A website ergonómia iskolái

Érdekes gondolatokat feszeget Konrád a tegnapi bejegyzésében, és mivel többször is megszólítottak a a hozzászólásokban, gondoltam megér egy bejegyzést az OMA blogjában is a téma.

A vita alapvetően arról szól, hogy mi a hatékonyabb

  • a hosszú, képernyőkön átívelő, kilométeres értékesítési szöveggel ellátott, és menü nélküli weboldalak
  • vagy a jól átgondolt menürendszerrel strukturált, tagolt weboldalak.

A véleményem:

OMA Blográdió: Ha nem akarod elolvasni, hallgasd meg!
[audio:0902_webergonomia_iskola2.mp3]

1) A hosszú, egy lapból álló weboldal, tele színekkel, kiemelésekkel, melyeknek a végén megrendelési űrlap van,  működik. Bizonyos vásárlóknál, bizonyos szegmenseknél, bizonyos fogalmazási és kiemelési módokkal.

Ennek ellenére én úgy gondolom, és tapasztalom,  hogy az ilyen fajta oldalak megosztják a látogatókat. Valaki vagy szereti, és átláthatónak tartja az ilyen oldalakat (“minden egy helyen, nem kell keresgélni, csak olvasni”) , azonban valaki más, ha meglát egy ilyen oldalt, olvasás nélkül azonnal rohan el.

2) Ebből kiindulva, szerintem a jól tagolt, átlátható menürendszerrel elkészített ergonomikus felépítésű oldalak azért hatékonyabbak, mert (ha jól vannak tervezve és kivitelezve) senkinek nincsen velük szemben ellenérzésük, így az azonnali bounce rate (oldal elhagyási arány), jóval kisebb lesz.

Egyetértek azokkal a véleményekkel, akik azt mondják, hogy az effajta “szájbarágós”, ezernyi kiemeléssel ellátott, egy oldalból álló értékesítési oldalak amerikai mintára honosodtak meg itthon, és annak ellenére hogy bizonyos esetekben működik, hosszútávon ki fognak kopni.

Azért, mert a látogatók egyre igényesebbek, ugyanakkor egyre kevesebb idejük lesz elolvasni a az ilyen hosszú bullshit értékesítési szövegeket, és egyre többen fogják másodperceken belül azonnal elhagyni az ilyen oldalakat. Akkor pedig már nem fogja megérni működtetni az ilyen honlapokat.

***

Erről a témáról is lesz szó most szombaton (2009. február 21-én) tartandó Marketingtortán, ha jól tudom Erdélyi Norbert fog arról beszélni, hogy miért is működnek az ilyen típusú weboldalak.

*** FONTOS!!! *** a jelentkezési határidő lejárt.

4 jelentkező még nem fizette be a Marketingtortára a OMA2009-es kuponkóddal megrendelt belépőjegyét, ezért őket kizártuk a jelentkezésből.

EZ VISZONT LEHETŐSÉG NEKED!
MÉG 4 MÁR CSAK 3 BELÉPŐJEGY VAN MOST SZOMBATRA!

RÖVIDEN: befizetsz 29.600 ft-ot és kapsz örökbe 60.000 Ft. értékben ajándékot, + egy teljes napos konferenciát 9 előadással és workshoppal. Jelentkezés itt! Kuponkód OMA2009

HOSSZAN: ha még nem tudod mik az ajándékok, és hogyan lehet Tiéd a belépőjegy 10.000 Ft-ta  olcsóbban, olvasd el korábbi bejegyzésünket!

PSZT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Olyan garanciát adnak, hogy valami hihetetlen: elmész, megveszed a jegyet olcsóbban, kapsz 60 ezres ajándékot (ebookok, CD-k, hanganyagok,  hírlevélszoftver stb.) és ha nem tetszett a konferencia, egy indoklással visszakérheted a jegyed árát, de az ajándékokat megtarthatod. Komoly nem? Te be mernél vállalni ilyen garanciát? :)

Comments

  1. Hihetetlen ez a marketingsüti kampány… minek ennyire?
    Ennyire fontos az a 3-4 hely is?

    A másik, ha egy kicsit haladnánk a külföldi (amerikai) oldalakkal, akkor látható lenne, hogy kint már nem a kutyanyelv oldalak a divat, még annak a “piacnak” se, hanem egy jó összevágott videó + feliratkozó rész, minimál szöveggel.

