Keresőoptimalizálás vs. Google AdWords hirdetések

Még a szakemberek is gyakran elvitáznak arról konferenciákon, fórumokon, blogokon, hogy melyik a jobb, melyiket érdemes alkalmazni. Mindkét műfajnak megvannak a műfaji sajátosságai. Tőlem is gyakran kérdezik, hogy vajon “Érdemes-e az AdWordsben hirdetnem, ha a keresőoptimalizáció jól működik?”

Hasonlítsuk össze az almát a körtével!


Tekintsük át hogy mik az előnyei, hátrányai a két megjelenésformának:

Keresőoptimalizálás (SEO)

Előnyök:

  • Költséghatékony (kezdeti befektetés + minimális fenntartási költségek).
  • Hosszú távú eredmények.
  • Nagy presztizs érték a találati lista elején lenni.

Hátrányok:

  • Az eredmények beérése akár több hónapot vehet igénybe.
  • Nincs garantált kulcsszó helyezés.
  • Lassan változtatható.
  • A „hirdetés” szövegezése korlátozottan alakítható.
  • Landing oldalak alkalmazhatósága is korlátozott.

AdWords (PPC hirdetés)

Előnyök:

  • Kiváló célozhatóság a rengeteg célzási és szűrési lehetőségnek köszönhetően.
  • Csak a kapott látogatók alapján kell fizetni.
  • Teljes költség és eredmény kontroll.
  • Tetszőleges, kreatív szöveg-változatokkal is lehet hirdetni.
  • Konverzióra  is optimalizálható.
  • Tematikus website-ok célozhatósága (a Google tartalmi hálózatának segítségével)
  • Direkt ajánlatokra és branding kampányokra  is alkalmas.
  • Landing oldalak használata megoldott.

Hátrányok:

  • A keresőt használók tekintete általában először az organikus találatokra szegeződik, és csak másodsorban nézik a hirdetéseket. (Egyelőre ez van Magyarországon…)
  • Addig futnak a hirdetések, amíg van rá pénzügyi fedezet.

Az AdWords nem kannibalizálja a természetes kattintásokat!

Vegyünk egy jól optimalizált honlapot, amely a normál, nem fizetett találatokból viszonylag sok látogatót kap. Futtassunk hozzá AdWords hirdetéseket is, akár ugyanazokra a szavakra, amelyekre amúgy a normál találatokban is megtalálható, akkor a fizetett hirdetések nem fogják “elszívni” a kattintásokat és nem jellemző az, hogy a fizetett hirdetésekre kattintanak inkább a látogatók a normál helyett, és az eddigi ingyenes látogatók eztán pénzbe fognak kerülni. Inkább összeadódnak a kattok.

Ne gondold, hogy a levegőbe beszélek, íme egy részlet egy olyan honlap webanalitikájából, amelyre a keresőoptimalizáció már egész szépen hozta a látogatókat és időközben elindultak AdWords keresőhirdetések is.

Ez a diagram mutatja a Google-ből érkező összes (fizetett és nem fizetett) látogatottság alakulását:

Összes kulcsszavas keresésről érkező látogatói forgalom

Időközben beindultak az AdWords fizetett keresőhirdetések:

Google AdWords fizetett kulcsszavakra érkező forgalom

A normál (nem fizetett) kulcsszavakból jövő forgalom láthatóan nem csökkent amióta AdWords keresőhirdetések futnak:Természetes (nem fizetett) keresőtalálati forgalom

Ez azért van, mert egyrészt a legtöbb népszerű kulcsszóra óriási a hirdetői verseny és az alap esetben megjelenő organikus találati lista 10 elemén kívül még megjelenik akár 11 hirdetés is.

Pl.: keress rá a “hitel” szóra!

Ha fizetett hirdetéseket is futtatunk, akkor növeljük a találati lista oldalán azt a felületet, amelyre kattintva eljuthat hozzánk a látogató, vagyis növeljük az esélyt arra, hogy egy-egy keresésnél ránk (is) kattintsanak.

Azonban, ha alig vannak vagy egyáltalán nincsenek hirdetők a Te témádban és a találati lista élén vagy, akkor szerencsés vagy, nem szükséges hirdetned az AdWords keresési hálózatában.

