a folyamatos jó üzleti kapcsolatok ápolása révén elérkezett az idő és megalapítottam a férjemmel újból a közös vállalkozásunkat! 5 éve működik sikeresen és én sem tartottam fontosnak a reklámot, hanem a kapcsolatok hozták az újabb és újabb megrendeléseimet üzleteimet.
    Nagyon büszke vagyok rá! természetesen a TŐKE sem hiányozhat!!
    De a kapcsolati Tőke az nagyon fontos

    Üdv ZSuzsa

    • Kedves Zsuzsa!
      A vállalkozásotok melyik területén tudtad kamatoztatni az óvónőként szerzett kapcsolataidat?

      • Szerintem teljesen mindegy, hogy mit dolgozol és hol. Kapcsolatokat bárhol tudsz szerezni. 5 éve vagyok kisebb nagyobb mértékig kereskedő és a saját vállalkozásom megalapításában nem az ottani kapcsolataim segítettek, onnan max a tapasztalatomat hozom. Ez most 100%-osan baráti kapcsolatokból épül. (Volt osztálytársak, évfolyamtársak, barátnők. :) )

        Kapcsolati tőkét talán még jobban is tud építeni egy óvónő, hiszen felé eleve nagyobb bizalommal kell, hogy rendelkezz. Rá bízod a gyermeked.

        Szerintem ha a fodrászomnak eszébe jutna valami és meg akarná valósítani jobb alapokkal indulna mint én. :D

  17. Pécsi egyetemisták szerint:

    Kedves Zsolt
    Pályázunk egy szakmai programra, mely a CIVILEK A HÁLÓN – HÁLÓZATÉPÍTÉS A NETEN munkacímet viseli.
    Küldök erről néhány gondolatot.

    A kérdésem az lenne, hogy eljönnének-e előadóként a szakterületükön folyó témákhoz Ön és munkatársai ?
    Nagyon örülnénk neki. Ha igen milyen témában tartanának előadást? Kérem olvassa el e néhány sort, egyeztessenek és várom válaszukat.
    Üdv
    Pankász Balázs

    A Civil szervezetek nem használják ki az internetes jelenlét előnyeit, weboldalaik gyengék, nem keresőoptimalizáltak.
    Az online közösségépítéshez nem értenek.. Nem használnak email hírlevél rendszereket..Nem értenek az online hirdetések elhelyezéséhez…
    Az új marketingeszközökkel a civil szervezetek is képesek lehetnek sikereket elérni, még alacsony költségráfordítás mellett is. A civil szervezeteknek általában nincs marketingkoncepciójuk, hiányzik a szemléletmód és eszközrendszer, ami kulcsfontosságú a sikeres kommunikációhoz. Tény és bizonyítható, hogy számtalanszor a marketing terv hiánya okozza a civil szektor eredménytelenségét. Nem tudják elérni célcsoportjukat és társadalmilag fontos üzeneteik így nem jutnak el szélesebb réteghez.
    Egy szakmai konferenciát szeretnénk és felvonultatni a speciális magyar viszonyokra könnyen alkalmazható gyakorlatias marketing fogásokat, üzleti stratégiákat, megoldásokat. A konferencia előadóinak és szervezőinek közös érdeke, hogy a résztvevők naprakész exkluzív információk, stratégiák és megoldások birtokába jussanak.

    Szakmai nap (CIVILEK A HÁLÓN)
    Előadások
    Online marketing sikertörténetek a civil szektorban
    Webes látogatottság mérése
    A webanalitika a gyakorlatban, avagy hogy érdemes hozzállni a mért adatokhoz? Milyen webanalitikai lehetőségeink vannak? Ugye a Te honlapod nem céltalan? Webanalitikai tippek, trükkök, példák, esetek.
    E-mail marketing
    A targetálásról, a kampányhoz használt adatbázisról és az e-mail felépítéséről fog szólni. Rávilágít majd a hírlevél és az e-mail kampány közötti különbségekre, valamint az e-dm buktatóira is.
    Web 2.0
    A virtuális csatornákon terjedő szóbeszéd ( virus marketing), online közösségi oldalak, hatékony hirdetés a neten (adwords kampányok)
    Keresőoptimalizás
    Keresőbarát weboldal kialakítása, linkmarketing

    Célcsoport
    Saját weboldallal rendelkező civil szervezetek (alapítványok, társ. Szervezetek, stb.)

  18. Érdekes a kérdés.
    A kettő jó összhangjára van szükség, de ha választanom kellene, akkor egyértelműen a kapcsolati tőkét helyezném előtérbe.

  19. Gratulálok Zsolt a felkérésetekhez.
    Én így jártam: két alapítványnál is elég aktív voltam a gyes alatt. A levlistákon mai napig rajta vagyok, így nagyjából tudják, értek valamicskét a nethez.
    Nemrég az egyik alapítványtól megkerestek, felújítanák a honlapjukat, adjak tanácsot.
    A megbeszélésre egy önkéntesük jött, döntési jogkör nélkül, és igazándiból semmit nem tudott mondania tervekről, csak azt kérte, nézzem meg a fotót,amit a tervezett honlapról készítettek.

    Na, megnéztem. A fentebb vázolt problémák jellemezték. Nem volt felhasználóbarát, tulképp még web2-esnek sem volt mondható.

    Megegyeztünk egy újabb találkozóba, immáron a 3 tagú vezetéssel. Addigra egy wp sablont használva “összedobtam” nekik egy vázlatot, hogy legyen min megmutatni a lehetőségeket.

    2órát töltöttem el ismét azzal, hogy olyanoknak magyarázzak, akik nem értik, olyasmiről, amihez nem értenek.

    Újabb lépcső: ok, akkor készítek nekik árajánlatot. Megtörtént.

    A válasz: nincs rá ember és pénz sem.
    (Felmerülő kérdések: mi van a pályázatokkal, és miért esik nehezükre felfogni, ha kész az oldal, megtanítom őket a tartalomfeltöltésre stb.)

    Esettanulmányként szívesen elmegyek előadni:)

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Új bejegyzés: Pénz vs. kapcsolat? Avagy fontos ma a kapcsolati tőke? http://bit.ly/dpVKtu Szerinted?

  2. Gombos Zsolt szerint:

    Egy kicsit tovább gyúrtam ezt a múlt pénteki kapcsolati tőkés témám, egy post született belőle az OMA Blogon: http://bit.ly/dpVKtu

  3. Jozsef Gugan szerint:

    RT @oma_hu: Fontos ma a kapcsolati tőke? http://bit.ly/dpWGv8

  4. Gombos Zsolt szerint:

    Ilyen se volt még: kommentben kérnek fel előadónak :) http://bit.ly/bH1HeI

Szólj hozzá!

*