    A videó maga a szöveg: látványos, hangos, nem kell olvasni, és szórakoztat is…

    Hogy ezt miért nem nyomják itthon. Épp Wolf próbált egy ilyet, de más sehol nincs még, kint meg már 1éve ez van. csak egy példa: http://www.frankkern.com/

  2. :) a marketingtorta kampány már a végéhez közeledik, és az a 3-4 hely nem nekünk fontos, hanem azoknak, akik még ki akarják használni a lehetőséget! :)

    Nah, viszont a lényegi részre vonatkozóan: abszolút igazad van, ezért is írtam hogy az ilyen oldalak hosszútávon ki fognak kopni.

    És hogy miért nem használják, itthon? Mert nem egy év a lemaradásunk, hanem 4-5. Az oldal amit mutatsz jó, de nekem ez a fajta se tetszik, bár biztos ez is hatékony. Ez olyan kutyanyelv 2.0. Nem?

  3. Igen az is kutyanyelv… Mivel azok is sales oldalak :-)
    Bár szerintem az a legjobb megoldás, ha valaki eladni akar, akkor a “kampány” oldalát beleépíti az információt adó weboldalába, és nem egy külön kutyanyelv landinget csinál hozzá.

    Szerintem nem a megmondó guruk döntik ezt el, hanem az adott célpiac. Szóval egy kampány előtt érdemes lenne több verzióval is felkészülni, és tesztelni.

  4. CsGyula szerint:

    Sziasztok!
    A http://www.frankkern.com/ weboldal, lehet jó, ehet sok a lemaradásunk külföldhöz képest, de nem biztos hogy mindenben “majmolni” kell őket.
    Nekem az oldal első pillantásra igénytelenül összerakott, …és azért is írom ide véleményem, mert így nem is érdekelt a tartalma! Lehet maradinak tartotok, de én inkább vizuális vagyok, mintsem sales-t kajáló felhasználó.

  5. A héten voltam egy nagy multicégnél. (Sajnos nem árulhatom el kinél, annyit mondok, hogy mindenki ismeri a nevüket.) Egy partner ügynökséggel egy jó kis tenderen veszünk részt. A hosszútávú netes stratégiát ismertette egy tengerentúlról érkezett online marketing istenségként bemutatott egyetemi professzor (ugye milyen zavaros, nekem is az volt). Ő azt állította, hogy Magyarország 7-8! évvel van lemaradva az USÁhoz képest. Jó dolgokat mondott, de semmi olyan átütő dolgot nem hallottam tőle, ami annyira új lett volna a hazai tapasztalatok tükrében.

    Inkább a felhasználói szokások mások / elmaradottak (?) egy kicsit Nálunk és a fejlesztéseknek ezt figyelembe kell venniük… Szóval lehet itt “modernkedni”, ha nem biztos, hogy értékeli a közönség. Ez olyan, mint amikor valaki érti a viccet, de nem szereti… :-) Ezt most általánosságban mondom.

  6. “Inkább a felhasználói szokások mások / elmaradottak (?) egy kicsit Nálunk és a fejlesztéseknek ezt figyelembe kell venniük… ” – ez a lényeg, és nem kell okoskodni senkinek :-)
    Olyan weboldal kell, amit a felhasználók szeretnek… vagyis a nagyobbik fele a célpiacunknak szereti.

  7. Szerintem a 7-8 év elég jó becslés. Holnap tartok az ergonómia tanszéken egy előadást és én is ennyire becsültem kb. Nem a felhasználókkal van elsődlegesen a baj, hanem a fejlesztőkkel, vagyis legjobban a megrendelőkkel. A cégek vezetőinek a fejében van az iszonyatos nagy sötétség, a weboldalakon csak ez a dilettantizmus érvényesül. Nincs weblaptervezés, hanem designból levezetett gányolás. Ez persze meg fog változni, de az biztos, hogy nem holnap zárkózunk fel. A kutyanyelv pedig el fog tűnni, ugyanúgy, mint a márványos háttér vagy a forgó email ikon.

  8. @Rung András: egyetértek, a legtöbb magyar weboldal fejlesztés nem szakmai alapon történik, hanem aszerint, hogy mi tetszik a “főnöknek” vagy a szomszéd Móricka mennyire olcsón tudja elvállalni (“kerül, amibe kerül, csak jó olcsó legyen…”). Sokan költenek vagyonokat üzlethelyiségük berendezésére, de honlapjuk profi fejlesztésére sajnálják a pénzt, saját szakmai hátterük pedig hiányos.