Van aki a fizetett hirdetésekre szeret kattintani, mondván, hogy “aki fizet azért, hogy ott legyen az valószínű komolyan gondolja”. De hallottam olyan véleményt is, hogy “én még soha sem kattintottam AdWords hirdetésre”. (Ami valószínűleg nem igaz, de a lényeg, hogy valamiért nem komálja az effajta hirdetéseket és jobban preferálja a természetes találatokat.)

Viszont ne felejtsük el, hogy a Google AdWords tartalmi hálózat is ott van, amit nemigen tudunk SEO-val (keresőoptimalizálással) lefedni.

Vagy ha egy gyors akciót, ajánlatot kell kommunikálnunk, nincs időnk megvárni azt a 5-10 napot, amig a Google frissíti az indexét, ott van az AdWords.

Konklúzió

Szerintem nem kell választani a két lehetőség közül, jól megférnek egymás mellett, sőt jól kiegészíti az AdWords a SEO-t. A keresőoptimalizálás (SEO) mapaság alap, luxus kihagyni, mert értékes látogatókat hoz, relatív kis befektetéssel. Továbbá egészen addig érdemes hirdetni az AdWords rendszerében, ameddig a hirdetésre szánt összegek több hasznot hoznak, mint amennyibe reklámbefektetésünk került. Mindent ki kell próbálni és természetesen mérni, mérni mérni az eredményeket!

Te mire kattintasz, hol vagy jelen, mik a tapasztalataid?

Elõnyök:

Comments

  1. Ha jól értem akkor: mondhatjuk azt, hogy az advörds és a sima találatok közt jelen lenni, az két különböző megjelenési forma, akár egymástól függetlenül is lehet tekinteni rájuk?

  2. @Laci: nyilván van összefüggés két megjelenés között, de pont a műfaji sajátosságokból eredő nüansznyi különbségeket érdemes kihasználni annak érdekében, hogy jól kiegészítse a SEO-t az AdWords.

    Közelítsük meg másképpen, idézem saját magam: “addig érdemes hirdetni az AdWords rendszerében, ameddig a hirdetésre szánt összegek több hasznot hoznak, mint amennyibe reklámbefektetésünk került.”

  3. Kereső optimalizálás terén még a béka alatt vagyunk, de az AdWords hirdetések meghozták a hozzájuk fűzött reményt. Amikor nem ment, max 50 látogató volt az oldalunkon, mikor hirdetünk 100-150 körül mozog az oldal nézettsége, és ez érződik a bevételen is. A vásárlók jobbára csak a márkanévre keresnek, és abból óriási a felhozatal a Google-ban, sehol nem vagyunk, de a fizetett hirdetés első helyre tesz. Bár a látogatók zöméből nem lesz fizető vevőnk, mert a hirdetések országosan jelennek meg, mi pedig csak Budapesten vagyunk elérhetők, de nekünk mégis megéri hirdetni.

    • Én évek óta használom az adwordsöt, és lehet benne területre szűkíteni. Anyira jó, hogy hiába van egyes támákban jó helyezésem, a bevételeim zöme a kampányokból jön. (igen, tudom, hogy javítanom kell a SEO-n, már folyamatban van..)

  4. Mi két oldalt futtatunk több nagyker cuccaival.

    Az első oldalunkat csak SEO-ztam, már jó rég óta 4-5 éve. Az első 3-ban van a kívánt kulcsszóra.

    A másik oldalunkat 1 éve indítottuk, és áprilisig csak seo, majd utána +Adwords.
    Mai napig elég jó bevételeket termel az Adwords, mára oda jutottunk hogy organikus találatokból és Adwords kampányból közel hasonló találat érkezik.

    A két oldalunk találati értékét összevetve még is az új oldal hozza a sokkal több bevételt.

    Ebben közrejátszhat hogy az új oldal domain neve sokkal jobban illik az üzletprofilunkhoz.

  5. Az elején mindenképpen futtatnék adwords hirdetést azért is, hogy kiderítsem, milyen szavakra érdemes keresőoptimalizálni és mely szövegek a vonzóbbak, ezeket felhasználnám linképítésnél és a title tag optimalizálásánál…

  6. @Gergő: Igen, ez egy nagyon profi módja a keresőoptimalizálás előkészítésének! Gratula!

  7. Azt vettem észre, hogy fizetett hirdetésre sokkal ritkában kattintok, mint az organikus találatokra, hogy miért nem tudom, nem egy tudatos döntés.

    Én az első adwords -ös akciómat még nem hevertem ki, így azóta, nem is hirdettem így ( pont 2 éve). Nem buktam sokat, de nem kaptam rá az ízére. Több előadást is hallottam azóta a témában, de mintha az agyam nem akarná ezt befogadni, úgy gondolom ez nem női agynak való :)

    Bár SEO-zás nélkül gyakori tartalom frissítéssel elértem a csp-s oldalamon, hogy fő kulcsszavamra első helyere kerültem, ill több kulcsszóval az első oldalon megtalálható vagyok, úgy látom újabb többet keresett, kulcsszavakra kellene gyúrnom.

    Arra van valami trükk, ha azt szeretnéd, hogy az eddig keveset keresett szóra több keresés legyen? Magyarul hogyan lehet elültetni egy szót az emberek fejében, ha most még nincs benne! :)

  8. @Nóra: van aki a fizetett hirdetésekre szokott kattintani, van aki a normál találatokra, van aki azt állítja még soha sem kattintott AdWords hirdetésekre… Hirdetőként nekünk mindegy, mi a kattintókkal foglalkozunk. És a tapasztalatok szerint minden témában akadnak ilyenek!

    Ha olyan témakörben utazol amit nem keresnek, mert nem is tudnak róla az emberek, akkor a fizetett hirdetések közül a tartalmi hálózatot ajánlom, ahol azért többféle módon, de jól körülhatárolhatod a célcsoportodat. Ott van értelme hirdetni újdonságokat, ritkaságokat is.

    Hogy 1-1 új szót beleültess az emberek fejébe, ami addig nem volt ott, és így szeretnél keresési forgalmat teremteni, ahhoz rengeteg x rengeteg pénz kell.

  9. Szervusztok Mesterek!

    Akadna egy keresztkérdésem az AdWords hirdetéssel kapcsolatban:

    Az elmúlt hetekben elindítottam egy honlapot és két fiókból Adwords kampánnyal segítem a látogatást. Viszont a honlaphoz tartozó Google Analytics fiók forrás és látogatottság adatai sehogy sem stimmelnek Adwords fiókban megjelenítettekkel szemben.
    https://picasaweb.google.com/105562000487213663421/AdWords?authkey=Gv1sRgCIL1qv3wpbKbpgE&feat=directlink#

    Mi lehet ennek az oka?

    Köszi!
    István

    • Szia István!

      Szokott lenni különbség az AdWords és az Analytics mérések között, de nem ennyi… Szóval itt tuti van valami hiba.

      Az alapján, amit küldtél nem tudom megmondani egyértelműen, de az alábbi kérdéseket gondold át:
      – Nem lehet, hogy a vizsgált időszak alatt nem volt végig összekötve az AdWords és az Analytics fiók egymással, hanem menet közben történt meg az összekötés?
      – Biztos, hogy a beállított hirdetések mindegyike a mutatott Analytics profil webhelyére futott? Nem másik weboldalra?
      – Minden aloldalba benne van az Analytics követőkód?
      … stb.

      Ha nem boldogulsz, akkor gyere el valamelyik AdWords Szemináriumra és segítek kibogozni: http://www.oma.hu/ppc

      vagy

      Gyere el a következő konzultációnkra és ott is megnézhetjük az ilyen kacifántos eseteket: http://www.oma.hu/pro

  10. Anna szerint:

    Igyekszem mindkettőre odafigyelni, de a keresőoptimalizálással egyszerűen nem tudom elérni, hogy bizonyos kulcsszavakra ott legyek az élen. Csak az Adwords révén tudom magam odavarázsolni, de persze nem mindig, mert arra nem telik. Szóval van egy bizonyos %-nyi “elveszett részesedés”.

  11. Optimus szerint:

    Üdv!

    Az oldalam minőségi mutatóját/számát befolyásolja a hirdetés? Tehát ha adwords-özök, akkor magasabb lesz e szám?

    És még egy kérdés: ha a weboldalam tartalmát máshol megjelent cikkek átvételével akarom javítani (SEO), akkor hibát követek el és a Google visszasorol a copy miatt? Inkább ne tegyem, vagy ha igen, akkor írjam át a cikket? Akkor viszont hogy módosul a szerzői jog, a forrás megjelölése?