    Vagyis milyen szakik kellenek egy jól szuperáló weblaphoz? Egy online marketinges, aki az üzleti folyamatot tervezi meg + egy weblap tervező (aki jártas a website ergonómiában) + egy fejlesztő (+ esetleg egy grafikus), aki a TERVek alapján fejleszt és nem utolsó sorban egy szövegíró sem árt. (Akár több szerepkör is összpontosulhat egy személyben, csak különválasztottam a területeket.) Általában pedig 1 db ember végzi a fenti feladatokat, akinek egyik területen sincsen kiemelkedő tudása / tapasztalata. De honnan is tudná egy középkorú – nem az internet világában nevelkedett – kisvállalkozó, hogy mi legyen a honlapján, illetve kihez forduljon tanácsért?

  9. Egyet értek, persze a magyar kisvállalkozó előbb utóbb felzárkózhat, vagy fel is fog. Ez is olyan, mint a többi újdonság. Előbb utóbb az ergonómia a weben is az élet része lesz, mint ahogy kevesen építenek már házat ajtó nélkül:)

  10. Gasztrozseni szerint:

    Úgy látom ez a téma alaposan megosztja embereket.Viszont mint felhasználó úgy gondolom, hogy elsősorban a fogyasztó (cél közönség) érdekeit kell szemelőtt tartanuk a weblap kialakítása során.
    Azoknak a “középkorú – nem az internet világában nevelkedett – kisvállalkozó”-knak pedig nagy segítséget nyújt az OMA által létrehozott “tananyag”.

  11. @Gasztrozseni: köszönöm, hogy ezt Te mondtad ki helyettünk! :-))) Ezek szerint hasznosnak találtad a Webergonómia modulunkat. Mikor készül el a honlapod?

  12. Szerencsére a cégek most már kezdik megérezni, hogy igenis szükség van összehangolt weboldalfejlesztésre. Ami nem csak egy weboldalról szól, hanem ergonómiáról, felhasználói szokásról, szervezeti szintű bekapcsolódásról.
    Lassan a kis vállalkozások is kezdenek erre ráébredni (lehet a válság is az oka).

    Tavaly nyáron még Nebojsa azt mondta, hogy az olyan jellegű szakemberekből álló tanácsadói “gárda”, akik nem csak weboldalt készítenek, hanem az egész folyamatot végigkísérik (tervezés, ergonómia, viselkedés, szervezetbe való integrálás), az ilyen szakembereknek még nehéz eladniuk magukat itthon.

    Mi úgy látjuk, mostmár egyre jobban keresik ezeket az embereket a kkv-k is….

    még van 3 hely? lehet mégis elnézek :-)

  13. @tothzoli: ne gondolkodj sokáig, 2 szabad jegyünk van már csak, csak nem frissítettem a bejegyzést.

    Nebojsának igaza van, és valahol az ő érdeme is hogy az ilyen szakemberek egyre keresettebbek itthon is.

    Ez a jövő. Jó ez a felhasználóknak, a megbízóknak, és végülis nekünk is :))

  14. Gasztrozseni szerint:

    Márton,a honlapomhoz most állt össze minden (a szakmai háttér és a csapat is), reményeim szerint májusra elkészülünk.Természetesen az elérhetőségét meg fogom adni számotokra, hogy szakmai szemmel kianalizálhassátok.:))

  15. ennél projektnél, megpróbáltuk azt, hogy lehetőleg 2-3 szavas rövid, tömör utasításokkal tereljük a látogatókat

    ne kelljen olvasni, csupán szkenneléssel is megtalálja a látogató a célját az oldalon

    http://creditmarket.hu/

    és ami alap: over the fold

  16. @ulsana: Igen, ez tényleg egy letisztult kellemes felület lett, de az ennyire minimalista stílus pedig keresőmarketing szempontól nem túl előnyős. Meg kell találni az arany középutat a csak user-friendly és a csak seo-friendly webdesign között. Egy kis komprumisszummal mindkettő teljesíthető.

    ui: bocsi hogy csak most reagálok, de közvetlen linket tettél a kommentedbe, ezért alapértelmezettként a spamek közé került…

  17. Ja kellemes a felülete és letisztult. sztem ok
    a keresőoptimalizálásról meg annyit ide tették a linket, tutti mindenki megnézi,
    +blog erős link, google is szereti az ilyet 3 hét és 2/10 lesz (gondolom így csomóhelyre benyomtátok nem?)

    • @kacsesz: az hogy ide tették a linket, keresőmarketing szempontból semmit sem ér. 1) minden kommentbe tett linken rajta van a nofollow, 2) ha SEO céllal linkelték volna ide, akkor bizonyára nem http:// -rel kezdődne a link, hanem linkként lenne megoldva. Átkattintásokat egyébként biztosan hoznak az ilyen kommentelések, feltéve ha a blogger bent hagyja…. :)

Szólj hozzá!

*