    • Kedves Optimus!

      A hirdetések függetlenek az organikus találatoktól. Tehát nem szükséges AdWords-özni csak emiatt.

      Ha átveszel egy tartalmat, akkor mindig jelöld meg a forrást és egyébként nézz utána, hogy a cikk szerzője egyáltalán ezt ebben a formában engedi-e.

      A duplikált tartalmakról részletesen szó esik a Keresőoptimalizálás Szemináriumon, ha mélyebben érdekel a téma, gyere el, ott van lehetőség egyéni problémák, kérdések megvitatására is: http://www.oma.hu/kosz

      • Optimus szerint:

        Köszönöm a választ Márton!
        – Leginkább mi(k) befolyásolják a minőségi mutatót?
        – Mivel lehet fenntartani egy jobb, optimalizált helyezést?
        – Önmagában, ha átveszek egy tartalmat és egy az egyben becopy-zom, az a Google szempontjából még nem hátrány?
        (igen, a szemináriummal már kacérkodok…)

        • Kedves Optimus!

          – Rengeted tényező befolyásolja azt, hogy hányadik helyen jelensz meg a találati listában. És egyre több mindent vesz figyelembe a Google. Egy komment terjedelme nem teszi lehetővé, hogy teljes körűen leírjuk ezt. Ha elnagyoltan szedném össze, akkor félrevezető lennék.

          – Folyamatosan jobbnak kell lenned, mint a mögötted levők. Nincs garantált helyezés, lehetsz nagyon jó, de a még jobbak megelőznek. Ezért erre nincs garantált recept. Mindent meg kell tenni és akkor van esélyed elől lenni.

          – A tartalom átvétel több szempontból nem előnyös. A duplikált tartalmakat nem szereti a Google, a duplikált tartalommal rendelkező oldalad ki is zárhatja a Google, de azért ennél is árnyaltabb a dolog, hiszen vannak a sajtóközlemények és azt szinte szóról szóra átveszi sok-sok online portál, ott viszont tudja kezelni ezeket a tartalmakat. Leginkább az számít ki hozta le először. De itt is nagyon sok más befolyásoló tényező is van.

          Szerintem gyere el a következő SEO szemináriumra vagy nézd meg SEO tudásanyagunkat, ezekből részletes útmutatást és segítséget kapsz:
          http://www.oma.hu/seo
          http://www.oma.hu/kosz

  12. Én is használok adwords hirdetéseket, de semmi eredmény :( Biztos nagyon rosszul csinálom, azért is olvaslak benneteket!

Trackbacks

  1. OMA.hu szerint:

    Keresőoptimalizálás vagy Google AdWords? SEO vagy PPC? Új post az OMA Blogon, példákkal: http://bit.ly/2fkMog

  2. Gombos Zsolt szerint:

    RT @oma_hu: Keresőoptimalizálás vagy Google AdWords? SEO vagy PPC? Új post az OMA Blogon, példákkal: http://bit.ly/2fkMog

  3. Bikfalvi Moni szerint:

    RT @oma_hu: Keresőoptimalizálás vagy Google AdWords? SEO vagy PPC? Új post az OMA Blogon, példákkal: http://bit.ly/2fkMog

  4. […] This post was mentioned on Twitter by OMA.hu. OMA.hu said: Keresőoptimalizálás vagy Google AdWords? SEO vagy PPC? Új post az OMA Blogon, példákkal: http://bit.ly/2fkMog […]

  5. Farkas Anikó szerint:

    RT @Aniko71: RT @oma_hu: Keresőoptimalizálás vagy Google AdWords? SEO vagy PPC? Új post az OMA Blogon, példákkal: http://bit.ly/2fkMog

  6. […] Ha szerencséd van, és olyan szegmensben tevékenykedsz, ahol még nem alakult ki hatalmas verseny SEO vagy PPC szinten, akkor kapj észbe, és azonnal állj neki megtervezni a keresőkben való tartós és […]

  7. […] bejegyzésnek nem célja eredményt hirdetni a Keresőoptimalizálás vs. Keresőhirdetések harcban, de célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a keresőhirdetések között erősödő […]

Szólj hozzá!

*